تاریخ خبر: کد خبر: 1814

آیت الله علم الهدی:

والدین مشکلات جوانان را به دوش جامعه و دولت نیندازند / موضع رئیس جمهور در مسائل فرهنگی هیچ زاویه ای با جریان‌های متدین مردمی در خط رهبری و ولایت ندارد

شرح خطبه های آیت الله علم الهدی در نماز جمعه؛ 21 شهریور 1393

خطبه اول؛ مشکلات جوانان / والدین مشکلات جوانان را به دوش جامعه و دولت نیندازند

 

به گزارش قاصدنیوز، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه اول نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی و موضوع معضلات جوانان، گفتند: مطلب بسیار مهمی که امروز به‌عنوان مسئله اساسی زندگانی بسیاری از خانواده مطرح است، مشکلات جوانان است.

 

در مشکلات، دختر و پسر در ریشه مشکلات مشترک هستند، ریشه این مشکلات یکی است منتها نوع بروز مشکلات در دختران به شکلی است و در پسران به شکلی دیگر؛ این مشکلات با فرافکنی و این‌که پدر و مادر خیال کنند مشکلات جوانان مربوط به جامعه فاسد و اشتغال و اقتصاد و کمبودها و کاهش‌ها در جامعه است، این‌گونه نیست.

 

ایشان بابیان این‌که مشکلات فساد اخلاقی و اجتماعی پیش از انقلاب به‌مراتب بیشتر از امروز بود، عنوان داشتند: در زمان قبل از پیروزی انقلاب فساد اجتماعی و اخلاقی به‌مراتب بیشتر از امروز بود اما مشکلات امروز به‌مراتب بیشتر از آن موقع وجود دارد؛ در خیلی از خانواده‌هایی که مرفه هستند و ازنظر اقتصادی مشکل ندارند، این مشکلات در آن خانواده‌ها به‌مراتب بیشتر از آن خانواده‌های کم برخوردار  و آسیب‌پذیر است.

 

این فرافکنی باعث می‌شود پدرها و مادرها در کانون زندگی خانوادگی درصدد برطرف کردن مشکلات فرزندان خود برنیایند. مشکل دیگر این‌که جوانان مشکلات خود را به خانواده‌ها منسوب می‌دانند تحت این عنوان که می‌گویند این‌ها جوانان را درک نمی‌کنند؛ این اشتباه است چون همه این پدرها و مادرها روزی عرصه جوانی را طی کرده‌اند. این جوان است که بزرگ‌ترها را درک نمی‌کنند نه بزرگ‌ترها.

 

 

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه دادند: والدین بدانید همه جوان‌ها چه در خانواده پول‌دار و فقیر چه در خانواده روستایی و چه خانواده شهری، مشکلات جوان‌ها یکی است اما بروز و ظهور آن فرق می‌کند اما اصل و ریشه مشکل یک جریان طبیعی است؛ این‌که شما فکر می‌کنید برای جوان شما مشکل پیش‌آمده دلیل بر آن نیست که برای جوان من مشکل پیش نیامده است؛ اصل بروز مشکلات مسئله طبیعی در همه خانواده‌هاست.

 

شکوفایی غرایض، اولین مشکل و چالش جوانان

اگر درصدد حل این مشکلات با استفاده  آموزه‌های دینی در سبک زندگی اسلامی بربیاییم، این مشکل قابل‌حل است. اولین مشکل و چالش دوره جوانی، شکوفایی غرایض و تولید خواسته‌های نامتناهی است؛ ببینید برادران، جوان از سن 19 سالگی دوره جوانی‌اش شروع می‌شود، دوره شکوفایی و جوشش‌های غرایض است، گرایش‌ها و خواسته‌های نفسانی در او فوران می‌کند و تا سن 35 سالگی هم این غرایض در حد فوران و طغیان است، پول و مقام و زندگی و گذران زندگی راحت می‌خواهد، بهترین وسیله، متجمل ترین زندگی‌ها را طلب می‌کند؛ این غرایضی که شکوفا می‌شود مولد خواسته‌های نامتناهی است.

 

ایشان اظهار داشتند: این‌که می‌گوید پول و مقام می‌خواهد، این خواسته پایان ندارد. خواسته جوان اگر از صفر شروع شود تا حدی قابل‌کنترل است اما اگر از صد شروع شد دیگر حد ندارد لذا مشکلات جوانان در خانواده‌های مرفه بیشتر از خانواده‌های کم‌درآمد و آسیب‌پذیر است زیرا خواسته‌های آنان از صد شروع‌شده و حد ندارد اما خواسته آن خانواده کم برخوردار خواسته‌اش حدی دارد.مشکل جوان را در جوانی این مسائل حل نمی‌کند، ریشه آن شکوفایی غرایض و خواسته‌های نامتناهی است.

 

عضو خبرگان رهبری در خصوص نوع برخورد با خواسته‌های جوانان، ابراز داشتند: در برابر این خواسته‌های باید چه کرد؟ باید در مقابل خواسته‌های جوان جنگید و مقابله کرد یا یک خانواده ثروتمند باید هرچه جوانش خواست باید برای او فراهم کند. آقایی می‌گفت دریکی از خیابان‌های بالای شهر تهران اتومبیلم با یک اتومبیل آخرین سیستم جوان مست مغرور تصادف کرد، ماشین من خرد شد و ماشین او هم آسیب دید، این جوان تلفن کرد و پدرش آمد، نگاهی با اتومبیلش کرد و گفت اتومبیلت را چند می‌فروشی، بلافاصله دست چک درآورد و چک داد و گفت ماشینت مال من، برو؛ این نوع برخورد با جوان، بدبخت کردن و بیچاره کردن جوان است.

 

یک خانواده به خاطر این‌که دارند هرچه جوانشان می‌خواهد برای او فراهم کند هرروز یک خواسته جدید ایجاد می‌کند و به‌جایی می‌رسد که خواسته او آن‌قدر نامتناهی می‌شود که برای اجرای خواسته‌اش به‌جایی می‌رسد که ناموس یک خانواده را از بین ببرد و خانواده‌ای را به خاک سیاه بنشاند.

 

خواسته سازی، راه درمان شکوفایی غرایض جوانان

ایشان تصریح کردند: مقاومت و برآورده کردن خواسته جوان  نیز درست نیست، هر دو اشتباه است؛ راه درمان شکوفایی غرایض، خواسته سازی است، قبل از رسیدن به خواسته، شما پدر و مادر برای او خواسته تولید کنید؛ می‌توانید در شئون مادی زندگی که امکانش برای شما فراهم است یا خواسته‌های فکری و معنوی او را باید برآورده کنیم.

 

فکر درست کردن مو و پوشیدن لباس نیست بلکه فکر این است که چگونه نمازش را بخواند، چگونه هیأت را راه بیندازد. مسئله جوان‌ها را شما جدی بگیرید، مطلب را به عهده دولت و مملکت نیندازید و فرافکنی نکنید؛ قبل از آن‌که به حد خواسته‌های نامتناهی برسد آن را درمان کنید؛ مادرها در عرصه خواسته سازی برای دختران و پسران بیشتر از پدر می‌تواند نقش‌آفرینی کند.

 

 

 

ابهام در سرنوشت، مشکل دوم جوانان

آیت‌الله علم‌الهدی، مشکل دوم جوانان را ابهام در سرنوشت عنوان کردند و بیان داشتند: مشکل دوم، وجود ابهام در سرنوشت و زندگی است؛ جوانی دوره رؤیاهای افسانه‌ای است، بر اساس آن فوران و غرایض و خواسته‌ها فکر و مغز او را مشغول می‌کند و تجربه ندارد، برای خود رؤیاهایی افسانه‌ای می‌سازد، همسری انتخاب کنم و به فلان موقعیت، پست و اتومبیل برسد و وقتی به ابزار رسیدن به این رؤیاها می‌رسد می‌بیند امکان آن برایش فراهم نیست، زندگی و کاخ افسانه‌ای و مرفه در کانون فکرش برای خودش ساخته است اما به امکانات که می‌رسد می‌بیند امکاناتش زیر خواسته‌های اوست.

 

ایشان افزودند: اینجاست که دچار یک پارادوکس در زندگی می‌شود، از یک‌ طرف آرزو و از طرفی عدم امکان برای رسیدن له آن آرزو، این جوان افسرده و بی‌حوصله می‌شود و در التهابات فرو می‌رود و زندگی او می‌شود سراسر غصه. این ابهام برای جوانان کشنده است، همه عکس‌العمل‌ها و پرخاشگری‌ها و اظهار غصه و غمی که از جوان سر می‌زند؛ چه جوانی که شغل دارد و چه جوانی که بی‌کار است، اینجا چیزی که این حالت ابهام در زندگی را درمان می‌کند، پشت دادن به جوان است.

 

پشت جوان ایستادن و امیدواری دادن، راه درمان مشکل ابهام در زندگی جوانان

باید به جوانتان پشت دهید، جوان باید روی شما حساب کند ولو امکانات زندگی کم است، باید روی پدر حساب کند که هر راهی بخواهم با کمک پدر می‌توانم؛ اینجا نقش اول را پدر ایفا می‌کند، مرتب به فرزند خود امیدواری را تلقین کنید، خودت باید راه بیفتی، تو باید دستت را به‌زانو بگیری و به خودت تکیه کنی، من با همه داشته‌هایم برای تو کمک می‌کنم.

امام‌جمعه مشهد مقدس در پایان تأکید کردند: برادران به بچه خود پشت دهید ولو بچه نافرمان، در هیچ زمان پدر نباید بچه را براند و رد کند، حتی اگر به‌واسطه ندانم‌کاری، کاری کرده که شما را دچار مشکل کرده است؛ همیشه باید احساس کند تکیه‌گاه دارد، اگر احساس تکیه‌گاه کند ابهام سرنوشت او را در بر‌نمی‌گیرد.

 

 

 

خطبه دوم؛ سفر رئیس جمهور به مشهد مقدس /  موضع رئیس جمهور در مسائل فرهنگی هیچ زاویه ای با جریان‌های متدین مردمی در خط رهبری و ولایت ندارد

 

آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در جمع زائران و مجاوران حرم امام رضا  (علیه‌السلام) به عیادت روز گذشته از مقام معظم رهبری اشاره کردند و گفتند: محصول و فرآورده عیدی ارزشمند وجود مقدس مولا امام رئوف، امام هشتم (علیه‌السلام) در سالروز ولادتشان و جامعه شیعه، سلامتی ارزشمند و عافیت مقام معظم رهبری بود؛ بنده روز گذشته به محضر مقدس مقام معظم رهبری شرفیاب شدم، از طرف همه شما برادران و خواهران از ایشان عیادت کردم؛ الحمدلله سلامت و عافیت کامل برای ایشان حاصل است و کوچک‌ترین ناراحتی از عوارض عمل جراحی نداشتند و حالشان بسیار خوب بود و از همه شما برادران و خواهران استدعای دعا داشتند و امیدواریم ذات مقدس پروردگار این وجود مقدس را برای اعتلای اسلام و عزت مسلمین جهان از عافیت روزافزون برخوردار بفرماید.

 

نتایج سفر هیأت دولت به خراسان

ایشان به سفر رییس‌جمهور به مشهد مقدس اشاره کردند و اظهار داشتند: در هفته گذشته در روز میلاد امام هشتم (علیه‌السلام) در جمع پربرکت خیل زائران و در احساسات پرشور عاشقان و علاقه‌مندان ولایت اهل‌البیت علیهم‌السلام، آقای رییس‌جمهور، و هیأت محترم دولت سفر استانی خود را به این استان مقدس انجام دادند و به حمدالله سفر پربرکتی بود.

 

امتیاز تصمیم‌گیری‌هایی که در این سفر استانی به‌وسیله هیأت محترم دولت و رییس‌جمهور شد، نقد بودن و سریع بودن تصمیم اجرای پروژه‌های مصوب در این سفر است؛ 129 پروژه در مورد مسائل مختلف این استان به تصویب رسید جوری که تا پایان سال از این 129 پروژه، 107 پروژه عملی بشود و 22 پروژه که برای سال 94 می‌ماند تا قبل از میانه‌سال، آن‌ها هم عملی شود.

 

عمق توطئه دشمن در برخورد با سخنان امیدوار کننده رییس جمهور

عضو خبرگان رهبری ادامه دادند: نکته دیگری که ما در این سفر کشف کردیم، عمق توطئه‌های شیطانی دشمنان خدا و دشمنان این نظام در جریان استکباری بود؛ در این سفر در مجامع مختلف و در اجتماعات گوناگون آقای رییس‌جمهور سه جمله فرمودند که بسیار ارزشمند بود.

 

ایشان به سخنان امیدوارکننده رییس‌جمهور اشاره کردند و عنوان داشتند: جمله اولشان این بود که فرمودند: «بی‌حجابی میراث شوم خاندان پهلوی است و نمی‌گذاریم دوباره در این کشور خودنمایی کند»؛ جمله دومشان این بود که در مورد این‌که سرزمین خراسان یک سرزمین ایثار هست، فرمودند: «مردم این سرزمین برای عفاف و حجاب جنگیدند و مبارزه کردند و خون دادند»؛ و جمله سوم ایشان در جمع علما و روحانیون این بود که همه افتخارم، شاگردی در حوزه علمیه قم است.

 

این سه جمله که منتهای جاذبه را برای قشر متدین داشت، مردم متدین و غیور در خط رهبری استان خراسان با این سه اظهار ریاست محترم جمهور در مجامع مختلف، همه خرسند شدند و مخصوصاً با آن متانتی که مردم در صحن جامع از استقبال از رییس‌جمهور نشان دادند غیر از اجتماع عظیمشان، متانتی که مردم نشان دادند از استقبال ریاست‌جمهور و از هر نوع حرکت مبتذلی در حرم علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) خودداری شد که مایه تشکر بنده هم هست؛ در کنار این جملات ارزشمند اخلاقی و فرهنگی بر مردم ما ثابت شد آقای رییس‌جمهور در مسائل فرهنگی، موضعش با جریان‌های متدین مردمی در خط رهبری و ولایت هیچ زاویه‌ای ندارد.

 

 

ایشان به لزوم شناخت و بصیرت نسبت به دشمن شاره کردند و عنوان داشتند: مسئله عفاف و حجاب مورد اهتمام ایشان و انشالله امیدواریم مورد اهتمام دولتشان و بعضی از وزرایی هم که خودشان را متولی فرهنگ می‌دانند، مورد اهتمام آن‌ها هم باشد؛ اما نقطه‌ای که دراین‌بین کشف شد که دشمن کجا را می‌زند و شما برادران و خواهران باید در دشمن‌شناسی و جریان شناسی دشمن بصیرت پیدا کنید، در رسانه‌های اجنبی و بیگانه  دشمن و در مطبوعات زنجیره‌ای وابسته به دشمن در داخل کشور و رسانه‌های غیر ارزشی هیچ‌کدام از این فرمایشات آقای رییس‌جمهور تیتر نشد.

 

امام‌جمعه مشهد مقدس ادامه دادند: تنها در دو جلسه محدودی که فرموده بودند در آنجا که با دیوار و فیلتر نمی‌شود و فکر نمی‌کنم مشکلات فرهنگی حل شود و در یکجا فرموده بودند با ون و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود، این دو جمله را رسانه بی‌بی‌سی و رسانه‌های اجنبی استکباری، این‌ها کاملاً برجسته کردند و بعضی مطبوعات زنجیره‌ای داخلی و رسانه‌های غیر ارزشی هم این دو جمله را تیتر کردند و متأسفانه بعضی رسانه‌های خودی هم از روی ناراحتی این دو جمله را گفتند و آن سه جمله ارزشمند فرهنگ‌ساز ایشان به‌وسیله این عوامل تیتر نشد.

 

دشمن درصدد ایجاد زاویه بین ریس جمهور و جامعه متدین است

ببینید عزیزان، اینجا ما توطئه کشف می‌کنیم؛ دشمن درصدد ایجاد زاویه بین ریس جمهور و جامعه متدین در خط رهبری است و می‌خواهد بگوید دولت و رییس‌جمهور با جمعیت و قشر متدین اکثریت این مردم که بر خط ولایت و رهبری هستند ازنظر فرهنگی زاویه‌دارند، این را دشمن می‌خواهد ترویج کند؛ این را باید توجه کنیم.

 

 

ما نمی‌گوییم خشونت، ما می‌گوییم پدافند فرهنگی

ایشان افزودند: ما هم می‌گوییم با فیلتر، سرباز و ون مشکلات فرهنگی حل نمی‌شود اما این را هم باید بدانیم بدون فیلتر و بدون یک اقتدار اجتماعی در برابر ناهنجاری‌های فرهنگی، بازهم مشکل فرهنگ حل نمی‌شود.

 

هیچ عاقلی معتقد نیست که با خشونت ما می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم، این را کسی نگفته اما این را باید توجه داشته باشیم که بدون پدافند فرهنگی هم فرهنگ قابل اصلاح نیست و مشکلات فرهنگی قابل‌حل نیست، ما نمی‌گوییم خشونت، ما می‌گوییم پدافند فرهنگی.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به سابقه فعالیت پدافندی رییس‌جمهور اشاره و تصریح کردند: آقای رییس‌جمهور در دوران دفاع مقدس به‌عنوان یک رزمنده ایثارگر فرمانده پدافند در دوران دفاع مقدس در کشور بودند، در جبهه‌ها فرماندهی پدافند با جناب آقای دکتر روحانی بود، خودشان فرمانده پدافند بودند، آیا ما می‌توانستیم در دفاع مقدس بدون پدافندی که ایشان فرمانده بودند دفاعمان را انجام دهیم؟ آیا ما می‌توانستیم در دفاع مقدس تمام مرزها را بازکنیم و همه موانع را از سر مرزها برداریم و دشمن بیاید داخل کشور ما و بعد ما دفاع کنیم؟ آیا این را می‌توانستیم؟

 

عضو خبرگان رهبری اضافه کردند: آیا غیر از این است که رزمندگان عزیز ایثارگر خاک خرده جبهه ما یک خاطره ننگین و یک خاطره سیاه در بنی‌صدر ملعون سابقه‌ دارند که می‌گفت ما زمین می‌دهیم و زمان می‌خریم؟ آیا این خاطره تلخ در ذهن مردم نیست؟ آقای رییس‌جمهور در خط رهبری است، مقام معظم رهبری می‌گویند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، دشمن در فرهنگ با همه قدرت آمده، دشمن ناامید از تهاجم نظامی.

 

ایشان عنوان داشتند: چطور شد در هشت سال دفاع مقدس پدافند قوی نقش اول را در دفاع داشت و فرماندهی آن نیز با همین آقای رییس‌جمهور داشت اما در عرصه تهاجم دشمن در فرهنگ ما پدافند لازم ندارم؟ ناهنجاری‌ها توسعه پیدا کند؟ بی‌بندوباری‌ها توسعه پیدا کند؟ آیا غیرازاین است که نهی از منکر به‌عنوان یک فریضه دینی بزرگ‌ترین شگرد پدافند فرهنگی در جامعه اسلامی است؟ فیلتر نگذارید یعنی دروازه باز باشد؟ در کشوری که شبکه اجتماعی ندارد، در کشوری که موتور سرچ ندارد، در کشوری که در موتور سرچ‌اش و شبکه‌های اجتماعی‌اش دارد از جریان‌های استکباری خارجی استفاده می‌کند، ما دروازه را باز بگذاریم دشمن با همه امکاناتش بیاید میدان فرهنگ ما را تصرف کند و زمینه فرهنگ ما را بگیرد که ما به فیلترینگ معتقد نیستیم، این حرف درستی است؟

 

 

پدافند؛ یک شرط ضروری و لازم برای دفاع

امام‌جمعه مشهد مقدس اظهار داشتند: ما نمی‌گوییم خشونت، می‌گوییم پدافند با هر نقشی که این دولت کریمه در نظر بگیرد، با هر برنامه‌ای که دولت متولی فرهنگ کشور است، آقای رییس‌جمهور فرمودند دولت من، دولت فرهنگ است، بیایید در پدافند فرهنگی هر راهکاری که دارید پیاده کنید، ما نگفتیم با چه راهکار اما باید این را بدانید که در برابر ناهنجاری‌های فرهنگی پدافند فرهنگی لازم است، نمی‌شود در برابر ناهنجاری‌های بی‌تفاوت بود و نمی‌شود  دروازه‌ها را باز کرد و بگوییم آقا من با فیلترینگ مخالفیم و بعد با باز شدن دروازه فرهنگ و آزادی ناهنجاری‌های فرهنگی، بی‌بندوباری و ولنگاری و هرزه درآیی، بعد بگوییم ما با این کیفیت می‌خواهیم فرهنگ را بسازیم.

 

آیت‌الله علم‌الهدی در پایان تأکید کردند: فرهنگ را با این حرف‌ها نمی‌شود ساخت، قبول داریم چون با پدافند که دفاع مقدس انجام نمی‌گرفت اما  پدافند یک شرط ضروری و لازم دفاع بود، بدون پدافند هیچ قدرت رزمنده نمی‌توانست دفاع را محقق کند و امروز هم در عرصه فرهنگ همین است.

 

 

برگرفته از alamolhoda.net

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون