تاریخ خبر: کد خبر: 8003

یاد هنرمند متعهد حاج فرج الله سلحشور در مشهد زنده شد+عکس

جلیلی: اثر جهانی یعنی فیلم‌های مرحوم سلحشور، نه اکران فیلم‌های ضدانقلاب در دو، سه سینمای پاریس/ شورجه: او انسان را به یاد خدا می‌انداخت/ جعفر دهقان: سلحشور شاگردانی تربیت کرده که تا سالهای دیگر در سینمای ایران خواهند درخشید

وحید جلیلی گفت: یک فیلم ضدانقلابی یا ضد دینی که در دو سه سینمای پاریس اکران شود را نمی‌توان اثری جهانی برشمرد، بلکه آثار مرحوم سلحشور که در کشورهای مختلف با استقبال گسترده رو به رو شد و هنگام پخش آن خیابان‌های شهر بیروت خلوت می‌شد، مصداق جهانی شدن یک اثر همین مسأله است.

به گزارش«قاصدنیوز»، مراسم بزرگداشت مرحوم فرج‌الله سلحشور، هنرمند متعهد و انقلابی کشورمان با حضور خانواده سلحشور، جمعی از قاریان، مداحان و مسئولان کشوری و استانی و بازیگران سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر» شامگاه روز سه شنبه 18 اسفندماه به همت فرهنگسرای فناوری و رسانه و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی در مسجد الزهراء(س) مشهد برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم پس از پخش پیام رهبری و بخشی از مستند «من فیلم سازم اما...»، سید جواد حسینی و سید محمدجواد علمی از قاریان برجسته مشهد به تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم پرداختند.

بزرگداشت فرج الله سلحشور

وحید جلیلی، مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب در ادامه این برنامه گفت: یکی از مزیت‌ها و تفاوت‌های مرحوم سلحشور، همین مراسم ختم و نکوداشت ایشان در شهرهای بزرگ و کوچک، در انجمن‌ها و هیئات مذهبی مختلف است.

 

وی با اشاره به اینکه مرحوم سلحشور هنرمندی متعهد و متدین بود، عنوان کرد: چه خوب و مبارک بود اگر سینما و هنر ما افتخار داشت همچون مرحوم سلحشور، پیوند خوبی با سنت و آئین و دین برقرار کند، که اگر این امر مهم اتفاق می‌افتاد کشور ما در حوزه فرهنگ اکنون بسیار جلوتر از این بود.

 

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری مشهد ضمن بیان خاطراتی از مرحوم فرج‌الله سلحشور گفت: علی‌رغم توهین‌ها و طعنه‌ها، کینه‌توزی‌هایی که علیه ایشان بود، همیشه برخوردی محترمانه و همراه با طمأنینه و آرامش داشتند و به سؤالاتی که با بی‌ادبی و غرض مطرح می‌شد با برخوردی مناسب و اسلامی پاسخ می‌دادند.

وحید جلیلی

مرحوم سلحشور سینمای ایران را جهانی کرد

جلیلی با بیان اینکه سینمای ایران در 100 سال گذشته، فیلم‌ساز ایرانی که بتواند این میزان مخاطب خارجی و غیرایرانی جذب کند را به خود ندیده است، افزود: سینمای غرب زده ما جهانی نشده است، بلکه جشنواره‌ای شده و این هنر مرحوم سلحشور بود که سینمای ایران را جهانی کرد.

 

وی در ادامه گفت: یک فیلم ضدانقلابی یا ضد دینی که در دو سه سینمای پاریس اکران شود را نمی‌توان اثری جهانی برشمرد، بلکه آثار مرحوم سلحشور که در کشورهای مختلف با استقبال گسترده رو به رو شد و هنگام  پخش آن خیابان‌های شهر بیروت خلوت می‌شد، مصداق جهانی شدن یک اثر همین مسأله است.

 

آثار ایشان گیرا و بدون جذابیت‌های غیراخلاقی بود

مسئول دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سپس به بررسی شکلی و محتوایی آثار مرحوم فرج‌الله سلحشور پرداخت و گفت: از مهم‌ترین آثار ایشان سریال «یوسف پیامبر(ص)» بود که از نظر شکلی و فنی با آثار دیگران متفاوت است، چراکه ایشان توانسته داستان‌هایی که پایان آن را مردم می‌دانند جذاب و گیرا و به دور از جذابیت‌های غیر اخلاقی تعریف کند و مخاطبان را راضی نگهدارد.

 

فیلم‌های سلحشور یکی از عوامل بیداری اسلامی است

جلیلی در ادامه عنوان کرد: آثار مرحوم سلحشور از لحاظ محتوایی نیز متفاوت است، او به دغدغه‌ها و مفاهیم دینی پرداخته و به موضوعاتی چون، عدالت‌خواهی و مسئولیت اجتماعی، ظلم‌ناپذیری و استکبار ستیزی، توجهی خاص کرده تا جایی که معاندان به تمسخر گفتند: آثار ایشان یکی از عوامل بیداری اسلامی در شمال آفریقا بوده است.

 

وی با بیان اینکه بازخوردهای پخش آثار مرحوم فرج‌الله سلحشور مؤید این مطلب است، تصریح کرد: ما متأثر بودن کارگردانان قدیمی مصری که به ایران آمده بودند از آثار و شخصیت مرحوم سلحشور را عینا شاهد بودیم، صلابت و عزم و استقامت سلحشور مثال‌زدنی بود، چرا که توهین‌ها و تحقیرها و کینه‌توزی‌های معاندان بسیاری از هنرمندان را از صحنه به‌در کرده بود،  الحمدلله این اتفاق برای وی نیفتاد و ایشان منفعل و تسلیم نشدند.

وحید جلیلی

تا آخرین لحظه بر مبانی خود استوار ماند

مسئول دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: مرحوم سلحشور تا آخرین لحظه بر مبانی خود و ارادت به اهل بیت(ع) و خدمت به اسلام ناب پا برجا ماند و لحظه‌ای عقب‌نشینی نکرد، امیدواریم در آینده افراد زیادی در این مسیر گام بردارند و آثار بهتری به بشریت در فضای جهانی بر جای بماند.

 

در ادامه این مراسم غلامرضا سازگار، رئیس خانه‌ مداحان کشور ضمن عرض تسلیت به خانواده‌ سلحشور، قطعه رباعی که در وصف مرحوم سلحشور سروده بود را خواند و سپس به شعرخوانی در منقبت و مصیبت حضرت زهرا(س) پرداخته و به روح امام(ره) و شهدا و مرحوم سلحشور هدیه کرد.

غلامرضا سازگار

 

جمال شورجه، نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما، از دیگر مهمانان حاضر دراین بزرگداشت بود. وی با اشاره به اینکه امسال برادر خود را از دست داده است، گفت: از رحلت مرحوم سلحشور، بیش‌تر از فوت برادرم متأثر شده‌ام، زیرا چهره او مرا به یاد خدا می‌انداخت.

بزرگداشت فرج الله سلحشور

 

شروع کارهایش با وضو و قرائت قرآن بود

وی گفت: افتخار می کنم که چنین دوستی داشتم، چراکه مرحوم سلحشور انسان را به یاد خدا می‌انداخت و  این امر در آثار ایشان نیز به وضوح و روشنی مشهود است، سلحشور برخلاف رفتار معمول کارگردانان، قبل از همه عوامل به صحنه فیلم‌برداری می‌رفت و کارهایش را با وضو و قرائت قرآن آغاز می‌کرد، از نیازمندان و هنرمندان دستگیری می‌کرد و به آنها بی‌دریغ یاری می‌رساند.

 

مردمی‌بودن فیلم‌های سلحشور

ماشاءالله شاهمرادی‌زاده، بازیگر و کارگردان سینما و تلوزیون نیز در این بزرگداشت حضور داشت، وی ضمن تشکر از مردم و مسئولان مشهد، گفت: افق نگاه فرج‌الله سلحشور در تمام آثارش به امام زمان(عج) منتهی می‌شد و به نحوی فیلم‌هایش را به وجود مبارک ایشان متصل می‌ساخت، مرحوم سلحشور پناه ما بود و ما هرگاه به مشکلی برمی‌خوردیم به وی مراجعه می‌کردیم و ایشان مساعدت می‌کردند؛ اگر در تشییع جنازه ایشان پنج درصد هنرمندان حضور داشتند، در عوض 95 درصد مردم دیگر بودند، این نشان‌دهنده مردمی بودن آن مرحوم است.

بزرگداشت فرج الله سلحشور

در ادامه حجت‌الاسلام عبدالله سلحشور، فرزند فرج‌الله سلحشور نیز ضمن تشکر از مردم شهر مشهد و مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری این بزرگداشت، ابراز کرد: مرحوم پدرم نماز اول وقت و نماز شبش ترک نمی‌شد و از ما که طلبه بودیم مقیدتر بود.

 

پدرم با مسئولان اتمام حجت کرده بود

وی در ادامه گفت: ایشان به بدی‌ها و کوتاهی‌ها، واکنش نشان می‌داد و معتقد بود سینمای ما سوغات غرب است و نمی‌توان با این سینما دین را به مردم شناساند و جامعه را تربیت دینی کرد، پدرم مبانی خود را مکتوب کرده بود و سرفصل‌هایش را نزد مسئولان فرستاده بود و فکر می‌کنم از این باب اتمام حجت کرده است.

 

حجت‌الاسلام بصیر سلحشور، فرزند دیگر مرحوم فرج‌الله سلحشور نیز با تشکر از حاضران و متصدیان برگزاری جلسه به لزوم احترام و قدردانی از والدین اشاره کرد و افزود: فرصت را برای خدمت و دست‌بوسی و حتی پابوسی والدین از دست ندهید، چراکه توفیق بسیار بالایی است.

مهدی سلحشور

در انتهای مراسم مهدی سلحشور، مداح اهل بیت(ع) و برادر این هنرمند فقید با اشاره به اینکه مرحوم فرج‌الله سلحشور خادم و استاد قرآنی و همچنین خادم و عاشق اهل بیت(ع) بود، دقایقی را به روضه‌خوانی اختصاص دادند و با سوز دل به مداحی برای آن مرحوم و ایام فاطمیه(س) پرداخت.

 

جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون و از بازیگران سریال «یوسف پیامبر(ص)» نیز در این برنامه با بیان اینکه مرحوم سلحشور معلمی نیکو، شایسته و دوست داشتنی برای جامعه بود، گفت: من از اول انقلاب شاگرد مرحوم سلحشور بودم و در کارهای زیادی با ایشان توفیق حضور داشتم.

 

فرج‌الله سلحشور؛ بنیانگدار سینمای قرآنی

وی همچنین اظهار کرد: دغدغه اصلی مرحوم سلحشور سینمای دینی و قرآنی بود تا اینکه تصمیم خود را به مرحله عمل رساند و سینمای قرآنی را بنیان گذاری کرد، پس از فیلم «مردان آنجلس» نامه‌ای از یک یهودی به دستم رسید که پس از دیدن این فیلم مسلمان شده است و این نشان دهنده‌ اثرگذاری بالای آثار فرج‌الله سلحشور بود که جایی یافت نمی‌شود.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون همچنین عنوان کرد: من احساس نمی‌کنم ایشان از میان ما رفته است، بلکه در قلب و جان ما حضور دارد و امیدوارم در آینده چنین سلحشورانی به جامعه اضافه شوند، از رحلت ایشان بیشتر از فوت برادرم متأثر شدم.
 

وی با اشاره به اینکه مرحوم سلحشور شاگردانی تربیت کرده است که تا سال های دیگر در سینمای ایران خواهند درخشید، گفت: هر کدام از این شاگردان چندین سلحشوری هستند که سینمای ما را غنی خواهند کرد.

 

دهقان ادامه داد: وقتی افراد به ایشان می‌گفتند که نمی‌شود فیلم قرآنی ساخت و قرآن را به تصویر کشید، وی با ساخت فیلم‌هایی با محوریت قرآن توانست ثابت کند که می‌شود فیلم قرآنی ساخت و کار قرآنی کرد.

 

وی در پایان این گونه ابراز کرد: ایشان معلمی بودند که درس‌های زیادی به فیلم سازان دادند و تلاش زیادی کردند که گوشه‌ای از انسانیت را به تصویر بکشند لذا می‎‌توان گفت که کارهای او بسیار تاثیرگزار بود.

 

رونمایی از ویژه‌نامه «هنرمند سلحشور»

همچنین در این مراسم از ویژه‌نامه «هنرمند سلحشور» نیز رونمایی شد و هدیه‌ای به رسم یادبود به خانواده سلحشور اهدا شد.

 

یادآور می‌شود، در این بزرگداشت سرهنگ سید جواد کمالی، رئیس بسیج هنرمندان خراسان رضوی، سردار بهمن امیری‌مقدم، فرمانده انتظامی خراسان رضوی، سید سعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ، محسن نصرپور، مدیر کل صدا و سیمای خراسان رضوی ، سید رضا مؤید، شاعر آئینی و حاج محمود اکبرزاده و جواد قربانپور نیز حضور داشتند.

بزرگداشت فرج الله سلحشور

بزرگداشت فرج الله سلحشور

بزرگداشت فرج الله سلحشور

بزرگداشت فرج الله سلحشور

بزرگداشت فرج الله سلحشور

بزرگداشت فرج الله سلحشور

بزرگداشت فرج الله سلحشور

حاج کاظم اکبرزاده

 

 

منبع: ایکنا

کلمات کلیدی

  • هادی قمی 0 0

    سلام خدا قوت
    لطفا برای خبرگزاری تون یک آر اس اس تعیف کنید که بتونیم بهترو بیشتر از مطالب استفاده کنیم.
    ممنون

ارسال نظر

تریبون