تاریخ خبر: کد خبر: 1625

با معرفی گروه‌های برتر؛

دوره ایده پروری مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت پایان یافت

دومین دوره ایده پروری مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت در مشهد با معرفی ایده های برتر، به کار خود پایان داد.

به گزارش قاصدنیوز، این دوره که با موضوع «سوغات زائران کودک و نوجوان» پنجم و ششم شهریورماه در محل فرهنگسرای «کودک و آینده» مشهد برگزار شد، 82 نفر در قالب هفده گروه، ایده های خود را در معرض قضاوت قرار دادند که پس از اعلام نتایج از سوی هیات داوران، چهار گروه جواز حضور در مرحله شتاب را پیدا کردند.  

 

هر یک از گروه های حاضر در دومین دوره ایده پروری مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت که در قالب کارگاه آموزشی برگزار شد، ضمن آشنایی با فناوری های فرهنگی و یادگیری مدل و طراحی کسب و کار، به بیان دیدگاه ها و سوالات خود در رابطه با نحوه موفقیت در عرصه سوغات زائران کودک و نوجوان پرداختند.
 
 
بر اساس این گزارش، دوره شتاب، دوره ای سه ماهه و فشرده است که در طی آن، متقاضیان ایده‌ خود را با استفاده از راهنمایی مربیان شتاب دهنده، مشاوران و آموزش های شتاب دهنده تکمیل و پرورش می­ دهند.
 
 
در پایان دوره نیز مسابقه ای تحت عنوان روز نمایش(Demo Day) بین تیم ها برگزار می‌شود که در آن شرکت کنندگان طرح خود را در جمع مربیان، مشاوران، مدیران سازمان­های همکار شتاب­دهنده و مرتبط با طرح و سرمایه‌گذران خصوصی ارائه داده و طرح­های برتر جهت ورود به دوره رشد با توجه به نظر ایشان، انتخاب می‌شوند.

 

بازار محصولات فرهنگی کودک و نوجوان سرشار از کالاهای ضدفرهنگی است

 مهدی یک‌پسر، مجری دومین دوره ایده‌پروری مرکز رشد زیارت در رابطه با اهمیت برگزاری این دوره گفت: امروزه محصولات فرهنگی تأثیر بسیار بالایی در تولید ناخالص ملی کشورهای صنعتی دارند، بنابراین بی‌توجهی به این موضوع، گرفتار شدن در هجمه‌های فرهنگی بیگانه و در نهایت بی هویتی فرهنگی را به همراه دارد.

 
 
وی افزود: اگر چه گروه سنی کودک و نوجوان یکی از مخاطبان اصلی سوغات زائر به شمار می‌رود، اما متأسفانه بازار این محصولات سرشار از کالاهایی است که هیچ تناسبی با زیارت نداشته و حتی در موارد متعددی دارای نتایج ضد فرهنگی نیز دارند.
 
 
تولید ابزار بهبود سطح زندگی و تولید ثروت
 
سیدمحمد صاحبکار خراسانی، سرپرست امور شرکت ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز با بیان این که فناوری‌های فرهنگی نشأت گرفته از فرهنگ و معارف دینی هستند، گفت: باید شرایطی را فراهم آورد تا موضوعات فناوری‌های نرم را به سطح زندگی عموم مردم تسری داده و آن را به ابزاری جهت بهبود سطح زندگی و تولید ثروت تبدیل کنیم.
 
وی، تحقق این امر را نیازمند ورود نخبگان و فعالان فرهنگی دانست و تصریح کرد: مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت با برگزاری دوره‌های مختلف ایده‌پروری، این رسالت ملی را به خوبی عهده‌دار شده است.

 

شاخصه های سوغات زائر
 
حسین شادکام، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز ضمن بازدید از دوره ایده پروری سوغات زائران کودک و نوجوان، اظهار کرد: با توجه به تشرف بیش از بیست میلیون زائر داخلی و خارجی به شهر زیارتی مشهد، باید بسترهایی را به وجود آورد تا افزون بر ادعیه و نرم افزارهای مذهبی، بتوان محصولاتی را ارائه کرد که ترسیم‌کننده خاطرات زیارت‌محور از پایتخت معنوی ایران باشند.
 
 
وی از توجه به ابعاد معرفتی، ظرفیت‌های فضای مجازی و تولیدات مدرن، به عنوان ویژگی‌های محوری سوغات زائران نام برد و افزود: سوغات زائران شهر مشهد باید مخصوص این شهر باشد تا زائران با نگاه به این محصولات، حرم مطهر رضوی و خاظرات معنوی خود از شهر مقدس مشهد را در ذهن تداعی کنند.
 
 
بسترهای ایده‌ال مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت
 
محمدکاظم دبیری، معاون طرح و برنامه‌ریزی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی هم با اشاره به استعدادهای جوانان شهر مشهد در حوزه فرهنگی، تصریح کرد: مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت فضای مناسبی را برای بروز و ظهور ایده های نخبگان و فعالان فرهنگی ایجاد کرده است.
 
 
وی افزود: مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت می تواند بستری ایده آل در جهت شناسایی و معرفی ایده های خلاقانه به صاحبان سرمایه باشد.
 
 
همچنین امیر دائی صراف، معاون اجرایی مرکز رشد فناوری های فرهنگی زیارت درباره اهمیت و جایگاه برگزاری دوره های ایده پروری گفت: مرکز رشد یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل کرده تأسیس می شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت های جدید را فراهم می کند.
 
 
  معاون اجرایی مرکز رشد فناوری های فرهنگی زیارت درباره نحوه حمایت از افراد ایده‌پرور تصریح کرد: دوره آموزشی مرکز رشد رایگان برگزار می شود، ضمن آن که پارک علم و فناوری برای حمایت از این افراد دفتر کاری را در محل پارک در اختیار گروه‌های برگزیده قرار می دهد و به جای آنان، با طرف مقابل برای فروش محصول فرهنگی قرارداد امضا می کند.
 
 
وی با بیان این که استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می شود، افزود:  برای تحقق کارآفرینی فرهنگی و پاسخگویی به نیازهای موجود و آتی در این حوزه، نیاز به طراحی مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت است که بتوان از طریق آن، بستری مناسب برای ساماندهی مجموعه های فعال در این حوزه و تربیت نیروی انسانی کارآفرین مبتنی بر ارزش های اسلامی ـ ایرانی فراهم کرد.
 
 
منبع: رسا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون