تاریخ خبر: کد خبر: 5851

بازخوانی اتفاقات مهم اجتماعی یک سال اخیر کشور/

آیا فتنه دیگری در راه است؟

با نگاهی دقیق‌تر به اتفاقات و رویدادهای یک سال اخیر در کشور درمی‌یابیم که این اتفاقات و رخدادها با استفاده‌از ابزار شایعه بیشتر از بستر اجتماعی ظهور کرده و به بستر امنیتی ختم شده است. به‌عبارت دیگر، دشمن با سوءاستفاده از بسترهای به‌وجودآمده در فضای اجتماعی و با استفاده از شایعه سعی کرده است کشور را دچار چالش امنیتی کند.

آیا فتنه دیگری در راه است؟

به گزارش «قاصدنیوز»  ایران اسلامی از دیرباز و از همان روزهای ابتدایی انقلاب، مورد تهاجم و تهدیدهای فراوانی ازسوی استکبار و کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا قرار گرفته است؛ از جنگ نظامی، ترور و تهاجم‌های امنیتی گرفته تا هجمه‌های فرهنگی و اعتقادی؛ از جنگ‌های مستقیم گرفته تا راه‌اندازی فتنه‌هایی نظیر اتفاقات سال‌های78 و 88.

 

ازاین‌رو و با‌توجه‌به موقعیت حساس زمانی که در آن هستیم، نیاز داریم پازل اتفاقات و رخدادهای مهم کشور را کنار هم بچینیم تا بتوانیم حرکت بعدی دشمن را فهمیده و از وقوع اتفاقات خطرناک برای آینده جمهوری اسلامی جلوگیری کنیم.

 

رهبر خونخوار منافقین، داعیه دار اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان

حادثه اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای در اصفهان مربوط‌به اسیدپاشی‌های پیاپی به چهره زنان در شهر اصفهان است که مهرماه۱۳۹۳ به وقوع پیوست. درجریان این اسیدپاشی‌ها، حداقل چهار دختر یا زن جوان مورد حمله قرار گرفتند که منجر به مرگ یکی از آن‌ها شد.

 

برخی از مسئولان جمهوری اسلامی، آن را توطئه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل می‌دانند. برخی اظهارنظرهای مسئولان دولتی مبنی‌بر این است که چون اسیدپاشی‌ها در اصفهان هم‌زمان با بررسی طرح «حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر» در مجلس صورت گرفته، به نظر می‌رسد عاملان این کار یا با حمایت مستقیم از سرویس‌های جاسوسی بیگانگان حرکت می‌کنند یا جاهلانه در زمین دشمن بازی می‌کنند.

 

«برای جلوگیری از حوادث بیشتر و ایجاد امنیت برای زنان و دختران در محیط جامعه و همچنین هم‌دردی با خانواده‌های قربانیان، ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 30مهر مقابل دادگستری در اصفهان واقع‌در خیابان نیکبخت تجمع اعتراضی برگزار می‌شود.»

 

اسیدپاشی اصفهان

 

این متن، عین خبر و محتوایی است که در رسانه‌های معاند و ضد انقلاب چون بی‌بی‌سی، دویچه‌وله، سایت سازمان منافقین و... منتشر شده و برای برخی شهروندان نیز مستقیم و به‌صورت پیامک ارسال شده بود و صریحا مردم را به اغتشاش و تظاهرات خیابانی دعوت می‌کرد.

 

از طرفی 26مهر93، مریم رجوی، رهبر خون‌خوار منافقین که خود و اعضای سازمان تروریستی‌اش (منافقین) در شهادت هزاران نفر از مردم مظلوم ایران اسلامی دست دارند، در اظهاراتی مضحک، جوانان را به گسترش اعتراض علیه اسیدپاشی فراخواند.

 

درعین‌حال تجمعی در تهران و اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی‌ها صورت گرفت. در این تجمع غیر‌قانونی، شماری از زنان و مردان اصفهانی حوالی ساعت‌۱۰ صبح چهارشنبه سی‌ام مهر با تجمع در مقابل دادگستری کل استان اصفهان، شعارهای «دادستان، دادستان جواب ما را بده» و «استاندار، استاندار جواب ما را بده» سر دادند و خواستار دستگیری و مجازات عوامل اسید‌پاشی شدند. تجمع تهران در‌مقابل مجلس شورای اسلامی و تجمع اصفهان مقابل دادگستری این شهر در خیابان نیکبخت انجام گرفت.

23 آبان 1393 خبری بر روی خروجی رسانهها و در شبکههای مجازی دست به دست شد.

 

ذوق مرگی بی بی سی در تشییع جنازه مرتضی پاشایی

مرتضی پاشایی متولد1363 و خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده موسیقی‌های سبک پاپ بود. سال89 اولین قطعه و سال91 اولین آلبوم پاشایی منتشر شد. وی پس از حدود یک‌سال دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با سرطان معده، بیست و سوم آبان گذشته در بیمارستان بهمن تهران، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. از همان ساعات اولیه خبر فوت پاشایی، اخبار و شایعات مختلفی منتشر شد؛ از تجمع مقابل بیمارستان بهمن گرفته تا مراسم روشن‌کردن شمع در شهرهای مختلف. این اخبار تا جایی پیش رفت که رسانه‌های معاند، موج‌سواری خود را آغاز کرده و سعی در پیوند مراسم تشییع پاشایی با تظاهرات فتنه‌88 داشتند.

 

پاشایی از دنیا رفت و بهانه‌ها برای تجمع‌های خیابانی به نام او و به کام سودجویان، آغاز شد. برای چندمین‌بار متوالی و البته با متنی متفاوت این‌بار پیام تجمع به‌صورت غایب در شبکه‌های موبایلی منتشر شد: بچه‌ها خواننده‌‌های عزیز کشورمون از‌جمله رضا صادقی و... از همه دعوت کردن که به یاد مرتضی عزیز امشب ساعت7 جلو برج میلاد تجمع کنیم. اما رضا صادقی موضوع را تکذیب کرد.

 

تصاویر-مراسم-تشییع-مرتضی-پاشایی-2

 

ساعاتی بعد رسانه دولتی انگلیس که داعیه رسانه‌ای راستگو را دارد، نوشت: درگیری‌های «پراکنده» در تجمعات هواداران مرتضی پاشایی. و ادامه داد: گزارش شده است که در مواردی، تجمعات در برخی شهرهای ایران با برخورد نیروهای امنیتی روبه‌رو بوده است. ازجمله ایرنا از تجمع «چند هزار نفر» در یکی از خیابان‌های شهر مشهد خبر داده و نوشته است که حاضران در این تجمع به یاد او شمع در دست گرفته بودند و ترانه‌هایش را همخوانی می‌کردند.

 

میدان فوتبال یا میدان تاخت و تاز اراذل و اوباش

بازی فوتبال تراکتورسازی تبریز – نفت تهران در چارچوب هفته سی‌ام لیگ ۹۳–۹۴، روز جمعه ۲۵‌اردیبهشت در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار شد. هر دو تیم در‌حالی با ۵۷‌امتیاز به مصاف یکدیگر می‌رفتند که با پیروزی در این مسابقه، برای اولین بار قهرمان لیگ برتر می‌شدند. از سوی دیگر سپاهان ۵۶‌امتیازی نیز با تساوی این دو تیم و پیروزی در دیدار با سایپا برای پنجمین بار قهرمان لیگ برتر می‌شد. این بازی در‌نهایت با تساوی ۳ - ۳ به پایان رسید و منجر به قهرمانی سپاهان شد.

 

اتفاق نادر این دیدار، خوشحالی بازیکنان و برخی از هواداران تراکتورسازی پس‌از نتیجه بازی بود که بعدا مشخص شد خبری به اشتباه مبنی‌بر تساوی ۲ - ۲ سپاهان و سایپا به آن‌ها رسیده است. درحالی‌که سپاهان ۲ بر صفر از حریف خود پیش بود، در ورزشگاه یادگار امام تبریز شایعه شد که بازی در آن دیدار به تساوی ۲- ۲ رسیده و تراکتورسازی با این نتیجه برای اولین‌بار قهرمان لیگ برتر می‌شود. بعد از سوت پایان بازی تراکتورسازی و نفت تهران، هزاران نفر از هواداران تراکتور‌سازی به داخل زمین ریختند و به خوشحالی پرداختند. مربیان و کادر فنی تراکتور‌سازی نیز در‌حالی‌که اشک شوق می‌ریختند، فریاد قهرمانی سر دادند. بعد از مشخص‌شدن دروغ‌بودن این خبر، هزاران نفر از هواداران تراکتورسازی شروع به شکستن صندلی‌ها کردند.

 

خوشحالی-تماشاگران-تبریزی

 

قطع‌شدن خطوط ارتباطی در ورزشگاه

طبق گفته برخی افراد حاضر در ورزشگاه یادگار امام، در دقایق پایانی بازی و از دقیقه۸۷ اینترنت و موبایل ورزشگاه قطع شده و هیچ‌گونه ارتباطی با بیرون استادیوم امکان‌پذیر نبوده است. این در‌حالی است که روز ۱۳۹۴/۰۲/۳۰ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ثبت ۳۳۶هزار مکالمه تلفنی در ورزشگاه یادگار امام تبریز خبر داده و اختلال در عملکرد سیستم‌های مخابراتی و اینترنتی محل برگزاری مسابقه را طبق مستندات موجود حتی برای یک لحظه تکذیب کرد.

 

واکنش تماشاچیان

هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز بعد از آنکه متوجه شدند قهرمانی را از دست داده‌اند، اقدام به شکستن صندلی‌ها و پرتاب آن‌ها به میانه زمین، منفجرکردن چندین نارنجک دستی در سکوهای ورزشگاه و شکستن شیشه اتومبیل‌ها کردند که نتیجه آن، مجروح‌شدن ده‌ها نفر بود. در بیرون ورزشگاه نیز بین تماشاگران و مأموران نیروی انتظامی درگیری به وجود آمد که زخمی‌های بیرون ورزشگاه با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند. بنابر گفته مسئولان وزارت کشور، حدود ۴۳‌نفر از نیروی انتظامی در‌اثر این حادثه زخمی شدند که البته آن‌ها می‌توانستند از گاز اشک‌آور استفاده یا تیراندازی کنند اما هیچ‌کدام از این موارد رخ نداد.

 

چند ساعت پس‌از پایان بازی، شماره تلفن همراه داور بازی توسط برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از هواداران تراکتورسازی می‌خواست به علیرضا فغانی زنگ یا پیامک بزنند و به او اعتراض کنند. طبق گزارش‌ها، علیرضا فغانی به‌صورت میانگین دقیقه‌ای ۱۰۰‌پیامک درباره بازی تراکتورسازی و نفت تهران دریافت می‌کرده است.

 

متهم‌کردن سپاهان

پس از حوادث تبریز، فردی که خود را «مسعود مزروعی» خواند، مدعی شد که شایعه تساوی بازی سپاهان و سایپا را برای اولین‌بار او ساخته است؛ وی خود را شاگرد مهرزاد خلیلیان معرفی و اعلام کرد که از سوی باشگاه سپاهان مامور شده است تا این کار را انجام دهد. بعد‌از منتشر‌شدن این اظهارات در شبکه‌های اجتماعی، مدیر‌عامل سپاهان به این حرف‌ها واکنش نشان داد و وی را فردی روانی خواند که می‌خواهد با این حرف‌ها مشهور شود.

 

ماهیگیری از بنزین قرمز

شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران چهارم اردیبهشت‌1393 در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هیئت وزیران، در اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال‌١٣٩٣ نرخ‌های جدید بنزین، نفت گاز و CNG را برای اجرا  به تصویب رسانید.

 

در این اطلاعیه، قیمت جدید فرآورده‌های نفتی به شرح ذیل به اطلاع مردم رسیده است: بنزین سهمیه‌ای هر لیتر ٧٠٠تومان/ بنزین آزاد هر لیتر ١٠٠٠تومان/ بنزین سوپر سهمیه‌ای هر لیتر٨٠٠تومان/ بنزین سوپر آزاد هر لیتر ١١٠٠تومان.

 

از طرفی سوم خرداد سال جاری عباس کاظمی، معاون وزیر نفت با اشاره‌به عرضه تک‌نرخی بنزین با دو قیمت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰تومان اعلام کرد: سهمیه بنزین ۷۰۰تومانی تا شهریور اعتبار دارد.

 

بنزین

 

در همین راستا انتشار شایعات تجمعات خیابانی، اعتراض‌های مردمی و خودسوزی برخی شهروندان در دستور‌کار رسانه‌های مغرض قرار گرفت؛ تاجایی‌که در بعضی از این اخبار، نحوه اطلاع‌رسانی و پوشش اتفاقات، بیشتر به نمایش کمدی شباهت دارد تا یک اتفاق واقعی! برای مثال «آژانس ایران خبر 94/3/5 : «براساس اخبار رسیده از تهران روز دوشنبه 4خرداد به‌دنبال گران‌شدن بنزین در میدان دوم رباط کریم جنب پل هوایی در یک پمپ بنزین، درگیری بین مردم معترض و ماموران صورت گرفت. در این درگیری مردم شیشه‌های پمپ‌بنزین را شکستند. این درگیری از نقطه‌ای آغاز شد که یک هم‌وطن با شعار‌دادن به گرانی بنزین اعتراض کرد. هنگامی‌که مأموران به این هم‌وطن حمله‌ور شدند، مردمی که شاهد صحنه بودند، به کمک او شتافته و درگیری ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد. لازم به ذکر است در این درگیری 10نفر توسط مأموران انتظامی بازداشت شدند.»

 

همان‌طورکه از متن خبر پیداست، این خبر بیشتر ساخته و پرداخته ذهن نویسنده و صاحبان آن رسانه است تا یک اتفاق واقعی.

 

از طرفی در پی تشکیل صف‌های «طولانی» برای استفاده از بنزین ۷۰۰‌تومانی حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به «فراخوان منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی» برای تجمع مردم در اعتراض به تک‌نرخی‌شدن بنزین گفت‌: «مردم هوشیار‌تر از آن هستند که با یک فراخوان فریب بخورند و البته مسئولان نیز به‌دنبال حل دغدغه‌های مردمی هستند.»

 

در همین حال گزارش‌هایی از فراخوان اعتراض به تک‌نرخی‌شدن بنزین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در رسانه‌های رسمی ایران بازتابی نداشت.

 

واریز‌نشدن سهمیه بنزین خردادماه در کارت‌های سوخت بدون اطلاع‌رسانی قبلی و اعلام ناگهانی تک‌نرخی‌شدن قیمت بنزین، واکنش‌های اعتراضی بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی و برخی وب‌سایت‌ها به‌دنبال داشت.

 

سگکشی یا سگواپسی

روزهای پایانی فروردین سال جاری، کلیپی در فضای مجازی منتشر و به‌سرعت توسط کاربران دست‌به‌دست شد که حاوی تصاویری از کشته‌شدن تعدادی سگ به روشی غیر‌انسانی با تزریق اسید و سم در یکی از شهرک‌های صنعتی شیراز بود.

 

یکی از فعالان دفاع از حقوق حیوانات، فیلمی دو‌دقیقه‌ای از کشتار سگ‌ها در‌اختیار رسانه‌ها قرار داده است که به گفته این فعال این اقدام، توسط پیمانکاران شهرک صنعتی شیراز انجام گرفته است.

 

سگواپسی

 

پیمانکارانی که در ازای تحویل لاشه هر قلاده سگ، 15‌هزار تومان دریافت می کنند و حتی از سوزاندن جسم نحیف یک توله‌سگ با اسید و سم هم دریغ نمی‌کنند.

 

قاسم اکبری، شهردار منطقه‌5 شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس، اعلام می‌کند: علی‌رغم واقع‌بودن شهرک صنعتی شیراز در محدوده شهرداری منطقه‌5، شهرک‌های صنعتی تحت نظارت سازمان پسماند اداره می‌شوند و مسئولیت کشتار سگ‌ها در این شهرک‌ها به عهده شهرداری نیست.

 

از سوی دیگر، روح‌الله خوشبخت، مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری شیراز نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس، ضمن ساختگی‌خواندن این کلیپ تاکید می‌کند: شهرک‌های صنعتی به هیچ وجه تحت نظارت شهرداری یا سازمان پسماند نیستند و هر شهرک به‌طور مجزا توسط مدیر مربوط اداره می‌شود.

 

پس از انتشار این فیلم، اعتراض و انتقاد انجمن‌های حمایت از حیوانات و دوستداران محیط زیست بالا گرفت و گروهی از اعضای انجمن‌های حمایت از حیوانات و دوستداران محیط زیست از استان‌های مختلف کشور در اعتراض و انتقاد به سگ‌کشی، 29‌فروردین مقابل ساختمان شهرداری شیراز تجمع کردند.

 

یک روز پس‌از تجمع در شیراز و در اقدامی تعجب‌برانگیز، جمعی از حامیان محیط زیست و اعضای سمن‌های حمایت از حیوانات در مشهد مقابل اداره کل محیط زیست خراسان رضوی اجتماع کردند.

 

عضو یکی از سمن‌های حامی حیوانات در خراسان رضوی افزود: حفاظت از حیات حیوانات و محیط زیست، نیازمند فرهنگ‌سازی است و آنچه انسان‌ها در توجیه کشتار گونه‌های جانوری به زبان می‌آورند، مصداق کفر است.

 

وی افزود: به‌طور متوسط در هر ساعت، یک قلاده و سالانه 7هزار قلاده سگ توسط شهرداری مشهد کشته می‌شود. ما با کشتار حیوانات مخالفیم و شهرداری و پیمانکاران آن باید در اسرع وقت، ماشین کشتار خود را متوقف کنند.

 

علی نجفی، مدیر‌عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه سالانه 8‌هزار قلاده  سگ توسط شهرداری مشهد معدوم می‌شوند، افزود: تمام این سگ‌ها براساس دستورالعمل وزارت کشور با روش «مرگ با ترحم» از بین می‌روند.

وی اظهار داشت: در این روش، ابتدا با تزریق مواد بی‌هوشی، سگ‌ها بیهوش شده سپس با تزریق داروی مخصوص دچار سکته و ایست قلبی می‌‌شوند.

 

عربستان آتش بیار معرکه مهاباد

«فریناز خسروانی» یا به گفته برخی منابع «پریناز خسروانی» دختری ۲۸‌ساله بود که ۱۳اردیبهشت‌۱۳۹۴ از طبقه چهارم هتل تارای مهاباد سقوط کرد و جان باخت. وی مهمان‌دار هتل مذکور بود. گفته می‌شد مرگ دلخراش این دختر به‌دنبال فرار از تجاوز توسط یک مأمور امنیتی روی داده است. این موضوع که مجرم، مأمور امنیتی است، بلافاصله ازسوی مسئولان رد شد و جعفر کتانی، فرماندار مهاباد اعلام کرد که متهم اصلی «اصلا کارمند دولت نبوده و به هیچ نهاد امنیتی و انتظامی کشور وابسته نیست.» در واکنش به این اتفاق، تعدادی از افراد فرصت‌طلب مهاباد، جلوی هتل تارا تجمع کرده و دست به اعتراض زدند. آن‌ها وسایلی به سمت پنجره‌های هتل پرتاب کرده و هتل تارا را به آتش کشیدند.

 

در پی این اتفاق، 18‌اردیبهشت علیرضا رادفر، معاون سیاسی‌امنیتی استانداری آذربایجان غربی ضمن رد تجاوز به متوفی گفت که در پی ناآرامی‌ها در شهر مهاباد، ۲۵‌نفر مجروح شده‌اند که از این تعداد هفت نفر پلیس بوده‌اند.

 

دو روز پس از این حادثه در‌حالی‌که مظنون توسط پلیس دستگیر شده بود، برخی گروه‌ها به صورت هدایت‌شده، عملیات فریب افکار عمومی را در شبکه‌های اجتماعی به دست گرفتند و شروع به تحریف ماجرا و تحریک احساسات عمومی کردند.

 

مهاباد

 

بنا بنا‌به بر تحقیقاتی که یکی از  فعالان رسانه رسانه‌ای و کارشناسان آی آی‌تی به نام امیر رشدی در صفحه اجتماعی شخصی شخصی‌اش منتشر کرده است، این این‌بار دست عربستان سعودی در دامن دامن‌زدن به این شایعات بیش بیش‌از دیگر رسانه رسانه‌های خارجی در جریانبوده است. وی در توضیحی در ادراین ‌باره می می‌نویسد:  "«عربستان با ۳۲درصد در کل ماجرا رو درگیر بوده و بعد از آن ایران با ۱۹درصد. ، سوریه با ۷درصد ، آلمان ۶درصد، عراق ۳درصد و نروژ با ۵درصد  جزو ، بیشترین کشورهایی هستند که در این مورد با هشتگ «مهاباد»» توییت کردند.

 

با مراجعه به این نوشتار در می‌ یابیم که تقریبا ۹۹درصد افرادی که بیشترین درگیری رو را در این مورد ماجرا داشتند، عرب‌هایی هستند که ادعاهای خیالی درباره مورد جدایی اهواز و تشکیل کشور «الاحواز» در سر دارند. از تعداد کل ۹۷۲ توییتی که توسط ۶۴۰ کاربر با این هشتگ شده، فقط ۳۱درصد توییت اورجینال بوده و ۶۸درصد‌ ری‌توییت بوده. در کنار هشتگ اصلی که مهاباد بود،‌ هشتگ «کردستان_تلتحق_بالاحواز_و تنتفض» بیشترین استفاده راو داشته که معنی فارسی‌ اش می‌ شود: «کردستان به پاخواسته و به الاحواز پیوسته»". به نظر می‌ رسد برخی جریاناتی که چشم دیدن آرامش مناطق کردنشین ایران و در کل ایران را ندارند، تمام تلاش خود را صرف کرده‌ اند تا به این آتش دامن بزنند. امید است که مردم این منطقه، آرامش خود را حفظ کرنموده و به موازات آن، مسئولان امر نیز به‌ سرعت به این پرونده رسیدگی نمایند تا التیامی بر احساسات جریحه‌ دار شده شده مردم باشد.

 

منبع: نشریه جریان امروز

کلمات کلیدی

  • رسانه 0 0

    کاش روزی برسد که دست کم اهالی رسانه از نگاهی سیاسی و موضعی به مسائل اجتماعی نپردازند! این رویه دامن زدن به معمولترین اتفاقات و یافتن دست بیگانه! در آنها دیگر به قدری نخ نما شده است که بازنشر آن تنها موجب افت روزافزون مخاطبان می شود. خواهشمند است برای تحلیل اجتماعی-جامعه شناختی رویدادهایی که نام بردید و در حقیقت کپی کردید نظر کارشناسان را جویا شوید. خبرفراخوان به تجمع درگذشت پاشایی، اسیدپاشی و ... و استقبال از آنها توسط مردم باید برای شما به ظاهر رسانه ای های ظاهر الصلاح این زنگ خطر باشد که چقدر از گفتمان و قاب اعتمادی اهالی این کشور دور شده اید که با یک فراخوان وایبری تقلبی همه رشته های شما پنبه می شود.

  • 0 0

    تا میتوانید پشت پرده قضایا را مستند به اطلاع عموم برسانید بنویسید که سرویسهای اطلاعاتی بیگانه با چند واسطه اهداف خود را عملی میسازند همانگونه که در فتنه 88 کارمندان سفارتخانه های خارجی در وسط معرکه دستگیر میشوند. بنویسید که پولهای سعودی به احمد شهید (اسناد ویکی لیکس) گزارشگر حقوق بشر سبب انهمه گزارشهای چرت و ضد ایرانی شده بود .بنویسید که بورسیه پسر مهاجرانی فراری توسط سعودیها سبب وطن فروشی ایشون شد .هم از بعد سیاسی و امنیتی بنویسید هم از بعد اجتماعی و تک بعدی نباشید و خوش خیال که انشاله همه چی ارومه

ارسال نظر

تریبون