تاریخ خبر: کد خبر: 9042

آیت الله علم‌الهدی خطاب به شهردار جدید مشهد:

مسئله فرهنگ مقدم بر ساخت‌وسازهاست/ با حضور در ستاد ساماندهی حاشیه شهر اوضاع آن منطقه برای شما ملموس‌تر می‌شود

شهردار مشهد عضو قطعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر است؛ حضور شما در این ستاد هم نشان اهمیت دادن شما به نهادی است که رهبری به تشکیل آن امر کردند و هم قضیه برای شما ملموس می‌شود تا در موضوعاتی که از نظر شهرداری باید توسعه پیدا کند، اطلاع پیدا کنید.

مسئله فرهنگ مقدم بر ساخت‌وسازهاست/ با حضور در ستاد ساماندهی حاشیه شهر اوضاع آن منطقه برای شما ملموس‌تر می‌شود

به گزارش «قاصدنیوز»، آیت‌الله علم‌الهدی امروز در دیدار با مهندس تقی زاده خامسی، شهردار جدید مشهد ضمن خیرمقدم به وی، نکاتی را گوشزد کرد که اهم آن در ادامه می‌آید:

 

*شهرداری مشهد، صدر خادمی امام رضا علیه‌السلام است چون ایشان اول مالک این شهر هستند.

 

*در موضوع فرهنگ شهرنشینی که مقداری در بین مردم مسئله دارد به این دلیل است که مردم در زندگی خود گرفتار و پریشان هستند.

 

*مردم وقتی گرفتار و پریشان هستند، از خود بی‌خود می‌شوند همچون کسی که بچه یا پدرش را ازدست‌داده، تعادل روحی ندارد، مردم نیز وقتی گرفتار باشند، تعادل روحی خود را از دست می‌دهند.

 

*وقتی بنا شد بستر زندگی مردم بستر آرامش‌بخشی نباشد، در آن مردم هیچ فرهنگ، تربیت و تذکری اثر نمی‌کند؛ مسئله فرهنگ، مقدم بر ساخت‌وسازهاست اما اگر ساخت و سازی در شهر صورت نگیرد که برای مردم آرامش‌بخش باشد، فرهنگ را نیز نمی‌پذیرند.

 

*به اعتبار حضور مسؤولان و افراد مؤثر سیاسی و اقتصادی در بالای شهر، در تهران و شهرهای بزرگ، شیب خدمت‌رسانی به بالای شهر است. نتیجه این می‌شود که زمان ارائه خدمات به پایین‌شهر که می‌رسد، همه چیز تمام می‌شود؛ در حاشیه شهر مشهد خیابان‌ها آسفالت نبود، کسی که در این منطقه زندگی می‌کند، وسط کوچه‌اش منجلاب آلوده است و فرزندش محل تفریح ندارد، این فرد دیگر تعادل فکری ندارد که بخواهد فرهنگ را بپذیرد.

 

*حاشیه شهر کانون فسق، فجور و خانه مفاسد اخلاقی بود، محلی که افرادی اسلحه جمع کرده بودند و به‌صورت خریدوفروش قاچاق انجام می‌شد، وهابیت نفوذ کرده بود و برای شهر خطر امنیتی ایجاد کرده بودند.

 

*جمع همه این مفاسد باعث شد حاشیه شهر، بدترین نقطه به لحاظ فرهنگی شده بود. رهبر معظم انقلاب در سال 93 به مشهد مشرف شدند، آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی گلپایگانی به رهبری گفتند مشهد در حال تبدیل‌شدن به پایگاه وهابیت است که در حال استفاده از شرایط نابسمان حاشیه شهر هستند؛ به دستور رهبری، ستاد ساماندهی فرهنگی حاشیه شهر تشکیل شد.

 

*سپاه پاسداران، شهرداری، سازمان تبلیغات و مرکز رسیدگی به امور مساجد در این ستاد جمع شدند تا هر اقدامی شکل گرفت، به‌صورت هماهنگ انجام شود.

 

*آقای مرتضوی با توان خود وارد کار شدند و واقعاً شیب شهر را به سمت حاشیه شهر عوض کردند، خیابان‌ها را آسفالت کردند، از بالای شهر به پایین‌شهر آمدند و ظاهر حاشیه شهر از آن شکل نابسامان درآمد؛ از این نقطه، زیرساخت‌های فرهنگی مثل مسجد و سالن‌های ورزشی با کمک سپاه و شهرداری ایجاد شد.

 

*به فاصله کمتر از 6 ماه، حاشیه شهر تبدیل به منطقه‌ای آباد شد و دستگاه‌های امنیتی نیز مظاهر جرم و فساد را جمع کردند؛ با اصلاحی که در آن منطقه صورت گرفت، شهر از بسیاری مشکلات نجات پیدا کرد.

 

*شهردار مشهد عضو قطعی ستاد ساماندهی حاشیه شهر است؛ حضور شما در این ستاد هم نشان اهمیت دادن شما به نهادی است که رهبری به تشکیل آن امر کردند و هم قضیه برای شما ملموس می‌شود تا در موضوعاتی که از نظر شهرداری باید توسعه پیدا کند، اطلاع پیدا کنید.

 

*شما را حضرت برای خدمت پذیرفتند که شهردار مشهد شدید، امیدواریم خداوند به شما در این خدمت رسانی توفیق دهد.

***

تقی‌زاده خامسی:

*با دغدغه‌های شما به‌خصوص در ارتباط با مشهد مقدس آشنا هستم و به نظرم اگر حتی هزاران پل و بوستان در شهرساخته شود که لازم هم هست اما فرهنگ، چه فرهنگ دینی و چه فرهنگ شهروندی موضوع مهمی است که درخواست دارم جنابعالی در تریبون نماز جمعه نیز مردم را به رعایت آن تشویق فرمایید.

 

*امروز با توجه به اینکه فضای مجازی که به فرمایش مقام معظم رهبری درواقع فضایی حقیقی شده است باید در حوزه مسائل شهرنشینی به نحو مطلوبی استفاده شود.

 

* فرزندان ما با یک کلیک به جهانی از اطلاعات متصل می‌شوند ما نمی‌توانیم شهر را غیر هوشمند اداره کنیم و باید از فناوری‌های نوین بهره بگیریم.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون