تاریخ خبر: کد خبر: 9069

4 سوال نماینده مشهد از وزیر راه درباره طرح جدید بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

استانداری کماکان در ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کوتاهی می‌کند/ آقای وزیر! برای مقابله با فشارها و لابی‌ها چه ساز و کاری اندیشیده‌اید؟

با وجود دستورات صریح و راهبردی مقام معظم رهبری در سال 1386، روندنگران کننده تخریب بافت هویتی و فرهنگی-اجتماعی پیرامون حرم شریف رضوی ادامه یافته است

استانداری کماکان در ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کوتاهی می‌کند/ آقای وزیر! برای مقابله با فشارها و لابی‌ها چه ساز و کاری اندیشیده‌اید؟

به گزارش «قاصدنیوز»، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با طرح سوال از وزیرراه و شهرسازی، توضیح وزیر درباره سرانجام مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص بافت اطراف حرم مطهر رضوی وتمهیدات لازم برای مقابله با فشارها و هجمه های وارده به وزیربرای عقب نشینی از مصوبات مهم و تاریخی برخورد با پرونده تخلفات پدیده شاندیز را خواستار شد.

 

حجت الاسلام پژمان فردرنامه ای که طی روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر شده، چهار سوال به شرح زیر را از وزیر راه و شهرسازی مطرح کرده و دراین نامه آمده است:

 

با وجود دستورات صریح و راهبردی مقام معظم رهبری در سال 1386، روندنگران کننده تخریب بافت هویتی و فرهنگی-اجتماعی پیرامون حرم شریف رضوی ادامه یافته و بارها مورد نقد نخبگان و دلسوزان واقع شده است که به ویژه اواخر سال گذشته، نامه ای مهم با امضای بیش از 300 نفر از علما، شخصیت ها و از جمله بیش از 220 نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به سران قوا نگاشته و منتشر گردید که ضمن درخواست توقف روند تخریب بافت و لغو کامل طرح ملاک عمل قبلی، خواستار بازنگری بنیادین در آن طرح شد.

 

1- نظر به ماده یک قانون تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی ایران و با توجه به ابلاغ مصوبه از سوی شورای عالی در تیرماه گذشته، با گذشت بیش از سه ماه، همچنان استانداری خراسان رضوی برخلاف قوانین و موازین کشور، در ابلاغ این مصوبه به دستگاه های مربوط تعلل و کوتاهی می کند و این همه تلاش های نخبگانی و خرد جمعی حاصل را نادیده گرفته و عملا این کوتاهی ، سبب سوء استفاده و عدم همراهی برخی از اشخاص یا مراجعی که منافعی از ادامه طرح قبلی دارند شده است. حال بفرمایید در جهت جبران کوتاهی یاد شده و نهایتا ابلاغ مستقیم این مصوبه به دستگاه های متولی استان اقدامی کرده اید یا خیر؟

 

2- با توجه به دغدغه و مطالبات جدی نخبگان و نمایندگان که از آن جمله در نامه 300 نفر از شخصیت ها به سران قوا آمده است و گلایه های تولیت محترم آستان قدس رضوی که بارها از این روند ساخت و سازها و تخریب بافت هویتی و زیارتی ابراز داشته اند، چه اقدامات مشخصی جهت پاسخ به این دغدغه مهم انجام شده و چه نتایجی در برداشته است؟ ضوابط و مقررات حفاظتی حریم منظر حرم مطهر رضوی که هر چند با تاخیری چند ده ساله، اخیرا توسط سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شده است به عنوان یکی از اسناد بالادستی برای هر گونه اقدامی در این بافت است. برای تحقق و اِعمال این سند چه اقدامی داشته اید؟

 

3- در حالی که برای بسیاری از امور با درجه اهمیت کمتر کشور، شورای عالی و ویژه تشکیل شده و نظارت و راهبری مستقیم امور مربوطه را برعهده دارند، ناظر و راهبر جامع الاطراف این طرح و منطقه استراتژیک کیست و کجاست؟ چرا تشکیل شورای عالی و راهبری طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ، متشکل از نخبگان و متخصصین دانشگاهی و حوزوی که بارها قولش داده شده است و در مصوبه اخیر نیز صراحتا قید شده است، هنوز محقق نشده تا فارغ از هر گونه نوسانات مدیریت شهری و کشوری ، برنامه ریزی ، هدایت و نظارت کند و از میراث معنوی هزار ساله و قطب معنویت کشور حراست مداوم نماید؟ بفرمایید تشکیل این شورای راهبردی و جامع الاطراف ، به عنوان یک گام اساسی و مهم از اجرای بندهای مصوبه اخیر، چه زمانی محقق خواهد شد؟

 

4- آقای وزیرمطلعیم که به طرق مختلفی، فشارها و هجمه هایی مستمر برای تسلیم جناب عالی و شورای عالی معماری و شهرسازی و اجبار به عقب نشینی از مصوبات مهم و تاریخی برخورد با پرونده بزرگ ترین تخلفات ساخت و سازی کشور، یعنی پدیده شاندیز و همچنین مصوبه مهم اخیر با موضوع لغو طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر رضوی در جریان است. بفرمایید چه ساز و کار و تمهیدی برای مقابله با فشارها و لابی های متعددی که برای تسلیم شما وشورای عالی و صرف نظر کردن از همان اندک مصوباتی که با هدف مبارزه با همین فسادها و تخلفات صادر شده است، اندیشیده اید؟

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون