تاریخ خبر: کد خبر: 1642

دومین نشست تبین اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی برگزار شد

دومین نشست تبین اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی برگزار شد

به گزارش قاصدنیوز، نشست «معرفی و تبین اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی» ؛ روز گذشته، نهم شهریور به همت باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی در تالار شورای اسلامی شهرداری مشهد برگزار شد.

 

دراین نشست حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی شهر قم طی سخنانی آغاز پیدایش اصطلاح الگوی ایرانی ـ اسلامی پیشرفت را مربوط به سال 1385 دانست و افزود: رهبر معظم انقلاب در سال 1385 در سفری که به استان سمنان داشتند، این مسئله برای اولین بار طرح موضوع کرده و وارد گفتمان انقلاب اسلامی ایران کردند.

 

حجت‌الاسلام کشوری در ادامه گفت: اصل موضوع پیشرفت از ابتدای انقلاب به صورت عملی آغاز شد ام در مسیر برنامه‌ریزی، جمعیتی از نخبگان تصمیم ساز با آن به مقابله پرداختند اما پس از آنکه رهبر معظم انقلاب این موضوع را در سال 1385 مطرح کردند؛ 10 گروه مختلف گفتگوهائی را در این زمینه در سطح جامعه مطرح کرده اند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه گروه ما از سال 1390 نقشه ای را جمع بندی کرده و آن را به عوام و نخبگان جامعه ارائه کرده است، اظهار کرد: امروزه ما در جامعه مان با مسائلی برخورد داریم که فقط مختص به کشور ما نمی باشد بلکه به عنوان مسائلی جهانی در سطح دنیا مطرح می شود و این الگو پاسخی جهانی به مسائل لاینحل جهانی دارد، برای مثال مسئله عدالت در مطالعات اقتصاد جهانی بسیار مطرح است و پیدا ست که هنوز نتوانسته اند برایش جوابی پیدا کنند.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی شهر قم با بیان اینکه در کشور ایران علی رغم تمام تلاش های انجام شده نمی توان ادعا داشت که به تمام استانداردهای عدالت جهانی دست یافته، ابراز کرد: آنچه که از جمع بندی انقلاب اسلامی ایران می توان بدان دست یافت این است که مردم باید دست به دست یکدیگر دهند و حرکتی را آغاز کرده و به سمت عدالت حرکت کنند.

 

وی در ادامه بیان کرد: امروزه در کشورهای توسعه یافته، اذعان دارند به اینکه با فروپاشی نهد خانواده مواجه هستند؛ این در حالی است که در فرهنگ ما نهاد خانواده دارای جایگاهی غیرقابل انکار است و در الگوهای توسعه داخلی طوری باید بدان توجه گردد که دچار فرواشی نگردد.

 

حجت‌الاسلام کشوری گفت: ما همواره خواهان آن هستیم که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در کنار مسئله توسعه و پیشرفت به نهاد خانواده هم توجه کند، زیرا این مسائل از دغدغه های انقلاب اسلامی ایران است؛ شاید توسعه بتواند راه حل دردهای بشریت باشد اما در کشورهای غربی، نهادی چون خانواده دچار فروپاشی شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به عبارت «پیچ تاریخی» که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، اظهار کرد: علی رغم اتفاقات موجود در جهان، علی رغم اتفاقات موجود در جهان اما عده ای بر این باور هستند که تنها راه پیشرفت رجوع به برنامه ریزی هائی بر اساس توسعه است؛ بر اساس ماجرای تقابل حضرت ابراهیم(ع) با ستاره پرستان، ماه پرستان و خورشید پرستان و افول یک به یک آنها ما فعلاً از این افراد در قبال موضوعاتی چون عدالت و خانواده توضیح می خواهیم، زیرا این دو، یکی از مهم ترین شاخصه های هویت اسلامی پیشرفت است.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی شهر قم، به نقل از یکی از نظریه‌پردازان غربی، اظهار کرد: همان طور که در مکتب شیعیان مسلمان، مردم به مرجع تقلید خود اعتماد کرده و وجوهات خود مانند خمس و زکات را در اختیارش قرار می دهند، این اتفاق هم باید در جامعه ما نسبت به سرمایه داران بیفتد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه روشنفکر دیگری خانواده را امری غیراخلاقی توصیف می‌کند، اظهار کرد: این افراد هدفشان این است که مناسک انبیای الهی را از بین ببرند، زیرا ادبیات توسعه به اسم پیشرفت، شاخصه های مسلم اسلامی، که قابلیت تفاهم جهانی دارد، را زیر سؤال می برند.

 

حجت الاسلام کشوری در ادامه ابراز کرد: یکی از بنگاههائی که در قیام وال استریت دچار تزلزل نشد، بنگاه نگهداری حیوانات خانگی بود که این موضوع نشانه عدم انس و محبت در افراد و تزلزل نهاد خانواده است، یکی از علل رشد رشته روانشناسی ر غرب هم همین موضوع است.

 

وی با اشاره به اصل 10 قانون اساسی، هر اقدامی که مقابل با نهاد خانواده باشد؛ غیر قانونی است، اظهار کرد: در برنامه های توسعه ای کشورهای پیشرفته، بسته ای برای حمایت از نهاد خانواده وجود ندارد که اگر این موضوع در کشور ما هم دچار غلفت گردد ما نیز امنیت، آموزش صحیح و... را نخواهیم داشت؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1385 از کلمه توسعه استفاده نکردند زیرا معتقد بودند که این کلمه دارای بار ارزشی است.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی شهر قم افزود: ما نظریه داریم که طبق آن، اداره جامعه باید بر اساس اسلام تعریف گردد و افراد جامعه هم باید به اسلام عمل کنند؛ یعنی مسلمان تر از قبل بشوند، این نظریه، «پردازش موضوعات جهت ساز» نام دارد.

 

وی در تشریح نظریه «پردازش موضوعات جهت ساز» اظهار کرد: اداره جامعه همانند سکه ای است که یک طرف آن شامل مشارکت مردم می شود و از آنجا که مشارکت افراد بر اساس اراده واختیار آنها ست بنابراین مکانیزم های جبری در این عرصه نمی تواند سازگار باشد؛ بر این اساس، دین اسلام برای همسازی و هماهنگی افق ها به مفاهیمی توجه دارد که آن در قرآن کریم در قالب «هدایت» تعریف می گردد.

 

حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه کارکردهای هدایت همان مسائلی است که انبیای عظام بدان توجه داشته اند عنوان کرد: مفهوم هدایت اگر بازشناسی گردد ما را به مدلی می رساند که در آن، آرمان ها و ایده های یک جامعه هم افق می شوند که بر همین اساس، 50 درصد الگوی پیشرفت حل می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه را نمی توان بدون هدایت اداره کرد، اظهار کرد: برای مثال در فضای هشت سال دفاع مقدس جمعیت زیادی در جنگ حضور فعال داشتند اما فرماندهان جنگ برای حضور افراد در این عرصه مشکلی نداشتند که بخواهند آن را توجیه کنند.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی شهر قم با بیان اینکه هدایت؛ زیرساخت اداره جامعه است، گفت: نقشه راهی که ما آن را تعریف کردیم حاوی 81 موضوع جهت ساز است که آنها را بوسیله استدلال اثبات کرده ایم و مخاطب ما در این عرصه باید متوجه نحوه هماهنگ سازی ها باشد؛ به نظر ما بخش نظری هدایت قابل توجه است، برای مثال سن شکل گیری شخصیت یکی از موضوعاتی است که اگر برایش برنامه ریزی نشود برای افراد جامعه اختلافات و افق های متفاوتی پدید می آید.

 

یادآور می‌شود در پایان مراسم، حجت‌الاسلام کشوری به سؤالات و شبهات تعدادی از حاضران در جلسه پاسخ داد.

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون