تاریخ خبر: کد خبر: 1954

گفتگو درباره شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر پس از یک سال فعالیت-4

چرا فردی بود و نبودش در شورا یکسان است؟ / از سخنگوی شورا بپرسید!/ گزارش فعالیت‌هایم موجود است

چرا فردی بود و نبودش در شورا یکسان است؟ / از سخنگوی شورا بپرسید!/ گزارش فعالیت‌هایم موجود است

به گزارش قاصدنیوز، پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت قانونی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، امری که تحقق آن بیش از پیش مطالبه مردم و نخبگان از نمایندگان خود در پارلمان شهری می باشد، ارائه گزارش عملکرد فردی برای سنجش فعالیت آنان است.

 

در این راستا قاصدنیوز، در قالب پرونده ای سعی دارد به ملاک ها و معیارهایی جهت سنجش دقیق تر فعالیت فردی اعضای شورای اسلامی شهر برسد.

 

در بخشی از این پرونده مصاحبه هایی با نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شده است که در سری چهارم از این مصاحبه ها با حسن پژمان، حجت الاسلام علی اصغر لطفی و دکتر محمد سهیلی به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

 

سوال: ما برای ارزیابی فعالیت های اعضای شورای شهر شش شاخص و ملاک را در نظر گرفته ایم. نظر شما درباره این ملاک ها چیست وآیا این ملاک ها برای ارزیابی کافی است یا خیر؟

1- میزان حضور و تعداد غیبت ها(موجه و غیرموجه) در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها و نظم حضور(تاخیر)

2- میزان حضور در جلسات کمیته های نظارتی در مناطق شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط عضو شورا

3- میزان حضور در جلسات به عنوان نماینده شورا در سازمان های تابعه شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده

4- کیفیت حضور در جلسات کمیسیون تخصصی با ارائه موارد مداخه نماینده در طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته و ارائه گزارشی از کلیت اقدامات و تاثیرگذاری های شخصی وی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیسیون

5-میزان حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر ارتباطات مردمی به جهت ارتباط با آنان و رفع مشکلات به همراه ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این جهت

6- میزان و ذکر عناوین بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر و پروژه های دردست اقدام به جهت آشنایی نزدیک با موانع پیش رو و مشاهده نزدیک مسائل

 

حسن پژمان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

شورا همه اعضا را موظف کرده است که ارتباط با رسانه ها در قالب مصاحبه باید از طریق سخنگو انجام شود. اگر بنده با شما حرفی بزنم به ما خرده خواهند گرفت که چرا مصاحبه کرده اید!

 

چون در جلسات گذشته موضوع حضور و غیاب و... مطرح شده است. از طریق روابط عمومی شورا پیگیر آمار و اطلاعات باشید. علاوه بر این اطلاعات، درخصوص میزان ملاقات های عمومی و بازدیدهای میدانی، جلسات کمیسیون ها و... را نیز از آنها بگیرید. همه آمار دست روابط عمومی هست!

 

البته این ملاک هایی که گفته شد خوب است اما کفایت نمی کند و فکر می کنم گزارش به صورت فردی هم مناسب نباشد. باید دید فرد در کمیسیون ها و صحن علنی و بازدیدها و... چقدر موثر بوده است.

 

دکتر محمد سهیلی، نایب رئیس دوم شورای اسلامی شهر مشهد:

به نظر بیشتر به معیارهای مشهود و ظاهری پرداخته شده است. احاطه عضو به مسائل شهری، نقشی که هر فردی در تدوین طرح ها داشته است می تواند مورد سنجش قرار بگیرد.

 

از آنجائیکه کمیسیون ها در قالب کارگروه های تخصصی معنا پیدا می کنند مشخص شود که اعضا، کارگروه های خود را چگونه فعال نموده اند و خروجی این کارگروه ها چه بوده است؟

 

باید بررسی شود بر اساس ماموریتی که قانون به عهده شورا گذاشته است، این فرد چقدر توانسته در تحقق آن نقش داشته باشد؟ آیا به دنبال تدوین نظام نامه و دستورالعملی بوده و بخشی از وقت خود را برای این موضوع اختصاص داده است؟

پرداختن به اداره امور جاری یک امر حداقلی است. در همین زمینه به نظر می رسد وقت گذاری مهم است اما اهمیت خروجی فعالیت ها اهم است.

 

برای سنجش میزان نگاه راهبردی هر فرد اساسا باید دید در برابر مسائل اصلی شهر عضو دیدگاهش چیست؟ رسانه ها می توانند 4تا 5 مساله عمده شهر مشهد را مطرح کنند و از اعضا در خصوص نگاه و رویکرد آنان نسبت به این مسائل سوال کنند. سپس این مهم طرح گردد که برای تحقق این دیدگاه شما چه تلاشی انجام داده اید؟ از زوایه ای دیگر اگر کسی نگاه راهبردی داشته باشد اما هیچ تلاشی برای تحقق آن نکند، بود و نبودش برای شورا فرقی نداشته است

 

درخصوص اینکه شنیده شده است برخی اعضا با این توجیه که به تخصص و علاقه من توجه نشده لذا در جلسات تخصصی حضور پیدا نکرده و نمی کنم، فارغ از اینکه این امر بر خلاف ضوابط و آئین نامه است، باید پرسید واقعا این فرد نباید هیچ نقشی برای خود تعریف کند و اساساً باید بود و نبودش یکسان باشد؟

واقعا این دلیل نمی شود که عده ای این حرف را بگویند. او در همان حدی که می تواند باید تاثیرگذار باشد. به نظرم عملکرد این افراد را در دوره دوم مورد سنجش قرار بدهید که حالا که از دید آن افراد دیگر این محدودیت ها وجود ندارد ببینید واقعا چه تفاوتی پیدا می شود و آیا وضعیتشان بهبود پیدا می کنند یا عملکرد مشهودی دارند یا نه.

 

حجت الاسلام علی اصغر لطفی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

مواردی که اشاره شد خوب است. علاوه بر آن بخشی از گزارش باید تاثیراتی که ناشی از این ملاک هاست باید ریز شود و اعلام گردد چه اقداماتی توسط عضو به انجام رسیده است.

همچنین یک ملاک دیگر می تواند لحاظ گردد فعالیت های فوق برنامه و فوق العاده اعضا که در راستای وظایف شورایی آنان است.

 

سوال: آیا شما خودتان حاضر به ارائه گزارش با این ملاک ها هستید و آیا موافقید که هیئت رئیسه اجازه نشر اطلاعات در خصوص سنجش عملکرد اعضای شورای شهر را ارائه بدهد؟

 

حسن پژمان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

مشکلی ندارد که اعلام بشود.

 

دکتر محمد سهیلی، نایب رئیس دوم شورای اسلامی شهر مشهد:

با این رویکرد موافقم. ممکن است شیوه اقدامش متفاوت باشد . هم می تواند به صورت گزارش مکتوب اعلام گردد و هم به صورت تبادل نظر چندجانبه و... درهر صورت با اصل پیشنهاد موافقم و خوشحال می شوم که تبادل نظر انجام بگیرد و عملکردها نقد شود.

 

البه این را بدانید که در هیئت رئیسه این موضوع اخیرا مطرح و بر اساس آن گزارش یک سال قبل آماده شده است به اعضا تحویل گردید تا از عملکرد خود مطلع شوند و بدانند که فعالیتشان تحت رصد و نظارت است. در خصوص رسانه ای شدن این آمار قرار بر این شد که از حالا به بعد حضور و غیبت های آینده در جلسه علنی اعلام بشود که نوعی نظارت همگانی باشد.

 

حجت الاسلام علی اصغر لطفی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

بنده حاضرم همه موارد را اعلام کنم. در آینده ای نزدیک نشست خبری در خصوص عملکردم خواهم داشت. همچنین در سایت شورا ریز عملکرد را قرار داده ایم. مصوبات کمیسیون ها و شورا هم در آنجا وجود دارد. اگر هم  متن مذاکرات کمیسیون ها را که البته به صورت گزینشی قرار می گیرد ببینید شاید بتوان ارزیابی مختصری کرد.

کلمات کلیدی

  • آشنا 3 0

    یکی از این آقای پژمان بپرسه چرا با تغییر فامیلی خودش اون هم شش ماه قبل انتخابات برای خودش رای جمع کرده ؟

ارسال نظر

تریبون