تاریخ خبر: کد خبر: 3402

خراسان رضوی پایتخت موقوفات جهان اسلام است

مدیرکل اداره اوقاف خراسان رضوی گفت: ما در استان بیش از ۱۵ هزار موقوفه داریم و اگر با موقوفات آستان قدس جمع کنیم هیچ استانی به این اندازه وقف ندارد و لذا پایتخت موقوفات جهان اسلام هستیم

خراسان رضوی پایتخت موقوفات جهان اسلام است

به گزارش قاصد نیوز، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد قبل ظهر جمعه در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته مشهد و در رواق بزرگ امام خمینی حرم مطهر رضوی گفت: خداوند را شاکریم امروز عزتی بر ایران نقش بسته که ایجاد یک بستر تمدنی را برای این انقلاب اسلامی بوجود آورده و بسیار لازم است تا سیره اهل بیت را از لحاظ تمدنی بازخوانی کنیم.

 

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به دوره های تمدن سازی اهل بیت افزود: ما هفت دوره در زندگی اهل بیت داریم، اولین دوره تاسیس اسلام ناب است که توسط حضرت محمد بوجود آمد، شاخص های تمدن سازی آن دوره یکی کتاب آسمانی انسان ساز یعنی قرآن است و از مهمترین شاخص های دیگر، سنت جامع و کاملی از زندگی بشریت و انسان است که راه نشان داد.

 

وی ادامه داد: ما امروز در کنار همه تحریم ها و دشمنی ها اما سیره اهل بیت(ع) را دنبال می کنیم و در کنار گروهی مانند داعش، اسلام ناب محمدی را با همین مولفه ها به عنوان اسلام حقیقی معرفی می کنیم.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار کرد: اجرای مکتب وحیانی، تشکیل حکومت اسلامی با محوریت مسجد از دیگر شاخص های آن دوران است اما فصل ممتاز در تعاملات جهانی قطعا صلح حدیبیه است که باعث شد سفیران و نمایندگانی از سوی پیامبر به اقصی نقاط اعزام شدند.

 

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  اضافه کرد: دوره تمدن ساز دیگر دوره امام علی و حضرت زهرا است، حفظ وحی و سنت، دفاع از قرآن، تحکیم جایگاه ولایت و احیای نام پیامبر بخشی از مواردی بود که در دوره دوم به آنان توجه شد.

 

وی تصریح کرد: دوره سوم مربوط به امام حسن و حسین بود که صلح با شکوه و قیام انسان ساز از شاخص های مهم آن است، این بزرگواران با فعالیت های خود کاری کردند که امروز ما و شما برای دفاع از اسلام بهانه ای نداشته باشیم و دیدید دفاع مقدس چه جوانان و نوجوانانی را به صحنه دفاع مقدس کشاند.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد دوره چهارم را دوره تببین علمی و فرهنگی خواند و گفت: این دوره مربوط به  زندگی امام سجاد، امام باقر و امام  صادق است که به تربیت شاگردان و فرزندان روی آوردند.

 

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: دوره پنجم دوره ترویج دین است که مربوط به دوره امام کاظم، امام رضا، امام جواد و امام هادی است.

 

وی دوره ششم را  دوره آماده سازی برای غیبت توسط امام حسن عسکری معرفی کرد و در ادامه گفت: دوره آخر نیز دوره جهانی سازی اسلام ناب محمدی که مربوط به امام عصر است.

 

 مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: چهار ویژگی مهم در دوره ترویج تمدن امام رضا(ع) وجود دارد، اولین آن مبارزه با بدعت ها و شبهه ها بوده است، امروز دشمن از داخل و خارج کمر همت بسته تا با القای شبهه اعتقاد ما را مورد هجمه قرار دهد.

 

وی با اشاره به شب یلدا افزود: ما با الگوی رضوی هیچ نگرانی نداریم زیرا هم اسلام اصیل دست ماست و هم راه مبازره با بدعت ها، اما در دوره امام معصوم یک هجمه سنگینی موجب تولید بدعت شد اما الان که امام نیست آیا شبهه ها کمتر است؟ شکوه عظمت عزاداری کجا و شب یلدا کجا؟ نکند این ها با همدیگر قاطی شود، آدرس های اشتباه به ما داده شود و ما را از سبک زندگی اسلامی دور کند.

 

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: از اقدامات دیگر حضور امام رضا در مناظرات علمی است، یکی از افتخارات ما مناظرات امام رضاست، ایشان چه در مدینه چه در شهرهای دیگر دائما در مناظرات شرکت کردند.

 

وی بیان کرد: این حرم منشا تاسیس دومین حوزه علمیه کشور است و می تواند نقش احیای معارف رضوی را داشته باشد، در اربعین حسینی عظمت بزرگی اتفاق افتاد این ها شکوه بندگی خداست و شاخصه هایی است که اساس امت اسلام و اهل بیت را به دنبال دارد.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد ادامه داد: طرح دقیق مسئله امامت و ولایت هم از ویژگی های دوران امام رضا بود، ما هنوز قدر حدیث سلسله الذهب را ندانستیم، امام رضا آمد امامت را به پشتوانه الهی مرتبط کردند.

 

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: یکی از سنت های حسنه انقاق بوده و آن به سه دسته تقسیم می شود، بعضی به افراد، بعضی به خانواده و بعضی به جامعه دینی است که این آخری وقف است.

 

وی بیان کرد: که غیر از اوقافی که در اختیار آستان قدس است و خود گنجینه ارزشمندی است اما اوقافی که انتساب مستقیم به امام رضا ندارد و توسط خیرین وقف شده بازهم از برکات امام رضا است.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد بیان کرد: ما در استان خراسان بیش از ۱۵ هزار موقوفه داریم و اگر با موقوفات آستان قدس رضوی جمع کنیم هیچ استانی به این اندازه وقف ندارد و اگر بگوییم خراسان رضوی پایتخت موقوفات جهان اسلام حرف گزافی نگفتیم.

 

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: در راستای شان امانتداری، همکاران ما در اداره اوقاف ۸۰ درصد موقوفات را دارای سند اجاره معتبر به روز کردند، اگر چه این خوب است اما تقاضا داریم آن ۲۰ درصد اسناد اجاره به روز شود زیرا تصرف در مال موقوفه بدون اجازه صاحب وقف از عناوین غصب است و همه باید نسبت به پرداخت اجاره مال موقوفه اقدام کنند

 

 

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: ما در سال ۹۳ بیش از ۱۶۰ وقف جدید را شاهد هستیم که به ثبت رسید و از اتفاقات خوب دیگر ۴۹ هزار قرآن آموز در طرح ملی قرآن است.

 

حجت الاسلام گنابادی نژاد افزود: مفتخریم کاروان های پیاده را با هماهنگی اداره اوقاف خراسان رضوی جنوبی، شمالی، مازنداران و سمنان و ۹۷ پایگاه میزبانی در بقاع متبرکه سازماندهی کردیم که ۳۵ عدد از این پایگاه ها در خراسان وجود دارد.

منبع:مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون