تاریخ خبر: کد خبر: 1693

حداد عادل:

اعتلای اخلاق؛ از برکات فرهنگی حضور امام هشتم(ع) در ایران

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اعتلای اخلاق یکی از آثار فرهنگی حضور امام رضا(ع) در ایران است، ابراز کرد: حرم رضوی یک مدرسه آموزش اخلاق است و زائران امام رضا(ع) در این حریم آرامش روانی پیدا می‌کنند.

اعتلای اخلاق؛ از برکات فرهنگی حضور امام هشتم(ع) در ایران

به گزارش قاصدنیوز، غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سه‌شنبه 11 شهریورماه در نخستین روز از سلسله نشست‌های تخصصی «بر آستان کرامت» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به آثار و برکات فرهنگی حضور امام رضا(ع) در ایران در طول تاریخ، اضافه کرد: جداکردن مباحث مربوط به آثار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی حضور امام رضا(ع) در ایران توسط آستان قدس رضوی برای نشست‌های امسال اقدام مناسبی برای پرداختن تخصصی‌تر به این مباحث است.

 

وی ابراز کرد: تلقی من به عنوان یک معلم از مشهد این است که مشهد یک مدرسه بزرگ برای ملت و مردم ایران و حتی شیعیان جهان است؛ لذا کارکرد مهم این بقعه متبرک را آموزشی و تعلیمی می‌دانم.

 

شهر مشهد از وجوه مختلف دارای کارکرد فرهنگی است

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشهد از وجوه مختلف، کارکرد فرهنگی دارد، ادامه داد: نخستین کارکرد مشهد اعتقادی، ایمانی و دینی است، یعنی این مرقد مطهر، بر ایمان، اعتقادات و دینداری مردم تأثیرگذار است و دل‌های شیفتگان را از همه نقاط جذب کرده و نظم می‌دهد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: کارکرد دیگر این بقعه مطهر این است که سبب تحکیم پیوند مردم با امامت و ولایت شده است یعنی مردم برای مجسم ساختن ولایت پذیریشان نسبت به خدا، ولایت امام معصوم را وجهه همت خود قرار می‌دهند و آن وقت ولایت فقیه در ادامه آن ظاهر خواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه همه موقوفاتی که طی 1200 سال وقف این حرم شده نشانه ایمان و اعتقاد مردم در وقف کردن بهترین بخش مال خود به این آستان است، گفت: این یک سنت فرهنگی با ریشه‌ای ایمانی است که برد این جاذبه دینی به خراسان و ایران هم محدود نشده و در سرتاسر جهان وجود دارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اثر مهم فرهنگی دوم این بقعه مطهر این است که سبب تحکیم پیوند مردم با امامت و ولایت شده است یعنی مردم همان حدیث سلسلةالذهب را به عشق به امام رضا(ع) تفسیر کردند و برای مجسم ساختن ولایت پذیریشان نسبت به خدا، ولایت امام معصوم(ع) را وجهه همت خود قرار می دهند.

 

وی ابراز کرد: اگر در مضامین زیارت‌نامه‌هایی که مأمور به خواندن آنها در این حرم هستیم، از جمله زیارت جامعه کبیره دقت کنیم متوجه می‌شویم که زیارتی جامع‌تر از زیارت جامعه وجود ندارد زیرا مردم با این مضامین می‌توانند ولایت و امامت را تمرین کرده و در خود رشد دهند.

 

تقویت مبنای معرفت دینی در مشهد حول مرقد مطهر

حدادعادل تقویت مبنای معرفت دینی در مشهد حول این مرقد مطهر را اثر سوم دانست و اضافه کرد: امکانات بسیاری برای افزایش معارف مردم و درک و فهم دینی آنها در این حرم وجود دارد و در شبانه‌روز برای مباحث مختلف دین اسلام از جمله قرآن، امامت و ولایت اهل بیت(ع) در این مجموعه مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

وی اظهار کرد: این امر تنها یک جلوه از فرصت‌ها و امکانات آموزشی این مجموعه است و نمازهای جماعت، انواع برنامه‌های مذهبی و هر برنامه آموزشی ـ مذهبی که به صورت جدا در دیگر مکان‌ها قابل تصور است به صورت یک جا در کنار حرم رضوی اجرا می‌شود.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارمین اثر فرهنگی حضور امام هشتم(ع) در ایران را اعتلای اخلاق دانست و افزود: حرم رضوی یک مدرسه آموزش اخلاق است و زائران امام رضا(ع) در این حریم آرامش روانی پیدا می‌کنند.

 

وی نکته پنجم کارکرد فرهنگی مشهد را تقویت روحیه همبستگی، اجتماعی و دینی دانست و ابراز کرد: مردم ایران و شیعیان دنیا در حرم رضوی با هم همزیستی دوستانه دارند و این جاذبه نیرومند در وحدت ملی و همبستگی اجتماعی از طریق اخلاق و معنویت ایجاد شده است.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: حتی ما با شیعیان دیگر کشورها که به حرم رضوی می‌آیند هم احساس نزدیکی و آرامش می‌کنیم به گونه‌ای که در اینجا مرزهای اعتباری و تفاوت‌ها هم محو می‌شود.

 

حدادعادل افزود: پدید آمدن، رشد و توسعه انواع هنرها در این حریم اثر ششم از برکات فرهنگی است که می‌توان فهرستی از هنرهای اسلامی و ایرانی را در این مجموعه نوشت لذا هر هنری که در عالم اسلام بوده حتی موسیقی از نوع حلال آن در اینجا برای خود سنتی دارد.

 

وی اضافه کرد: امروز آستان قدس رضوی کانونی برای احیای هنرهای از بین رفته است، از طرفی در اینجا برای ایجاد هنرهای جدید و پیوند دادن نوآوری‌ها با سنت فرصتی برای جهان اسلام فراهم است تا در هنر الگوسازی کنیم بنابراین حرم رضوی یک نمایشگاه زنده فعال برای نشان دادن هنر اسلامی و کانونی برای تربیت هنرمند به شمار می‌رود زیرا این بقعه هویت بخش است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته هفتم آثار این است که به برکت این بقعه مطهر انواع مؤسسات علمی و فرهنگی به ویژه در 35 سال بعد از انقلاب در این نقطه از کشور ایجاد شده است.

 

حداد عادل - بر آستان کرامت

 

کتابخانه آستان قدس رضوی؛ از کهن‌ترین کتابخانه‌های ایران

وی به کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه‌های وابسته آن به عنوان باسابقه‌ترین و کهن ترین کتابخانه ایران اشاره و ابراز کرد: در سال‌های اخیر مؤسسات جدیدی مانند بنیاد پژوهش‌های اسلامی، انتشارات، مرکز مشاوره، مجتمع‌های رفاهی بین راهی زائران، مؤسسه آفرینش‌های هنری، انواع موزه‌های بزرگ که ذخایر فرهنگی و هنری است، انواع دانشگاه‌ها و حوز‌ه‌های علمیه در این شهر و استان و سایر نقاط کشور به برکت این آستان مقدس مشول فعالیت هستند.

 

حدادعادل ادامه داد: آخرین نکته از برکات حضور هشتمین خورشید امامت در ایران این است که مجموعه وسیع آستان قدس رضوی میدان و فرصتی برای تربیت انواع مدیران فرهنگی در بخ‌های مختلف شده است.

 

وی با بیان اینکه یک فهرست ناتمام از آثار فرهنگی حاصل از وجود امام رضا(ع) در ایران وجود دارد، افزود: باید شکرگذار و پشتیبان این انقلاب باشیم زیرا که این آستان روحی تازه به انقلاب داد و به کمک آن آمد، لذا باید این انقلاب را به کمک این آستان و این آستانه را به کمک اسلام بیاوریم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بهترین شرایط فرهنگی بالقوه هستیم، گفت: بعد از جنگ تحمیلی، دشمن درصدد یک جنگ فرهنگی در کشور برآمد و در عرصه فرهنگ در یک میدان کارزار فرهنگی بسیار دشوار هستیم و باید همه نیروها را به کار گیریم تا موفق شویم، البته در بسیاری از جبهه‌های فرهنگی هم آسیب‌پذیر هستیم.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: حضور امام رضا(ع) در ایران فرصتی بوده که خداوند در اختیار ایرانیان گذاشته است تا محبت خود نسبت به اهل بیت(ع) را یک بار، عملا و عینا به ظهور و اثبات برساند.

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون