تاریخ خبر: کد خبر: 9134

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران تدوین کتب معارفی «برترین آرزو» و اردوهای«هفت روز در بهشت»:

مسیر درستی را در پیش گرفته‌اید/ همین اساتید خوب شما نشان از نصرت الهی است/ حق نداریم تصوّر کنیم علامه طباطبایی مخالف انقلاب بوده است

دایره تاثیر را توسعه دهید؛ به عدد چهار هزار قانع نشوید؛ کار را به چهل هزار یا بیشتر و حتی به چهارصد هزار نفر برسانید. خدا قطعاً با شماست. همین اساتید خوب و دارای نبوغ که الان با شما هستند، نشان از نصرت الهی است.

به گزارش «قاصدنیوز»، آئین روایت بیانات منتشر نشده و دیدار صمیمانه دست‎اندرکاران اردوهای معرفتی «هفت‌روزدربهشت» و کتب معرفتی «برترین آرزو» با رهبر فرزانه انقلاب، شب گذشته در پردیس سینمایی هویزه مشهدمقدس برگزار شد.

 

در مراسم همچنین فیلم مستند سی دقیقه‎ای «هفت روز در بهشت» به کارگردانی علیرضا باغشنی که روایتی است از برگزاری یک اردوی تربیتی، معرفتی و تفریحی که بر مبنای آموزش به‌همراه تفریح و با هدف معرفت افزایی برای قشر جوان و نوجوان نخبه طراحی شده و در 3 سال گذشته برای بیش از 4 هزار و 500 جوان و نوجوان نخبه از سراسر کشور برگزار شده است.

سینما هویزه

نوجوانان منتخب طی یک دوره فشرده با محتوایی از منابع تولید شده از آراء بزرگان توسط این مجموعه، به پاسخ سؤالات بنیادین خود می‎رسند و با بهره‌مندی از حضور تمام وقت اساتید و مربیان در کنار خود با معارف توحیدی و اسلامی آشنا می‌شوند، کلاس‌های فشرده و تدریس اساتید نخبه گرچه با دشواری‌های آموزشی همراه است اما به اذعان مخاطبان این دوره‌ها پاسخگوی بسیاری از شبهات آن‌ها نیز بوده است شبهاتی که هیچ‌گاه از کلاس‌های معارفی دوران تحصیل پاسخی مناسب برای آن دریافت نکرده‌اند.

اردوهای هفت روز در بهشت

محتوای ارائه شده در این اردوها با عنوان کتب هفت‎‌جلدی معارف کاربردی «برترین آرزو» با زبانی روان برای قشر جوان و نوجوان و طبق مبانی مرحوم علامه طباطبایی تهیه و تألیف شده است که این کتاب‎ها چندی پیش به‌حضور مقام معظم رهبری تقدیم شد.

 

ایشان در سفر خود به مشهد و در تالار آینه حرم مطهر رضوی با حضور تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام گلپایگانی و حجت‌الاسلام راشدیزدی، پس از استماع گزارش اقدامات شکل گرفته و شرح موانع گذشته توسط مجتبی مختاری مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان‌ قدس‌ رضوی، ضمن تفقّد از نویسنده کتب هفت جلدی «برترین آرزو» -که براساس مبانی علامه طباطبایی تألیف شده و دست‌اندرکاران اردوهای «هفت روز در بهشت»، فرمودند:

دیدار خصوصی رهبری

 

  • انجام این کارها و به ثمر رسیدن آن، به‌علت جوان بودن شماست. فارغ از تمام خصوصیت‌ها که خدا به شما داده است مهمترین ویژگی شما جوان بودن است و این فرق دارد با یک نفری که پا به سن گذاشته و قوت جوانی را ندارد. ما یک مسیری را که پیاده روی می‌کنیم خسته می‌شویم ولی شما نه.
     
  • دلِ‌ جوان به جهت صفا و پاکی، آمادگی جذب رحمت الهی را بیشتر دارد. در این راه اصلاً خسته نشوید و قوی حرکت کنید؛ این مهم است. موانع نباید شما را خسته کند. خدا به شما توفیق داده که در این کار و مسیر قرار گرفته‌اید.
     
  • در قبل انقلاب در همین شهر، مبارزین، خودشان و خانواده‌شان با انواع محرومیت‌ها و سختی‌ها روبه رو بودند از شکنجه و ترور و آزار تا زندان و... ولی خدا دل‌های اینها را امیدوار نگه داشت. نتیجه‌اش شد پیروزی انقلاب و حاکمیت اسلام؛ چیزی که در آن زمان کسی یک درصد هم احتمال نمی‌داد اتفاق بیافتد.
     
  • اگر شما هم در این راه استقامت کنید و مشکلات مانع شما نشود، فردای این کشور آن چیزی خواهد بود که آرزوی امروز شماست؛ یعنی حاکمیت اسلام، تشکیل دولت اسلامی و شکل‌گیری حکومت واقعی اسلام و جهانی شدن آن؛ [آقا روی دست‌شان زدند] و فرمودند: قطعاً این اتفاق خواهد افتاد. موانع [پیش‌رو] را هم رد کنید و اگر قابل رد کردن نبود باید مانع را دور بزنید و مسیر را ادامه دهید.

 

  • درباره کتب هفت جلدی معارف کاربردی «برترین آرزو» و پرسش رهبر معظم انقلاب از شخص مولف که حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی معرفی شدند؛ فرمودند: بنده این کتاب‌ها را همان دو سال پیش که به دستم رسید، خواندم. خیلی خوب بود؛ نکته‌ی عمده این بودکه همان مباحثِ درست و صحیح و طرح شده در متون عمیق دینی را با زبان قابل فهم برای جوان و اثرگذار بر روی جوانان بیان کردید (بنده کتابی را که به این زیبایی و روانی معارف را برای جوانان بازگو کند، ندیده‌ام: به نقل از تولیت معزز آستان‌قدس‌رضوی)
     
  • راجع به اردوهای آموزشی، معرفتی و تفریحی «هفت روز در بهشت» بیان کردند: دایره تاثیر را توسعه دهید؛ به عدد چهار هزار قانع نشوید؛ کار را به چهل هزار یا بیشتر و حتی به چهارصد هزار نفر برسانید. خدا قطعاً با شماست. همین اساتید خوب(اشاره‌ای فرمودند به اساتید حاضر در جلسه از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن وکیلی و...) و دارای نبوغ که الان با شما هستند، نشان از نصرت الهی است. از خدا بخواهید تفضلات خودش را بیش از پیش نصیب شما کند. بنده هم دعاگو هستم.

 

  • پس از توضیح مدیرعامل موسسه جوانان درباره اینکه این کُتب هفت جلدی برگرفته از مبانی مرحوم علامه طباطبایی است و نویسنده آن منسوب به بیت مرحوم علامه طهرانی است و علیرغم تعابیر قبلی شما، عده‌ای این شخصیت‌ها را زاویه‌دار با انقلاب اسلامی و ولایت مطلقه فقیه می‌دانند، در این خصوص ارائه طریق فرمایید؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند:
  • علامه طباطبایی از نجف با مرحوم پدرم رفیق بودند و مشهد که می‌آمدند، منزل پدر ما زیاد می‌آمدند و بنده ایشان را زیاد آنجا می‌دیدم. یک بار خدمتشان عرض کردم ما انقلاب را از «المیزان» فرا گرفتیم؛ چراکه تفسیر المیزان به نحو گسترده‌ای پُر است از مباحث سیاسی و اجتماعی. اصلاً نمی‌شود کسی مثل علامه طباطبائی با آن دیدگاه‌های مطرح شده در«المیزان»، با حکومت اسلامی مخالف باشد. حق نداریم تصوّر کنیم که اینها مخالف انقلاب بودند.
     
  • راجع به آقا سیدمحمدحسین طهرانی(علامه طهرانی) عرض کنم ایشان جزو مبارزین و کهنه‌کارها و قدیمی‌های انقلاب بودند. ایشان در مشهد که مستقر شدند مقید بودند نماز جمعه را در سرما و گرما و باران و آفتاب با سن بالای‌شان شرکت و نماز را پشت سر افرادی که از لحاظ علمی و معنوی قطعاً از ایشان پایین تر بودند اقامه کنند، ولی صرفاً به‌خاطر اینکه امام جمعه‌ی منصوب امام بودند این کار را می‌کردند. ما در طول سال‌ها، با ایشان جلسات مفصل داشتیم. سال آخر عمر ایشان، دوبار دیدار داشتیم. بار اول وقتی بود که ایشان با تمام آقازاده‌ها آمدند و یک نوبت دیگر هم خودشان تنهایی تشریف آوردند و جلسه 1.5ساعته مفصلی داشتیم. ارتباط ما اینطور صمیمی بود. بچه انقلابی‌هایی که نسبت به ایشان موضع‌گیری دارند اینها آدم‌های خوبی هستند، عناد هم ندارند ولی نسبت به ایشان کم‌اطلاع هستند و جهل دارند و این نکات را نمی‌دانند.

 

  • بعد از استماع توصیف کتاب «از انقلاب اسلامی تا تمدّن اسلامی؛ رهیافتی به بیانیه گام دوم انقلاب» و تورّق آن فرمودند:
  • کتاب خوبی است. خیلی خوب است این کار؛ بعد سوال فرمودند «چه تعداد از این کار چاپ شده همینطور سایر کتاب‌ها؟»
  • بعد از تورّق کتاب‌های مکمّل(توحید داروی دردها، معمای خیر و شر، سفره توحید، به سوی جانان و...) و استماع موضوع کتاب «عیار تجربه» و بررسی فهرست آن با ابتهاج خطاب به تولیت آستان‌قدس‌رضوی فرمودند: آقا قدر اینها را باید دانست؛ این کارها خیلی ارزشمند است.
  • بعد از بیان وجود موانع در گذشته توسط مدیرعامل موسسه با خنده خطاب به تولیت آستان قدس رضوی فرمودند: الان دیگر آقای مروی حضور دارند، آقای مروی [مثل آقای رئیسی] پشتیبانی می‌کنند.

 

مجتبی مختاری

 

رهبر انقلاب نوید پیروزی در این راه را به ما دادند

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در ادامه مراسم رونمایی از مستند هفت روز در بهشت گفت: مسئله و دغدعه اصلی امروز ما، حضور دایمی خدا در زندگی همه مردم است.

مجتبی مختاری افزود: اگر امروز ما به دام استکبار درونی خودمان و استکبار خارجی می‌افتیم به دلیل غفلت از توحید و یاد خداست.

وی ادامه داد: تربیت یک جوان نخبه متعهد و انقلابی که آینده از آن او خواهد بود دغدغه‌‌ دیگر ما در راستای فرمایشات رهبری بود که به برکت آستان قدس رضوی و حضرت رضا(ع) سبب شکل‌گیری این اردوها شد.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی با اشاره به دغدغه‌‌های جدی دینی دانش‌آموزان نخبه و استعدادهای درخشان اظهار کرد: اولین اردوهای عقیدتی و تشکیلاتی با رویکرد غیردرسی در این مؤسسه شکل گرفت.

وی با گله از مشکلات سر راه کارهای مذهبی و دینی عنوان کرد: من سال‌ها در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی کار کردم و فکر نمی‌کردم که برای کار در زمینه اعتقادی تا این اندازه مشکل وجود داشته باشد.

مدیرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: در دیدار اخیری که با رهبری داشتیم این مشکلات را بیان کردم و ایشان مشکلات حال حاضر را با قبل انقلاب مقایسه کردند و نوید پیروزی در این راه را به ما دادند.

در ادامه‌ این جلسه استاد دروس خارج حوزه علمیه مشهد گفت: نگاه ما پاسخ به نیازهای فکری و اعتقادی نسل جوان است، این نسل ذهن پویا و پرسشگری دارد و باید به شبهاتشان با یک استدلال قوی پاسخ دهیم.

حجت الاسلام وکیلی

حجت‌الاسلام شیخ محمدحسن وکیلی افزود: اگر جامعه‌ ما بخواهد در بعد فردی و اجتماعی اصلاح شود ابتدا باید این زیرساخت‌های فکری و اعتقادی درست شوند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب در پایان اظهار کرد: علم و دانش از اولویت‌های بیانیه است و این یعنی برای ساخت تمدن اسلامی ابتدا باید زیرساخت‌های فکری و اعتقادی را اصلاح کنیم و دشمن اگر بخواهد ضربه‌ای بزند با ایجاد شبهه در این زیرساخت‌های اعتقادی این کار را انجام می‌دهد.

 

امیدوارم‌ این دوره در تمام کشور اجرا شود

در ادامه عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد گفت: امیدوارم‌ این دوره در آینده در تمام کشور برای نوجوانان دبیرستانی اجرا شود.

حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه افزود: من در این دوره دوگانه‌های معرفت و معنویت، نظر و عمل، عقل و دل و علم و دین را شاهد بودم.

عبدالحسین خسروپناه

وی با بیان اینکه ما از نقدهای سازنده استقبال می‌کنیم، بیان کرد: تعجب می‌کنم از بعضی‌ها که این طرح را مناسب نمی‌دانند، در صورتی‌که این طرح مورد استقبال رهبری و تولیت گذشته و حال حاضر آستان قدس رضوی است.

 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم که با حضور جمعی از نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی و رسانه‎ای کشور برگزار شد، از دو کتاب «دریچه‌ای به عالم پنهان» و «نردبان آسمان» تهیه شده در کارگروه محتوایی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی توسط حجت الاسلام خسروپناه رونمایی شد.

کتب معارفی برترین آرزو و عقایدی

کتاب های عقایدی

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون