تاریخ خبر: کد خبر: 8234

نگاهی به مستند «مدافعان اسد»؛

تلاش مذبوحانه BBC از کوچه‌های مشهد تا قلب اروپا درتخطئه لشکر سرافراز «فاطمیون»+فیلم

سپاه عاشورائیان در شام فارغ از هیاهوی تعلق به کدام ملیت و کشور همچون بنیان مرصوص، سد راه تفاله‌های عبری-عربی شده‌ و جانشان را به لب رسانده‌اند، ادامه‌دهندگان راه منافقین با نقابی جدید برای تخریب آن‌ها به شگرد قدیمی خود روی آورده‌اند.

به گزارش«قاصدنیوز»، هفته گذشته بود که بی‌بی‌سی فارسی مستندی را با نام "مدافعان اسد ، لشکر جنگجویان خارجی ایران" پخش نمود که از کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد سر از خیابان‌های هلند و آلمان درمی‌آورد و با همان مقاصد شوم خود به دنبال ایجاد اختلاف بین ایرانی‌ها و افغان‌ها است.

جنگ سوریه

 

محور اصلی مستند «مدافعان اسد» ضمن سانسور آشکار عشق و عطش قریب به 7تا10هزار رزمنده لشکر فاطمیون مدافع حرم حضرت زینب (سلام‌الله علیها) ، مدعی شده است که جمهوری اسلامی ایران پناه‌جویان افغان را به‌صورت اجباری و با سوءاستفاده از فقر آنها سپاه پاسداران آنان را برای نبرد به سوریه فرستاده است. به همین منظور با چند سؤال و جواب کلیشه‌ای به سراغ چند سوژه‌ خود در شهرهای اروپا می‌رود که  سوءاستفاده از اعتقادات مذهبی، تهدید به زندانی شدن، تطمیع با حقوق شهروندی و پول و سوءاستفاده از نوجوان‌ها، محور همه حرف‌های آن‌هاست.

فاطمیون

بخشی از مستند بر اساس دوربین یک عکاس افغانستانی مقیم مشهد که اکنون به هلند فرار کرده است روایت می‌شود. جایی که او با دوربین مخفی سراغ یک مرکزی در مشهد که ادعا می‌شود محل ثبت‌نام اتباع افغانستانی برای اعزام به سوریه است می‌رود یا زمانی که در خیابان‌های مشهد از مراسم تشییع و تدفین شهدای فاطمیون عکس و فیلم می‌گیرد.

مستند بی بی سی فاطمیون

 

قالب مستند همان قالب همیشگی بی‌بی‌سی است. یک فرد فعال و جستجوگر و ظاهراً بی‌طرف که در طول مسیر با آدم‌های مختلف آشنا شده و حرف‌های خودش را در زبان او می‌گذارد. مستند" زیر تیغ جنسیت" درباره هم‌جنس‌گرایی در ایران دقیقاً کپی از همین قالب است که چند ماه قبل پخش شد.

مستند بی بی سی درباره فاطمیون

 

فریبا صحرایی راوی این مستند به هلند و آلمان و یونان سفر می‌کند. چهره مصمم دارد. صحبت‌های دلخراش او را ناراحت نمی‌کند و در سنگین‌ترین لحظات فقط به گوشه‌ای خیره می‌شود. ظاهراً بسیار سعی می‌کند افراد را راضی کند جلوی دوربین بیایند. درنهایت یک نفر راضی می‌شود . معنای این شگرد همیشگی بی‌بی‌سی آن است که ما تنها اندکی از فاجعه را گفتیم.

مهاجران

مهاجران افغان

 

اما نقطه قوت بی‌بی‌سی فارسی، شناختش از جامعه افغان در ایران است. آن‌ها از همان ابتدای شروع به کار تلویزیون فارسی به دنبال جذب مخاطب افغان هم بودند مخصوصاً قشری که از برخورد حقوقی ایران هم ناراضی بودند. بنابراین برای تهیه محتوای دستشان باز بود. از حق هم نباید گذشت که وضعیت نامناسب برخی از اتباع افغانستانی و خانواده شهدای لشکر فاطمیون  در مشهد، قم، سمنان، تهران و... خود محلی برای سوء استفاده جریان‌های معاند فراهم آورده است.

مهاجران افغان

مستند بی بی سی درباره فاطمیون

 

قابل‌ذکر است حدود دو سال قبل بی‌بی‌سی فارسی مستند دیگری به نام "جنگ پنهان ایران در سوریه " تولید کرد. در آنجا البته به خیال خود سعی داشت بر ادعاهای عدم دخالت ایران در سوریه با شاهد مثال آوردن سخنان جانشین فرمانده کل سپاه مبنی بر عدم حضور ایران در سوریه و انتشار فیلم لو رفته از دوربین شهید باغبانی خط بطلان بکشد.

*   *   *

در همین روزهای انتشار این مستند البته با اعلام خبر مصوبه مجلس که در آن دولت مجاز به اعطای تابعیت ایرانی به خانواده شهدای غیر ایرانی گردیده است، شبکه بی‌بی‌سی فارسی با دعوت از محمدحسین جعفریان فعال رسانه‌ای و رایزن سابق فرهنگی ایران در افغانستان که به دلیل حضور در مقاطع حساس جنگ‌های مختلف به وی لقب "اسطوره ماجراجوئی" را داده‌اند، تلاش کرد تا سناریوی تخریب مدافعان حرم خود را پیگیری کند.

 

این روزنامه‌نگار که از مشهد به صورت مستقیم روی آنتن بود در پاسخ به سؤال مجری این شبکه مبنی بر اینکه "آیا این مصوبه مجلس برای تشویق اتباع افغانستان برای حضور فعالانه وارد درگیری در یک کشور دیگر بشوند؟"، گفت" این تلقی شما درست نیست، چون تأکید شده در مأموریت‌های نظامی که اعزام‌شده و می‌شود و این را به این دلیل گفتم که در دوران دفاع مقدس صدها مهاجر افغانی به‌صورت داوطلبانه در جنگ حضور پیداکرده و شهید یا جانباز شدند اما به دلیل عدم پیگیری امروز دچار مشکلات فراوانی هستند که البته سال‌هاست بسیاری از دوستان پیگیر بودند که بتوانند نظر نهادهای دولتی در ایران را برای حمایت از این افراد جلب کنند و یکی از دلایل اصلی این مصوبه برای رسیدگی به اوضاع این افراد است"

 

وی در ادامه با ذکر مثالی از اقدام دولت انگلیس در افغانستان گفت: "امروزه در افغانستان، نیروهای انگلیسی برای مترجمین افغانی خود که به آن‌ها خدمت می‌کنند حق تابعیت یا خون‌بها در نظر گرفته‌اند و این یک امر طبیعی است و من دلیل حساسیت بی‌بی‌سی را متوجه نمی‌شوم"

 

این کنایه محمدحسین جعفریان با واکنش مجری بی‌بی‌سی مواجه شده و برای فرار از پاسخگویی به دلیل حساسیت خود، پرسید" جنگی در سوریه در جریان است که ایران در آن حضور دارد و شواهدی وجود دارد که ایرانی اتباع افغانی را به آنجا می‌فرستد، حال آیا این دو مسئله به یکدیگر مربوط است و برای تشویق اتباع یک کشور خارجی برای پیوستن به یک جنگ می‌باشد؟"!

 

نویسنده کتاب "افغانستان سلام" در پاسخ به این سؤال، با اشاره به مستند شبکه بی‌بی‌سی علیه مدافعان حرم، گفت" به باور من مجموعه بی‌بی‌سی فارسی تلاش می‌کنند یک تصویر متفاوت از دلایل حضور اتباع افغان در سوریه ارائه بدهد و مستندی که توسط خانم صحرائی در بی‌بی‌سی پخش شد که من نمی‌دانم مستند بود یا گزارش خبری، چون نه استحکام یک مستند را داشت و نه شواهد درست برای گزارش خبری بودن زیرا در یک مجموعه دروغ بخش اندکی از آن را بر اساس واقعیت قرار می‌دهند تا از قاعده تعمیم جزء به‌کل استفاده کنند"

 

با انتقاد این فعال رسانه‌ای به اقدام بی‌بی‌سی فارسی، مجری شبکه سعی کرد سخنان وی را قطع کند که با واکنش محمدحسین جعفریان مواجه گردید:" به سخنان من گوش کنید، از گذشته‌های دور احزاب افغانی در ایران دفاتری داشتند و اتباع افغانی را برای جنگ در افغانستان جذب می‌کردند و امروز اگر قرار بر جذب نیرو باشد همین احزاب می‌توانند به جذب نیرو اقدام کنند، اما اینکه ایران امروز جذب نیرو را تکذیب می‌کند و دقیقاً درست تکذیب می‌کند و رسانه‌هایی چون شما از اردوگاه پناهندگان در اروپا سعی می‌کند شواهد جور کند برای این است"

 

مستندساز جنگ در ادامه سخنان خود، افزود: " نکته دیگر درباره مستند خانم صحرائی این را بگویم که امروز پس از سال‌ها حضورم در جنگ ایران و عراق که متهم می‌شدیم برای دریافت سهمیه یخچال و.. حضور پیدا می‌کردیم آن نیش و کنایه‌های زهرآگین را فراموش کرده بودیم اما با این مستند شما دوباره این نیش زدن برای من زنده شد، مثل آن صحنه از فیلم آژانس شیشه‌ای که جانباز فیلم به‌طعنه یک خانم درباره دریافت سهمیه پاسخ داد که شما سهم خود را دادید و آن همین نیش و کنایه‌های شما بود"

 

مجری بی‌بی‌سی فارسی که به دلیل سخنان محمدحسین جعفریان، عصبانی شده بود، با فرار از پاسخ به سؤالات رایزن سابق فرهنگی ایران در افغانستان، پرسید:" آیا فکر نمی‌کنید شرایط به‌گونه‌ای سوق داده می‌شود که این اتباع افغانی بالاجبار به سوریه فرستاده می‌شوند؟"

دانلود

سازنده مستند "لعل بدخشان"، در پاسخ به این سؤال گفت" شما علاقه دارید به سمتی بروید که بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی علاقه دارد و این امکان‌پذیر نیست زیرا اولاً این مصوبه در صورت اجرائی شدن از یک سال دیگر شروع می‌شود و در آن نیز مجلس به دولت "اجازه" داده است و آن را ملزم نکرده است و ثانیاً افرادی در ایران بیش از 30 سال قبل به شهادت رسیدند و هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نیست آن‌وقت افرادی بیایند برای یک مصوبه که تکلیف آن مشخص نیست جان خود را از دست بدهند؟"

 

وی مجدداً با انتقاد از مستند توهین‌آمیز بی‌بی‌سی فارسی، افزود: " شما به سراغ افرادی می‌روید که از دریا به خشکی رسیده و تمام آرزوی آن‌ها این است که بتوانند پناهندگی بگیرند، خبرنگار به سمت آن‌ها رفته و آن‌ها هم می‌گویند که ما را می‌خواستند به‌زور به سوریه ببرند و این‌همه دروغ و نیرنگ و دگرگون نشان دادن تأثربرانگیز است زیرا اگر این امکان وجود داشت که همه را به‌زور به سوریه بفرستند در ایران بیش از یک‌میلیون مهاجر غیرقانونی افغان وجود دارد و تلاش می‌شود که آن‌ها به کشور خودشان بازگردانده بشوند و نیازی نبود به سوریه بروند"

 

وی با انتقاد از پاسخ سازنده مستند علیه مدافعان حرم به انتقادات، گفت: " وی مدعی شده است که افرادی هم باعلاقه به سوریه رفته‌اند اما پاسخ نداد چرا در مستند خود فقط به سراغ افرادی رفته است که می‌گویند برای فرار از جنگ سوریه به اروپا آمده‌اند و با اکثریت نشان دادن این افراد در فیلم خود معلوم است که به دنبال چه مسئله‌ای بوده است"

 

 مجری بی‌بی‌سی فارسی که نتوانسته بود به سؤالات جعفریان پاسخ بدهد، با فراری روبه‌جلو پرسید که "آیا اگر عربستان هم این‌گونه اقدام بکند و کسانی که در یمن علیه حوثی‌ها می جنگندند تابعیت بدهد، واکنش شما چه خواهد بود" که با این پاسخ مواجه گردید: این اقدام توسط عربستان هم‌اکنون انجام می‌شود با دیپلماسی چکی و به شما پیشنهاد می‌دهم که خانم صحرائی را به افغانستان بفرستید و با افغانستانی‌هایی که برای کار به عربستان برده می‌شوند اما درواقع پس از ورود به آنجا به جنگ در یمن فرستاده می‌شوند و امروز اسناد آن افشاشده است و دولت افغانستان هم پیگیر آن شده است اما شما دوست ندارید به آن مسئله که حتمی الوقوع است بپردازید اما درباره مسئله‌ای دیگر که موردتردید است این‌گونه خود را به آب‌وآتش می‌زنید تا مستندی برای آن فراهم کنید؟"!

 

*   *   *

اما باید گفت سپاه عاشورائیان در شام فارغ از هیاهوی تعلق به کدام ملیت و کشور همچون بنیان مرصوص، سد راه تفاله‌های عبری-عربی شده‌ و جانشان را به لب رسانده‌اند، ادامه‌دهندگان راه منافقین با نقابی جدید برای تخریب آن‌ها به شگرد قدیمی خود روی آورده‌اند.

 

"کارت اقامت به رنگ خون"، "اتباع افغانی مقیم ایران در ازای دریافت پول به سوریه می‌روند"، "ثبت‌نام رسمی فرزندان در مدرسه" و صدها تیتر این‌چنینی امروز علیه مدافعان حرم بر روی خروجی رسانه‌هایی قرارگرفته است که روزگاری نیز برای حمایت از صدام حسین هدف رزمندگان ایرانی حاضر در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس را دریافت "تلویزیون و یخچال" معرفی می‌کردند!

شهدای مدافع حرم

اما چه شباهتی میان حامیان دیروز و امروز صدام حسین و داعش وجود دارد که هرگاه سیلی‌های محکم از سربازان جبهه جهانی مستضعفین در میانه نبرد می‌خورند، به‌دروغ پراکنی و ایراد سخنانی می‌پردازند که حتی خودشان نیز آن را باور نداشته و تنها مستندات خود را نیز "بر اساس شنیده‌ها" تنظیم می‌کنند؟

 

گرچه انتظار اینکه بردگان رسانه‌ای اربابان داعش بتوانند مفهوم "دفاع از حرم و جان دادن در راه خدا" را با عقول مادی و زندگی سراسر غرق در لذات حیوانی خود درک کنند، قطعاً انتظار بیهوده‌ای است اما مگر می‌توان همچون "عباس ابن علی" مدافع حرم بود و چون او از جان خود در راه دوست نگذشت؟

 

مگر نه این است که در اذن دخول به حرم آن شاه شمشاد قدان، با زمزمه "قتل الله امة قتلکم بالایدی و الالسن" قاتلان آن حضرت با شمشیر و نیش زبان را لعن می‌کنیم، پس چه باک که پیروان امروز عباس پیش از کشته شدن به دست فرزندان یزید در سوریه، با زخم‌زبان هم‌قطاران آن‌ها در لندن کشته‌شده باشد؟

 

حضور گسترده امت انقلابی در تشییع مدافعان حرم لشگر فاطمیون در سراسر کشور و برپائی مجالس یادبود نشان داده است که مردم قدردان این مدافعان حریم اسلام بوده و پیام رهبر معظم انقلاب از دیدار با خانواده‌های این شهدا را دریافت کرده و اجازه نخواهند داد که یاوه‌گویی‌های منافقین جدید خللی در بنیان مرصوص جبهه جهانی مستضعفین ایجاد کند.

 

امید است با عبور از دسته بندی های جغرافیایی و مرزکشی مرسوم کشورها و رجوع به تنها دسته بندی مورد قبول اسلام یعنی دارالسلام و دارالکفر، به تعالیم الهی و معارف اسلامی بازگردیم و بر اساس آن این جبهه جهانی مستضعفین را پایه ریزی نماییم.

کلمات کلیدی

  • سیدحسن 0 0

    من خودم دیروز دفتر فاطمیون بودم مردم نه تنها به اجبار نمیومدن برای ثبت نام بلکه برای ثبت نام گریه و زاری میکردن...

ارسال نظر

تریبون