تاریخ خبر: کد خبر: 1697

وحید جلیلی در دوره بایسته های رسانه تراز انقلاب اسلامی:

کار ژورنالیست مسلمان امر به بدیهیات است/متاسفانه بخش عمده ای از فضای رسانه های انقلابی واکنشی شده است/دچار غرب زدگی حزب اللهی هستیم

کار ژورنالیست مسلمان امر به بدیهیات است/متاسفانه بخش عمده ای از فضای رسانه های انقلابی واکنشی شده است/دچار غرب زدگی حزب اللهی هستیم

به گزارش قاصدنیوز، چهارمین نشست دوره آموزشی «بایسته های رسانه تراز انقلاب اسلامی» به همت باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی خراسان رضوی با حضور وحید جلیلی، روز گذشته در سالن اجتماعات موسسه جوانانآستان قدس برگزار شد.

 

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ابتدای این جلسه به تقسیم بندی سوژه ها در فضای رسانه پرداخت و گفت: سوژه ها به چهار دسته «واکنشی» ، «مناسبتی» ، «ابداعی» و «تعقیبی» تقسیم می شوند. در ادامه اهم سخنان وی خواهد آمد:

 

  • سوژه های «واکنشی» همان موضع گیری شما در برابر یک اتفاق یا یک موضع گیری دیگر است، و اگر آن اتفاق یا آن موضع گیری نبود واکنش و موضع گیری شما را در پی نمی داشت. متاسفانه بخش عمده ای از فضای رسانه های انقلابی واکنشی شده است. سوژه واکنشی نباید برای یک رسانه محور اصلی باشد ولی می تواند بخشی از خوراک رسانه ای را برای رسانه تامین کند و مفید باشد.

 

  • سوژه های «مناسبتی» یا به تعبیر دیگر سوژه های تاریخی، سوژه هایی هستند که شما از پیش درباره آن ها اطلاع دارید و برای آن مناسبت خاص، محتوای رسانه ای تولید می کنید. سوژه های مناسبتی نیازمند مطالعات قوی تاریخی است.

    یکی از مشکلات جدی ژورنالیست های ما نداشتن اطلاعات عمومی قوی و نداشتن خزانه لغت کافی است. ژورنالیستی که بیشتر از 500 واژه در خزانه  لغاتش ندارد، سقف زبان اش فرو خواهد نشست و این باعث مبتذل شدن فرهنگ جامعه خواهد شد هر چند که شعار فرهنگی و انقلابی هم داده شود. باید با افزایش مطالعه این مشکل را برطرف کرد. اگر قرار است کار ارزشی انجام بشود باید ارزشمند هم باشد. ظرف و مظروف، هر دو باید ارزشمند باشد.

     در ادبیات هیچ دو کلمه ای مترداف با هم نیستند؛ در غیر این صورت لزومی وجود نداشت تا کلمه دوم ایجاد شود. این هم یکی دیگر از مشکلات ماست که استفاده درست از لغات و واژگان در رسانه نمی کنیم. نویسنده خوب، نویسنده ای است که بیشتر از نوشتن بخواند.

 

  • سوژه های «ابداعی» سوژهایی هستند که شما را در مقام فعالیت قرار می دهند، و طرف مقابل شما را منفعل خواهد کرد. انتخاب سوژه ابداعی بستگی به نظام ارزشی و آرمان های شما دارد. هر چه آرمان ها مهم تر باشند به سوژ های ابداعی مهمتری تبدیل می شوند.

 

  • سوژه های «تعقیبی» همان سوژه های قبلی است. سوژه هایی که توسط افکار عمومی مورد استقبال قرار گرفته شده است و مهم، پیگیری و رها نکردن این سوژه هاست.

وحید جلیلی

وحید جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های ژورنالیست مسلمان اشاره کرد و افزود: از مهم ترین ویژگی های رسانه تراز، خودِ فردی است که در رسانه فعالیت می کند. فعال رسانه ای، باید برای کارش حرص بزند و با همه وجود پای کار باشد.

  • کار ژورنالیست مسلمان امر به معروف و نهی از منکر است؛ امر به معروف یعنی امر به بدیهیات. ما نیاز به جریان هایی داریم که امر به بدیهیات کنند ولی متاسفانه به سراغ این بدیهیات نمی رویم و تذکر نمی دهیم. خبرنگار مسلمان، خبرنگاری است که آن چه را می فهمد، بگوید و به جز خدا از هیچکس پروا و ترس نداشته باشد.
     
  • کار ژورنالیست فقط این نیست که حرف بزند و بگوید من رسالتم را انجام دادم، بلکه باید پیگیر سوژه اش باشد تا سوژه محقق و تبدیل به خبر شود.

 

  • نیروهای فرهنگی ما در شناخت اولویت ها دچار مشکل شده اند و از ظرفیت فرهنگی خودمان غافل مانده اند. امروز مشکل ما این شده است که همه می خواهیم آسیب شناسی کنیم، ولی پای کار که می رسد هیچ کس حاضر نیست کوچکترین قدمی بردارد.

    امروز نیروی فرهنگی ما در فلان روستا، تمام فرقه های شیطان پرستی را حفظ است اما شهدای روستای شان را نمی شناسد. اولویت ها را اشتباه گرفته ایم. اگر شما پیرو رهبری هستید و رهبری اولویت ها را مشخص می کند، رهبری کجا فرموده اند دنبال شیطان پرستی باشید؟ همین رهبری با آن همه مشغله چقدر مطالعه دارند و چقدر کتاب می خوانند، حالا از نیروی فرهنگی ما بپرسید سالی چند عنوان کتاب می خواند؟

 

  • ما دچار غرب زدگی حزب اللهی شده ایم؛ غرب زده حزب اللهی هم رو به غرب ایستاده است؛ فقط تفاوتش در این است که به جای تحسین کردن، به غرب فحش می دهد و نقطه اشتراکشان در این است که از ظرفیت های فرهنگی خودمان روبرگردانده اند.

 

  • حل مشکل فرهنگی کشور، مسئله ای زمان بر نیست بلکه نیاز به تحولی کیفی داریم. عرصه های فراوانی برای تولید محتوا داریم و نیاز به یک نهضت فراگیر تولید محتوا داریم. تا زمانی که فعالان فرهنگی ما به این ظرفیت ها نگاه نداشته باشند و متوجه استطاعت فرهنگی خودمان نباشند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

کلمات کلیدی

  • هدایت الله حبیبی 1 0

    سلام ودرود برهمه دلسوزان اسلام ومسلمین ودرود بروحیدجلیلی که فردی متدین وآگاه وهوشیاروبصیرهستند.

ارسال نظر

تریبون