تاریخ خبر: کد خبر: 9053

یادداشت/ به بهانه توافق حیدری-نعمتی مدیران شهری جدید در انتخاب شهردار منطقه ثامن مشهد

جناب شهردار، با این «مِنو» شهر را سریع‌تر بفروشید!

️نزدیک بود پیشنهاد طلایی خود را فراموش کنم، حالا که بنا دارید کار را به سرعت یکسره کنید!!، چرا از فردی که سرمایه گذار، مدیر بالادستی، طراح اصلی و تصمیم گیر بسیاری از پروژه های مشهد در سالیان اخیر بوده استفاده نمی کنید؟

جناب شهردار، با این «مِنو» شهر را سریع‌تر بفروشید!

به گزارش «قاصدنیوز»، دکتر سعید شعرباف تبریزی در یادداشتی نوشت:  دوران انتصابات جدید مدیریت شهری آغاز شده و پس از انتخاب قابل تامل و حقیقتا تعجب برانگیز شهردار فعلی مشهد، وارد مرحله دیگری از عیار سنجی شعارهای انتخاباتی و روند پژوهی آینده شهر شده ایم. در این میان، اولین انتصاب جناب شهردار - که فوری ترین اولویت کاری شهر معنا می شود- تغییر شهردار منطقه ثامن مشهد قرار گرفت، شهرداری که بار اصلی مواجهه با تهدیدها و فرصت های هسته مرکزی شهر مشهد و بافت پرچالش اطراف حرم رضوی بر عهده اوست.

 

طبق قاعده معمول این روزها و به مدد حجم انبوه پروپاگاندای رسانه های وابسته به مدیران جدید شهری، دلایل حقیقی انتصاب شهردار جدید ثامن در میان سوت و‌کف های ممتد «جوان گرایی شهردار جدید» گم شد و ۵۰ ساله  بودن شهردار جدید منطقه در مقایسه با ۶۰ سال به بالا بودن گذشتگان، شد نماد توجه به جوانان و حضور افکار نو در مدیریت شهری!

 

 شاید برای کسانی که تعارض منافع را نمی شناسند و می خواهند به خوبی معنای این واژه پرکاربرد دراقتصاد سیاسی را درک کنند، هیچ مثالی گویاتر از انتصاب جنابمهندس نعمتی شهردار جدید ثامن نباشد. مدیری که امروز در جایگاه سیاستگذاری و تقسیم سرمایه های مادی و معنوی منطقه مرکزی مشهد قرار گرفته ،به غیر از حضور همزمان در پروژه های مختلف ساختمانی داخل شهر مشهد در قالب های مختلف نظارت، اجرا و یا عضویت در هیات مدیره در پروژه هایی مثل « برج لوکس کوثر»، «مجتمعاداری تجاری پاژ» و «آماده سازی اراضیارتفاعات جنوب! در قالب شرکت توس گستر»، در پروژه های همان منطقه ای که بناست اجرای قانون و نظارت را نیز بر عهده بگیرد یعنی در منطقه ثامن بصورت مستقیم حضور دارد!. ایشان مدیر عامل شرکت ستاره آرمان   توس، کارگزار « ایرانیان اطلس» و سهامدار هتل پنج ستاره و مرکز خریدآرمان در منطقه ثامن، پروژه اقامتیصاحب الزمان در محدوده شارستان منطقه ثامن و پروژهسرشور در محدوده خیابان دانش هم هستند. بماند که همکاران ایشان در هیات مدیره شرکت های بنا گستران هشتم توس، ستاره آرمان توس و آرمان گستر هشتم توس، عملا اجرای پروژه های بزرگی مثل پروژهمیدان شهدا، پروژه آماده سازیاراضی زکریا و ....را نیز بر عهده داشته و یا دارند. تازه اینها فقط آنچیزی است که بصورت شفاف و روشن از سایت های خود این شرکت ها به دست آمده است و قطعا تمام ماجرا نیست...

 

«وضعیت نابسامان کالبدی شهر مشهد به صورت عمومی و بافت اطراف حرم بطور ویژه، بیش از آنکه حاصل ناکارآمدی یک یا دو شهردار باشد حاصل مناسبات فاسد و اغلب کاملا قانونی! شرکت های ساختمانی و مدیران شهری مرتبط با آن بوده است» این گزاره، خلاصه ای بسیار کوتاه از صدها صفحه مستنداتی است که  در تحلیل وضعیت امروزین شهر مشهد می توان بدان اشاره کرد. اگر چه می توان دهها مثال و صدها صفحه مستند برای این ادعا جمع آوری کرد اما برای کسانی که اندک آشنایی با تاریخچه شکل‌گیری معضلات شهری در کالبدهایی چون ارتفاعات جنوب، بافت حرم، بافت های فرسوده و...دارند، این گزاره که ریشه تمامی اینها درتعارض منافع بین مدیران دولتی وشرکت های دولتی خصولتی حاضر در میدان رقم خورده،  بصورت بدیهی قابل درک است.

 

 قصد نقد و بررسی مدل توسعه مد نظر جناب شهردار و همفکران ایشان را در باب بافت اطراف حرم ندارم، داستان خیلی عقب تر از این حرفهاست. جالب است در شرایطی که در اغلب نظام های اقتصادی دنیا قوانینی برای ممانعت ازتعارض منافع (conflict of interests) نوشته شده و اجرا میشود و در شرایطی که حتی دولتمردان خسته ما هم پس از سالها این نیاز را حس کرده اند و در حال نگارش لایحه ای برای ارائه به مجلس در ابن باب هستند؛ مدیران شهری ما این موضوع را در ساده ترین و ابتدایی ترین وجوهش نیز رعایت نمی کنند و نه تنها آن رازمینه ساز فساد و ناکارآمدی نمی دانند بلکه به عنوان یک حسنه مدیریتی از آن یاد می کنند گویا استدلال مضحک و قدیمیکرباسچی ها که حضور صاحبان پروژه و منفعت های اقتصادی مستقیم در حلقه مدیریتی را، به معنای حضور تخصص در شهر می دانستند، هنوز هم زنده و جاری است...

 

بگذارید صریحتر بگویم، جناب شهردار! حالا که بناست تیم یک دستی را برای ادامه وضع موجود و تسریع در فروش شهر فراهم کنید پیشنهاد می کنم از برخی افراد مشابه با شهردار جدید ثامن  که هم صاحب شرکت ها و پروژه های متعدد فعال در شهر هستند و هم راه و چاه ها را برای تسریع امور خیلی خوب می شناسند در مناصب گوناگون استفاده فرمایید. مهندس پور فتح الله مدیر عامل شرکت توس گستر در محدوده ارتفاعات جنوب، مهندس منزل آبادی عضو هیات مدیره شرکت های متعددی چون توس گستر، چالیدره؛ سپاد و ...در تمامی مناطق مرتبط با این پروژه ها، مهندس علی کریمی قدوسی نایب رئیس هیات مدیره شرکت سپهر هشتم؛ که می تواند به سرعت وضعیت بحرانی بافت فرسوده قلعه وکیل آباد را به سرانجام برساند!، مهندس انتظاری هروی عضو شورای چهارم شهر و از مرتبطین با پروژه های منطقه مرکزی و جنوبی مشهد، مهندس مفیدی رییس شورای سوم شهر مشهد، مهندس رئیسی، ریاست مادام العمر سازمان نظام مهندسی و دهها فرد دیگر که همه و همه می توانند با حفظ سمت در هیات مدیره های شرکت هایشان، عهده دار مسئولیت های اجرایی و نظارتی در شهر هم بوده و پازل شما را تکمیل نمایند. برای پرهیز از حاشیه سازی های برخی عناصر ضد توسعه نیز می توانید به دوستان توصیه کنید از عضویت در هیات مدیره های برخی شرکت های بزرگتر استعفا دهند، مهم این است که ارتباطات وسیع این دوستان، قطعا به شما کمک خواهد کرد! خیلی هم نگران مزاحمت های  برخی مراکز مطالعاتی داخل شهرداری و شورا مثل شورای راهبری پیوست فرهنگی، مرکز طراحی و مطالعات، مرکز پژوهشهای شورای شهر و ... نباشید، آنها هم تا چند سالی در گیر توصیه به بستن کمربند و توقف نکردن روی خطوط عابر پیاده و فواید حمل و نقل عمومی و تولید مطالعات کتابخانه ای خواهند بود و هیچ گونه مداخله و مزاحمتی برای توسعه ای که تیم دوستان بنای آن را دارند نخواهند داشت.

 

 ️نزدیک بود پیشنهاد طلایی خود را فراموش کنم، حالا که بنا دارید کار را به سرعت یکسره کنید!!، چرا از فردی که سرمایه گذار، مدیر بالادستی، طراح اصلی و تصمیم گیر بسیاری از پروژه های مشهد در سالیان اخیر بوده استفاده نمی کنید. حتما برای  تکمیل تیمتان به «فرهاد روزخوش» فکر کنید. مدیر هلدینگ «ایرانیان اطلس» سازنده مگاپروژه های «اطلس مال» در تهران، کیش و ...،نماینده تام الاختیار «بانک انصار» برادران! در پروژه های ساختمانی کل کشور و سهامدار اصلی بسیاری از شرکت های خوشنام ! مشهدی مثل «توس گستر»، «آرمان گستر توس» و ....اطمینان دارم هم شما، هم شهردار جدید ثامن و هم جناب نوروزی شهردار اسبق مشهد، به مشخصات ایشان وقوف کامل دارند.  این پیشنهاد آخر را جدی بگیرید، سمفونی تعارض منافع  را به معنای دقیق خود، تکمیل خواهد کرد.

روزخوش جناب شهردار

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون