تاریخ خبر: کد خبر: 9006

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در گردهمایی خبرنگاران افتخاری ستادهای نماز‌جمعه خراسان‌رضوی:

تقطیع کردن اظهارات دیگران در خبر، عین خیانت و جنایت است/ خبرنگار از دیدگاه دین باید یک چهره ارزشی باشد

برخی دیگر حرف‌ها را تقطیع می‌کنند و جامعه را سوژه عملیات روانی قرار می‌دهند که این کار عین جنایت و خیانت است و خبرنگار فاسقی که قرآن می‌گوید نیز عنصر جناح‌گرای سیاسی است، دین را ملعبه دنیا و قدرت‌یابی‌ها و جنایات قرار می‌دهد.

 تقطیع کردن اظهارات دیگران در خبر، عین خیانت و جنایت است/ خبرنگار از دیدگاه دین باید یک چهره ارزشی باشد

به گزارش «قاصدنیوز»، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در گردهمایی خبرنگاران افتخاری ستادهای نماز‌جمعه استان خراسان‌رضوی که در محل دفتر امام‌جمعه مشهد‌مقدس سخنانی ایراد کرد که اهم آن در ادامه می‌آید:

 

* یک خطبه نماز‌جمعه که در محضر جمعیتی خاص انشاء می‌شود با فعالیت شما خبرنگاران افتخاری در سطح گسترده‌تر بازنشر می‌شود و طبیعی است که تاثیر سخنان امام‌جمعه نیز در سطح گسترده قرار می‌گیرد که مرهون زحمات شما عزیزان است.

 

*طبق کلام الهی، مردم جامعه دینی حق پذیرش خبر از هر کسی را ندارند و اگر خبر را از هرکسی پذیرفتند و ترتیب اثر دادند گناه کردند. از گذشته تا امروز عامل تخریب عوامل نفوذی و توطئه‌گر که درصدد تخریب جامعه و فرهنگ بوده‌اند، عملیات روانی بوده که از طریق خبر انجام شده بنابراین ذات مقدس پروردگار نسبت به این مسئله اعلام خطر کرده است.

 

* در مقام پذیرش خبر اگر ملاک الهی و دینی اعتماد به خبر محقق شد جامعه حق پذیرش خبر دارد، اگر چنین نشد هر مسلمانی آن خبر را بپذیرد از دیدگاه قرآن گنه‌کار است و ملاک اعتماد این است که خبرنگار فاسق نباشد.

 

* ملاک دینی اعتماد به خبر عادل‌بودن خبرنگار و فاسق‌بودن خبرنگار ملاک عدم اعتماد به خبر است بنابراین کسی که خبر خبرنگار فاسق را بپذیرد بر حسب آیه شریفه قرآن گنه‌کار است و ضرر و زیان پذیرفتن خبر خبرنگار فاسق را می‌بیند. 

 

* خبرنگار از دیدگاه دین باید یک چهره ارزشی باشد چون اگر یک چهره ناهنجار خبرنگار شود ملاک دینی و الهی برای اعتماد به خبر او محقق نمی‌شود. اگر مردم مسلمان ما خبر را از خبرنگار عادل بپذیرند دیگر ویرانی‌های نابه‌جایی که در فضای مجازی توسط خبرهای دروغ ایجاد می‌شود، در جامعه ما موثر نیست.

 

* آنچه امروز جامعه را آسیب دیده و ملتهب می‌کند این است که جامعه ما تربیت دینی در عرصه خبر ندارد و ملاک دینی اعتماد به خبرنگار را رعایت نمی‌کند اما این اصل دینی و حکم شرعی در جامعه ما منعکس نشده و بدان توجه نمی‌شود چرا که اگر چنین باشد دیگر نمی‌شود در این جامعه متدین، عملیات روانی و انقلاب رنگی به‌وجود آورد. 

 

*آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه دو اشکال در نقل و پخش خطبه نماز جمعه وجود دارد، گفت: اشکال اول اینکه عین لفظ خطبه پخش نمی‌شود و خبرنگار برداشت خودش را به‌عنوان کلام امام جمعه منتشر می‌کند که این اعتبار خبر نیست و صداقت را در امانت رعایت نکرده است.

 

*اشکال دوم گزینش‌ها و تیپ‌سازی‌ها است. در این زمینه تکیه کلام و محور سخن امام جمعه مسئله دیگری است اما چون جمله‌‌ای در حاشیه سخنان خود می‌گوید که مطابق با مذاق سیاسی رسانه‌ای است آن رسانه همان جمله فرعی در حاشیه خطبه را تیتر می‌کند و گاه افراد فقط به تیتری توجه می‌کنند که عنوان و محور سخنان امام جمعه نبوده است.

 

*برخی دیگر حرف‌ها را تقطیع می‌کنند و جامعه را سوژه عملیات روانی قرار می‌دهند که این کار عین جنایت و خیانت است و خبرنگار فاسقی که قرآن می‌گوید نیز عنصر جناح‌گرای سیاسی است، دین را ملعبه دنیا و قدرت‌یابی‌ها و جنایات قرار می‌دهد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون