تاریخ خبر: کد خبر: 3721

مدرس حوزه علمیه اهل تسنن مشهد:

مایه افتخار اهل سنت است که اهل بیت(ع) استاد بزرگانشان بوده اند/ ایران از معدود کشورهایی است که در جهت وحدت مسلمانان تلاش می‌کند

مولوی شیخی خاطر نشان کرد: ما اهل سنت معتقدیم حضرت علی علیه السلام امام ما و امام المتقین است و هر اهل سنتی که این باور را نداشته باشد، ما او را از اهل سنت جدا می دانیم چرا که حضرت تلاش های بسیاری برای وحدت جهان اسلام کردند.

مایه افتخار اهل سنت است که اهل بیت(ع) استاد بزرگانشان بوده اند/ ایران از معدود کشورهایی است که در جهت وحدت مسلمانان تلاش می‌کند

به گزارش «قاصدنیوز»، مولوی شیخی از مدرسین حوزه علمیه نور اهل تسنن مشهد در نشستی که به همت مجمع مطالبه مردمی برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم وحدت در میان آحاد مسلمانان اظهار داشت: امام صادق(علیه السلام) شخصیتی شگفت انگیز در جهان اسلام بوده اند و اگر مسلمانان به توصیه های ایشان عمل کنند مشکلات و اختلافاتشان حل خواهد شد.

 

لزوم کنار گذاشتن تعصبات مذهبی

این مدرس حوزه علمیه نور مشهد در ابتدا وحدت بین جامعه اسلامی را هدف همه بزرگان و دلسوزان جهان اسلام دانست و گفت: تقریب مذاهب اسلامی، هدف بسیار مقدس و بزرگی است. وظیفه ما تلاش در راه وحدت است و باید هر کاری که از ما برمی آید انجام دهیم چرا که همه ما قدرت تاثیر گذاری در این زمینه را داریم.

 

وی تصریح کرد: ایران از معدود کشورهایی است که در جهت وحدت مسلمانان تلاش میکند و مسئولین جمهوری اسلامی ایران در این راه زحمت می کشند اما جلسات و کنگره ها، در این زمینه تاثیری که انتظار می رود را نداشته است.

 

این عالم اهل تسنن ضمن تاکید بر این مهم که مبنای وحدت، وحدت بین آحاد ملت است، و تک تک افراد ملت برای این وحدت آفرینی لازم هستند، خاطر نشان کرد: خداوند سرنوشت قومی را عوض نمی کند مگر این که خود آن قوم بخواهد، اگر امت اسلام می خواهد سرنوشت خود را تغییر دهد لازمه آن همبستگی و انسجام تک تک افراد امت و تحول در آحاد ملت است.

 

شیخی ادامه داد: با نزدیک شدن افکار مسلمانان به یکدیگر و تفاهم در میان آنان، زمینه های وحدت در بین جامعه فراهم می شود. این مسئله وقتی محقق می شود که مسلمانان عقاید یکدیگر را بشناسند، یعنی من به عنوان یک فرد اهل سنت علاوه براین که باید برعقاید خودم اشراف داشته باشم، باید نسبت به عقاید برادران شیعه هم شناخت داشته باشم.

 

وی تاکید کرد: باید تعصبات خشک مذهبی را کنار گذاشته و با دید باز به قضایا نگاه کنیم. شناخت و بررسی ما از سر دلسوزی برای جهان اسلام باشد، نه این که به دنبال تفرقه و خدشه وارد کردن به مذاهب باشیم.

 

مولوی شیخی اظهار داشت: هنگامی که از عقاید یکدیگر بی خبر باشیم، خود را از مذهب دیگری دور و بیگانه می بینیم، به طوری که وحدت خود را با مذهب دیگر بعید و دور، تصور می کنیم. اما همین که پرده بی اطلاعاتی و بی خبری دریده  گردید و دور شد، زمینه تفاهم از جهت موارد اشتراکی و وحدت ایجاد می شود.

 

امام صادق(علیه السلام) محور وحدت در بین مسلمانان

وی با بیان این مطلب که" از آیات قرآن استنتاج می شود که رحمت خداوند در وحدت است، و اختلاف، عذاب الهی است" ادامه داد: امام صادق(علیه السلام) استاد امام ابوحنیفه و امام مالک هستند، یعنی دو تن از ائمه اربعه اهل سنت، شاگرد ایشان بوده اند و این مایه افتخار اهل سنت است، که اهل بیت(صلوات الله علیهم ) استاد بزرگانشان بوده اند.

 

او در ادامه گفت: امام صادق(علیهم السلام) توصیه کرده اند که اگر می خواهید مسائل اختلافی خود را حل کنید، مسائل اختلافی را به مسائلی که در آن توافق دارید ارجاع دهید. موارد مشترک شامل قرآن کریم و سنت رسول الله صلوات الله علیه می شود، و از اهل بیت پیامبر صلوات که به نوعی تشریح کننده سنت هستند به ما رسیده است.

 

این مدرس اهل تسنن وظیفه شیعه و سنی را کنار گذاشتن موارد اختلافی دانست و اذعان داشت: متاسفانه هر دو طرف استنادشان به مواردی است که موجب اختلاف و تفرقه است، لذا امروز انتظار از برادران شیعه و سنی این  است که بسیاری از مسائل اختلافی را کنار بگذارند.

 

مولوی شیخی در تشریح یکی از مسائل اختلافی بیان کرد: برخی می گویند اهل تسنن برای خداوند جسم قائل هستند، اما این موضوع  ریشه در تفکرات شخصی به نام ابن تیمیه دارد که متهم به تجسم خداوند سبحان  بوده است، اما همان طور که پیامبر(ص) فرموده اند، کسانی که خداوند را مجسم می کنند، مجوس این امت هستند و حرف این افراد را نباید باور کرد.

 

وی همچنین یاد آور شد: امام صادق(علیه السلام) شخصیتی شگفت انگیز در جهان اسلام بوده اند، و اگر مسلمانان به توصیه های ایشان عمل کنند مشکلات و اختلافاتشان حل می شود، چرا که ایشان در برخورد با افراط گرایان  روش های موثر و اسلوب ویژه ای داشته اند.

 

او گفت: همیشه کسانی به دین ضربه زده اند که دچار افراط یا تفریط بوده اند، متاسفانه برخی از اهل سنت هم از عقاید برادران شیعه خبر ندارند، و نمی دانند که شیعیان نماز و قرآن می خوانند. اهل سنت باید بدانند که شیعه هیچ گاه قائل به تحریف قرآن کریم نبوده است. 

 

حضرت علی(علیه السلام) امام المتقین است

این عالم اهل تسنن تصریح کرد: در مورد عبادت، شیعه و سنی هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند، به عنوان مثال از نظر اهل تسنن زیارت قبور برای شناخت هویت و شخصیت انسان‌های بزرگ و یا دعا هیچ اشکالی ندارد؛ حتی پیامبر صلوات الله علیه به زیارت قبور توصیه می کردند.

 

وی همچنین افزود: پیامبر اکرم(ص)، قبر عموی بزگوارشان حضرت حمزه سیدالشهدا و شهدای احد را زیارت می کردند و برایش دعا می نمودند.

 

مولوی شیخی اذعان داشت: اهل سنت بر این باورند که علی ابن ابی طالب(علیه السلام) امام المتقین است و از ایشان با نام مولی الموحدین یاد شده است، لذا ایشان هم به نوعی امام و رهبر و خلیفه چهارم ما هستند. ما خوارج را دشمن خدا می دانیم چرا که در مقابل ایشان خروج کرده اند. لذا امامت حضرت علی(علیه السلام) در دل مردم جای گرفته و قابل از بین رفتن نیست.

 

مدرس حوزه علمیه اهل سنت اظهار داشت: حضرت علی(علیه السلام) با مدیریت بی نظیر جهان اسلام در زمان حکومتشان و مقابله با جنگ های مختلف و با تدبیر تمام مشکلات را مدیریت کردند. ما اهل سنت معتقدیم حضرت علی علیه السلام امام ما و امام المتقین است و هر اهل سنتی که این باور را نداشته باشد، ما او را از اهل سنت جدا می دانیم چرا که حضرت تلاش های بسیاری برای وحدت جهان اسلام کردند.

 

شیخی در پایان با تاکید بر این نکته که از نظر اهل سنت، برادران شیعه و هر کسی که شهادتین گفته باشد، آتش جهنم بر او حرام شده است اذعان داشت: حال باید از برخی سوال کنیم؛ آیا شیعه شهادتین را نگفته است؟ آیا نماز نمی خواند؟ آیا روزه نمی گیرد؟ آیا به حج نمی رود؟ زکات نمی دهد؟ چه طور می شود او را کافر نامید؟

 

او همچنین خاطر نشان کرد: امام ابوحنیفه فرموده اند اهل قبله را هیچ کس حق ندارد کافر نام گذاری کند. ما مشترکات بسیاری داریم و باید این موارد را در بین مردم جا کنیم. ما باید این امنیتی  که در کشور داریم قدر بدانیم و با وحدت آفرینی جلوی تهدید ها و خطرها ایستادگی کنیم.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون