تاریخ خبر: کد خبر: 6139

بالاخره سکوت هسته‌ای نماینده مردم مشهد در مجلس شکست/

خطوط قرمز موردتاکید رهبرانقلاب حفظ نشده/اگر حتی «برجام» رد شود طرف مقابل به میز مذاکره برمیگردد/رهبری اشارتی نکنند، براساس شاغول خطوط قرمز توافق رابررسی میکنیم

حجت الاسلام دکتر بحرینی گفت: این توافقنامه «مطاع دُر» نیست که برایش بَه بَه و چه چه کنیم اما حاصل تلاش چندین ساله در این زمینه است. این سند متن مقدّس نیست اما حاصل 20 سال مقاومت جوانان این کشور است.

خطوط قرمز موردتاکید رهبرانقلاب حفظ نشده/اگر حتی «برجام» رد شود طرف مقابل به میز مذاکره برمیگردد/رهبری اشارتی نکنند، براساس شاغول خطوط قرمز توافق رابررسی میکنیم

به گزارش «قاصدنیوز»، پنجشنبه گذشته جواد کریمی قدوسی، حجت الاسلام پژمانفر و حجت الاسلام دکتر بحرینی سه تن از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در جلسه پرسش و پاسخی که در حسینیه قرآن و عترت برگزار شد پیرامون توافق «برجام» اظهار نظر نمودند.

 

در میان این سه نفر، حجت الاسلام دکتر بحرینی نماینده ای بود که تاکنون سخنی به صورت شفاف و علنی پیرامون توافقنامه برجام و مذاکرات حساس هسته‌ای ایراد و رسانه ای نکرده بود.

 

اهم مطالب طرح شده توسط ایشان بدین شرح است:

 

  • این متنی که به عنوان توافقنامه وین در اختیار ماست، نسل سوم موافقتنامه هاست، اگر کسی بخواهد مفاد این توافقنامه را خوب متوجه شود باید به دو دور مذاکرات قبلی نیز توجه کند. بنده توافقنامه ژنو را به همراه تمام متن انگلیسی با دقت خواندم.

 

  • اصل و ترجمه بیانیه مطبوعاتی لوزان و برجام را نیز مطالعه کرده و برخی پاراگراف های کلیدی را به دقت خوانده ام. بررسی این توافقنامه لااقل برای افرادی که تخصص اصلی شان مثل بنده در این حوزه نیست لازم است صرف وقت بیشتری کنیم تا بتوانیم تصمیم پخته تری در این زمینه اتخاذ نماییم. در هر صورت تسلط حداقلی برای نمایندگان به وجود آمده و اعتقاد این است که نباید خیلی زود نتیجه گیری کنیم.

 

  • اعتقاد جدی دارم که این توافقنامه چه در شورای عالی امنیت ملی، چه در مجلس شورای اسلامی، تصویب بشود یا نشود، ما قطعأ به بسیاری از اهداف استقامت و پایداری یک دهه اخیر خود رسیده ایم.

 

  • شورای امنیت و پنج عضو آن، تصریح کردند ایران حق غنی سازی در صنعت صلح آمیز هسته ای دارد. این شاید جزو اهداف کلیدی ما بود که محقق شد و در مصوبه مجلس نیز به موضوع تاکید شده بود. اگر فرض کنیم این توافق توسط هر مرجع ذیصلاحی(مجلس و شورای عالی امنیت ملی) رد شود، بازهم به اهدافی از هدف خود رسیده ایم.

 

  • اگر بتوانیم عزم ملی ایجاد کنیم و با هدف رسیدن به یک توافق بهتر از این متن توافق شده عبور کنیم، حدس می زنم اگر حتی توسط ما رد شود، دیر یا زود مجددً سراغ ما خواهند آمد، میز مذاکره دومی تشکیل خواهد شد و دست ما در آن میز بالاتر است.

 

  • تصور نشود بنده یا فرد دیگری شیفته این توافقنامه است. ما توسط رهبری مأمور شدیم تا مصالح و منافع ملی را تامین کنیم. در سطح جامعه دو گونه بحث داریم، کسانی که درگیر این دو نوع بحث هستند دست پُری دارند، کسانی که مخالف مطلق نتیجه مذاکرات هستند و کسانی که موافق مطلق هستند.

 

  • رهبری خطوطی را مشخص کردند و دوستانی که مخالفت می کنند، منطق روشنی دارند و من خودم تلاشم بر این بود که با دقت به صحبت های مذاکره کنندگان هم گوش دهم. سؤالات دقیق و کارشناسی هم پرسیده شده است، صحبت هایی که از تیم مذاکره کننده  پرسیده می شد نشان می دهد جریان به آن شدتی که توسط منتقدان نشان داده می شود، نیست.

 

  • جمع بندی من این است که خطوط قرمز مورد تأکید رهبری حفظ نشده و از آن عبور شده است. علی‌رغم این که از آن شدت و حدّت اولیه موضوع کاسته شده است، ولی باید گفت بسیاری از توضیحات تیم مذاکره کننده شنیدنی است، آقای صالحی و عراقچی دقیق و فنی صحبت می کنند.

 

  • علی‌رغم توجیهاتی که تیم مذاکره کننده انجام می دهند که از خطوط قرمز عبور نکردیم، عبارت آقای ظریف در مجلس این بود که ما تمام و یا اکثر خطوط قرمز را حفظ کرده ایم که این عبارت "اکثر خطوط را حفظ کردیم" یعنی اینکه از برخی خطوط قرمز عبور شده است.

 

  • یکی از مواردی که دلیل بر تعجیل وجود ندارد، این است که حدود 70 روز فرصت برای بررسی داریم، دلیلی بر این که الا و لابد باید جمع بندی را از نگاه مجلس رد شده بدانیم، به آن اعتقاد نداریم زیرا رهبری ما را به منافع و مصالح ملی مأمور کرده اند.

 

  • در این حدود دو ماه باقی مانده ما اشاراتی دریافت خواهیم کرد تا تکلیف اصلی خود را انجام دهیم. باید تکلیف خود را از اشارات رهبری کشف کنیم. علت این که می گویم عجله نکنیم این است که ما اشاراتی دریافت خواهیم کرد و اگر اشارتی دریافت نشد و قرار شد با شاخص خطوط قرمز بسنجیم، توافق برجام از خطوط قرمز رهبری عبور کرده است.

 

  • نباید به گونه ای رفتار کنیم که تلقی شود رهبری هم حق ندارد بیانات خود را تلطیف کند. اگر این موضوع به همین شکل بماند، عبور از خط قرمز خلاف شرع است، اما اگر رهبر انقلاب در این موقعیت که دارای اقتدار است، اشارتی کنند که جمع بندی بر این شود که باید به گونه ای دیگر رفتار کنیم، همان دلایلی که ما را وادار می کند به این توافق نامه نه بگوییم، همان دلایل ما را وادار می کند تصمیم دیگری بگیریم. اگر اشاراتی هم از سوی رهبری دریافت نکردیم در این مدت بالطبع با شاغول خطوط قرمزی که مطرح کردند آن را بررسی می کنیم و کارمان را انجام می دهیم.

 

  • این توافقنامه «مطاع دُر» نیست که برایش بَه بَه و چه چه کنیم اما حاصل تلاش چندین ساله در این زمینه است. این سند متن مقدّس نیست اما حاصل 20 سال مقاومت جوانان این کشور است. خود آقای عراقچی در صحبت‌هایی که داشته ایم مطرح می‌کردند که برای بند بند کلمات آن جنگیده ایم پس ما باید به این موضوعات توجه کنیم.

 

  • در حین جلسه و با توجه توضیحات حجت الاسلام بحرینی از ایشان سوال شد که چرا در این مدت موضع‌گیری درستی از شما پیرامون این موضوع ندیدیم؟ در جواب گفتند قبول دارم که در این مدت کم حرف زدم ولی در مورد اینکه بنده کم کاری داشته ام را قبول ندارم و مدیون خواهید بود اگر چنین فکری کنید. بنده در مورد بیانیه هایی که برای امضا پیش من می آورند و چون می بینم متن دارای ایراداتی هست لذا امضا نمی کنم که خیلی از نمایندگان می گویند که امضا گرفتن از بحرینی سخت است. اما اطلاع داشته  باشید که بنده هم در بیانیه ای که برای انجام آزمایش موشکی و هم در مورد نامه لزوم بررسی برجام در مجلس امضا بنده هست.   

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون