تاریخ خبر: کد خبر: 2291

عضو شورای شهر مشهد:

کیفیت حضور مهمتر از ماندگاری زائر است

سهیلی اظهار کرد: اگر فرهنگ معنوی در زیارت حاکم باشد، شور و شعور نیز همراه هم می‌شود و ما برای این امر لازم است زائر را با واقعیات سیره رضوی و روش زندگی آن حضرت آشنا کنیم.

کیفیت حضور مهمتر از ماندگاری زائر است

به گزارش قاصدنیوز، دکتر محمد سهیلی اظهار کرد: زائر کسی است که نوعی رابطه قلبی بین وی و امامش برقرار می‌شود که بر اساس این تعریف ممکن است کسی به مشهد سفر کرده و در حرم امام رضا(ع) حاضر شود اما زائر نباشد، زیرا که آن پیوند قلبی امام و ماموم ایجاد نشده است.

 

وی با بیان اینکه بر اساس تعریف دینی زیارت، نمی‌توانیم تمام کسانی را که به شهر مشهد آمده‌اند زائر قلمداد کنیم، گفت: برخی فکر می‌کنند برای رفع این مشکل باید زمان اقامت افراد در مشهد افزایش پیدا کند تا بدین گونه در یکی از حضورهای فرد در حرم مطهر آن ارتباط قلبی ایجاد شده و گردشگر تبدیل به زائر شود؛ اما این امر هنگامی قابل قبول است که شرایط تغییر روحیه فرد در حرم ایجاد شده باشد تا پیوند قلبیش با امام ایجاد شود.

 

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) افزود: بنابراین نمی‌توان گردشگر را با زائر یکسان دانست؛ زیرا ممکن است کسی زائر باشد اما گردشگر نباشد که مصداق این امر بحث زیارت از راه دور است.

 

سهیلی با بیان اینکه زائر سه مرحله زمانی را در جریان سفر طی می‌کند، خاطرنشان کرد: نخست مرحله قبل از سفر است ،دوم مرحله زیارت و سرانجام مرحله پس از زیارت و بازگشت از سفر است که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید مسائل و آداب ویژه‌ای در آن‌ها رعایت شود.

 

وی از زیارت به عنوان یکی از قدرت‌های نرم جمهوری اسلامی نام برد و تصریح کرد: بر این اساس لازم است ما یک نگرش سیستمی به مقوله زیارت داشته باشیم و به عبارت دیگر زیارت مهندسی شده و روشمند در کشور اجرایی شود.

 

عضو شورای شهر مشهد تاکید کرد: در وضعیت کنونی زائر تنها با ظواهر مشغول می‌شود و اگر از او درباره حرم رضوی پرسیده شود؛ از گل و گلدسته و کاشی زیبای حرم سخن می‌گوید؛ اما کمتر اشاره‌ای به عالم آل محمد(ص) بودن امام هشتم (ع) که نمادش در کتابخانه رضوی متجلی شده نمی‌کند، چرا که با این مسئله آشنا نشده است.

 

سهیلی اظهار کرد: اگر فرهنگ معنوی در زیارت حاکم باشد، شور و شعور نیز همراه هم می‌شود و ما برای این امر لازم است زائر را با واقعیات سیره رضوی و روش زندگی آن حضرت آشنا کنیم.

 

وی افزود: با این فرض افزایش زمان ماندگاری زائر در مشهد یا حتی حرم مطهر امری فرعی بوده و مهم کیفیت این حضور است؛ لذا باید به کیفیت‌ها بیشتر از کمیت‌ها بها بدهیم تا فردی که وارد مشهد می‌شود به یک زائر تبدیل شود نه گردشگر.

 

عضو کمیسیون تلفیق طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) با بیان اینکه الگوی مناسبی برای زائر مطلوب، مجاور مطلوب، متولی و مدیر مطلوب بر اساس سیره و فرهنگ رضوی تعریف نشده است، گفت: این امر ضربات بزرگی به نگرش دینی برخی افراد زده است.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی زیارت

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون