تاریخ خبر: کد خبر: 1692

تمایل به حکومت حق و عدالت عامل گرایش ایرانی‌ها به علویان و تشیع

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل گرایش ایرانی‌ها به علویان و تشیع، گفت: ایران‌ی ها خواهان حکومت حق و عدالت بودند و همیشه چنین احساس تمایلی به عدالت در ایران وجود داشته است.

تمایل به حکومت حق و عدالت عامل گرایش ایرانی‌ها به علویان و تشیع

به گزارش قاصدنیوز، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سه شنبه 11 شهریورماه در نخستین روز از سلسله نشست‌های تخصصی «بر آستان کرامت» که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به آثار و برکات اجتماعی حضور امام رضا(ع) در ایران، ابراز کرد: در این زمینه باید ابتدا به علت گرایش ایرانی‌ها به علویان، اسلام و تشیع و سپس به بخشی از فرهنگ عصر امام رضا(ع) و مناظرات علمی ایشان پرداخت.

 

وی با بیان اینکه در دوران امام هشتم(ع) به جهت حاکم بودن خفقان حاصل از حکومت عباسیان و سختگیری‌های منصور دوانیقی، شیعه در حالت تقیه به سر می‌برد، ادامه داد: ظاهرا این شیعیان طرفدار علویان بودند، اما همه آن‌ها در خط واحد شیعه قرار نداشتند که از این عدم اتحاد می‌توان به حضور واقفیه در دوران حضرت رضا(ع) اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه بنا به فرموده امام سجاد(ع) حرکات واقفیه دو دلیل دارد، اظهار کرد: یکی از این دلایل مالی بوده و دلیل دیگر بحث جهل علمی این گروه و دیگران بود، بسیاری از این مسائل و مشکلات در جامعه اسلامی از عدم درک صحیح از قرآن و تعالیم اهل بیت(ع) نشأت می‌گیرد.

 

آقاتهرانی با اشاره به اینکه چندین مکتب در دوران امام هشتم(ع) حضور داشتند، اظهار کرد: گروهی با عنوان «مهدویت» نمونه‌ای از این جریان‌هاست، وقتی امام کاظم(ع) به شهادت رسیدند، این جریان، غائب شدن ایشان را مطرح کردند، اما امام رضا(ع) به صراحت عنوان کردند امام حاضر من هستم و پدرم به شهادت رسیده است.

 

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، جریان غُلات در دوران امام هشتم(ع) را جریان دیگری از گروه‌های به ظاهر در خط طرفداری از علویان دانست و عنوان کرد: در این زمینه برپایی جلسات مناظره، گفت‌وگو و احتجاج با این جریان از جمله روش‌های برخورد امام رضا(ع) با آنها بود.

 

بر آستان کرامت

 

دبیر جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: از جمله دلایل گرایش ایرانی‌ها به علویان و تشیع این است که ایرانی‌ها خواهان حکومت حق و عدالت بوده و همیشه چنین احساس تمایلی به عدالت در ایران وجود داشته است.

 

وی ابراز کرد: شروع این عدالت خواهی به فتح ایران در زمان خلیفه دوم باز می‌گردد، چون مردم در آن زمان ذره‌ای از عدالت امام علی(ع) دیده بودند، زیرا زمانی که فاتحان ایران قصد کشتن اسرای ایرانی را داشتند، حضرت امیر(ع) اجازه ندادند و فرمودند: «من سهم خود و بنی‌هاشم را بخشیده‌ام».

 

دبیر کل جبهه پایداری انقلاب اسلامی اضافه کرد: مردم در ذائقه خود عدالت امیرمومنان(ع) را چشیده بودند، لذا وقتی صدای عدالت علی(ع) را می‌شنوند دلشان به تپش آمده و به دنبال عدالت خواهی هستند، اما متاسفانه خیلی طول نکشید که بنی امیه و بنی عباس چهره اسلام را تغییر داد.

 

آقاتهرانی با اشاره به اینکه قیام تشیع در بصره و ایران جدی بود به طوری که علویان درگیر شدند، افزود: امام رضا(ع) در این شرایط با یک مدیریت جانانه امور را در دست گرفتند و در برخورد با مأمون که خلافت را غصب کرده بود، بدون تقیه عمل می‌کردند و می‌فرمودند که جای تقیه نیست.

 

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوع وجهه علمی امام رضا(ع) بسیار جای کار دارد، عنوان کرد: امام رضا(ع) با بیان حدیث سلسلةالذهب می‌خواستند این نحله فکری و تفکر شیعی را جلو ببرند، لذا ایشان به اتکای اهل بیت(ع) سخن می‌گفتند و می‌خواستند امر ایشان را احیا کنند.

 

آقاتهرانی با بیان اینکه مناظرات، نامه‌ها و تربیت شخصیت‌های فراوان شیعی و اسلامی توسط امام رضا(ع) در مدت زمان کوتاه حدود دو سال در ایران صورت گرفت، گفت: عالی‌ترین برکات حضور در حرم رضوی این است که اگر کسی امام رضا(ع) را زیارت می‌کند ایشان را ببیند، نه گنبد و ضریح را.

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون