تاریخ خبر: کد خبر: 1934

گفتگو درباره شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر پس از یک سال فعالیت-3

علل کم کاری ها را آسیب شناسی کنید/ آیا فعالیت برخی اعضا در چارچوب وظایف شورا بوده است؟/ اطلاع از عملکرد اعضا حق مردم است

علل کم کاری ها را آسیب شناسی کنید/ آیا فعالیت برخی اعضا در چارچوب وظایف شورا بوده است؟/ اطلاع از عملکرد اعضا حق مردم است

به گزارش قاصدنیوز، پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت قانونی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، امری که تحقق آن بیش از پیش مطالبه مردم و نخبگان از نمایندگان خود در پارلمان شهری می باشد، ارائه گزارش عملکرد فردی برای سنجش فعالیت آنان است.

 

در این راستا قاصدنیوز، در قالب پرونده ای سعی دارد به ملاک ها و معیارهایی جهت سنجش دقیق تر فعالیت فردی اعضای شورای اسلامی شهر برسد.

 

در بخشی از این پرونده مصاحبه هایی با نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شده است که در سری سوم از این مصاحبه ها با برزو دبیریان، علی اصغر نخعی راد و محمود هراتی به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

 

سوال: ما برای ارزیابی فعالیت های اعضای شورای شهر شش شاخص و ملاک را در نظر گرفته ایم. نظر شما درباره این ملاک ها چیست وآیا این ملاک ها برای ارزیابی کافی است یا خیر؟

1- میزان حضور و تعداد غیبت ها(موجه و غیرموجه) در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها و نظم حضور(تاخیر)

2- میزان حضور در جلسات کمیته های نظارتی در مناطق شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط عضو شورا

3- میزان حضور در جلسات به عنوان نماینده شورا در سازمان های تابعه شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده

4- کیفیت حضور در جلسات کمیسیون تخصصی با ارائه موارد مداخه نماینده در طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته و ارائه گزارشی از کلیت اقدامات و تاثیرگذاری های شخصی وی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیسیون

5-میزان حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر ارتباطات مردمی به جهت ارتباط با آنان و رفع مشکلات به همراه ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این جهت

6- میزان و ذکر عناوین بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر و پروژه های دردست اقدام به جهت آشنایی نزدیک با موانع پیش رو و مشاهده نزدیک مسائل

 

برزو دبیریان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد:

اقدام ارزشمندی را شروع کرده اید اما اندازه گیری عملکرد به جهت اینکه در بعضی ملاک ها، بصورت کمّی قابل سنجش نیست کار بسیار سختی است.

 

به نظرم بخشی از این ملاک ها ظاهری است. یکی از ملاک های مهمی که وجود دارد این است که آیا یک عضو به اقتضائات عملکرد نظام شورا پایبند است یا نه؟ اینکه آیا قائل به همگرایی، وحدت و تبعیت از خرد جمعی می باشد یانه؟ اگر نظام شورایی است حتی تصمیم غلطی هم گرفته شود فرد باید تبعیت کند و چون قبول ندارد نباید بر علیه آن جنجال کند. درباره پایبندی اعضا به این روحیه هیئت رئیسه می تواند به عنوان بخشی از آن، اعلام نظر کند.

 

به نظرم باید به دنبال علل کم کاری هم بروید. آسیب شناسی کنید که چرا عده ای در شورا بی انگیزه بوده اند و کار نمی کنند. یکی از دلایل این است که وقتی با گروه گرایی هیچ مسئولیتی به فرد نداده ایم و به جای آن ده ها کار را به فردی دیگر واگذار کرده ایم او انگیزه ای برای کارکردن ندارد و اصلا مسئولیتی ندارد که پاسخگو باشد. هیچ یک از اعضای شورا بی تخصص نیستند. ما به تخصصشان اعتنا نکرده ایم.

 

حتی ما نخواسته ایم و میدان نداده ایم که افراد حضور پیدا کند و از این موضوع خوشحال هم شده ایم. اگر این گونه نبود من به عنوان منشی شورا چرا در پرونده آن فرد همیشه غایب در یک سال گذشته یک تذکر هم نگذاشته ام؟ ما باید این وضعیت فرد را رسانه ای می کردیم که وادار به کار شود.

 

وقتی مسئولیت ها درست توزیع نشوند و وقتی به کسی مسئولیت نداده ایم چرا می گوییم کار نمی کنی؟ آنجایی هم که به او تکلیف کرده و مسئولیت داده اند عضو خودش می گوید من در این عرصه نمی توانم فعالیت کنم و تخصص ندارم.

 

 

علی اصغر نخعی راد، عضو  شورای اسلامی شهر مشهد:

ملاک های اعلامی لازم است اما کافی نیست. با وجود اینکه این ملاک ها بسیار مهم است اما در این حالت اگر کسی که توانمندی ندارد و مقید به این ملاک ها است، می تواند فعالیت خاص و موثری را انجام ندهد.

 

به نظرم عضو شورا باید چالش های پیش روی مردم و مشکلات شهرداری را بشناسد و علاوه بر مداخله در لوایح ارائه شده، خود نیز طرح های مناسب با آن را ارائه دهد. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که نباید دچار آمار ارائه طرح شویم. باید طبق شاخصی طرح هایی که واقعا مشکلات فراروی شهرداری و مشکلات مردم را مورد بررسی قرار داده و راهکاری برای برون رفت ارائه کرده مشخص شود. تعداد طرح های تصویبی نیز باید مدنظر قرار گیرد.

 

محمود هراتی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

علاوه بر ملاک های اعلامی، باید طبق رصد انجام گرفته توسط رسانه ها در یک سال گذشته مسائلی که در دست پیگیری و مبتلابِه بوده است را پیگیری کرد که آیا به نتیجه مطلوب رسیده یا نه؟      

ملاک بعدی این است که آیا اقداماتی که هرکدام از اعضا در طی یکسال گذشته انجام داده اند آیا در حوزه وظایف شورا بوده است یا نه . چون هر عضوی می توانست کارهای خوب زیادی را انجام دهد که ربطی هم به شورا نداشته باشد

 

سوال: آیا شما خودتان حاضر به ارائه گزارش با این ملاک ها هستید و آیا موافقید که هیئت رئیسه اجازه نشر اطلاعات در خصوص سنجش عملکرد اعضای شورای شهر را ارائه بدهد؟

 

برزو دبیریان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد:

در خصوص شخص خود من طبعا باید بنشینم، فکر کنم و گزارش بدهم. در خصوص شورا ما در هیئت رئیسه به خود اعضا گزارش حضور و غیبت و... را اعلام کرده ایم. به عنوان منشی شورا اگر خواستید اطلاعات حضور و غیاب ها پالایش و به رسانه ها ارائه خواهد شد.

این حرکت باعث می شود که از این پس اعضا فعالیت هایشان را ثبت کنند و بعد از آن رسانه ای کنند.

 

علی اصغر نخعی راد، عضو  شورای اسلامی شهر مشهد:

بنده مشکلی با ارائه گزارش ندارم و هیئت رئیسه اجازه این اقدام را دارد

 

محمود هراتی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

این حق مردم است که بدانند نماینده شان در شورا چه کرده است .من این موضوع را لازم می بینم و مشکلی با ارائه گزارش ندارم.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون