تاریخ خبر: کد خبر: 2341

جمعیت و منابع مهمترین مولفه‌های قدرت یک کشور است

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: موسسه مطالعاتی رن کشورهای قدرتمند را از قرن ۱۸ بررسی کرده و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن را جمعیت عنوان می‌کند.

 جمعیت و منابع مهمترین مولفه‌های قدرت یک کشور است

به گزارش قاصدنیوز، دکتر سید امیر حسین قاضی‌زاده صبح روز پنجشنبه در همایش ملی تبلیغ جمعیت که در هتل خاتم مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به برخی از تئوری‌های جمعیتی اظهار کرد: یکی از اندیشمندان غربی از بحران جمعیت یاد می‌کند و برای آن برنامه ریزی می‌کند و عنوان می‌کند چون غذا در زمین تمام می‌شود ما باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از اندیشمندان با این نظریه به مخالفت پرداختند و سعی کردند این موضوع را القا کنند که جمعیت در دنیا نباید کنترل شود.

 

وی با اشاره به اینکه جمعیت ملی ایران از سال 1996 وارد کشورهای بدهکار شده است تصریح کرد: یعنی باید سعی کنیم منابع زیست محیطی خود را تقویت کنیم و در این زمینه باید فعالیت‌های خود را آغاز کنیم. موضوع دیگری که در نقطه مقابل این رویکرد دیده می‌شود رویکرد قدرت است.

 

قاضی‌زاده گفت: حوزه قدرت و نگاه قدرت توجه ویژه‌ای به افزایش جمعیت در جامعه دارد، موسسه مطالعاتی رن کشورهای قدرتمند را از قرن 18 بررسی کرده و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آن را جمعیت عنوان می‌کند. مهم‌ترین شاخصی که در این زمینه وجود دارد همین موضوع جمعیت است.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در همین گزارش آمار منابع ما را رشد یافته عنوان می‌کند تصریح کرد: با توجه به رشد و جمعیتی که در چین و هند وجود دارد باید دید چه اتفاقی برای این کشور‌ها می‌افتد. تمامی موسسات دنیا عنوان می‌کنند که هند در سال 2060 به بعد قدرت اول دنیا می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه ساختار سنی جمعیت در هند جوان باقی می‌ماند تصریح کرد: این مهم‌ترین دلیل پیشرفت هند از چین است. باید بررسی کرد قدرت‌های بزرگ دنیا چه کشورهایی هستند، مهم‌ترین ویژگی هر کشور قدرتمندی جمعیت بالای آن است.

 

قاضی‌زاده گفت: چین در سال آینده به قدرت اقتصادی بر‌تر دنیا تبدیل می‌شود در این زمینه باید برنامه ریزی‌های گسترده انجام شود.

 

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهایی همچون بنگلادش در سال‌های آینده به قدرت‌های بر‌تر دنیا تبدیل می‌شوند تصریح کرد: اگر کشوری می‌خواهد در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد، اقتصاد داخلی آن با قدرت‌های دنیا مبارزه کند باید دارای یک جمعیت قابل قبول باشد.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی به نحوه شکل گیری اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: امیدواریم که مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند زیرا آمار‌ها برای سالهای آینده بسیار نگران کننده است.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون