تاریخ خبر: کد خبر: 3764

رئیس جامعة المصطفی العالمیه مشهد در گفت‌و‌گو با «قاصدنیوز» پیرامون ماجرای نماز حاشیه ساز در مشهد:

شیعیان به دنبال غالب کردن عقاید خود نیستند/ این اقدام موجب استهزاء دشمن شد

مهدوی مهر افزود: نسبت به فرعیاتی مانند نماز هم که می‌تواند محل سوء استفاده مغرضین باشد، همان طور که علمای اهل سنت پشت سر مقام معظم رهبری نماز می‌خوانند، توافقی صورت بگیرد که با هم نماز خوانده شود.

شیعیان به دنبال غالب کردن عقاید خود نیستند/ این اقدام موجب استهزاء دشمن شد

رئیس مجتمع آموزش عالی جامعة المصطفی العالمیه مشهدمقدس در گفت‌و‌گو با «قاصدنیوز» پیرامون برگزاری نماز وحدت شکن در حاشیه همایشی در مشهد با تاکید بر این که برگزارکنندگان باید در این زمینه پاسخگو باشند، خاطر نشان کرد: اصل کار اشتباه بوده است اما با موضع گیری صحیح و عاقلانه‌تر می‌توانیم این بهانه را از دشمنان بگیریم.

 

حجت الاسلام مهدوی مهر اظهار داشت: اساس و پایه تعالیم ما این است که بر مدار و محور وحدت حرکت کنیم. در مدینه و مکه ما با امامت اهل سنت نماز می‌خوانیم، فقها و بزرگان این اجازه را داده اند و پایه تعالیم ما بر این اساس است.

 

وی تصریح کرد: البته نکته مهم این است که التزامی وجود ندارد که تمامی فروع با هم یکی شود، به عنوان مثال در نماز و وضو هم مانند یکدیگر عمل کنیم و این خدشه ای به موضوع وحدت و وحدت آفرینی وارد نمی کند اما در آن جلسه بهتر این بود که نماز با هم خوانده می‌شد یا زمان نماز و مکان آن متفاوت می‌بود.

 

مهدوی مهر مسائل پیش آمده را نقص مدیر یا متولیان برنامه دانست و گفت: از نظر بنده موضع گیری صحیح در رابطه با این موضوع و عکس منتشر شده این است که بگوییم علمای اسلام ضمن وحدت در اصول و گفت و گوی وحدت آفرین، استقلال خودشان را در فروع و نماز دارند. از طرفی این عکس نشان می‌دهد که شیعیان به عقاید مذاهب دیگر احترام می‌گذارند و برخلاف اتهامی که به شیعیان زده می‌شود، آنان اجبار و الزامی برای غالب کردن عقاید خود به دیگران ندارند.

 

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اتحاد بر محور اصول برای وحدت مسلمین مهم است، یعنی خدا، پیامبر و قرآن یا حتی حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)، که مایه وحدت هستند. چرا که اهل سنت هم در وجود مقدس ایشان اختلافی با ما ندارند.

 

وی در ادامه افزود: نسبت به فرعیاتی مانند نماز هم  که می‌تواند محل سوء استفاده مغرضین باشد، همان طور که علمای اهل سنت پشت سر مقام معظم رهبری نماز می‌خوانند، توافقی صورت بگیرد که با هم نماز خوانده شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر گفت: وقتی عده ای مسلمان زیر یک سقف، یک طرف و عده ای طرف دیگر بایستند موجب استهزاء دشمن شده و این خطا و اشتباه است.

نماز وحدت شکن در مشهد

وی در پاسخ به برخی رسانه ها که این مسئله را نشانه تفرقه دانسته اند، خاطرنشان کرد: این نشان دهنده استقلال مذاهب در عین گفت و گو بر محور وحدت و اصول مشترک است.

 

مهدوی مهر در پایان گفت: همه علمای شیعه معتقدند، شیعه و سنی می‌توانند پشت سر هم نماز بخوانند. در این مسئله حتی اگر یک نفر روحانی شیعه و یا اهل سنت هم به طور جداگانه و فرادی نماز می خواندند باز هم به مصلحت نبود.

 

 

 

* مرتبط:

انتقاد دبیر مجمع مردمی فرق و ادیان کشور از نماز وحدت شکن در مشهد: این اتفاق بازتاب‌‌های منفی در دنیا داشته است/ برخی صاحبان مناصب اعتقاد قلبی به وحدت ندارند

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون