تاریخ خبر: کد خبر: 2344

درباره تکثیر جمعیت مسئولان و طلاب اشتباه کردند

مدرسی با اشاره به اینکه حکم جمعیت و زادآوری به شکلی در گذشته عنوان شد که انگار دین اسلام بر این موضوع تاکیدی ندارد خاطر نشان کرد: حتی در حوزه‌های علمیه برخی دست به قلم شدند و عنوان کردند که این موضوع در اسلام جایگاهی ندارد.

درباره تکثیر جمعیت مسئولان و طلاب اشتباه کردند

به گزارش قاصدنیوز، آیت الله سید محمد علی مدرسی عصر روز پنجشنبه در همایش ملی تبلیغ جمعیت که در هتل خاتم مشهد مقدس برگزار شد اظهار کرد: موضوع جمعیت یک مسئله فقهی است که لازم است طلاب حوزه علمیه به این موضوع بپردازند، بر اساس این رویکرد مسیرهای بسیار زیادی برای موضوع جمعیت به وجود می‌آید.

 

استاد حوزه علمیه قم به شباهت میان مسائله جمعیت با موضوع‌های آزادی و حقوق بشر اشاره کرد و افزود: اینکه اسلام چه ارزشی به آزادی حقوقی داده است یک موضوع کاملا فقهی است که نیازمند یک بررسی همه جانبه در حوزه‌های علمیه است، بر همین اساس است که می‌گوییم این موضوعات شباهت بسیار زیادی با موضوع جمعیت دارند.
 

اصل اولیه در اسلام ترویج جمعیت است

وی تصریح کرد: موضوعاتی همچون ریاضی قابل اظهار نظر مخالف نیستند، اما موضوعاتی همچون جمعیت دارای رویکردهای بسار زیادی هستند و متاسفانه در برخی زمان‌ها دچار افراط و تفریط می‌شوند برای مثال شرایطی در کشور ایجاد شد که ما به فکر کنترل جمعیت بیفتیم شاید این نگرش درست بود اما نکته مهم این بود که ما نتوانستیم این موضوع را مدیریت کنیم و این موضوع را وارد حوزه سیاست کردیم.

 

مدرسی با اشاره به اینکه حکم جمعیت و زادآوری به شکلی در گذشته عنوان شد که انگار دین اسلام بر این موضوع تاکیدی ندارد خاطر نشان کرد: حتی در حوزه‌های علمیه برخی دست به قلم شدند و عنوان کردند که این موضوع در اسلام جایگاهی ندارد، مصلحت مقطعی و جو احتماعی سبب شد که حکمی که تا آن زمان مشخص بود را انکار کنیم.


دهه 60 در حوزه تکثیر جمعیت هم مسئولان اشتباه کردند هم طلاب

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: یک حکمی به عنوان حکم شرعی در جامعه بیان شد و متاسفانه برخی از طلاب حوزه‌های علمیه نیز در پدیدار آمدن این موضوع نقش داشتند، در حالی که این موضوع در شرع هیچ جایگاهی ندارد. سال 60 دیوار‌های شهر پر شده بود از شعارهایی برای کاهش جمعیت، این‌‌ همان آفتی بود که متاسفانه ما دچار آن شدیم.

 

وی با اشاره به اینکه به نظر من کسانی که در این مسیر حرکت می‌کردند بیشتر دنبال نظریات غربی بودند خاطر نشان کرد: این موضوع ترویج جمعیت در شرایط فعلی به یک تکلیف تبدیل شده است، جایگاه ان در ذهن مردم باید تغییر کند. ما اگر می‌بینیم کسی نماز را اشتباه می‌خواند تکلیف داریم به وی تذکر دهیم، فراموش نکنیم امروز همه وظیفه داریم تذکر دهیم ترویج جمعیت یک تکلیف است.

 

آیت الله مدرسی با تاکید بر اینکه موضوع ترویج جمعیت یک موضوع کاملا شرعی است تصریح کرد: از دو بعد تکلیف شرعی داریم، یک بعد شامل تبیین یک حکم الهی می‌شود، بعد دیگر آن شامل ترویج و تذکر در جامعه می‌شود. این کاهش جمعیت سبب تضعیف نظام می‌شود طلاب باید به این موضوع هم توجه داشته باشند.

 

یکی از مصادیق امر به معروف همین تکثیر جمعیت در جامعه است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یکی از مصادیقش همین ترویج جمعیت در جامعه است تصریح کرد: مسائله جمعیت یک موضوع ذاتی است و در بسیاری از موارد نیز تاثیر گذار است، جمعیت در حوزه تحرک اقتصادی، جامعه‌شناسی، رشد و پویایی اجتماعی، پزشکی و بهداشتی و فعالیت‌های سیاسی اثر گذار است.

 

وی با اشاره به برخی از روایت‌های موجود در زمینه اهمیت افزایش جمعیت در اسلام خاطر نشان کرد: روایتی در کافی وجود دارد که آنجا عنوان شده است که در آنجا پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند فرزند زیاد بیاورید تا من در روز قیامت به کثرت قوم خود افتخار کنم. این قومی که به عنوان قوم بر‌تر معرفی شده باید در زمانی تجلی پیدا کند.

 

آیت الله مدرسی با طرح این مضوع که اسلام ازدواج با زنان و مردانی که نمی‌توانند تولید نسل کنند را نهی کرده است افزود: روایاتی وجود دارد که از آن تعبیر می‌شود که بعد الهی و معنوی کثرت جمعیت در جامعه بسیار ارزشمند است، طرح این موضوع یک راهبرد کلی است. این موضوع در مورد حضرت ابراهیم و حضرت یوسف عنوان شده یعنی اختصاص به اسلام ندارد. خداوند می‌فرماید باید زمین مملو شود از کسانی که به تسبیح خدا می‌پردازند.

 

وی با اشاره به اینکه حتی توصیه شده به سمت زنی بروید که زیبا رو نیست اما می‌تواند نسلی پر برکت را از خود برجای بگذارد عنوان کرد: در جلد پنج کافی این موضوع عنوان شده و هیچ جای شک و شبهه را باقی نمی‌گذارد، این موضوعات سندهای فقهی هستند که می‌توان بر اساس آن‌ها فتوا داد.

 

استاد سطوح عالی حوزه تصریح کرد: این موضوعات در کتاب‌های بسیار زیادی نقل شده است، و در اینجا باید عنوان شود که اینگونه روایات توسط منابع اهل سنت نیز عنوان شده است در نتیجه می‌توان گفت این موضوع مورد توجه اسلام است و در فرقه‌های گوناگون نیز تفاوتی ندارد.

 

ترویج جمعیت به صورت ذاتی و اختصاصی مطلوب اسلام است

آیت الله مدرسی تصریح کرد: برخی عنوان می‌کنند جمعیت ابزار است و بر همین اساس اسلام به آن تاکید کرده است باید به این موضوع اشاره کرد که ترویج جمعیت به عنوان یک اصل اولیه ارزشمند است و نیاز نیست حتما از آن به عنوان یک ابزار یاد کنیم. زمین باید مملو از تبسیح گویان خداوند شود پس باید عنوان کرد که اصل ترویج جمعیت به صورت ذاتی و اختصاصی مطلوب اسلام است.

 

وی با اشاره به اینکه فرزند آوری مورد ترغیب است اما نباید از تربیت کردن آن غفلت کنیم خاطر نشان کرد: برخی از این موضوع دوری می‌کنند اما اسلام فرزند آوری بدون حساب و کتاب را توصیه نمی‌کند فرد باید توانایی تربیت و اهتمام لازم در این زمینه را داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید در این زمینه به برخی از استثنائات اشاره کرد اظهار کرد: نکته بسیار مهم در این زمینه این است که فقر دلیلی برای جمعیت کم نیست. پیامبر اسلام توصیه می‌کند حتی به کسانی که از فقر رنج می‌برند نیز فرزند آوری را فراموش نکنند. این موضوع یک رویکرد فردی است.

 

آیت الله مدرسی با اشاره به اینکه زمانی که برای فرد ضرر جانی وجود دارد الزامی برای کثرت جمعیت وجود ندارد خاطر نشان کرد: نباید دامنه این ضرر و خطر گسترده جلوه داده شود، نمی‌شود که بگوییم ممکن است بچه قدکوه باشد پس باید از آن جلوگیری کرد. این رویکرد اشتباه است اسلام که موضوعی را به عنوان یک اصل عنوان می‌کند فکر همه جوانب آن را می‌کند.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: در سال‌های دور گروه گروه افراد را عقیم می‌کردند، این رویکرد غلط چقدر ضررهای جبران ناپذیری را به کشور وارد کرده است. باید عنوان کرد بسیاری از موضوعات پزشکی در حوزه تولید نسل در اسلام اهمیتی ندارد و اصلا از آن‌ها به عنوان هرج یاد نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه باید تقاضای عمومی درحوزه تکثیر جمعیت در کشور شکل بگیرد خاطر نشان کرد: کم جمعیتی دارای آفت‌های بسیار زیادی برای جامعه است. حفظ نظام از اوجب واجبات است که ما نباید در میان همه مباحث از آن غفلت کنیم.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون