تاریخ خبر: کد خبر: 2343

سیستان، خراسان جنوبی و هرمزگان؛ بیشترین آمار موالید

مدیرکل آمار ثبت‌احوال کشور بابیان این‌که امروز به‌طور متوسط هر خانواده 3.5 نفر عضو دارد، تصریح کرد: در فاصله سرشماری 85 تا 90 پیک خانوارهای ما در خانوارهای سه‌نفره متمرکز شد که با کاهش شدید نرخ ولادت مواجه شدیم.

سیستان، خراسان جنوبی و هرمزگان؛ بیشترین آمار موالید

به گزارش قاصدنیوز، علی‌اکبر محزون، مدیرکل آمار ثبت‌احوال کشور صبح روز پنجشنبه در همایش ملی «تبلیغ و جمعیت» که در هتل خاتم مشهد برگزار شد با اشاره به‌غفلت مؤسسات داخلی از ارائه آمارهای مناسب، گفت: هرچه ما در ارائه آمار غفلت کرده‌ایم، سازمان‌های بین‌المللی این موضوع را جدی گرفته‌اند و این کار را انجام می‌دهند.

 

وی به شروع برنامه‌ریزی‌های تحدید جمعیت در ایران اشاره کرد و عنوان داشت: در سال 1367 در مشهد همایش ملی جمعیت و توسعه برگزار شد که باعث تدوین برنامه اول توسعه کشور در خصوص کنترل موالید شد؛ آن همایش که سازمان برنامه‌وبودجه آن زمان تشکیل داد، یکی از قوی‌ترین برنامه‌هایی بود که در خصوص تحدید جمعیت تصمیم‌گیری می‌شد.

 

محزون اضافه کرد: آنچه در آن دوره مغفول ماند، تأثیرگذاری توسعه بر جمعیت بود که توسعه جمعیت را کنترل می‌کند و این نادیده گرفتن موضوع باعث شد آن سیاست‌ها تشدید شود؛ امروز نیز غفلت ما از اثر جمعیت بر پیشرفت و توسعه است و متأسفانه برخی با نگاه بدبینانه، جمعیت را مانع توسعه می‌دانند.

 

حمایت‌های بین نسلی عامل پشتیبانی از سایر نسل‌ها

 

وی با طرح این سؤال که چرا به ما القاء می‌شود تغییرات جمعیتی جبر تاریخ است، خاطرنشان کرد: آیا کنترل جمعیتی تنها تنظیم خانواده است بامعنای غلط کاهش فرزند آوری است؟ جامعه باید بداند حمایت‌های بین نسلی است که نسل‌های آینده را تأمین و پشتیبانی می‌کند.

 

ادیان الهی به تکثیر نسل توصیه کرده‌اند

 

مدیرکل آمار ثبت‌احوال کشور بابیان این‌که تجربه‌های دنیا و توصیه‌های دینی در این زمینه به ما کمک می‌کند، عنوان داشت: چندین رویکرد در خصوص جمعیت وجود دارد که برخی موافق، برخی مخالف، برخی طرفدار جمعیت ثابت و برخی نیز جمعیت متناسب با منابع را ترویج می‌کنند؛ آنچه مهم است این موضوع است که تمام ادبیان الهی ازجمله اسلام در طبقه‌بندی موافقین جمعیت قرار می‌گیرند همان‌طور که در ادیان دیگر نیز توصیه‌ها در جهت تکثیر نسل می‌رود.

 

وی بابیان این‌که در سطح کلان نظام و ولایت‌فقیه به این جمع‌بندی رسیدند که ازنظر سیاست کلی کشور، جمعیت کشور باید به سمت افزایش حرکت کند، ابراز داشت: مقام معظم رهبری افزایش جمعیت را با منطق و اصولی عنوان کردند همان‌طور که منظور ایشان از افزایش جمعیت، جمعیت سربار نیست زیرا بر اداره این جمعیت توسط جامعه تأکید دارند.

 

برای تحقق چشم‌انداز 1404 باید به جمعیت اهمیت داد

 

محزون با اشاره به این‌که در حال حاضر ما یک درصد جمعیت جهان را تشکیل داده‌ایم، گفت: ایران در حال حاضر رتبه سوم جمعیتی در منطقه را دارد و برای دست‌یابی به اهداف مشخص‌شده در چشم‌انداز 1404، علاوه بر رسیدن به نقطه‌های مشخص‌شده باید به جمعیت نیز اهمیت دهیم تا این برتری حفظ شود.

 

وی، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان را دارای بیشترین آمار موالید عنوان کرد و ادامه داد: در برنامه‌ریزی که برای کنترل موالید صورت گرفته بود، کنترل افراطی که امروز حاصل شد مدنظر نبود اما بعد از شروع آن طرح شاهد کاهش شدید ولادت‌ها بودیم.

 

افزایش خانواده‌های سه‌نفره

مدیرکل آمار ثبت‌احوال کشور بابیان این‌که امروز به‌طور متوسط هر خانواده 3.5 نفر عضو دارد، تصریح کرد: در فاصله سرشماری 85 تا 90 پیک خانوارهای ما در خانوارهای سه‌نفره متمرکز شد که با کاهش شدید نرخ ولادت مواجه شدیم.

 

وی، وجود خانواده‌های یک‌نفره را یکی از آسیب‌های موجود عنوان کرد و افزود: از سال 85 تا 90 نرخ آمار خانواده‌های یک‌نفره در کشور از حدود پنج درصد به بیش از هفت درصد رسیده است که باید علل این افزایش را بررسی کرد.

 

کاهش شدید آمار ولادت

 

محزون در خصوص اهداف تدوین طرح کنترل جمعیت در دهه شصت، بیان داشت: برنامه طرح‌ریزی‌شده این بود که از متوسط 6 فرزند در دهه 60، در سال 90  به نرخ 4 فرزند برسیم که هم تضمین‌کننده جمعیت پویا باشد و از طرف دیگر، نرخ توسعه کشور را تضمین می‌کرد اما ما به‌جای رسیدن به متوسط 4 فرزند در سال 90 از خط قرمز شاخص باروری نیز عبور کردیم و به آمار کمتر از دو فرزند رسیدیم؛ یعنی رشد منفی جمعیت.

 

وی به کاهش شدید آمار باروری اشاره کرد و گفت: ما در سال 65، 10 میلیون خانم 15 تا 65 سال داشتیم که در سن باروری بودند و با این تعداد بین 2 تا 2 میلیون و دویست هزار موالید داشتیم اما در سال 90 این تعداد به 20 میلیون و 200 هزار نفر رسید اما نرخ موالید به نصف کاهش یافت.

 

مدیرکل آمار ثبت‌احوال کشور خاطرنشان کرد: ما در نرخ موالید در بین 26 کشور منطقه، کشور بیست و پنجم هستیم.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون