تاریخ خبر: کد خبر: 9136

لزوم حساسیت نخبگان برای جلوگیری از اجرای مجدد فاجعه‌ای به نام طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

منتقدان نتیجه ۲۸ساله اجرای این طرح را ساختمان‌های بلند، برج‌های تجاری لوکس، هتل‌های ۵ ستاره، بازارهای زنجیره‌ای مجلل و در مقابل خرید و تخریب خانه بسیاری از اهالی قدیمی و بومی می دانند.

به گزارش قاصدنیوز، طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی معروف به طرح «طاش» پس از تصویب و اجرای اولیه، به دلیل توسعه ناهمگون و تخریب گسترده بافت فرهنگی و اجتماعی، توسط شورای عالی شهرسازی متوقف شد. اما پس از مدتی، با فشار سرمایه گذاران، استاندار و شهرداری دنبال اجرای مجدد آن هستند.

* منتقدان نتیجه ۲۸ساله اجرای این طرح را ساختمان‌های بلند، برج‌های تجاری لوکس، هتل‌های ۵ ستاره، بازارهای زنجیره‌ای مجلل و در مقابل خرید و تخریب خانه بسیاری از اهالی قدیمی و بومی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی برای ساخت و سازهای لوکس و ادامه طرح‌های توسعه اطراف حرم؛ یعنی دگرگونی کامل در بافت فرهنگی، تاریخی و اجتماعی اطراف حرم می‌دانند.

* اما با شروع مجدد زمزمه های ادامه مجدد این طرح، در این میان، صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در  سخنی #عجیب گفته است: اگر ثابت شود که فرد یا نهادی در زمینه اجرای این طرح( نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی) ممانعت و بهانه‌گیری می‌کند، بدون تعارف با آن برخورد می‌کنیم! از جانب ریاست قوه قضاییه نماینده تام الاختیار هستم!

* توصیه های رسمی رهبر معظم انقلاب در نوروز 86 پیرامون طرحهای تملک شهر مشهد را میتوانید در این لینک ببینید: ghasednews.com/fa/tiny/news-8330

*حجت الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه گفته است: باید ساخت و سازهای اطراف حرم امام رضا(ع) مدیریت جدی شود. بلند مرتبه سازی اطراف حرم، به هیچ وجه قابل قبول نیست. از مسئولان خواسته ایم درصدور مجوزها وایجاد سازه هاتجدیدنظر کنند. این موضوع یکی از نگرانی‌های مهم من است و بایدهمه ساخت وسازهای مشرف به حرم مطهردر پایتخت معنوی ایران با حفظ حرمت امام مهربانیها، حضرت علی بن موسی الرضا (ع)انجام شود.

* اما در این میان حمایت از موضع شورای عالی شهرسازی که منطقی به نظر می رسد، باید مورد توجه فعالان فرهنگی قرار گیرد. در همین رابطه معاون شهرسازی و معماری وزیر عنوان نمود که محور اقدامات بعدی تهیه طرح تفصیلی بازنگری در چارچوب طرح راهبردی مصوب شورایعالی سال ۹۵ توسط وزارت راه و شهرسازی، با تاکید بر چارچوبهای مدنظر مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ و ارتقا کیفی زندگی مجاور و ارتقا کیفیت زیارت برای کلیه زائران و با نگاه ارجحیت حقوق عمومی به حقوق افراد در عین حمایت از سرمایه گذاری مطلوب و سازنده در بافت پیرامون حرم و حفظ و ارتقا ارزشهای تاریخی و فرهنگی و اجتماعی در این محدوده خواهد بود.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون