تاریخ خبر: کد خبر: 3726

واکنش گسترده و منفی کاربران شیعه و سنی به انتشار یک عکس

در این تصاویر نمازخانه محل برگزاری همایش نشان داده شده که در آن روحانیون سنی و شیعه بصورت همزمان اما در جداگانه به برپایی نماز جماعت اقدام کرده و هیچکدام به دیگری اقتدا نکرده بودند، این در حالی است که طبق فتاوای علمای اهل سنت و شیعه، اقتدای هر کدام از پیروان این مذاهب به پیروان مذهب دیگری جایز و خالی از اشکال است.

انتشار تصویری از نماز جماعت جداگانه روحانیون سنی و شیعه در همایشی با موضوع وحدت در شهر مشهد، واکنش منفی و گسترده کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته است.

 

به گزارش قاصدنیوز، شب گذشته تصاویری از همایش وحدت در شهر مشهد مقدس با موضوع وحدت مذاهب شیعه و سنی به روی خروجی خبرگزاری حوزوی رسا قرار گرفت که حاکی از واقعیتی تاسف آور در حاشیه برخی اقدامات نمایشی برای موضوع وحدت شیعه و سنی دارد.

 

در این تصاویر نمازخانه محل برگزاری همایش نشان داده شده که در آن روحانیون سنی و شیعه بصورت همزمان اما در جداگانه به برپایی نماز جماعت اقدام کرده و هیچکدام به دیگری اقتدا نکرده بودند، این در حالی است که طبق فتاوای علمای اهل سنت و شیعه، اقتدای هر کدام از پیروان این مذاهب به پیروان مذهب دیگری جایز و خالی از اشکال است.

 

این اقدام از آن جهت تاسف آور بود که نماز جماعت دوگانه شیعه و سنی، در حاشیه همایشی اتفاق افتاد که موضوع آن وحدت شیعه و سنی به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آ له و سلم بود.

 

هر چند خبرگزاری حوزوی رسا پس از انتشار این تصویر ، با درج توضیحی اعلام کرد که این تصاویر برای درج در بخش محرمانه این خبرگزاری و صرفا جهت دسترسی و اطلاع تصمیم‎گیران این برنامه‎ها بوده و به صورت اشتباهی و بدلیل اختلال سیستم انتشار به روی خروجی عمومی این خبرگزاری آمده است، اما انتشار اتفاقی این تصاویر نیز از واقعیت تاسف‎باری پرده بر داشت که به نظر می‎رسد راه چاره آن نه برگزاری همایش و خلاصه کردن اقدامات در شعار و تبلیغات که برداشتن گام‎های عملی و در یک کلام «اراده» نزدیک شدن به مذاهب دیگر چه از جانب اهل تسنن و چه از جانب شیعیان است.

 

چند هفته پیش بود که رهبر معظم انقلاب در پاسخ به درخواست دولت برای صدور پیامی به مناسبت برگزاری همایش «ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد»، به صورتی عتاب‎گونه در حاشیه درخواست برگزار کنندگان این همایش نوشته بودند: «بسم الله الرّحمن الرّحیم نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»

 

شاید بتوان پیامی مشابه به این پیام را نیز برای برگزار کنندگان همایش‎های نمایشی همچون همایش مشهد در نظر گرفت.

 

اما انتشار این تصاویر، با انتقاد گسترده کاربران اهل سنت و شیعه در شبکه‎های اجتماعی روبرو شد. به گونه‎ای که رویکرد غالب این واکنش‎ها، انتقاد از عدم تلاش برای وحدت عملی و مطالبه حرکت به سمت وحدت عملی شیعه و سنی بود.

 

برخی کاربران فضای مجازی نیز با انتشار تصاویری از نمازهای مشترک اهل تسنن و شیعیان، به نوعی انتقاد خود از این اقدام را در همایش وحدت به نمایش گذاشته‎اند.

 

به نظر می‎رسد انتشار اتفاقی این تصاویر در یک خبرگزاری حوزوی، بهانه‎ای شده باشد برای اندیشیدن در این باره که اگر وحدت شیعه و سنی یک هدف واقعی است، در عمل باید برای تحقق آن چه رفتاری را در پیش گرفت!؟

 

منبع: رجانیوز

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون