تاریخ خبر: کد خبر: 3691

بسته معرفی 10کتاب با موضوع«وحدت اسلامی و تقریب مذاهب»/

از «لعن‌های نامقدس» تا «وحدت و همگرایی»

«قاصدنیوز» ضمن استفاده از نظرات حجت الاسلام مهدی مسائلی نویسنده چندین اثر با موضوع وحدت اسلامی، برگزیده جشنواره علامه حلی و حضرت علی اکبر(ع)، منتخب کتب با موضوع «وحدت اسلامی و تقریب مذاهب» را منتشر می‌کند.

از «لعن‌های نامقدس» تا «وحدت و همگرایی»

آثار تولیدی مرتبط با مسئله وحدت همانند خودِ موضوع وحدت، امری غریب و متوقف شده در حوزه های نخبگانی بوده و کمتر تولیدات مکتوبِ روان و عمومی، پیرامون این راهبرد اساسی انقلاب اسلامی در بازار موجود است.

 

در عین حال، «قاصدنیوز» ضمن استفاده از نظرات حجت الاسلام مهدی مسائلی نویسنده چندین اثر با موضوع وحدت اسلامی و برگزیده جشنواره علامه حلی و حضرت علی اکبر(ع)، منتخب کتب با موضوع «وحدت اسلامی و تقریب مذاهب» را منتشر می‌کند.

*   *   *

 

پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت«پیشوایان شیعه، پیشگامان وحدت»
نویسنده: مهدی مسائلی / ناشر: سپیده باوران

 

این کتاب می‌کوشد با بررسی روایات و سیره‌ رفتاری ائمه اطهار(ع)، به شدت اهتمام آن بزرگواران به مقوله‌ وحدت و انسجام اسلامی پی برد.

 

از عناوین فصول این کتاب می‌توان «امیرالمومنین طلایه‌‌دار وحدت اسلامی»، «تاکید بر نمازگزاردن با اهل سنت»، «اتحاد و انسجام اسلامی در حج»،«دستور به معاشرت و مجالست با اهل سنت»، «مدارا با سایر مسلمانان در عقایدشان» و «نهی از دشنام و لعن مخالفان» و ... را نام برد.

 

از آن‌جا که کتاب بیش از آن‌که نوشتاری خشک و تحقیقی باشد، سخنرانی‌ روان و همه فهم است، خواندن آن را می‌توان به بسیاری از شیعیان پرسش‌گر توصیه کرد چرا که کتاب در بخش‌های مجزا و با استفاده از روایات معتبر و موثق به بیان مصادیق این وحدت در نمازگزاردن و حج و مراوده و معاشرت با اهل سنت و نیز نهی از لعن و نفرین و تکفیر و مخاصمه پرداخته است.

 

با این همه در بخش پایانی کتاب با عنوان «مدارا آری؛ مداهنه نه» به تبیین تفاوت این دو اشاره شده و نرمی با مردم(مدارا) را همان قدر لازم می‌داند که  نرمی در حقیقت(مداهنه) را ناروا و قربانی کردن حقیقت.

 

 

کتاب وحدت امام خمینی«وحدت از دیدگاه امام خمینی»
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)


این کتاب، مجموعه بیانات و نوشته های امام خمینی - رضوان الله علیه - درباره وحدت اسلامی است که از کتاب های چهل حدیث، صحیفه نور، کشف الاسرار، مناسک حج، ولایت فقیه و وصیت نامه سیاسی - الهی، استخراج و تنظیم شده است.

 

اثر مذکور شامل شش فصل ماهیت، ضرورت، روش های ایجاد، آثار و نتایج، وجوه مختلف و فقدان وحدت می باشد.

 

 

 

آب را گل نکنیم« آب را گل نکنیم»
نویسندگان: مهدی شاندیزی، حجت سبحانلو به کوشش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج)

 

این کتاب دارای چهار فصل «تبرّی یکی از اعتقادات شیعه»، «نکاتی در باب تبرّی»، «روایت نهم ربیع معروف به رفع القلم»، «تامّلی در باب وحدت اسلامی» می باشد. نویسندگان کتاب معتقدند: در عین اینکه ما معتقد به مذهب شیعه هستیم و به آن افتخار می کنیم و اعتقادات مذهب شیعه را کاملا و بی کم و کاست قبول داریم، اما در صحنه عمل باید همانند امامان خود عمل کنیم؛ یعنی وحدت عملی و نه اعتقادی.


در فصل دوم ، به روش اهل بیت و برخورد ایشان با کسانی که در ملا عام به خلفادشنام می داده اند، می پردازد. به طور مثال : شخصی نزد امام صادق می آید و می گوید فلانی در مسجد ، به آن دونفر دشنام می دهد. حضرت (ع) برآشفته می شوند و می گویند چه مرضی دارد ؟ خدا لعنتش کند . او با این کارش ما رو مورد تعرّض قرار می دهد ( یعنی آنان هم در برابر به ما توهین می کنند)

در فصل سوم ، به روایت رفع القلم و اشکالات وارده بر حدیث و همچنین نظر بزرگان در مورد جشن های عیدالزهرا می پردازد. در آخر این فصل ، داستانی بسیار تکان دهنده از عمرکشون و نتیجه اش که قتل عام شیعیان در مناطق غیر امن است می آورد .

در فصل چهارم ، تعریفی از وحدت بیان می کند که مخالفان وحدت هیچ گاه آن را رد نمی کنند و آن را در حرف و ادّعا قبول دارند ولی در عمل ، عکس آن عمل می کنند . روایاتی از اهل بیت که نشان می دهد اولین منادیان وحدت ، اهل بیت بودند.

 

در آخر هم کلام بزرگانی چون امام خمینی، آیت الله خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله وحید خراسانی، آیت الله بهجت و سیدحسن نصرالله در مورد وحدت و چگونگی آن بیان می شود.

 

 

لعن های نامقدس« لعن‌های نامقدس»
نویسنده
: مهدی مسائلی / ناشر: آرما

نویسنده در این کتاب ابتدا به تبیین معنای تبری پرداخته و ابعاد گوناگون قلبی، گفتاری و رفتاری آن را تشریح می کند و پس از آن که تصوری صحیح از آموزه مهم تبری ارائه کرد، به بحث مهم قوانین و محدودیت های تبری می پردازد.

 

نویسنده در ادامه پرهیز از فُحش و دُشنام و توهین را یکی از قوانین تبری برشمرده و با بررسی عنوان وجود «دشنام در قرآن و روایات» به بیشتر شبهات مطرح شده در این زمینه پاسخ می گوید.


یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی این کتاب، موضوع لعن است. شاید بحث از لعن با رویکرد و صراحت این نوشتار، برای اولین بار باشد که در کتابی مستقل مطرح می شود و عنوان آن کتاب را به خود اختصاص می دهد. نویسنده در مقدمه ی کتاب بیان می دارد که اگر چه بیشتر شیعیان دشنام و توهین به مقدسات دیگران را عملی خلاف و نادرست می دانند، اما در این میان بعضی نیز حساب لعن را از دشنام و توهین جدا دانسته و بیان آن را در هر صورتی جایز می دانند. این درحالی است که لعن به مقدسات اهل سنت، به بزرگ ترین مانع درجهت انسجام مسلمانان تبدیل شده است و هرگونه تلاش و حرکتی را برای تقریب مذاهب اسلامی با مشکل روبه رو می سازد.

 

نویسنده در کتاب یادآور می شود که لعن و توهین به خلفا، امروز خدمتی بزرگ به جریان افراطی گری در اهل سنت است.

 

نویسنده در پایان نیز گزارش هایی تاریخی را بیان می کند که عناوین آنها عبارتند از: «محقق کرکی و لعن علنی خلفا»، «تیزهوشی میرزای شیرازی»، « این کتاب ها هرچه بیش نشود، بهتر است»، «انتشار کتاب های تفرقه انگیز در قم» و «چند توصیه از مرحوم آیت الله بهجت».

 

 

وحدت و همگرایی«وحدت و همگرایی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی»
نویسنده:
علیرضا برازش / ناشر:  امیر کبیر

 

یکی از مزیت‌های این کتاب دسته‌بندی کلی و جزئی خوب موضوعات است و دیگری حجم کم آن که خواندنش را برای مخاطبان بیشتری ممکن می‌سازد. کتاب 80 صفحه دارد و بیانات رهبر انقلاب بدون دخل و تصرف و توضیح در کنار هم آورده شده‌اند.

 

دسته بندی کلی کتاب در شش فصل صورت گرفته است: تعریف وحدت، اهمیت وحدت و همگرایی، موانع وحدت و عوامل تفرقه، راه‌های رسیدن به وحدت، ثمرات وحدت و همگرایی و در آخر هم منادیان وحدت

.

شناخت وحدت از راه امور سلبی و نبایدها عنوان یکی از زیربخش‌های جالب فصل اول است. در فصلهای بعد هم می‌توان عناوین جالب توجه دیگری را یافت مثل: آنچه سزاوار است برای هزارمین بار گفته شود، کتاب الغدیر مایه وحدت دنیای اسلام و ممانعت از دست درازی قدرتها به حریم کشورهای اسلامی

.

در بخشی از متن این کتاب را می‌خوانیم :« مسئله، مسئله‌ى این نیست که شیعه یا سنى، عقاید یکدیگر را قبول کنند؛ نه، هر کسى عقیده‌ى خودش را دارد، هر کسى تابع استدلال است و به هر عقیده‌اى رسید، درست است. مسئله این است که اصحابِ عقاید مختلف، بایستى به وسوسه‌ى دشمن گوش نکنند، به جان هم نیفتند، با هم دشمنى نکنند و نسبت به هم کارشکنى نکنند.»

 

 

امامان شیعه و وحدت اسلامی« امامان شیعه و وحدت اسلامی»
نویسنده:
علی آقانوری /  ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب

 

موضوع اين نوشتار،  گزارش و بررسي سيره و سخنان امامان شيعه در باب وحدت اسلامي و چگونگي مواجهۀ آن بزرگان با مخالفان مذهبي است. نگارنده با استناد به احاديث اهل بيت و گزارش‌هاي تاريخي تلاش كرده تا نگاه مثبت و برخورد مدارا محور امامان شيعه با ديگر مسلمانان را بازگويي نمايد.

 

مؤلف بیان میکند: امام شیعه رقبای فکری، مخالفان و منکران امامت خود را از دایره مسلمانی خارج نمی دانستند و به اصحاب خود سفارش می فرمودند که از نگاه تحقیرآمیز به آنان پرهیز کنند.

 

ضرورت و جايگاه وحدت سياسي- اجتماعي، مباني نظري و محور‌هاي وحدت اسلامي و راهكار‌هاي تحكيم وحدت و تقريب مذهبي از جمله مباحث مهم اين اثر است. نقد و بررسي برخي از روايات كه درباره مخالفان و منكران امامت اهل بيت گزارش شده نيز از مباحث پاياني نوشتار حاضر است.

 

سرانجام این که با مطالعه مجموعه فصل های این اثر روشن خواهد شد که اندیشه وحدت اسلامی منشأ دینی و مذهبی داشته، برگرفته از کتاب و سنت است.

 

مدارای بین مذاهب« مدارای بین مذاهب»
نویسنده:
سید صادق سید حسینی/  ناشر: بوستان كتاب قم

 

این کتاب در یك پیشگفتار و پنج بخش به رشته تحریر درآورده است. نویسنده در این اثر به تاریخچه بحث مدارای بین مذاهب پرداخته و می نویسد: از آن جا كه مذاهب اسلامی پس از عصر رسالت پدید آمده و روابط بین پیروان آنان در گذر تاریخ سیاسی- عقیدتی اسلام در سده های دوم و سوم هجری و پس از آن، شكل حادی به خود گرفت، این موضوع (مدارای بین مذاهب) نمی توانست از همان ابتدای عصر اجتهاد و فقاهت، جزو یكی از موضوعات فقهی در عرصه فقه اسلامی مطرح شود و همچنین بروز اختلافات و برخوردهای مذهبی در اواخر قرن اول هجری نیز سبب جلب توجه فقهای اسلامی به بحث درباره آن نشد، زیرا چیرگی و حدت دینی در روابط بین مسلمانان از یك سو و شدت وحدت مباحث سیاسی و تاثیر به سزای آن ها در بروز جنگ های موجود از سوی دیگر، چندان اهمیتی برای بررسی آثار و احكام فقهی و ظاهری اختلافات مذهبی در جامعه اسلامی باقی نمی گذاشت.

این کتاب برگزیده جشنواره «کتاب سال تقریب» در سال1385 می باشد.

 

 

نهم ربیع جهالت ها و خسارت ها« نهم ربیع، جهالت‌ها، خسارت‌ها»
نویسنده:
مهدی مسائلی / ناشر: وثوق

محور اصلی این اثر، آسیب شناسی وحدت و انسجام اسلامی می باشد و نهم ربیع آفات و آسیب‌های آن به اتحاد اسلامی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.


متاسفانه بعضی از رسوم سنت هایی که در میان برخی از شیعیان به جا مانده است، نه تنها ریشه و اساس محکم و قابل استنادی ندارند بلکه خسارت های فراوانی به جامعه مسلمان و وجهه ای که کشورمان در جهان اسلام دارد، می زند.  یکی از کتاب های بسیار خوبی که در همین رابطه نگاشته شده است،همین کتاب است در بخشی از کتاب آمده است: قتل خلیفه دوم در ذی الحجه است نه در ربیع الاول! نویسنده در این بخش با بررسی منابع تاریخی، این موضوع را تبیین می کند که همة تاریخ نویسان به اتفاق ماه ذی الحجه را به عنوان مَقْتَل خلیفه دوّم معرفی نموده اند و با اندکی اختلاف در روز آن، دوشنبه یا چهارشنبه،26 یا 27 ذی الحجه را به عنوان روز مجروح شدن خلیفه دوّم شناخته اند. به گونه ای که می توان گفت وقوع این حادثه در این ماه از امور قطعی و متواتر در نزد تاریخ نویسان بوده است. حتی در میان این منابع، یک کتاب را نمی توان یافت که تاریخی دیگر برای این واقعه ثبت نموده باشد و یک قول ضعیف به صورت «قیل» هم در کتاب های تاریخی دراین باره بیان نشده است.

 

 

تاملی بر مساله وحدت اسلامی از دیرباز تاکنون«تأملي برمسأله وحدت اسلامي از ديرباز تا ديروز»
نویسنده
: محمدحسین امیر اردوش/ ناشر: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

 

وحدت اسلامي در سده سيزدهم هجري / نوزدهم ميلادي، در قالبي که به «اتحاد اسلام» يا «پان اسلاميسم» مشهور است، طرح گرديد. پرسش اصلي در اين پژوهش، بررسي چگونگي طرح نظريه وحدت اسلامي با خصيصه هاي ويژه اين جنبش در اين دوران و نتايج مترتب برآن‌است.


فرضيه اصلي اي که اين پژوهش بر آن استوار است، وحدت اسلامي در اين دوران، جنبشي وحدت‌طلبانه، اصلاح‌گرا و استعمارستيز است و مهم‌ترين عامل در ظهور آن، نياز اسلام به وحدت در برابر جهان جديد است.
کتاب در سه بخش کلي سامان يافته است. نويسنده در بخش نخست کتاب، به بحث و تحليل تفرقه هاي مسلمانان و نيز تلاشهايي که براي وحدت در جهان اسلام از آغاز تا قرن سيزدهم قمري صورت گرفته، مي‌پردازد. در اين بخش، دوران خلفاي راشدين، امويان، عباسيان، صفويه و عثماني مورد بررسي قرار گرفته است.

بخش دوم کتاب به بررسي طرح مسأله وحدت اسلامي در ايران در عصر قاجار و امپراتوري عثماني اختصاص دارد که نويسنده در آن مي‌کوشد پس‌زمينه ها و زمينه هاي طرح مسئله وحدت اسلامي در اين عصر و پيامدهاي حوادث و رويدادهايي را که در اين مسير مؤثر بوده، واکاوي کند.

بخش سوم که تقريبا  نيمي از حجم کتاب را در برگرفته، به بررسي جنبش اتحاد اسلام يا همان پان اسلاميسم، عناصر و مؤلفه هاي اين نظريه، اقدامات و انديشه هاي مطرح شده در اين باره، نقش سيد جمال در آن، مواضع و ديدگاههاي شخصيتهاي ديگران اختصاص دارد.

 

 

شعر وحدت اسلامی«برگزیده اشعار کنگره شعر وحدت اسلامی»

کنگره مجازی شعر وحدت اسلامی با هدف تشویق شاعران به شعر سرودن درباره موضوع وحدت بین مسلمانان و ایجاد وحدت بین جوامع مسلمان برای نخستین بار کار خود را آغاز کرد.

 

این کنگره در نهایت 15 برگزیده در 3 سطح داشت و شاعران مشارکت خوبی در این کنگره داشتند به گونه‌ای که به گفته برگزار کنندگان این کنگره 186 شاعر با 354 اثر در این کنگره شرکت کردند. این حجم از مشارکت، باعث تولید آثار بسیاری با موضوع وحدت مسلمانان و پیامبر اکرم(ص) شده و دبیرخانه این کنگره اقدام به انتشار اشعار برتر در این موضوع در قالب یک کتاب الکترونیکی کرده است.

 

با دانلود فایل زیر می‌توانید به اشعار و کتاب الکترونیکی این کنگره دسترسی پیدا کنید: 

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون