تاریخ خبر: کد خبر: 9106

سوابق و زندگی نامه تولیت جدید آستان قدس رضوی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کردند.

سوابق و زندگی نامه تولیت جدید آستان قدس رضوی

به گزارش «قاصدنیوز»، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی (زادۀ فروردین 1337 هجری شمسی در مشهد مقدس) فرزند حاج شیخ یحیی مروی، دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی در سطوح عالی فقه و اصول و دکترای رشته الهیات و معارف اسلامی است که از همان اوایل دوران رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سال 1368 و تا پایان سال 1397 - قریب به 30 ‌سال- در کنار رهبر معظم انقلاب، به عنوان معاون دفتر مقام معظم رهبری در امور ارتباطات حوزوی و هم‌زمان، مسئول دفتر معظم‌له در قم، مشغول به خدمت بوده و در فروردین ماه سال 1398 با حکم ولی امر مسلمین، به عنوان تولیت آستان قدس رضوی علیه‌السلام منصوب گردید.

 

تولد و وضعیت خانوادگی

احمد مروی در فروردین سال 1337 ه.ش در خانواده‌ای مذهبی، روحانی، متدین در محلۀ خیابان نواب صفوی شهر مقدس مشهد متولد شد.

پدر او، مرحوم حاج شیخ یحیی مروی؛ از کاسبان متدین و در عین حال، اهل زهد و علم مشهد بود که علیرغم اشتیاق فراوان، نتوانسته بود به علت سختی معیشت، دروس حوزوی خود را ادامه داده و جهت تأمین معاش خانواده ناگزیر، مشغول به کسب و کار شده بود. وی که همواره مشوّق جدّی فرزندان خود در این مسیر بود، باتوجه به روحیات انقلابی که داشت، منزل او محل رفت و آمد علما و مبارزان انقلابی مشهد بود؛ گرچه به ظاهر نتوانست سرنگونی نظام طاغوت و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) را ببیند و یک سال پیش از پیروزی انقلاب در سال 1356 وفات نمود.

برادر بزرگ او نیز، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مروی که چندین سال پیش از وی وارد حوزۀ علمیۀ قم شده بود، سوابق مبارزاتی و انقلابی زیادی پیش از انقلاب داشت و از مردان خستگی‌ناپذیر در عرصۀ انقلاب و نظام بود که به حکم امامره، ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات و در دوره‌ای، معاونت اول قوه قضائیه را برعهده داشت. او که با شهیدان بزرگوار مطهری، بهشتی و مفتح بسیار مأنوس بود، هیچ‌گاه روحیۀ مردم‌داری و تواضع خود را در کنار فضل و علم و مناصب عالی قضایی از دست نداد و همواره در کنار فعالیت‌های اجتماعی، به وظایف طلبگی خود و امر تبلیغ دین نیز اهتمام فراوان داشت. مقام معظم رهبری، در پیام تسلیت درگذشت ایشان در سال 1386، از خدمات وی در سنگر خطابه و بیان و نیز در مسئولیت‌های عالی قضایی تقدیر و آن را مایۀ یاد نیک و سرمایۀ معنوی برای آن مرحوم دانستند.

 

تحصیلات حوزوی و دانشگاهی

حجت‌الاسلام احمد مروی پس از گذراندن دروس ابتدایی در مدرسۀ عسگریه که از مدارس مذهبی مشهد بود، بنا به توصیه و علاقۀ وافر پدر و اشتیاق خود در این زمینه، وارد حوزۀ علمیۀ این شهر شد و بخشی از دروس مقدمات را در مدرسۀ علمیۀ نواب و مدرسۀ علمیۀ آیت‌الله میلانی خواند. سپس، جهت ادامۀ تحصیلات حوزوی به حوزۀ علمیۀ قم رفت و در مدرسۀ آیت‌الله العظمی بروجردی (مدرسۀ خان) مشغول به تحصیل شد.

از جمله استادان وی در دورۀ سطوح میانی فقه و اصول می‌توان به مرحوم آیت‌الله خزعلی، مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌ آبادی، مرحوم آیت‌الله صالحی مازندرانی، مرحوم آیت‌الله وجدانی فخر، برادر بزرگ خود؛ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مروی و مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مصطفی اعتمادی اشاره کرد.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین مروی تا سال 1368 در حوزۀ علمیۀ قم از محضر دروس خارج فقه و اصول حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی حفظه‌الله و حضرت آیت‌الله العظمی شیخ جواد تبریزی رحمت‌الله‌علیه بهره برد و پس از عزیمت به تهران، از دروس خارج فقه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و حضرت آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمت‌الله‌علیه کسب فیض کرد و در این مدت به تدریس دروس حوزوی در مدارس علمیۀ تهران نیز اشتغال داشت.

همچنین، او دانش‌آموختۀ مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترای رشتۀ الهیات و معارف اسلامی، گرایش کلام از دانشگاه قم است که توانست با اخذ درجۀ عالی، از رسالۀ دکتری خود در این دانشگاه دفاع نماید.

 

حضور در محافل سیاسی و سوابق مبارزاتی پیش از انقلاب

او که در محافل و فعالیت‌های انقلابی ضد رژیم منحوس پهلوی در مشهد شرکت می‌کرد، با ورود به قم و اوج گرفتن اعتراضات علیه حاکمیت طاغوت، همزمان با تحصیل، در اجتماعات اعتراضی که مبدأ بیشتر آنها مدرسۀ فیضیه و مقصد آنها بیوت علمای عظام بود، شرکت می‌کرد. همچنین، در حماسۀ 17 خرداد سال 1354 که به مناسبت بزرگ‌داشت سالروز قیام 15 خرداد سال 1342 در مدرسۀ فیضیۀ قم برگزار شده بود و در اثر حملۀ ساواک به آن مکان مقدس، به همراه تعداد زیادی از طلاب دستگیر و پس از ضرب و شتم و جراحت از ناحیۀ سر، ابتدا به شهربانی قم و سپس به تهران منتقل و در زندان اوین زندانی شد.

 

فعالیت‌ها پس از پیروزی انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دعوت برادر بزرگ خود؛ مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مرویرحمت‌الله‌علیه که به عنوان نمایندۀ امام قدس‌سره در بهبهان و مسجدسلیمان حضور داشت، جهت مبارزه با گروهک‌ها و عناصر ضد انقلاب و کمک در امور فرهنگی به مسجد سلیمان رفت.

پس از بازگشت از مسجد سلیمان و هم‌زمان با حضور شهید آیت‌الله قدوسیرضوان‌الله‌علیه در دادستانی کل انقلاب، ابتدا به عنوان رئیس دفتر ایشان مشغول به خدمت شد و پس از شهادت آن شهید والامقام، به عنوان معاون سیاسی دادستانی کل انقلاب تا سال 1364 در این نهاد انقلابی ادامۀ فعالیت داد و در طول این مدت، چندین بار توفیق حضور در جبهه‌های دفاع مقدس را به عنوان طلبه پیدا کرد.

 

حضور و همراهی در محضر مبارک رهبر معظم انقلاب

پس از رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب ره و آغاز زعامت حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در سال 1368، باتوجه به شناختی که معظم‌له پیش از انقلاب در مشهد و پس از پیروزی انقلاب از حجت‌الاسلام مروی داشتند، با عنایت و خواست ایشان، همکاری خود را در قسمت‌های مختلف دفتر شروع کرد و پس از ایجاد ساختار فعلی، به عنوان معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری توفیق همراهی و خدمت در محضر مبارک رهبر معظم انقلاب را پیدا کرد؛ توفیقی که قریب به سی سال ادامه یافت.

همچنین در این مدت، جهت ایجادِ برقراری ارتباطات مؤثّر و کارآمد با حوزه، علما و مراجع عظام تقلید، اقدام به راه‌اندازی دفتر مقام معظم رهبری در قم نمود و براساس نظر ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری؛ حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی دامت‌برکاته، مسئولیت ادارۀ آن را تا پایان حضور در دفتر رهبری برعهده گرفت.

ریاست بر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی از دیگر مسئولیت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی در طول مدت حضور در دفتر مقام معظم رهبری بود؛ شورایی که وظیفۀ سیاست‌گذاری و نظارت عالی و مدیریت کلان مسائل و امور مربوط به مناطق قومی مختلف در سطح ملی را برعهده دارد و نمایندگان محترم ولی‌فقیه در استان‌های مربوطه و رؤوسای دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجرایی کشور در عضویت آن قرار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلین احمد مروی در سال 1387، بنا به توصیۀ مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و تصویب در شورای مرکزی، به عضویت شورای مرکزی جامعۀ روحانیت مبارز درآمد.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون