تاریخ خبر: کد خبر: 8972

اظهارات صریح آیت الله علم‌الهدی در جمع منتخبان شورای پنجم

در ساخت‌وسازها و مسائل فرهنگی و اجتماعی هویت شهر را حفظ کنید/ برای کارهایتان حجت دینی داشته باشید

شما عزیزان نیز با توجه به اعتقاد و متدین بودنتان، باید مقید باشید که هم نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی و هم ساخت‌وساز، هویت شهر را حفظ کنید.

در ساخت‌وسازها و مسائل فرهنگی و اجتماعی هویت شهر را حفظ کنید/ برای کارهایتان حجت دینی داشته باشید

به گزارش «قاصدنیوز»، آیت‌الله علم‌الهدی در دیدار با اعضای منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، ضمن خوش آمدگویی به اعضای شورای جدید، اظهار کرد: خوشبختانه جمع حاضر، جمع نخبه و فرهیخته و شخصیت‌های برجسته آکادمیک هستید که تخصص‌های لازم در عرصه مدیریت شهری را دارند.

 

ایشان با بیان این‌که بنده یک طلبه هستم و از نگاه طلبگی خود مطالبی را عرض می‌کنم، ادامه داد: امیدواریم در عرصه مدیریت شهری در این دوره از برکات خاصی که برخاسته از ظرفیت‌های علمی و تخصصی آقایان هست، برخوردار باشیم و این شورا، در بین همه شوراهایی که تاکنون تشکیل‌شده، شورای نمونه باشد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: هر شورای شهر که مدیریت شهری را به دست گرفت، کارهایی انجام داده، خوشبختانه در مدتی که در مشهد حضور داشتم، شورای شهر منفی نداشتیم که بگوییم برای شهر مشکل‌آفرین بوده یا در حل مشکلات شهر ناموفق عمل کرده است، در دو سه شورایی که بنده تجربه کردم، هر شورا از انسجام خوبی برخوردار بوده، اختلاف و نظری که در داخل شورا صورت می‌گرفته، انعکاس بیرونی نداشته و آقایانی که با هر رویکردی و بینش اجتماعی و سیاسی آمده‌اند، آثار مثبت و برکاتی داشته‌اند.

 

ایشان تصریح کرد: هریک به شکل خاص و نوع ویژه‌ای در مسئله عمران و آبادانی شهری اثرگذار بوده‌اند اما در مجموع، هرکدام در یک بعد از ابعاد مؤثر بوده‌اند، امیدواریم شما آقایان نیز با تکیه‌بر مبنای اعتقادی خود و گرایشی که نسبت به‌نظام، انقلاب و مقام ولایت دارید، دارای آثار پربرکتی برای شهر باشد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که هویت شهر مشهد با هیچ شهر دیگر قابل‌مقایسه نیست، عنوان کرد: در مسئله مدیریت شهری با تمام مواردی که ازنظر حضور سرمایه‌گذار و تأمین مطالبات مردمی، بیان شد، هویت این شهر در دنیا قابل‌مقایسه نیست؛ مسائلی که تا الآن در شهرداری و شورای شهر مطرح‌شده، مسئله حفظ هویت شهر است.

 

ایشان با بیان این‌که بر حفظ هویت امام رضا(ع) در این شهر تأکیددارم، ادامه داد: شما عزیزان نیز با توجه به اعتقاد و متدین بودنتان، باید مقید باشید که هم نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی و هم ساخت‌وساز، هویت شهر را حفظ کنید.

 

نماینده ولی‌فقیه با اشاره به این‌که قبلاً نیز با روش ساخت‌وساز شهر موافق نبودم، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در زمان حیات مرحوم طبسی امر فرمودند که ساخت‌وساز پیرامون حرم مطهر و منطقه ثامن باید با نظر نماینده ولی‌فقیه باشد که در آن دوران، حرکت‌هایی انجام شد.

 

ایشان تصریح کرد: این‌که مشهد را به‌صورت یک جزیره کیش تبدیل کنیم که وسطش یک گنبد طلا دارد، برهم زننده هویت امام رضا(ع) است آن‌هم با بازارها و مراکز اقتصادی مختلف که معارض با جریان‌های فرهنگی است؛ خوشبختانه آقای رئیسی جلوی فروش مغازه‌های اطراف حرم را گرفته و گفته بعد از این‌که نوع کسب و صنف مشخص شد، مغازه‌ها را اجاره می‌دهیم زیرا فروش مغازه‌های اطراف حرم، بافت حرم را از بین می‌برد.

 

فروش اجناس خارجی اطراف حرم، خلاف هویت شهر و اقتصاد مقاومتی است

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به فروش اجناس خارجی در فروشگاه‌های اطراف حرم، عنوان کرد: این سیستم هویت حضرت رضا(ع) را برهم می‌زند، مغازه‌هایی اطراف حرم ایجاد می‌شود که گناه و معصیت خدا و از طرف دیگر، خلاف اقتصاد مقاومتی فرموده رهبری است.

 

 ایشان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری، مدیریت حفظ هویت امام رضا(ع) است، مطالبات مردم متنوع است و باید به آن‌ها پاسخ داد اما این پاسخگویی باید با حفظ هویت امام رضا(ع) باشد، باید به کل شهروندان این شهر مدیریت شهری پاسخگو باشد اما در این پاسخگویی باید اولویت‌بندی شود و اولویت اول، امام رضا(ع) است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که در مقابل کسانی که از طرف مردم به‌عنوان فرد صالح انتخاب‌شده‌اند، نه تحمیل انتخابی و نه تحمیل اعتقادی و فکری دارم، گفت: ممکن است آنان من، بینش سیاسی و یا بینش دینی من را قبول نداشته باشند، از اصول دین نیستیم و بنای تحمیل عقیده و فکر هم ندارم اما شما به‌عنوان افراد مسلمان، متدین و انقلابی باید در کار خود حجت دینی داشته باشید، حلال و حرام را رعایت کنید و طبیعی است برای این حلال و حرام باید در درگاه خدا پاسخ دهید.

 

ایشان افزود: در مسائل انقلابی نیز افراد در نظریات، عقاید و بینش‌های مختلف در عرصه کارگزاری نظام هستند ولی در این عرصه با هر بینشی حضور دارند، مشروعیت نظام و عملیات کارگزاران با نظر ولایت است زیرا ولایت در رأس نظام است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: نمایندگانی که حضرت آقا در استان‌ها قرار می‌دهند، به‌عنوان نمایندگی دفتر آقا نیست، مخصوص عملیاتی است که باید در استان از سوی ایشان صورت بگیرد، خواه‌ناخواه با یک جریان نظارتی و پاسخگویی به مقام معظم رهبری نیز همراه است.

 

ایشان با بیان این‌که در برخی موارد نیاز است که بین نماینده ولی‌فقیه و مدیریت شهری هماهنگی‌هایی صورت بگیرد، عنوان کرد: در راه اداره شهر گاهی نیاز است هماهنگی‌هایی با حوزه نمایندگی ولی‌فقیه شکل بگیرد تا امور به بهترین شکل انجام گیرد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاری در مشهد اشاره کرد و گفت: در مسئله سرمایه‌گذاری، با تعارضی مواجه شدیم که آن، حضور برخی افراد به حوزه سرمایه‌گذاری برای منافع خود است، مواردی که ممکن است در عرصه عمران شهر بی‌اثر نباشد اما در مسائل فرهنگی در تعارض است.

 

ایشان با تأکید بر این‌که با ایجاد مراکز تفریحی مخالف نیستیم، خاطرنشان کرد: با مراکز تفریحی مخالف نیستیم اما مراکزی که شئون فرهنگی ما را به هم نزند؛ 25 میلیون زائر داخلی و 4 میلیون زائر خارجی در این شهر رفت‌وآمد می‌کنند و دنبال مراکز تفریحی هستند، باید توجه شود که هر نوع مرکزی به‌عنوان مرکز تفریحی در این شهر ایجاد شود، بازار تفریحی کشور خواهد شد بازار تفریح برای مشهدی‌ها.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به مشکلات به وجود آمده برای پدیده شاندیز اشاره کرد و گفت: در زمان احمدی‌نژاد نیز خواستند در مشهد شهر تمدن بسازند که این شهر از ارتفاعات بینالود از شاندیز و طرقبه آغاز و تا دیزباد ادامه پیدا می‌کرد، برای شهر تمدن، مهندس جواد شهرستانی با سه شرکت فرانسوی به مشهد آمد، قبول کردند، مشایی آمد و کلنگش را هم زد؛ گفتم با ایجاد انواع و اقسام تفریحات در شهر امام رضا(ع)، روزی چند صد هزار گناه شکل می‌گیرد، تا مشغول خنثی کردن طرح شهر تمدن بودیم، طرح پدیده را اجرا کردند.

 

ایشان خطاب به اعضای منتخب شورای پنجم، تأکید کرد: مشهد را کانون سرمایه گذرای کنید اما سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال برای نیروی کار جوان، مشکل ما در مشهد در مسئله توسعه حوزه صنعت است زیرا همه صنایع در این شهر خرد است، یک بازار مصرف دارد و بهره‌برداری آن برای جای دیگر است؛ به‌طور مثال، آقایی در آمریکا زندگی می‌کند، سه کارخانه در مشهد دارد، سالی یک‌بار به مشهد می‌آید، پول‌هایش را جمع می‌کند و برمی‌گردد! این شکل کار ربطی به مشهد و توسعه صنعت و اشتغال این شهر ندارد.

 

مشهد محل توسعه صنایع مادر است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که مشهد جای توسعه صنایع مادر است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری به مشهد بیاورید که در حوزه زائر و زیارت هزینه کند زیرا بنیه و ظرفیت سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌قدری است که اگر سرمایه‌گذاری شود، هم مشهد آباد می‌شود و هم در حوزه ایجاد اشتغال برای جوانان، قدم بزرگی برداشته می‌شود.

 

ایشان به بیان نمونه‌ای از عرصه فعالیت اقتصادی در حوزه زائر و زیارت پرداخت و اظهار کرد: باوجود ورود این حجم از زائر، در زمان اوج سفر، 60 درصد هتل‌های 5 ستاره مشهد پر است، بسیاری از زائران خارجی به هتل نمی‌روند چون ذائقه آنان به هتل‌های ما نمی‌خواند؛ شهر زائر در مشهد در حال ساخت است که ظرفیت 4 هزارنفری دارد، این موارد ظرفیت سرمایه‌گذاری زیارت است.

 

ایشان اضافه کرد: توسعه مراکز تفریحی خوب است اما مراکزی حساب‌شده، برنامه‌ریزی‌شده و در مسیر توسعه فرهنگی خودمان.

 

 آیت‌الله علم‌الهدی افزود: در مسئله عمران و آبادانی، شهر ما شیب دارد، هرچقدر هم آقایان در شورا تلاش کنند، نمی‌توانند شهری یکنواخت ازنظر امکانات ایجاد کنند، شیب شهر یا به‌طرف خانواده‌های مرفه و متمکن است یا به سمت فقرا.

 

ایشان ادامه داد: به شورای قبل گفتم هزینه یک گلدان در بلوار فلسطین با هزینه جدول‌کشی و درست کردن دو کوچه در حاشیه شهر برابر است، خدا را خوش می‌آید آن بچه چون نادار است در خاک بغلتد اما آن آقا با ماشین آخرین سیستم خودش از کنار آن گلدان رد شود، زیبایی گلدان چشمش را نوازش کند اما بازهم به چشم آن آقا نمی‌آید و تشکری نمی‌کند؟

 

امام‌جمعه مشهد مقدس با اشاره به اقدامات شورای اسلامی چهارم و شهردار مشهد برای آبادانی حاشیه شهر، عنوان کرد: آقایان برای این منطقه کار کردند و مقداری آباد شد اما این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه شرایط قشر فقرا و آسیب‌پذیر را بیشتر رعایت کنید زیرا زودتر و بیشتر راضی می‌شوند؛ نمی‌گوییم از عمران و آبادانی شهر کم شود.

 

ایشان ادامه داد: در دوره فعلی آقایان از حجم عمران و آبادانی کم نکردند همان‌طور که دیدیم مترو را ادامه دادند و به حاشیه شهر نیز خدمت کردند.

 

آیت‌الله علم‌الهدی به اقدامات صورت گرفته در حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: شهرداری، سپاه، ارشاد و امور مساجد و برخی نهادهای دیگر در حاشیه شهر فعال هستند، آنان را جمع کردیم و ستاد ساماندهی و هماهنگی حاشیه شهر را تشکیل دادیم، در ارتباط با ستاد ساماندهی حاشیه شهر خواه‌ناخواه ساخت‌وسازها که ساخت 400 مسجد ویرانه و مراکز ورزشی بوده، به عهده یکی از این نهادها بود که این اقدامات، هم حاشیه شهر را آباد و هم در امور فرهنگی به ما کمک کرده است؛ رهبر انقلاب امر کردند این ستاد تا  5 سال دیگر به کار خود ادامه دهد تا نتایج قابل قبولی از فعالیت آن حاصل شود.

 

ایشان با بیان این‌که شهر را طوری اداره کنید که امام رضا(ع) از شما راضی باشد، گفت: طوس نیز یکی از ظرفیت‌های فرهنگی مشهد است که باید مرکز خوبی برای همایش‌های علمی، فرهنگی و هنری در کشور شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در دوره مسؤولیتم چه در دوره امام‌جمعه بودن و چه در دوره نمایندگی ولی‌فقیه در خراسان رضوی، مطلقاً در امور نهادهای شهری و مقام‌های دولتی دخالتی نداشتم؛ در حوزه نهادهایی مثل شهرداری و یا دولتی در فعالیت‌های آقای استاندار، برای قرار گرفتن افراد در موقعیت‌ها کوچک‌ترین دخالت و تحمیلی نداشتم، در شورای شهر نیز همین‌طور بوده که در حوزه تصمیم‌گیری‌های شورای شهر دخالتی نداشتم.

 

ایشان افزود: بنده مؤونه‌ای هم برای دستگاه‌های دولتی و شهرداری نداشتم، این فرهنگ از زمان مرحوم آیت‌الله طبسی وجود داشته که علی‌رغم شکل موجود در سایر استان‌ها که هزینه حوزه نمایندگی ولی‌فقیه و امام‌جمعه، یا به عهده شهرداری و یا استانداری بوده اما مشهد به خاطر وجود آستان قدس و امکانات آستان قدس در زمان مرحوم طبسی، هیچ‌وقت تحمیل هزینه‌ای نه بر دولتی‌ها و نه برنهادهایی که برخاسته از آراء مردم بوده، نداشته است.

کلمات کلیدی

  • 0 0

    یک سری هم به حرم مطهر بزنید و فوج فوج داربست های هویت بخش به میراث معنوی مشهد در درب های حرم رو گزارش و تحلیل کنید

ارسال نظر

تریبون