تاریخ خبر: کد خبر: 8992

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد

موضع‌گیری مسئولان در برابر برجام و تحریم‌ها، ریل‌گذاری برای دشمن است/ «حج» امسال با «جهاد» آمیخته است

یک جریان مقدس خیالاتی برای خودمان درست کردیم به نام برجام، تمام اهمیت برجام به این بود که ما را از یک فشار جهانی برهاند نه این‌که فشار چند برابر بشود.

موضع‌گیری مسئولان در برابر برجام و تحریم‌ها، ریل‌گذاری برای دشمن است/ «حج» امسال با «جهاد» آمیخته است

به گزارش «قاصدنیوز»، آیت الله علم الهدی روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه مشهد که در حم مطهر رضوی برگزار شد سخنانی ایراد کرد که اهم آن در ادامه می‌آید:

 

*برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های دهه کرامت ابزاری مقتدرانه در توسعه انقلاب و اسلام است. این ابزار توسعه و ترویج مخصوصاً در حوزه احساسات و عواطف که در نتیجه امام شناسی برای مردم دنیا ظهور پیدا می‌کند بزرگ‌ترین حرکت اقتدارگرایانه ما در توسعه انقلاب و اسلام در کنار اقتدار نظامی و اقتدار اجتماعی ما در منطقه و در جهان هست

 

*این هفته، هفته حج نیز هست، مسئله حج امسال با حج هرسال خیلی تفاوت دارد. حج امسال ما همراه با یک جهاد است؛ روایتی از امام (علیه‌السلام) نقل‌شده که «هیچ عملی در بین اعمال و عبادات بالاتر و بافضیلت تر از حج نیست مگر جهاد» اما حج امسال خوشبختانه حج آمیخته با جهاد است.

 

*حرکتی که اخیراً آمریکا در تحریم‌های ناروا انجام داده است، عکس‌العمل و نمایشگر این واقعیت است که بر استیصال آمریکا افزوده‌شده است. این‌که آمریکا دست به این کارها می‌زند و خود را از یک بازار عظیم قدرت و منابع اقتصادی محروم می‌کند، صرفاً به این‌که ما را تحریم کند و به خیال خود ما را در اقتصاد مستأصل کند، نشان از درماندگی و استیصال استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی استو

 

موضع‌گیری برخی مسؤولان، ریل‌گذاری برای دشمن است

*آنچه مایه تأسف است این است که در داخل نظام و در داخل کشور و جامعه ما، ریل‌گذاری‌هایی می‌شود که آمریکا بیشتر در این تحریم‌ها و تهاجم‌ها بهره‌برداری کند و این حرکت‌های نابکارانه استکباری در جریان اجتماعی مردم ما اثرگذار بشود، مشکل ما ریل‌گذاری‌هایی است که در داخل کشور انجام می‌گیرد؛ ریل‌گذاری‌ها در سه بعد است، بعد اول اصولاً نوع برخورد مسؤولان ما با این تحریم‌ها چه در حوزه دولت و چه در حوزه مجلس است.

 

*وقتی آمریکا دست به یک حرکت نابکارانه تحریم ناروا و آن‌هم با اجماع 98.5 درصدی می‌زند بعد بیاییم فقط محکوم کنیم، نه‌تنها محکوم کردن بلکه حرف‌هایی بزنیم که بیشتر چراغ سبز به آمریکا نشان دهیم که هرچه خواست تحریم کند، هیچ مانع و رادعی در مقابلش نیست؛ ازیک‌طرف یک سری آقایان که در سیاست خارجی مسؤولیت دارند، بگویند این تحریم‌ها از قبل بوده و چیزی اضافه نشده، کجای این تحریم‌ها از قبل بوده؟

 

تا حرف می‌زنیم، می‌گویند تحریم‌ها هسته‌ای نیست!

*آمدند سپاه را تحریم کردند، سپاه، محور اقتدار نظام ما هست، مگر کم است، سپاه را تحریم کردند و بعد هم گفته‌اند هرکس با این‌ها مرتبط باشد و هرکس به این‌ها کمک کند، آن‌هم مورد تحریم است؛ اول جایی که در نقل‌وانتقال سرمایه‌ها و اقتصادی، بانک مرکزی است، بنابراین بیایند بانک مرکزی را هم تحریم کنند، آن‌وقت چه می‌ماند؟ بعد می‌گویند این تحریم‌ها از اول بوده، یعنی بگوییم این تحریم‌ها از قبل بوده یا اجماع تحریم‌های قبلی هست، تا حرف می‌زنیم، می‌گویند این تحریم‌ها، تحریم هسته‌ای نیست، تحریم‌های هسته‌ای نقض نشده.

 

 *مگر آن روزی که گفتیم مشکل هسته‌ای را با دنیا حل کنیم و از آن فناوری عظیم هسته‌ای تنزل کردیم و توان هسته‌ای خودمان را زیر پای دشمن ریختیم در قرارداد برجام، فقط برای این بود که فقط از یک دسته تحریم‌ها محفوظ بمانیم یا فقط یک بخش خاص تحریم‌ها را بردارند یا اصلاً دیگر تحریم نشویم؟ نه این‌که مجموعه تحریم‌های یکه از زمان امضای برجام صورت گرفته، چند برابر تحریم‌های قبل از برجام است؛ این یک برخورد است که برخورد درستی نیست، این برخورد ریل‌گذاری برای دشمن است، به دشمن اطمینان دادن است که شما هر کاری می‌خواهید بکنید، ما عکس‌العملی نداریم.

 

شما که به فناوری هسته‌ای بازنمی‌گردید، خارج نشدن از برجام به نفع کیست؟

*نکته دوم این‌که ما آمدیم جریانی را برای خودمان درست کردیم و برایش قداست قائل شدیم و آن مسئله برجام است و آن این‌که آمدیم می‌گوییم آمریکا می‌خواهد ما را وادار کند از برجام خارج شویم و ما از برجام خارج نمی‌شود، آنان مدام تحریم می‌کنند، ما را در فشار قرار می‌دهند، شما که از برجام خارجی نمی‌شوید، به نفع کیست که از برجام خارجی نمی‌شوید؟

 

*یک جریان مقدس خیالاتی برای خودمان درست کردیم به نام برجام، تمام اهمیت برجام به این بود که ما را از یک فشار جهانی برهاند نه این‌که فشار چند برابر بشود و بازهم بگوییم ما در برجام بمانیم، متأسفانه این حرف را بسیاری از مسؤولان ما در نهادهای مختلف می‌زنند، این‌ها چراغ سبز و ریل‌گذاری برای دشمن است که هر کار کند از عکس‌العمل ما محفوظ می‌ماند و هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهیم و فقط حرف می‌زنیم.

 

تأسیس فروشگاه‌های خارجی در کشور، عامل وابستگی به دشمن است

*نکته سوم که این ریل‌گذاری هست، ارتباطات قوی اقتصادی با بیرون مرزها است به نفع دیگران نه به نفع ملت، این دروازه‌ای که ما باز کردیم بر روی واردات کالای خارجی، این فروشگاه‌های زنجیره‌ای که برای کشور ترکیه در مملکت راه افتاده به‌عنوان‌ همکاری اقتصادی، این وارد کردن اجناس در داخل و دستگاه‌های تولیدی را از کار انداختن و روزبه‌روز بیکاری را بدتر کردن، مسئله ارزیابی بیکاری جوان‌های ما امروز با شش ماه قبل قابل‌مقایسه نیست، خیلی بیشتر توسعه پیداکرده است، این کارها ریل‌گذاری برای اثرگذاری تحریم‌های دشمن است؛ هی بیکاری ایجاد شود، رکود ایجاد شود، دستگاه‌های تولیدی از کار بیفتند، 80 میلیون بازار اقتصادی را زیر پای دیگران ریختیم و عزیزان ما در عرصه‌های تولید، کار و اشتغال از بازار 80 میلیونی کشور ما محروم هستند، این به نفع کیست؟

 

مردم باید بدانند چه بر سرشان می‌آید

*برادران و خواهران، این نکته را دقت کنید، عرایض بنده در مقام ستیز و برخورد نیست، واقعیت‌هایی است که اگر من امام‌جمعه در برابر شما این حرف‌ها را نزنم، فردا خواهید گفت تو که می‌دانستی چرا نگفتی، شماها چرا نگفتید و سکوت کردید؛ بعضی‌ها ما را نصیحت می‌کنند که شما با مسؤولین حرف دارید به خودشان بزنید، چرا در تریبون نماز جمعه مطرح می‌کنید؟ بنده با مسؤولین حرفی ندارم، چه حرفی دارم با مسؤولین، بحث ما مردم و نظام و انقلاب است، صاحب این انقلاب و نظام هم شما مردم هستید، شما مردم باید بدانید چه می‌شود و چه به سرتان می‌آید.

 

* در تریبون نماز جمعه حرف می‌زنم گوش نمی‌دهند، به خودشان بگوییم گوش به حرفمان می‌دهند؟ لااقل شما بدانید این مسائل که در کشور دارد اجرا می‌شود، ریل‌گذاری برای دشمن است.

 

*از امضای برجام چند دلار پول به کشور آوردید؟

*از اول امضای برجام تا الآن یک آقای مسؤول اقتصادی بیاید بگوید چند دلار پول نقد از بیرون مملکت وارد مملکت شده به خاطر برجام، پول آوردند نه جنس؛ بله معاملات نفت انجام می‌گیرد اما در مقابلش چی می‌آید؟ یا کالایی از بیرون می‌آید که دستگاه تولیدی ما را می‌بندد، بازار اشتغال ما را سد می‌کند و ما را وابسته به خارج می‌کند و یا پروژه‌هایی از بیرون در داخل کشور اجرا می‌کنند که فناوران بومی و داخلی ما به‌مراتب ماهرتر از آنان هستند در اجرای این پروژه‌ها، این شرکت‌ها در داخل خوابیده‌اند و از بیرون می‌آیند درست می‌کنند چون نفت را فروخته این و نمی‌توانیم پول وارد کنیم، این‌گونه باید جبران کنیم، این چه وضعی است؟

 

*آنی که به نظر بنده در این قضیه بی‌اشکال نیست و بی‌تقصیر نیست، کسانی هستند که مردم این‌ها را به‌عنوان نماینده خودشان در مجلس قرار دادند که چشم بینای آنان باشند، این‌که مجلس را جوری پیاده و برنامه‌ریزی کنیم که هیچ انسانی نتواند در آن نفس بکشد، هیچ نماینده‌ای از مردم در حوزه فرهنگ و اقتصادی نتواند حرف بزند، با فراکسیون سازی و فراکسیون بازی، کل کار را دو سه نفر به دست بگیرند، این‌ها بنشینند با همه تعامل کند و تمام شود و برود و فضایی ایجاد شود که یک نماینده قدرتمند و غیرتمند مجلس نتواند یک تذکر اقتصادی یا اعتراض فرهنگی به دستگاه‌ها بکند، این مشکلاتی است که در جامعه ما ایجادشده و دشمن راهش باز شده، دشمن بیشتر می‌تواند بر ما مسلط شود، ما از دشمنی دشمن وحشت نداریم، از ریل‌گذاری‌هایی که در داخل برای دشمنی دشمن می‌شود وحشت داریم.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون