تاریخ خبر: کد خبر: 2223

مروری بر طرح ابتکاری یک نماینده مردم مشهد در مجلس برای جلب مشارکت نخبگان در فرآیند قانون‌‌گذاری کشور/

«پارلمان مجازی»؛ از اظهارنظر در طرح‌های جاری مجلس تا تذکر به وزرا

«پارلمان مجازی»؛ از اظهارنظر در طرح‌های جاری مجلس تا تذکر به وزرا

به گزارش «قاصدنیوز»، یکی از دغدغه های پر اهمیت جامعه نخبگانی در ادوار مختلف، ترسیم مدلی برای دخیل نمودن عموم مردم در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی مسائل کشور بوده است. نمایندگان مردم با تکیه بر مشارکت و همفکری با جامعه است که می‌توانند کم خطاتر عمل نمایند. همچنین مشارکت در تصمیم گیری است که حمایت و کمک در اجرا را نیز به دنبال خواهد داشت. 

 

در همین راستا چندی پیش حجت الاسلام دکتر حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مراسمی که با هدف ارائه گزارش دوسالانه عملکرد خود در عرصه قانون‌گذاری کشور برگزار کرده بود، خبر از اجرای طرحی ابتکاری با هدف اطلاع رسانی تخصصی و جلب مشارکت نخبگان در فرایند قانونگذاری کشور داد.

 

نام این سامانه که هم اکنون به صورت آزمایشی در دسترس عموم قرار گرفته «پارلمان مجازی» است.

 

در این پایگاه اینترنتی افراد با عضویتی سریع می توانند از دستورجلسات جاری صحن علنی، طرح های در دست بررسی در کمیسیون های 13گانه مجلس آگاه و در تمامی ماده و تبصره های آن اعلام موافقت، مخالفت یا اظهار نظر نمایند. علاوه بر این، برای پیشنهاد سوال از وزرا یا تذکر به آنان بخشی مجزا وجود دارد. همچنین عموم مردم می توانند ایده های جدید خود را برای قانون گذاری به این نماینده مجلس اعلام نمایند.

 

گرچه ایده هایی مثل «شبکه نخبگان» درگذشته و هم اکنون«تالار گفتگو» در پایگاه اینترنتی مرکز پژوهشهای مجلس به دنبال این مهم بوده است، اما به نظر می رسد سامانه «پارلمان مجازی» که توسط حجت الاسلام دکتر بحرینی به عنوان پیوست نخبگانی فعالیتهایش ایجاد شده، قابلیت اعلان عمومی و رسمی توسط مجلس شورای اسلامی به عنوان «سامانه جامع ارتباط نخبگانی با نمایندگان» را داراست.

 

ضروری است نهادهای مشابهی مانند شورای اسلامی شهرها به عنوان پارلمان شهری اگر به دنبال بستری حداقل مجازی برای ایجاد مشارکت و نظارت مردمی هستند این ایده را با توجه به ویژگی های فعالیت خود پیاده سازی و اجرا نمایند.

 

پارلمان مجازی - نظارت بر مجلس به صورت مجازی

نمای کلی پایگاه «پارلمان مجازی»

 

 

پارلمان مجازی - نظارت بر مجلس به صورت مجازی - پیشنهاد ایده

 

همه قوانین، در ابتدا تنها یک «ایده» بوده اند که با پردازش صحیح و طی مراحل تقنین، به «قانون» تبدیل شده اند.

 

پارلمان مجازی - نظارت بر مجلس به صورت مجازی - صحن علنی

دستور جلسه جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی

 

پارلمان مجازی - نظارت بر مجلس به صورت مجازی - سوال از وزیر

مطابق اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی، چنانچه هر یک از نمایندگان از یکی از وزرا درباره وظایف وی سؤال کند، وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد.

 

پارلمان مجازی - نظارت بر مجلس به صورت مجازی

طرح های مورد بررسی یا در صف انتظار کمیسیون

 

پارلمان مجازی - نظارت بر مجلس به صورت مجازی - سوال از وزرا

مطابق ماده 208 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در کلیه مواردى که نماینده یا نمایندگان مطابق اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، از رئیس جمهور یا وزیر درباره یکى از وظایف آنان حق سؤال دارند، مى ‏توانند در خصوص موضوع مورد نظر به رئیس جمهور و وزیر مسؤول کتباً تذکر دهند.

 

پارلمان مجازی - نظارت بر مجلس به صورت مجازی - نظارت بر حسن اجرای قوانین

اجرای درست قوانین، نیازمند نظارت عموم مردم، به ویژه نخبگان جامعه است. پارلمان مجازی ایران این فرصت را فراهم نموده است تا کاربران محترم بتوانند اطلاعات خود را از عدم اجرا یا اجرای نادرست برخی از قوانین به صورت مستند ارائه نمایند:

 

 

 

کلمات کلیدی

  • مهبد 0 0

    فوقالعاده است اگر این گونه طرح ها سریعتر به بهره بردای برسند

ارسال نظر

تریبون