تاریخ خبر: کد خبر: 1466

وزیر علوم با 145 رای برکنار شد/ فرجی‎دانا بدون دفاع روحانی با وزارت علوم خداحافظی کرد

جلسه استیضاح وزیر علوم دولت یازدهم برگزار شد و وزیر علوم با 145 رای موافق، 110 رای مخالف و 15 رای ممتنع از قطار دولت یازدهم پیاده شد.

وزیر علوم با 145 رای برکنار شد/ فرجی‎دانا بدون دفاع روحانی با وزارت علوم خداحافظی کرد

سرانجام جلسه استیضاح یکی از پرحاشیه‎ترین وزرای دولت یازدهم امروز برگزار شد و با وجود پادرمیانی علی لاریجانی در دقایق آخر، باز هم مجلس حاضر به اعتماد مجدد به دکتر فرجی دانا نشد تا وزیر علوم دولت یازدهم با 145 رای موافق، 110 رای مخالف و 15 رای ممتنع اولین مسافری باشد که از قطار دولت یازدهم پیاده می‎شود.

 

در حالیکه از ابتدا اصلاح طلبان و حامیان دولت انتظار داشتند رییس جمهور در این جلسه حضور پیدا کرده و از وزیر علوم دولت خود دفاع کند، عدم حضور آقای روحانی و همراهی جهانگیری با فرجی دانا در مجلس این گمانه را تقویت کرد که این ساعات، آخرین ساعات حضور وزیر علوم در مسند وزارت است. و البته این در حالی بود که از شب گذشته برخی اخبار مبنی بر وجود قول قرارهایی درباره برکناری برخی معاونین حاشیه‎ساز وزارت علوم از سوی فرجی دانا و وساطت لاریجانی برای چشم‎پوشی از رای عدم اعتماد به وی بصورت غیررسمی در میان نمایندگان مجلس پیچیده بود.

 

با این حال عدم حضور روحانی برای دفاع و حمایت از وزیر خود از یکسو و ارائه نزدیک به دو ساعت گزارش مستند از عملکرد غیرقابل دفاع فرجی دانا و تیمی که وزارتخانه او را در سایه اداره می‎کردند از سوی دیگر سبب شد تا جو مجلس به سمت عدم اعتماد مجدد به وی پیش برود.

 

کاهش رشد علمی کشور، ورود مجرمان امنیتی و قضایی به دانشگاه‎ها، انتصابات مسئله‎دار در وزارت علوم و دانشگا‎ه‎های کشور، استفاده سیاسی از موضوع بورسیه‎ها و تلاش برای سیاه‎نمایی علیه نظام در این زمینه از مهمترین موارد مورد اشاره استیضاح کنندگان بود که با ارائه مستندات، فیلم و صوت برای نمایندگان مجلس به نمایش گذاشته شد.

 

البته فرجی دانا هم دست خالی به مجلس نیامده بود و تلاش کرد با ارائه اسناد مختلف، اسلایدهای مقایسه‎ای و برخی نقل قول‎ها و آمار و ارقام، از عملکرد خود دفاع کند و این در حالی بود که پیش از این مجلس شورای اسلامی به سیاسی‎کاری درباره استیضاح وزیر علوم متهم شده بود.

 

 

 

نکته‎ای که نادران با دلخوری آنرا اینگونه بیان کرد: «صادق مشاور آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد دو نفری که مورد اعتراض نمایندگان بودند گفته شده است که نامه‌ای بنویسند و خداحافظی کنند تا دهن‌کجی به مجلس نباشد اما به یکباره از دیشب به ما فشار آوردند که آن دو نفر می‎روند شما هم از استیضاح انصراف دهید! حالا آیا این ما هستیم که سیاسی کاری می‌کنیم!؟

 

بله! مسئله قابل حل است، اما آن مسئله عزل افراد نیست بلکه سیاست‌هایی است که در وزارت علوم جاری است.

 

 

با این حال فرجی‎دانا در آخرین مرحله از سخنانش، آخرین تیر ترکش را رها کرد تا تایید تلویحی باشد از قول و قرارهایی که گفته می‎‎شد برای صرف نظر مجلسی‎ها از استیضاح به مجموعه ریاست مجلس داده است و تلاشی دیگر باشد برای باقی ماندن بر مسند وزارت.

 

او در آخرین نطق دفاعیه خود خطاب به لاریجانی اینگونه گفت که: «پایبندی مدیرانم به ولایت فقیه و علاقمند به سرافرازی اسلام و اثبات کارآمدی نظام را گواهی می‎دهم. من آنها را با اصرار وادار به پذیرش کارهای ستادی دشوار کردم. امروز نیز این عزیزان  که پس از طی فرآیند استعلامشان مشخص شده مشکل فتنه‌ای در کار نیست، اگر بدانند بودن آنها بهانه ای برای انشقاق بین مجلس و دولت می شود با طیب خاطر و در جهت ایجاد تفاهم با مجلس حاضر به هرگونه گذشت و همکاری خواهند بود. من اختیارم در اینجا برای تصمیم گیری درباره این دو سه مورد را به آقای لاریجانی که خود دانشگاهی هستند، میدهم. ایشان حَکَم باشند و صحبت ایشان فصل الخطاب در این زمینه.»

 

و البته لاریجانی هم از این پیشنهاد چشم‎پوشی نکرد و تلاش کرد به نوعی حکمیت را در آخرین دقایق منتهی به رای‎گیری به اجرا بگذارد. او در حالی که مجلس آماده می‎شد تا رای خود را اعلام کند در جمع نمایندگان خطاب به فرجی دانا گفت: « شما مطالبی را به من فرستادید و گفتید فلانی نظر بدهد، من این مطالب را خواندم. وزارت اطلاعات غیر از یک نفر باقی افراد را تأئید کرده است لکن چون من را حکم قرار دادید به نکته‌ای که شما گفتید اشاره می‌کنم که در آن جلسه‌ای که موارد را جمع‌بندی کردیم به همه موارد پایبند باشید منجمله اگر چند نفر از برادران جابجا شوند در وزارت علوم ثلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود و فضا آرام‌تر می‌شود. اگر نظر بنده من را بخواهید نظرم این است که واقعا جابجایی این چند نفر مشکل حل می‌شود و فضا آرام می‌شود.

 

لاریجانی در هنگامی که اعضای هیئت دولت از صحن علنی خارج می‌شدند گفت: «آقای جهانگیری به بنده پیغام داده است که به نظر شما احترام می گذاریم و به آن عمل می کنیم»

 

اما به قول یکی از نمایندگان حاضر در محل شمارش آراء، گارانتی و تضمین لاریجانی هم افاقه نکرد و با وجود حضور 270 نفری نمایندگان در مجلس، 145 رای به استیضاح وزیر داده شد تا به این ترتیب فرجی دانا از وزارت علوم برکنار شود و این رای پایانی باشد بر یکسال با خاطره‎های ناگوار برای دانشگاه‎های کشور.

 

در این میان صرف نظر از نتیجه این استیضاح، به نظر می‎رسد عدم حمایت روحانی از وزیر علوم خود، زنگ خطر را برای دیگر وزرا نیز به صدا در خواهد آورد که ظاهرا در شرایط مشابه چندان هم نمی‎توانند روی حمایت رئیس دولت حساب کنند.

 

منبع: رجانیوز

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون