تاریخ خبر: کد خبر: 1385

ارسال به دوستان عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان:

مکان زیارت نباید به دیوارهای حرم مطهر محصور شود

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان با بیان اینکه وصف زیارتی، جهت دهنده مدیریت شهر زیارتی مشهد است گفت: دایره مکانی زیارت نباید به دیوارهای حرم مطهر محصور شود.

مکان زیارت نباید به دیوارهای حرم مطهر محصور شود

به گزارش قاصدنیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا با بیان اینکه تمام پدیده‌های اجتماعی دارای کارکرد هستند، اظهار کرد: یکی از کارکردهای پدیده زیارت این است که وقتی افراد وارد مکان زیارتی می‌شوند، به نحوی ایمانشان بازیابی شده و وابستگیشان به ایمان بیشتر می‌شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان ادامه داد: زیارت نوعی پیوستگی میان انسان و الگوهای دینی است؛ یعنی وقتی انسان به زیارت می‌رود، متوجه می‌شود برای زیستن، می‌تواند الگویی همچون امام رضا (ع) را مد نظر قرار دهد.

 

صادق‌نیا از آرامش روانی به عنوان یکی دیگر از کارکردهای زیارت نام برد و گفت: یکی از دلایلی که افراد به زیارت می‌روند آرامش است، زیرا زائر کمتر به دنبال سند و وجه حجیت اماکن زیارتی بوده و بیشتر به دنبال کسب آرامش در این مکان مقدس است.

 

وی با اشاره به احیای ارزش‌های دینی به عنوان یکی دیگر از کارکردهای زیارت، گفت: زیارت ارزش‌های دینی و حتی اجتماعی را زنده می‌کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان خاطرنشان کرد: در کنار کارکردهای مذکور، گاهی کارکردهای پنهان مانند تولید شغل، رونق بازار، احداث مراکز تجاری و رفاهی و توسعه حمل و نقل نیز وجود دارد که زیارت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند.

 

صادق‌نیا در ارتباط با ویژگی‌های شهر زیارتی مشهد، گفت: شهر زیارتی، شهری است که مهم‌ترین کارکرد آن زیارت بوده و هر نوع تغییر و تبدیل آن بر مبنای زیارت باشد.

 

وی با اشاره به تفاوت‌های فرهنگی و ملیتی زائران خارجی، اظهار داشت: باید از طریق زیارت، ذهنیتی درست از فرهنگ ملی و بومی ایرانی برای زائران خارجی ترسیم کنیم و تمامی مظاهری که ممکن است او را به داوری غلط از ما برساند، از پیش چشم آنها پاک کنیم.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون