تاریخ خبر: کد خبر: 4540

راز رفع چین و چروک در طب‌الرضا

امروزه در کنار راه‌های متعدد برای رفع چروک پوست، راه‌حل‌های طبیعی برای این کار هم پیشنهاد می‌شود؛ از میان توصیه‌های پزشکی امام رضا(ع) می‌توان به برخی از این راه حل‌ها دست یافت.

راز رفع چین و چروک در طب‌الرضا

به گزارش قاصدنیوز، شاید شما هم از آن دسته از افرادی هستید که وقتی در مقابل آینه می‌ایستید به اولین چیزی که دقت می‌کنید این است که آیا در صورت شما چین و چروکی وجود دارد یا نه؟ و این موضوع برای شما تبدیل به کابوس شده است.

 

جوانی و جوان ماندن آروزی هر فردی است اما گاهی این چین و چروک‌ها زودتر از موعد در صورت ظاهر می‌شود و جوانی و گاه حتی زیبایی فرد را زیر سؤال می‌برند، ایجاد چین و چروک صورت تا حدودی احساس نشاط را از بین برده و باعث می‌شود افراد اعتماد به نفس خود را از دست داده و احساس پیری کنند.

 

امروزه در کنار راه‌های متعدد برای رفع چروک پوست راه حل‌های طبیعی برای این کار هم پیشنهاد می‌شود. از میان توصیه‌های پزشکی امام رضا(ع) می‌توان به برخی از این راه حل‌ها دست یافت.

 

در بحارالانوار جلد 62 صفحه 321، طب الامام‌الرضا(ع) برای داشتن پوستی شفاف استفاده از سفیدۀ تخم مرغ و ماساژدادن پوست با آن به علت مواد موجود در سفیده را برای نرمی و لطافت پوست سفارش کرده اند اما در خوردن این ماده غذایی باید حساب شده عمل کرد چراکه برای پوست تأثیر معکوس دارد. امام رضا(ع) می‌فرماید «خوردن همیشگی تخم مرغ، سبب پیدایش کنجدک(کک مک) در صورت می‌شود».

 

همچنین، امام رضا(ع) در طب‌الرضا صفحه 28 می‌فرماید: «خوردن بسیار تخم مرغ و معتاد شدن به آن، بیماری سپرز می‌آورد و ایجاد کننده بادهایی در سر معده است و زیاد خوردن تخم مرغ آب پز، نفس تنگی و نفس بریدگی می‌آورد».

 

%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%81%d8%b9-%da%86%db%8c%d9%86-%d9%88-%da%86%d8%b1%d9%88%da%a9-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d8%a8%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%b6%d8%a7

اثردرمانی زیتون برای چین و چروک                                 

براساس این گزارش استفاده از روغن زیتون طبیعی برای کمک به نرمی و انعطاف پذیری پوست و رفع چین و چروک‌ها سفارش شده است. امام رضا(ع) در رساله ذهبیه در مورد عادت‌های غذایی فصل سرد توصیه کرده‌اند: «در این فصل باید غذاهای پرانرژی مصرف کرد. مالیدن روغن و ماساژ استخوان‌ها در حال استراحت با روغن‌های شب بو،‌ زیتون و گل سرخ به تقویت و استحکام کمک می‌کند».

 

ماساژ درمانی

در دانشنامه احادیث پزشکی جلد 1 صفحه 99 آمده است، ماساژ درمانی یکی از راه‌های رفع چین و چروک‌های پوست است و در طب اسلامی سفارش‌های متعددی برای آن شده است.

 

امام رضا(ع) درباره اهمیت این روش درمانی در تأمین نیرو و نشاط بدن می‌فرماید: «وَ أَرْوِی أَنَّهُ لَوْ کَانَ شَیْ ءٌ یَزِیدُ فِی الْبَدَنِ لَکَانَ الْغَمْزُ یَزِیدُ وَ اللَّیِّنُ مِنَ الثِّیَابِ وَ کَذَلِکَ الطِّیبُ وَ دُخُولُ الْحَمَّامِ وَ لَوْ غُمِزَ الْمَیِّتُ فَعَاشَ لَمَا أَنْکَرْتُ ذَلِکَ.؛ روایت می‌کنم که اگر چیزی موجب افزایش نیرو و نشاط بدن باشد، ماساژ دادن بدن و لباس نرم، همچنین بوی خوش و استحمام جزیی از آن است و اگر مرده‌ای در اثر ماساژ دادن زنده شده، من انکار نمی‌کنم.»

 

%d8%b1%d8%a7%d8%b2-%d8%b1%d9%81%d8%b9-%da%86%db%8c%d9%86-%d9%88-%da%86%d8%b1%d9%88%da%a9-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d8%a8%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%b6%d8%a7

استفاده از میوه و سبزیجات منجر برا ی استحکام و درخشش پوست

در روایات اهل بیت(ع) نیز به این موضوع بسیار توجّه شده و هرگونه تلاش و کوشش برای ارتقای سلامت بدن را کوششی در راه تقویت بنیه‌های معنوی و انسانی به حساب آورده و گیاهان و میوه‌ها را برای شفابخشی و سلامتی آدمی به عنوان داروهای مفید و مؤثّری به شمار آورده‌اند. در این میان روایات زیادی از امام رضا(ع) درباره خواص میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد که در مجال دیگری به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

در کتاب محاسن برقی صفحه‌های 555-556 یکی از مواد مناسب برای تقویت پوست استفاده از مرکبات به ویژه لیمو عنوان شده است. چرا که اسید موجود در لیمو باعث می‌شود پوست روشن‌تر شود و چین و چروک‌ها کمتر به نظر برسند، همچنین، بوی تازه لیمو باعث ایجاد حس تازگی در فرد می‌شود.

 

و در بحا‌ر‌الانوار جلد 63 صفحه 191 عنوان شده است مرکّبات در طب الأئمّه(ع) از ارزش و اهمّیت ویژه‌ای برخوردار است. پیشوایان دین با بهره‌گیری از الهامات ربّانی جوامع بشری را به ارزش دقیق علمی میوه‌ها و فرآورده‌های طبیعی آگاه کرده‌اند، در توصیه‌های پزشکی ائمه(ع) خوردن مرکبات قبل از غذا خوب و بعد از غذا بسیار پسندیده دانسته شده است. امام رضا(ع) هم مصرف این میوه‌های با ارزش را برای هضم و جذب غذا و کمک به رسوب‌زدایی از خون بدن و بهبود سوخت و ساز و پیشگیری از غلظت خون مفید شمرده‌اند.

 

منبع:خبرگزاری ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون