تاریخ خبر: کد خبر: 8426

چرا این روزها مشهد برای بی‌بی‌سی مهم شده است؟

پرداختن بیش‌ازحد بی‌بی‌سی به مسئله مشهد در این روزها چه می‌تواند باشد؟ رویه‌ای که بی‌بی‌سی در مورد مشهد پیش‌گرفته حتی در خصوص تهران و یا سایر شهرهای بزرگ ایران مثل اصفهان و شیراز و... سابقه نداشته است یعنی پرداختن به مسائل اجتماعی یک منطقه.

چرا این روزها مشهد برای بی‌بی‌سی مهم شده است؟
به گزارش«قاصدنیوز»، داستان دقیقاً پس از سخنرانی آیت‌الله علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در خصوص برگزاری کنسرت در این شهر آغاز شد. سخنرانی ایشان بهانه‌ای شد در دست بی‌بی‌سی فارسی و طرفدارانش در داخل تا مسائل مهم دیگر مملکت را به گوشه‌ای وا‌نهاده و کینه‌های خود با شخص ایشان و مردم مشهد که در مقاطع مختلف چندان اقبالی به آن‌ها نشان نداده‌اند تسویه کند. به همین جهت برخلاف اصول رایج در بی‌بی‌سی فارسی شهری به‌غیراز پایتخت در این روزها تیتر اول این شبکه را اشغال کرده است.
 

بی‌بی‌سی کار را تا آنجا پیش برد که حتی باآنکه این شبکه دغدغه‌ای نسبت به موضوع زیارت و مسائل پیرامونی این موضوع نداشته و ندارد دل برای اطراف حرم سوزانده و در یادداشتی تحت عنوان "طرح توسعه حرم و بحران هویت مشهد" به مسئله بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌رویه در اطراف حرم و از بین رفتن هویت تاریخی مشهد اشاره کرد و در بخشی از این یادداشت این‌گونه نوشت: "اما صدای نقاره‌ها، هیاهوی بازارها، ترکیب مطبوع مسیرهای پرپیچ‌وخم قدیمی و بناهای خشتی در تقابل با وسعت و مرکزیت حرم به خاطره‌ای دور تبدیل‌شده است چون مشهد امروز و دور حرم عبارت است از چهار خیابان بلند و ترافیک زده که با جنگلی از هتل‌هایی با معماری زننده احاطه‌شده‌اند. این ازدحام و ترکیب نامطبوع سرمایه‌داری و نوکیسگی از چهارسو به گنبد طلایی منتهی می‌شوند." و یا در یادداشتی دیگر با عنوان "مشهد: شورشی که سرکوب شد" که اخیراً در وب‌سایت بی‌بی‌سی منتشرشده است این شبکه به بهانه غائله نهم و دهم خرداد 71 در مشهد به مسئله حاشیه‌نشینی در شهر مشهد پرداخته و این‌گونه می‌نگارد: "مسئله حاشیه‌نشینی یا آنچه در شعار انقلابیون مذهبی ایران به آن «کوخ‌نشینی» گفته می‌شد، بیش از نیم‌قرن است که بر سر شهرهای بزرگ و کوچک ایران سایه گسترانیده است. "

 

اما سؤالی که در ورای این گزارش‌های بی‌بی‌سی به ذهن می‌رسد این است علت پرداختن بیش‌ازحد بی‌بی‌سی به مسئله مشهد در این روزها چه می‌تواند باشد؟ رویه‌ای که بی‌بی‌سی در مورد مشهد پیش‌گرفته حتی در خصوص تهران و یا سایر شهرهای بزرگ ایران مثل اصفهان و شیراز و... سابقه نداشته است یعنی پرداختن به مسائل اجتماعی یک منطقه. اما همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد بی‌بی‌سی بیش از آنکه به دنبال اصلاح امور باشد به دنبال انتقام‌گیری از مشهدی هست که در این سال‌ها همیشه خاری در چشم این شبکه و طرفداران داخلی‌اش بوده و در مقاطع حساسی چون انتخابات این را ثابت کرده است به همین دلیل اکنون بی‌بی‌سی به بهانه‌های مختلف به دنبال تغییر این رویه هست.

 

منبع: پرشین بی بی سی

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون