تاریخ خبر: کد خبر: 5910

در نخستین نشست مجازی اعلام شد:

برنامه‌های تابستانه فرهنگسراهای شهر مشهد

قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد از اجرای پنج ویژه برنامه عصرانه های فرهنگی، جشنواره بچه های مسجد، جنگ های شب نشینی، مسابقه محله و جشنواره غذای سالم تحت عنوان تابستانه های فرهنگ سراهای مشهد در گستره شهری خبر داد.

برنامه‌های تابستانه فرهنگسراهای شهر مشهد

به گزارش قاصدنیوز، جعفر رئیسیان زاده، قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در نخستین نشست خبری که به صورت مجازی در تلگرام برگزار شد پیرامون ویژه برنامه های تابستانه فرهنگ سراهای شهر مشهد اظهار کرد: دوماه پایانی فصل تابستان بانگاه فراغتی برنامه ها را اجرا می‌کنیم به این جهت که فصل تابستان با ماه مبارک رمضان آغاز شد و بسیاری از فرهنگ سراهای ما در خیل برنامه های ماه رمضان، برنامه های تابستانی خود را نیز اجرا کرده اند.

 

وی افزود: این نیست که ما بعد از یک ماه به فکر تابستان و اوقات فراغت افتاده باشیم سازمان یکسری ویژه برنامه ها در تابستان دارد اما در یک ماه اول بسیاری از فرهنگ سراها مشغول اجرای برنامه های ماه مبارک رمضان بودند هر چند این ویژه برنامه ها با رویکرد تابستانه در ماه مبارک رمضان اجرا شد به عنوان مثال جبهه همین نزدیکی فرهنگ سرای پایداری، میهمانی ستاره های فرهنگ سرای کودک و آینده و فرهنگ سرای قران که خود به نوعی دبیرخانه برنامه های قرآنی سطح شهر بود هر کدام از فرهنگ سراها با رویکرد تخصصی خود فعال بودند.

 

رئیسیان زاده تصریح کرد: در دوماه باقی مانده از فصل تابستان، جنس برنامه ها فراغتی می‌شود و با رویکرد فصل تابستان و حضور مردم در بوستان ها، فضاهای شهری، نگاه به مراسم های شهری و اوقات فراغت شهروندان وارد فضای فراغت تابستانه شده ایم.

 

وی خاطرنشان کرد: رویکردی که در برنامه ها در نظر گرفته شده با رویکرد تنوع مخاطب، تنوع قالب برنامه ها، گستردگی سطح مناطق، هدفمندی برنامه ها و بهره گیری از شاخص‌های شورای شهر است.

 

قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد گفت: در فصل تابستان نیز هر فرهنگ سرا 8 جنگ شب نشینی دارد که این جنگ های شب نشینی با بهره گیری از ظرفیت پارک ها و فضاهای عمومی، مساجد و فرهنگ سراها اجرا می‌شود. در حال حاضر 18 فرهنگ سرا و مرکز فرهنگی فعال در سطح شهر مشهد داریم که هر کدام قرار است 8 جشن برگزار کنند که میانگین 150 جنگ شب نشینی ویژه خانواده ها در ایام تابستان تدارک دیده شده است.

 

رئیسیان زاده افزود: هر فرهنگ سرا موظف است 8جنگ برگزار کند، هرهفته 5شنبه و جمعه این جنگ ها با این محور که در هر جنگ تئاتر، سرود، مسابقه با موضوع آموزش های شهروندی و آشنایی خانواده ها با امور و تکالیف شهروندی برگزار شود.

 

وی عنوان کرد:  حجم برنامه های مراسم ها کم نشده اما هدفمند تر شده است به عنوان نمونه در نیمه شعبان حدود 15جشن شهری با عنوان لبیک یا مهدی در مناطق مختلف برگزار کردیم، کارناوالی که راه افتاد در سطح شهر، مناطق مختلف شهری را پوشش می‌داد.

 

قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد با بیان این مطلب که فرهنگ سراها برنامه ها را بر اساس نیاز و ذائقه مخاطبین خود طراحی کرده اند عنوان کرد: بیشترین برنامه ها و فعالیت های قرآنی شهر مشهد در ماه مبار ک رمضان بود اما در طول تابستان بیشتر در فضای عترت کار خواهیم کرد به خصوص در دهه کرامت اما این به معنای تعطیل شدن برنامه‌های قرآنی در فصل تابستان نیست بلکه ما در حوزه قرآنی، کلاس های آموزشی قران در اداره اموزش برای تمام فرهنگ سراها در نظر گرفته ایم وبر این اساس فعالیت های قرانی را ادامه می‌دهند کما اینکه حمایت از تشکل های قرانی نیز جز سرفصل های مشارکتی ما در فرهنگ سراها و سازمان قرار دارد .

 

رئیسان زاده تصریح کرد: از آنجا که فرهنگ سرای قرآن و عترت در طول سال فعالیت های خود را دارد بیشترین فعالیت و تمرکزمان در ماه مبارک رمضان بود و برنامه های شهری ما بیشتربه بحث عترت در دهه کرامت، دهه اول محرم و دهه ولایت خواهد پرداخت .

 

وی بابیان این مطلب که از ظرفیت گروه های مردمی در حوزه های هنری در تابستان استفاده می‌کنیم اظهار کرد: بهره مندی از ظرفیت گروه های مردمی موثرتر از دعوت  هنرمندان شاخص در برنامه ها است چرا که دعوت از هنرمندان پیام خاصی رامنتقل نمی‌کند و در قبال هزینه ای که صرف می‌شود اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و به عنوان یک اتفاق تاثیر گذار و یا به اندازه ای که هزینه می‌کنیم خروجی نخواهیم داشت اینکه یک هنرمند دعوت شود و مبلغی چند میلیون تومانی دریافت و به اندازه چند دقیقه در رابطه با خود و برنامه هایش صحبت کند پیام تاثیر گذاری ندارد. حداقل تاثیر این است که این گروه ها تقویت می‌شوند و ماندگار خواهند ماند و در سال های آینده این شهر با گروه هایی از هنرمندان روبه رو است.

 

وی افزود: ما فضایی ایجاد کرده ایم که از حیث مالی سفارش کار می‌دهیم و برنامه ریزی می‌کنیم و از حیث سناریوی برنامه ها، به عنوان مثال برای گروه های تئاتر سناریوی پیشنهادی داشته ایم که بحث شهروندی در حوزه خانواده بوده است در 150جنگ محلی همین گروه های سرود و تئاتر اجرای برنامه می‌کنند که به نوعی حمایت اجرایی و مالی است .در حمایت اجرایی فضایی برای اجرا و نشان دادن قابلیت هایشان فراهم شده است و در حمایت مالی نیز پرداخت حق الزحمه حداقلی دارند که به اندازه دعوت از یک هنرمند هزینه ندارد و این امر علاوه بر کمک به صرفه جویی هزینه ها کمکی به حوزه هنر شهر مشهد است.

 

قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد با اشاره به ویژه برنامه های تابستانه فرهنگ سراهای مشهد بیان کرد: «عصرانه‌های فرهنگی» برنامه ای است که ویژه مادران و فرزندانشان در مساجد، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی مختلف می‌تواند اجرا شود ما هیچ اصراری به اجرا در فرهنگ سراها نداریم چرا که نگاه ما در فرهنگ سراها ستادی است و پشتیبانی و اجرا را به سمت مکان هایی که مردم بیشتر حضور دارند سوق داده ایم.

 

رئیسیان زاده افزود: فعالیت های خوبی در حوزه مناطق انجام می‌شود ، ما نیز گستردگی برنامه ها را با توجه به مناطق قرار داده ایم و درهر منطقه یکی از فرهنگ سراها مدیریت می‌کند تا هر یک از برنامه های تابستان شامل بچه های مسجد و جشنواره غذای سالم، مسابقه محله و جنگ های شب نشینی در مناطق برگزار می‌شود ضمن اینکه اعلام کرده ایم مخاطبان تکراری در برنامه ها حضور پیدا نکنند و به همین منظور با شورای اجتماعی محلات، پایگاه های بسیج، مساجد، مدیرت امور مناطق معاونت های فرهنگی هماهنگ کرده ایم تا مخاطب هر هفته یکی از گروه های شهروندی در محلات مختلف باشند و با توجه به گستردگی مناطق هرهفته در یک محله این برنامه ها اجرا خواهد شد تا تمامی شهروندان از برنامه ها استفاده کنند.

 

وی تصریح کرد: سیاست های کلی معاونت فرهنگی این است که یکسری از برنامه ها ویژه شهری به عنوان دبیرخانه های شهری برنامه ریزی شود به عنوان مثال در حوزه خانواده ویژه برنامه «باشگاه زوجین» طراحی شده که کارهای تصویب و نهایی شدن آن در حال بررسی است و دبیرخانه ان فرهنگ سرای خانواده قرار گرفته که در گستره شهری تا یک ماه دیگر اغاز به کار خواهد کرد .

 

وی افزود: از دیگر برنامه های تابستانه، اجرای ویژه برنامه «مسابقه محله» برای نوجوانان پسر است، برای دختران و پسران مسجدی نیز جشنواره «بچه های مسجد» را تدارک دیده ایم  خانواده ها شاهد«جنگ های شب نشینی» و  مادران و کودکانشان  در «عصرانه‌های فرهنگی» و مادران و دختران در «جشنواره غذای سالم» می‌توانند حضور فعالی داشته باشند.

 

قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در بررسی های خود برای کودک تا بزرگسال برنامه ریزی کرده ایم تا نیازهای فرهنگی و اجتماعی شهروندان را پاسخگو باشیم ضمن اینکه محتوای تمام برنامه های تابستان سازمان براساس شاخص‌های شورای شهر است به عنوان مثال در «جنگ های شب نشینی» چند سرفصل آموزش مسائل شهروندی، آشنایی با امور و تکالیف فرزندان و والدین و در جشنواره «بچه های مسجد» محور را مسجد قرار داده ایم به این جهت که بچه های مسجدی را در حوزه سرود و تئاتر و دیگر آموزش ها توانمند کنیم .

 

رئیسیان زاده اظهار کرد: «جشنواره غذای سالم» نیز شاخص سبک زندگی شورای شهر را در بر می‌گیرد، «مسابقه محله» با شاخصه نشاط و شادابی ویژه پسران نوجوان طراحی شده است بنابراین گستردگی مناطق و خروج از فرهنگ سراها و توجه به مخاطبین در رده های سنی مختلف، تنوع قالب های اجرا و توجه به رویکردها و شاخص های شورای شهر از مهمترین اهداف برنامه های تابستانه سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری است.

 

وی گفت: برنامه‌های عصرانه های فرهنگی 30اجرا دارد به این شکل که ایستگاه های مشاوره ای با موضوعات بهداشت خانواده، فرزند پروری، موضوعات مشاوره و روانشناسی، اقتصاد خانواده، آموزش های شهروندی ویژه بانوان اجرا می‌شود و بچه ها نیز در ایستگاه کودک اموزش هایی را فرا می‌گیرند.

 

وی تصریح کرد: تابستانه دیگر فرهنگ سراهای شهر اجرای طرح بچه های مسجد است به طوری که هر مرکز فرهنگی حداقل باید 5مسجد را تحت پوشش قرار دهد برای گروه سرود ، تئاتر و کلیپ این امادگی را داریم استاد به مساجد اعزام کنیم  به نوعی توانمندسازی حداقلی در اوقات فراغت بچه ها است کاری که مساجد در این طرح انجام می‌دهند معرفی و ایجاد زیر ساخت ها است و سازمان فرهنگی اعزام اساتید و داوری آثار را برعهده دارد ضمن اینکه در پایان گروه ها ارزیابی و از برترین ها تقدیر می‌شود.

 

قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد عنوان کرد: در«جشنواره غذای سالم»، نگاه به غذای سالم ایرانی و نحوه پخت، فواید هر غذا، اموزش، با این نگاه که دختران در کنار مادرانشان مهارت های کدبانوی ایرانی را فراگیرند و مادران به انس و الفت بیشتری نسبت به دختران خود دست یابند با نگاه به اسیب های خانواده پیگیری می‌شود.

 

رئیسیان زاده با بیان اینکه «مسابقه محله» یکی دیگر از برنامه های جذاب اوقات فراغت سازمان است که با ایجاد شور و نشاط بین پسران نوجوان برگزار می‌شود گفت: با همکاری مساجد و کانون های فرهنگی و پایگاه های بسیج محلات برای اطلاع رسانی به مخاطبان هماهنگ شده است این مسابقه شامل بازی های بومی محلی و بازی های نشاط اور است . در طول اجرا از احادیث دینی و قرانی و احکام استفاده می‌شود و دیگر بخش ها بازی های مهیج و نشاط اور و سالم شامل طناب کشی و بازی های بومی و محلی را در بردارد که هر هفته در یک محله اجرا می‌شود .

 

وی خاطر نشان کرد: این برنامه ها به صورت جریان ساز در سطح شهر برگزار می‌شود اما فرهنگ سراها نیز در طول هفته برنامه هایی در حوزه فرهنگی و تخصصی دارند به عنوان مثال فرهنگ سرای رسانه اموزش های سواد رسانه ای و فرهنگ سرای کودک ویژه برنامه هایی برای کودکان خواهد داشت و بوستان موضوعی جبهه همین نزدیکی نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهد و در این ایام پارک های موضوعی نیز فعالیتشان ادامه دارد.همچنین 40عنوان برنامه ابتکاری نیز از سوی فرهنگ سراها با گستره منطقه محل فرهنگ سرا تا به امروز نیز اعلام شده که با توجه به نیازهای مخاطبان فرهنگ سرا و محله خود طراحی شده است. در حوزه مشارکت ها نیز مساجد و تشکل ها نیز می توانند با فرهنگ سراها نیز مشارکت داشته باشند.

 

قائم مقام سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر برگزاری برنامه ویژه زائران ابراز کرد: پارک های موضوعی فرهنگ سراها آماده ارایه خدمات به زایرین و مجاورین است و فرهنگ سرای زیارت به جهت نزدیک بودن به حرم مطهر بیشترین بازدید کننده را داردو فرهنگ سرای زیارت حضور مهمانان خارجی را به تناسب موضوعیت خود رصد می کند و برنامه های متنوعی در پارک زیارت پیش بینی کرده است .

 

وی ادامه داد: تمام برنامه ها با در نظر گرفتن شاخص های ابلاغی کمیسیون فرهنگی شورای شهر طراحی و اجرا می شود در ذیل فرآیند تصویب نیز در هیات مدیره، ناظر این کمیسیون حضور داشته و همچنین بعضی از برنامه های سازمان که به گستردگی شهر قرار بر اجرا دارد در کمیسیون فرهنگی طرح موضوع و پس از موافقت اعضای محترم در لیست اجرا قرار می گیرند.

 

رئیسیان زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اخرین وضعیت معوقات پیمانکاران سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری مشهد گفت: ناظر به کمبود نقدینگی که در شهرداری به وجود آمده است متاسفانه در پرداخت مطالبات با تاخیر مواجه بوده ایم و ناظر به دریافت اعتبارات در حال پرداخت مطالبات می باشیم.

 

منبع: روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون