تاریخ خبر: کد خبر: 2386

میزان خشونت جنسی ارتباطی با افزایش جمعیت ندارد

سقای بی‌‌ریا با بیان اینکه سرمایه هر کشور منابع انسانی آن جامعه هستند تصریح کرد: ‌سرمایه هر کشور منابع طبیعی و عوامل طبیعی آن هستند و در این حرکت نیروی انسانی سرمایه‌هایی هستند که تولید کشور را افزایش می‌دهد.

میزان خشونت جنسی ارتباطی با افزایش جمعیت ندارد

به گزارش قاصدنیوز به نقل از ستاد خبری همایش ملی تبلیغ و جمعیت حجت‌الاسلام دکتر ناصر سقای بی‌ریا ظهر روز پنجشنبه در این همایش که در هتل خاتم مشهد برگزار شد اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان که حتی آمار زاد و ولد در آن ها بسیار پایین است خشونت جنسی وجود دارد، پس به هیچ وجه ارتباطی با افزایش جمعیت ندارد.

 

وی افزود: تربیت فرزندان یک موضوع بسیار کلیدی است که باید در این مسیر گام برداریم، زیرا افزایش زاد ولد به تنهایی نمی تواند مشکلات موجود را حل کند.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: هر ساله  سازمان ملل گزارش توسعه انسانی واقعی را تقسیم بندی می‌کند و شعار اصلی آن این است که مردان و زنان ثروت‌های واقعی هر ملت را تشکیل می دهند و این جمعیت است که  سبب فقر نمی‌شود بلکه جمعیت سبب افزایش تولید می‌شود و این منابع انسانی پایه اصلی ثروت ملت‌ها را تشکیل می‌دهد.

 

سقای بی‌‌ریا با بیان اینکه سرمایه هر کشور منابع انسانی آن جامعه هستند تصریح کرد: ‌سرمایه هر کشور منابع طبیعی و عوامل طبیعی آن هستند و در این حرکت  نیروی انسانی سرمایه‌هایی هستند که تولید کشور را افزایش می‌دهد.

 

مدیر گروه روان شناسی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان کرد: در هر کشوری این نیرو‌های انسانی هستند که توسعه اقتصادی را جلو می‌برند و کشوری که نتواند مهارت ها و دانش مردم را توسعه دهد با مشکلات بسیار زیادی روبه رو می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم ساختار جمعیت را دارای دو بعد دانست و بیان کرد: در هر کشور دو نوع ساختار جمعیتی وجود دارد  دسته اول گروهی هستند که با افزایش بی‌رویه جمعیت روبرو هستند و گروه دیگر با کاهش رشد جمعیت و رشد منفی هستند.

 

سقای بی‌ریا تصریح کرد: اگر ساختار جمعیت یک کشور متعادل نباشد مسائل گوناگونی به وجود می‌آید و بنابراین  نه جمعیت زیاد خوب است و نه کمبود جمعیت،  که در همین راستا باید اقدامات جدی صورت گیرد.

 

وی  با بیان اینکه اکنون یکی از عواملی که سبب کاهش جمعیت شده است مسئله فرهنگی است بیان کرد: اکنون تفکری که در بین جامعه رایج است در زمینه مباحث اقتصادی است و این در حالی است که رشد اقتصادی  سبب آمادگی کشور در زمینه هزینه می شود با این وجود  رشد اقتصادی سبب کاهش جمعیت شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: یکی از آسیب شناسی‌هایی که به تازگی صورت گرفته است  این است که پس از انقلاب تاکنون نیم درصد رشد جمعیت افزایش پیدا کرده است و از  2.6 به3.2 ارتقا یافته است.

 

سقای بی‌ریا به طرح کاهش جمعیت که در سال 68 مصوب شد اشاره کرد و گفت:  در آن زمان که این طرح مطرح شد  گفتند که جمعیت ایران اگر به بالای80 میلیون نفر برسد  چه کسی می‌خواهد جوابگو باشد؟!

 

وی با اشاره به اینکه در سال 71 تفکرات غلطی در خصوص افزایش جمعیت رخ داد گفت:  در آن زمان به همین خاطر بحث کنترل جمعیت مطرح شد و این در حالی است که آن زمان فقط نیم درصد به جمعیت اضافه شده است و آن چیزی که سبب تصویب قانون خانواده شده بود این بود که رشد جمعیت خانواده‌ها شروع شده بود.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اکنون مسئله اقتصادی سبب شروع کاهش جمعیت شده است بیان کرد: حرکت به سمت  توسعه  اقتصادی تنظیم خانواده فقط رشد جمعیت را تشدید می‌کند و ما قبل از انقلاب هم تنظیم خانواده داشتیم اما موفق نبوده است.

 

سقای بی‌ریا یکی از اهداف غربی‌ها در خصوص کاهش جمعیت ورود مراجع مذهبی دانست و بیان کرد:  دخالت  مراجع مذهبی یک از علت‌های کاهش جمعیت بوده است.

 

وی بیان کرد:  شاخص های توسعه انسانی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به اول انقلاب رشد پیدا کرده است، برای حفظ تعادل جمعیت که تاکنون  غفلت کرده ایم و باید از اکنون به فکر آن باشیم  و باید در همین راستا سازمانی برای آن ترسیم شود و  در صورتی که  مطالعات جمعیتی احتمال خارج شدن از حالت تعادل خودرا نشان دهند سیاست‌ها جمعیتی باید اعلام شود.

 

سقای بی‌ریا درباره تشکیل دفتر افزایش جمعیت در ایران گفت: یکی از خواسته های سازمان‌های بین المللی این بود که ما چنین مرکزی را در ایران نداشته باشیم و ما نیز تاکون در این عرصه گام های موثری را برنداشته ایم.

 

وی افزود: ما در ایران سازمانی را نداریم که نسبت به کاهش جمعیت هشدار دهد و علت آن هم این است که کشور‌های غربی در کشور ما جولان داده اند و این موضوع یکی از نقاط ضعف اصلی ما در این عرصه است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون