تاریخ خبر: کد خبر: 1882

گفتگو درباره شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر پس از یک سال فعالیت-2

من اصلا ضرورتی نمی بینم به رسانه ها گزارش بدهم / حق مردم است که بدانند موکلشان چه فعالیت هایی را انجام می دهد/آن کسی که برج سازی می کند چگونه می تواند وقت کافی بگذارد؟/این اقدام شما شروع حرکت است

من اصلا ضرورتی نمی بینم به رسانه ها گزارش بدهم / حق مردم است که بدانند موکلشان چه فعالیت هایی را انجام می دهد/آن کسی که برج سازی می کند چگونه می تواند وقت کافی بگذارد؟/این اقدام شما شروع حرکت است

به گزارش قاصدنیوز، پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت قانونی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، امری که تحقق آن بیش از پیش مطالبه مردم و نخبگان از نمایندگان خود در پارلمان شهری می باشد، ارائه گزارش عملکرد فردی برای سنجش فعالیت آنان است.

 

در این راستا قاصدنیوز، در قالب پرونده ای سعی دارد به ملاک ها و معیارهایی جهت سنجش دقیق تر فعالیت فردی اعضای شورای اسلامی شهر برسد.

 

در بخشی از این پرونده مصاحبه هایی با نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شده است که در سری دوم از این مصاحبه ها با غلامرضا بصیری پور، خلیل موحدی طوسی و خانم غیور به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

 

سوال: ما برای ارزیابی فعالیت های اعضای شورای شهر شش شاخص و ملاک را در نظر گرفته ایم. نظر شما درباره این ملاک ها چیست وآیا این ملاک ها برای ارزیابی کافی است یا خیر؟

1- میزان حضور و تعداد غیبت ها(موجه و غیرموجه) در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها و نظم حضور(تاخیر)

2- میزان حضور در جلسات کمیته های نظارتی در مناطق شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط عضو شورا

3- میزان حضور در جلسات به عنوان نماینده شورا در سازمان های تابعه شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده

4- کیفیت حضور در جلسات کمیسیون تخصصی با ارائه موارد مداخه نماینده در طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته و ارائه گزارشی از کلیت اقدامات و تاثیرگذاری های شخصی وی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیسیون

5-میزان حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر ارتباطات مردمی به جهت ارتباط با آنان و رفع مشکلات به همراه ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این جهت

6- میزان و ذکر عناوین بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر و پروژه های دردست اقدام به جهت آشنایی نزدیک با موانع پیش رو و مشاهده نزدیک مسائل

 

غلامرضا بصیری پور، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

یک نوع گزارش بر اساس فعالیت جمعی و نهایی شورا است و یک نوع که هرکدام از اعضا فعالیتی را انجام داده اند. من از منتقدین خروجی سال اول شورای چهارمم. افراد توانمند و دلسوز و متخصص زیاد است اما من منتقد هستم.

 

حل مشکلات مردم و پاسخگویی به آنان اولویت یک و مهمترین ملاک است. مثلا اگر کسی از بی پولی در حال مرگ است من وظیفه دارم نجاتش بدهم چون او به من رای داده است. شاید یک عضو شورا مثلا دنبال مسائل حمل و نقل و... می رود، اما برای من اولویت رفع مشکلات مردم است. هیچکدام از اعضای شورا به اندازه من ملاقات عمومی ندارد.

 

در شورا بسیاری از کارشناسی هایی که انجام می شود من قبول ندارم و اصلا کارشناسی نیست.

 

فاطمه غیور، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد:

برای ارزیابی برخی ملاک های اعلام شده باید فردی دیگر این کار را انجام دهد بعنوان مثال رئیس کمیسیون. همچنین برای ارزیابی دقیق تر باید شغل و وظیفه ای که به عضو ابلاغ شده باید تعریف شود. هم اکنون برای کمیسیون ها شرح خدماتی در حال تنظیم است و برای هر عضو به شکلی وظایفی تعریف شده است.

 

مشکل دیگری که وجود دارد این است که در کمیسیون ها برخی اعضا به بازی گرفته نمی شوند و مسئولیتی به آنان واگذار نمی شود. درعین حال یک فرد آن قدر درگیر است که اصلا فرصت انجام کارها را ندارد و به دیگرانی وظایف خود را واگذار می کند. برای مقایسه بین دو عضو تعیین نوع توزیع وظایف مهم است.  معلوم است فردی که در یک ساله قبل 10سمت داشت به نسبت نفری دیگر که 3 یا 4 مسئولیت داشته، فعالیتش نمود دارد. در انتخابات جدید کمیسیون ها سعی شده توانمندی و علاقه افراد لحاظ شود.

 

در خصوص غیبت ها و تاخیر ها هم اکنون توسط هیئت رئیسه گزارشی از آن آماده و به هر کدام از اعضا داده شده است. برخی افراد اعلام بی اطلاعی کردند و یا برخی دیگر قبول نداشتند.

 

خلیل موحدی طوسی، عضو کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد :

البته باید دیگران در مورد فعالیت اعضا قضاوت کنند. علاوه بر ملاک های شما، مُصِر بودن به نگاه رهبری و ارزشی عمل کردن هم باید اضافه شود.

 

سوال: آیا شما خودتان حاضر به ارائه گزارش با این ملاک ها هستید و آیا موافقید که هیئت رئیسه اجازه نشر اطلاعات در خصوص سنجش عملکرد اعضای شورای شهر را ارائه بدهد؟

 

غلامرضا بصیری پور، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

من اصلا نیازی ندارم و ضرورتی نمی بینم به رسانه ها گزارش بدهم.به مردم بگویید آیا بصیری پور را می شناسید؟ مردم همه عملکرد من را می دانند اما شما شاید ندانید. از مردم بروید نظرسنجی کنید تا ببنید از چه کسی رضایت دارند.

 

آنهایی باید گزارش بدهند که می دانند  اگر گزارش بدهند مردم متوجه خواهند شد که چه خرابکاری را دارند می کنند.

 

اینها(اعضای شورای چهارم) دست و پای ما را بسته اند و فکر کرده اند که ما کاری هیچ کاری نخواهم کرد. من یک آدم فرهنگی در شهر هستم . در جلسات مختلف قرآنی شرکت می کنم . آنجا شرکت می کنم و به مدعوین هدیه می دهم  و یک کار ارزشی انجام می دهم.

 

در خصوص حضور در کمیسیون ها توافق کرده بودیم که هر وقت دعوت کردند بروم. در کمیسیون هایی که تشخیص می دادم مفید هستم شرکت می کردم.

 

همچنین من عضو شورای شهرستان مشهد، رئیس شوراهای استان و هم عضو شورای عالی شوراهای کشور هستم. از لحاظ زمانی وقت من گرفته می شود و ممکن است تشخیص دهم در کمیسیون کشور شرکت کنم یا کمیسیون شهری. دیگر اعضا این مسئولیت ها را ندارند.  

 

فاطمه غیور، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد:

حق مردم است که بدانند موکلشان چه فعالیت هایی را انجام می دهد. درباره مسئولیت هایی که به من واگذار شده است رئیس کمیسیون، رئیس شورا و رئیس کارگروه نظارت می توانند نظر خود را اعلام کنند. بنده هیچ کوتاهی در وظایف محوله نداشته ام.

 

خلیل موحدی طوسی، عضو کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد :

بنده هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد خود را اعلام کرده ام. گزارش بعدی چندی دیگر اعلام می شود. هرجا هم که دعوت شود و مناظره ای در خصوص عملکردها باشد حضور خواهم یافت.

 

در خصوص اعلام اطلاعات توسط هیئت رئیسه صد در صد موافقم به شرطی که واقعی باشد و به تایید اعضا برسانند. مثلا اگر بیماری یا سفر موجهی بوده است باید اسناد و مدارک ارائه گردد.

 

این اقدام شما، شروع حرکت است. کار عمیق تر این است که در موضوعات مختلف و اختلاف نظرات، مناظره برگزار کنید تا کمیسیون ها عمومی شود و افراد بهتر محک بخورند.

 

حتی در همین ملاک هایی که شما اعلام کرده اید، اگر رسانه ای شود یک عده ای صدایشان درخواهد آمد. این را بدانید که بیشتر اعضای شورا دو شغله هستند. آن کسی که برج ساز است و یا شرکت کذایی را راه می برد و یا  مسئول یک فعالیت پر دردسر ملک و املاک است، چگونه می تواند وقت کافی بگذارد؟

 

بنده خودم که در یک کمیسیون عضو هستم، از 6صبح که بیرون می آیم تا 11 شب درگیر فعالیت برای شورا هستم. چطور آن فردی که عضو دو کمیسیون است و رئیس یک کمیسیون دیگر و همزمان رئیس یک شرکت هم هست می تواند حضور موثر داشته باشد؟

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون