تاریخ خبر: کد خبر: 1843

گفتگو درباره شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر پس از یک سال فعالیت-1

اگر طبق آئین نامه عمل شود برخی از اعضای شورا مستعفی محسوب می‌شوند/ حاضریم گزارش عملکرد خود را ارائه دهیم/ هیئت رئیسه گزارش غیبت و تاخیرها را اعلام کند

اگر طبق آئین نامه عمل شود برخی از اعضای شورا مستعفی محسوب می‌شوند/ حاضریم گزارش عملکرد خود را ارائه دهیم/ هیئت رئیسه گزارش غیبت و تاخیرها را اعلام کند

به گزارش قاصدنیوز، پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت قانونی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، امری که تحقق آن بیش از پیش مطالبه مردم و نخبگان از نمایندگان خود در پارلمان شهری می باشد، ارائه گزارش عملکرد فردی برای سنجش فعالیت آنان است.

 

در این راستا قاصدنیوز، در قالب پرونده ای سعی دارد به ملاک ها و معیارهایی جهت سنجش دقیق تر فعالیت فردی اعضای شورای اسلامی شهر برسد.

 

در بخشی از این پرونده مصاحبه هایی با نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شده است که در سری اول از این مصاحبه ها با حجت الاسلام دکتر اخلاقی، عبدالکریم جوادی و خانم غفوری شعرباف به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

 

سوال: ما برای ارزیابی فعالیت های اعضای شورای شهر شش شاخص و ملاک را در نظر گرفته ایم. نظر شما درباره این ملاک ها چیست وآیا این ملاک ها برای ارزیابی کافی است یا خیر؟

1- میزان حضور و تعداد غیبت ها(موجه و غیرموجه) در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها و نظم حضور(تاخیر)

2- میزان حضور در جلسات کمیته های نظارتی در مناطق شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط عضو شورا

3- میزان حضور در جلسات به عنوان نماینده شورا در سازمان های تابعه شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده

4- کیفیت حضور در جلسات کمیسیون تخصصی با ارائه موارد مداخه نماینده در طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته و ارائه گزارشی از کلیت اقدامات و تاثیرگذاری های شخصی وی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیسیون

5-میزان حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر ارتباطات مردمی به جهت ارتباط با آنان و رفع مشکلات به همراه ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این جهت

6- میزان و ذکر عناوین بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر و پروژه های دردست اقدام به جهت آشنایی نزدیک با موانع پیش رو و مشاهده نزدیک مسائل

 

 

حجت الاسلام دکتر حسنعلی اخلاقی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورا:

هر 6 شاخص، برای ارزیابی مناسب هستند ولی اگر نوع ارزیابی از راه های مختلف انجام شود نتیجه بهتری خواهد داشت. یکی از این مسیرها، هیئت رئیسه و روابط عمومی شورای شهر است که آمار و گزارش ارائه بدهد. مسیر دیگر این است که خود عضو شورا گزارش ارائه دهد. مسیر و شاخص دیگر ارزیابی از نگاه مردم است که می تواند از طریق یک برنامه عمومی صورت پذیرد. اگر ارزیابی از طریق این مسیر و شاخص ها در کنار هم انجام شود نتیجه کاملی خواهد داشت.

 

عمده وظایف شورای شهر در دو بعد کلی قانون گذاری و نظارت تعریف می شود. ما در کمیسیون فرهنگی بر اساس همین دو بعد ارزیابی ها را انجام می دهیم و طبق ارزیابی ها سال خوبی را پشت سر گذاشتیم البته باید در نظر داشت که ثمرات برخی تصمیم ها در حوزه فرهنگی به این زودی بروز و ظهور نخواهد داشت و امری زمان بر است.

 

عبدالکریم جوادی، عضو کمیسیون مشارکت های اقتصادی شورا:

معیارهایی که مطرح کردید، معیارهای بسیار خوبی است و جای تردید ندارد. معیار دیگری که به نظر من می تواند لحاظ شود، نوع تخصص اعضای شورای شهر و درستی استفاده شورا از تخصص اعضاست؛ این که در هر کمیسیون افراد متخصص در آن حوزه حضور دارند یا خیر؟ در برخی کمیسیون ها به خاطر ترکیب آن، امکان بروز توانمندی های یک عضو وجود ندارد.

 

انسیه غفوری شعرباف، عضو کمیسیون فرهنگی شورا:

این ملاک ها به مسائل اساسی ای که عضو شواری شهر باید به آن ها توجه و عمل کند و مقدمه ای باشد برای ایفای نقش عضو در شورای شهر به درستی اشاره کرده است. این نکات، نکاتی اساسی است چراکه اصل کار شورای شهر یک کار جمعی است و اساس این کار جمعی همین مواردی است که شما به آن ها اشاره کردید. البته به این موارد می توان ملاک های دیگری را نیز افزود. به عنوان مثال بررسی کرد که آیا مواردی از وظایف قانونی شورا وجود دارد که پیش از این به آن ها توجهی نمی شده است و در این یک سال مورد توجه قرار گرفته و مطرح شده باشد؟ یا اینکه آیا شورای شهر در اجرایی کردن برخی مصوبات مطلوب که بنا به دلایلی پیش از این اجرایی نشده است، گامی برداشته است یا خیر؟

 

سوال: آیا شما خودتان حاضر به ارائه گزارش با این ملاک ها هستید و آیا موافقید که هیئت رئیسه اجازه نشر اطلاعات در خصوص سنجش عملکرد اعضای شورای شهر را ارائه بدهد؟

 

حجت الاسلام دکتر حسنعلی اخلاقی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورا:

بنده حاضرم هر زمان که نوبت من شود گزارشم را ارائه دهم. در خصوص اجازه نشر غیبت ها و... توسط هیئت رئیسه نیز موافقم. شما می دانید اگر بخواهد طبق آئین نامه عمل شود برخی از دوستان اعضای شورای شهر مستعفی محسوب می شوند، چرا که بیش از میزان مجاز، در جلسات شورا غیبت کرده اند.

 

عبدالکریم جوادی، عضو کمیسیون مشارکت های اقتصادی شورا:

بله، من حاضرم گزارش بدهم و هیچ مانعی نمی بینم که میزان غیبت ها منتشر شود و ملاک خوبی هم هست ولی اینکه بخواهد میزان تاخیرها به عنوان ملاک قرار گیرد و گزارش شود، موافق نیستم چراکه گاهی اوقات جلسات کمیسیون ها با جلسه شورا دچار تداخل می شود و اعضا دیرتر در جلسه شورا حاضر می شوند، بنابراین نمی توان خروجی خوبی از این ملاک به دست آورد.

 

انسیه غفوری شعرباف، عضو کمیسیون فرهنگی شورا:

به نظر من اگر کسی بخواهد گزارش بدهد، باید بر اساس همین ملاک ها گزارش بدهد و من هم حاضر به ارائه گزارش بر اساس این ملاک ها هستم. گزارش من غیر از این ملاک ها و مواردی که اضافه کردم چیز دیگری نخواهد بود.

 

به یقین، در خصوص اجازه نشر غیبت ها نیز موافقم. این حق مردم است تا بدانند، نماینده ای که به آن رأی داده اند، چه مقدار در جلسات حضور و مشارکت داشته است. البته تصمیم این امر با هیئت رئیسه است ولی می تواند به عنوان یک مطالبه از سوی رسانه ها دنبال شود.

کلمات کلیدی

  • آشنا 2 0

    سلام
    احسنت به این سوژه ، واقعا پیگیری کنید تا اعضاء شورا گزارش کار دقیق بدهند و از کلی گویی عبور کنند ضمنا اگر هیئت رئیسه شورا معتقد به شفافیت با مردم است باید تصویب کند ساعات حضور نمایندگان هر هفته در سایت رسمی شورا اعلام شود

ارسال نظر

تریبون