تاریخ خبر: کد خبر: 6572

در صحن علنی مجلس ارائه شد/

رد برجام می‌تواند با هدف دستیابی به نتایج و دستاوردهای بیشتر باشد

حجت الاسلام حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد خاطرنشان کرد: براساس نظریه بازی‌ها باتوجه به شرایط موجود و علی‌الخصوص عطش توافق در غرب که نمودی از آن را در عملکرد کنگره آمریکا شاهد بودیم، بهترین انتخاب برای ما رد برجام با هدف دستیابی به نتایج و دستاوردهای بیشتر است. البته این توصیه مشروط به حصول این نگاه مشترک در دولت و مجلس است که می‌توان با همدلی٬ همزبانی و دامن زدن به عزم و اراده ملی دستاوردهای مذاکره با دشمن را افزون کرد و از کاستی‌های آن کاست.

رد برجام می‌تواند با هدف دستیابی به نتایج و دستاوردهای بیشتر باشد

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی در صحن علنی امروز (دو‌شنبه 30 شهریور) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام باقر (ع) و گرامیداشت یاد شهیدان سربلند دفاع مقدس بیان داشت: مهم‌ترین نکته‌ درباره وظیفه تاریخی نمایندگان ملت ایران در مواجهه با برجام که باید مورد توجه ما نمایندگان ملت قرار گیرد این است که تفویض اختیار در این خصوص توسط مقام معظم رهبری به مجلس تفویضی واقعی است و به هیچ عنوان صوری و تشریفاتی نیست؛ به بیان دقیق‌تر معظم له تصمیم‌گیری درباره قبول یا رد برجام را به مجلس نه تنها تفویض بلکه تکلیف نموده‌اند.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این تکلیف صریح فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای محترم مجلس خبرگان است آنجا که فرمودند:" من در مورد نحوه بررسی یا این‌که آن را رد کنند یا تصویب کنند هیچ توصیه‌ای به مجلس ندارم و این نمایندگان ملت هستند که باید تصمیم بگیرند".

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام، افزود: در طراحی مسیر پیشروی نظام در باب مذاکرات هسته‌ای دو سناریوی وجود دارد؛ سناریوی نخست این است که دولت محترم برجام را نه تنها دستاوردی مهم بلکه بهترین دستاورد ممکن بداند و ادامه مقاومت را در پیکار هسته‌ای بی‌فایده یا غیرممکن تلقی نماید٬  طبیعی است که براساس این سناریو دولت محترم اصرار خواهد داشت که مجلس شورای اسلامی یا در این قضیه وارد نشود یا اگر وارد می‌شود به تصویب برجام رأی دهد که با فرض وجود چنین تصور و اعتقادی در دولت محترم و تیم مذاکره‌کننده مجلس چاره‌ای جز این نخواهد داشت که برجام را به صورت متنی و فرامتنی براساس دو شاخص مصالح کشور و منافع ملی بررسی کند و نتیجه حاصل از رأی‌گیری را هرچه بود به دولت ابلاغ نماید.

 

این نماینده اظهار داشت: البته به هیچ وجه منکر این واقعیت نیستم که برجام بخشی از اهداف مقاومت 10 ساله ملت ایران در پیکار هسته‌ای را محقق کرده است و منافع قابل توجهی بر تصویب و اجرای آن مترتب خواهد بود اما درعین حال نمی‌توانم نگرانی خود را از بعضی از ضعف‌های آشکار و غیرآشکار برجام از یک سو و فریبکاری طرف مقابل از سوی دیگر پنهان کنم. بنابراین براساس سناریوی نخست باید عزم خود را جزم کنیم و با تمام توان با استفاده کامل از ظرفیت کارشناسی موجود در داخل و خارج مجلس و از همه مهم‌تر با توکل بر خداوند متعال و دوری از عوامل نفسانی که ممکن است ما را از شناخت وظیفه یا عمل به آن بازدارد به بررسی برجام و منافع و هزینه‌های مترتب بر آن بنشینیم.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اما سناریوی دوم این است که دولت محترم و مذاکره‌کنندگان عزیز ما اینک و پس از فروکش کردن فضای هیجانی اولیه به این جمع‌بندی نزدیک شده باشند که برجام اگرچه دستاورد مهمی برای ما محسوب می‌شود که البته چنین است اما لزوماً بهترین دستاورد ممکن نیست و هنوز این امکان وجود دارد که با اصرار مجدد بر مواضع به حق خود حریف را وادار به عقب نشینی بیشتر کنیم.

 

وی گفت: واقعیت این است که طبق نص صریح برجام، فرآیند مذاکرات هسته‌ای هنوز پایان نیافته و منوط به موافقت همه شرکت‌کنندگان از جمله ایران خواهد بود و وظیفه موافقت یا عدم موافقت با برجام در ایران هم که به تصریح رهبری انقلاب به مجلس شورای اسلامی واگذار شده است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس سناریوی اول دولت و مذاکره‌کنندگان عزیز چه بسا مداخله مجلس را تهدیدی برای مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن می‌دانستند اما براساس سناریوی دوم، ورود مجلس به فرآیند مذاکرات و توقف برجام به تصویب مجلس شورای اسلامی فرصت جدیدی تلقی خواهد شد که در اختیار مذاکره‌کنندگان کشور قرار می‌گیرد و با استفاده از این فرصت می‌تواند سعی مشکور خود را تکمیل کند و انشاءالله به نتایجی درخشان‌تر از قبل نائل شود.

 

وی ادامه داد: لازمه تحقق و به نتیجه رسیدن این سناریو آن است که دولت محترم و تیم مذاکره‌کننده لااقل از این نقطه به بعد مجلس را به عنوان رکن مهمی از سازمان مذاکرات به رسمیت بشناسند و با استفاده هوشمندانه از همین رکن باردیگر البته این بار با استفاده از اهرم بسیار قوی و کارآمد مجلس نتایج برجام را به چالش بکشد و به اصطلاح درمقابل حریف دبه کند.

 

این نماینده خاطرنشان کرد: براساس نظریه بازی‌ها باتوجه به شرایط موجود و علی‌الخصوص عطش توافق در غرب که نمودی از آن را در عملکرد کنگره آمریکا شاهد بودیم، بهترین انتخاب برای ما رد برجام با هدف دستیابی به نتایج و دستاوردهای بیشتر است. البته این توصیه مشروط به حصول این نگاه مشترک در دولت و مجلس است که می‌توان با همدلی٬ همزبانی و دامن زدن به عزم و اراده ملی دستاوردهای مذاکره با دشمن را افزون کرد و از کاستی‌های آن کاست.

 

وی افزود: اگر چنین عزم و اجماعی میان دولت و مجلس پدید آید به زودی میز مذاکره دومی شکل خواهد گرفت و در آن مذاکره‌کنندگان کشورمان با دستی پرتر از قبل و 5+1 با انفعال بیشتر از گذشته به مذاکره خواهند نشست.

 

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: از دولت٬ وزارت امور خارجه٬ شورای عالی امنیت ملی و به خصوص تیم مذاکره‌کننده قهرمان و شجاع کشورمان می‌خواهم که تا فرصت باقی است در اطراف این سناریو اندیشه کنند و اگر پیگیری آن را به مصلحت نظام تشخیص دادند زمینه تحقق آن را فراهم سازند.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: روشن است که با غلبه این نگاه مسیر بررسی برجام در مجلس نیز دگرگون خواهد شد و تأکید می‌کنم که انتخاب این راهبرد تنها در صورتی منتج به نتیجه خواهد بود که دولت محترم٬ سران محترم قوا و شورای عالی امنیت ملی با مجلس همراه شوند و مجلس را در پیمودن این مسیر تنها نگذارند اما در صورت عدم همراهی دولت لزوماً این مسیر بهینه نخواهد بود و در آن صورت به ناچار باید مسیر نخست را در پیش بگیریم یعنی به بررسی متن برجام و تبعات مثبت و منفی آن بپردازیم و نهایتاً با شاخص مصالح کشور و منافع ملی و با نظرداشت خطوط قرمز موردنظر رهبری در مورد تصویب یا رد آن تصمیم بگیریم.

 

منبع: خبرگزاری مجلس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون