تاریخ خبر: کد خبر: 1198

توسعه فضای زیارت در مشهد نیازمند برنامه مدون است

مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی گفت: توسعه فضای زیارت در شهر مشهد نیازمند برنامه ریزی مدون است.

به گزارش قاصد نیوز به نقل از ایرنا، به گزارش دبیرخانه طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در روز دوشنبه ˈامیر سلمانی رحیمیˈ مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی گفت: زیارت دیداری آگاهانه و با هدف قصد تقرب با ولی خداوند است که بر اساس این تعریف نمی توان زیارت را به یک سفر مکانی محدود کرد.

 

وی ادامه داد: تقرب به خدا و بهره مندی از فیوضات زیارت باید در زیارت ائمه اطهار(ع) وجود داشته باشد لذا صرف سفر شرط تحقق زیارت مطلوب نیست.

 

مدیر گروه مطالعات فرهنگی زائر بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی با بیان اینکه سفر بخشی از زیارت است گفت: بر این اساس فراهم کردن زیارت عارفانه باید مهمترین دغدغه مسئولان دخیل در حوزه زیارت باشد.

 

وی از معرفت به عنوان مهمترین عنصر زیارت مطلوب یاد و بیان کرد: زیارت یک کار فرهنگی با مخاطب عام است لذا باید دستگاههای دخیل در حوزه زیارت هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

 

او افزود: توسعه فضای زیارت در شهر مشهد نیازمند برنامه ریزی مدون است که به عنوان مثال ساخت موزه های متنوع و عینیت بخشی به مقوله های زیارت محور می تواند ضمن افزایش ماندگاری زائر فضای رضوی را نیز گسترش دهد.

 

سلمانی رحیمی با بیان اینکه گسترش فضای اثرگذار زیارت باید با محوریت حرم مطهر باشد گفت: این روند باید به یک گفتمان و ادبیات عام تبدیل شود تا همه احساس کنند نسبت به زائر مسئولیت دارند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون