تاریخ خبر: کد خبر: 2990

گزارش میدانی از مشکلات روستاهای حاشیه مشهد

مردم روستای برزش آباد می‌گویند: بچه‌های ما حتی اگر به شهر هم بروند برای تحصیل باید یا بولوار دوم طبرسی ثبت نام کنند و یا در گلشهر، در دبیرستان‌های خوب نمی‌توانند ثبت نام کنند و خانواده ها حاضر نیستند دخترانشان در کنار افغان ها درس بخوانند

گزارش میدانی از مشکلات روستاهای حاشیه مشهد

به گزارش قاصدنیوز، ساکنان روستاهای حاشیه نشین شهر مشهد که جزئی از متن شهر مشهد محسوب می‌شوند تنها به خاطر دلخوشی داشتن یک سرپناه در اطراف شهر مشهد ساکن شده‌اند، پس این حاشیه‌ها از روی دل خوشی نیست بلکه تنها به دلیل فقر فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته‌اند.

 

حجت الاسلام بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات به همراه هیئتی متشکل از مسئولان شهر مشهد از روستاهای حاشیه نشین شهر مشهد نظیر برزش آباد، کنویست، شرشر، شهرآباد،پاوان بازدید کردند و از نزدیک مشکلات مردم این روستاها را جویا شدند.

 

روستاها به مرکز مصرف تبدیل شده اند نه مرکز تولید

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید گفت: برای حل ریشه‌ای مسائل و مشکلات روستایی، شکل گیری وزارتخانه توسعه و عمران روستا بیش از پیش احساس می‌شود.

 

حسین‌زاده بحرینی اظهار کرد: در حال حاضر تحقیقات و بررسی‌هایی در خصوص شکل‌گیری وزارتخانه توسعه و عمران روستایی در حال انجام است و امیدواریم این طرح در برنامه ششم توسعه در عرصه عمل اجرایی شود.

 

نماینده مردم مشهد و کلات تصریح کرد: چنانچه وزارتخانه‌های کشوی همچون راه و شهرسازی و وزارت نیرو دغدغه اصلی‌شان حل معضلات و مشکلات روستایی نیست، وجود وازرتحانه‌ای که کارویژه اصلی آنان حل مسائل روستا باشد بیش از پیش احساس می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طرح شکل‌گیری وزارتخانه توسعه و عمران روستایی هنوز مدون نشده است عنوان کرد: شکل‌گیری این وزارتخانه می‌تواند گام موثری در حل معضلات روستایی همچون مدرسه، هنرستان، عمران، توسعه و کشاورزی روستا باشد چرا که در غیر این صورت وضعیت روستا وخیم‌تر از گذشته خواهد شد و شاهد مهاجرت روز افزون از روستاها به شهر خواهیم بود.

 

بحرینی در رابطه با نقش روستاها در تولید افزود: در گذشته روستاها به عنوان مرکز تولید و شهر به عنوان مرکز مصرف شناخته می‌شدند که متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در سال‌های پس از انقلاب روستاها به مرکز مصرف تبدیل شده‌اند.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بسیاری از اقلام مورد نیاز مصرفی روستا همچون نان، حبوبات و بعضا گوشت مصرفی از خارج روستا تامین می‌شود که این امر هشداری جدی برای کشور محسوب می‌شود.

 

وی افزود: در گذشته روستاها به عنوان جامعه خود اکتفا تعریف می‌شدند که مازاد تولیداتشان به شهر انتقال می‌یافت و روستاها به عنوان جامعه ای اصالتا تولید کننده در حال حاضر به جامعه‌ای مصرف کننده تبدیل شده‌اند که این امر موجبات وابستگی کشور را فراهم خواهد کرد.

 

بحرینی با بیان اینکه در سال جاری بیش از پنج میلیون تن گندم وارد کشور شده است تصریح کرد: برای حل مشکلات روستا باید احساس امنیت شغلی در مردم روستا ایجاد شود که از این طریق کسب درآمد و معیشت آنان تامین شود.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت روستاییان به شهر برای انجام کارهای غیر مولد و کاذب همچون کارهای ساختمانی و دست فروشی هستیم که این مشاغل جزء مشاغل کاذب و غیر مولد شناسایی می‌شوند که هر چه سریع‌تر باید جلوی پیشرفت صعودی چنین مساله‌ای گرفته شود. وی تصریح کرد: برای ایجاد امنیت شغلی باید ابزار تولید مناسب در آن جا به کار گرفته شود.

 

بحرینی خاطرنشان کرد: به طور مثال از طریق به کاربری نظام تولید گلخانه‌ای می‌توان محصولی با کیفیت با مصرف کم آب برداشت کرد که این اقدام در شهرستان اسفراین به خوبی صورت گرفته است و در حال حاضر نیز به دنبال پیگیری این امر به صورت فراگیر در مشهد هستیم.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ریشه مشکلات فرهنگی روستا را می‌توان در مشکلات اقتصادی پیدا کرد اظهار کرد: اگر مشکلات اقتصادی حاکم در روستا مرتفع شود شاهد کاهش مشکلات و مسائل فرهنگی نیز هستیم.

 

در این بازدید دهیاران روستاهای برزش آباد، کنویست، شرشر، شهرآباد،پاوان گزارشی از مشکلات روستای خود ارائه کردند که نبود امکانات ورزشی، نبود دبیرستان، آلودگی و قطع بودن آب روستاها، مختلط بودن دانش آموزان دختر و پسر در مدارس،نبود اشتغالزایی مناسب و بیکاری جوانان روستا،نبود امکانات فرهنگی و عدم احداث پارک در روستاها و اجرا نشدن طرح هادی روستایی را از جمله این مشکلات عنوان کردند.

 

پلان اول: برزش آباد؛ زمستان در گل و لای این کوچه‌ها نمی شود راه رفت

دهیار روستای برزش آباد در ارائه مشکلات این روستا می‌گوید:مدرسه این روستا فقط 6مقطع دارد که در دو شیفت سه کلاسه برگزار می‌شوددر حال حاضر 160دانش آموز ابتدایی تا پایه ششم ابتدایی در این مدرسه درس می‌خوانند اما دانش اموزان مقاطع دیگر به دلیل نبود مدرسه یا باید ترک تحصیل کنند و یا به روستاهای اطراف که مدرسه دارند بروند و کسانی که توان دارند بچه‌های خود را در شهر ثبت نام کنند.

 

محمدی افزود: در حوزه کشاورزی و دامداری نیز برای بودجه خود اشتغالی اقدام کرده ایم اما متاسفانه سهمیه سوخت تراکتورسازان در گذشته 1200 لیتر بود امروز به 600 لیتر رسیده است در گذشته 8هزار دام در روستا بود که امروز این میزان به 4هزار دام کاهش یافته است و درزمینه اشتغالزایی مردم این روستا نیازمند حمایت دولت هستیم.

 

وی تصریح کرد: کلنگ احداث مدرسه علمیه این روستا زده شده است و خانه عالم این روستا نیز نیازمند بودجه است از طرفی برای بهسازی این روستا باید اعتبارات دولتی در نظر گرفته شود.

 

دهیار روستای برزش آباد عنوان کرد: برای رفع بیکاری صنایع ما باید احیا شوند و تولیدات کشاورزی رونق پیدا کنند ما در این روستا آب وخاک داریم اما محصولی تولید نمی‌شود و خانواده‌های این روستا در حوزه کشاورزی و دامداری خودکفا نیستند از طرفی ایجاد کارگاه‌های تسهیل گری نیز می‌تواند در رفع مشکلات کشاورزی این روستا موثر باشد.

 

مردم روستای برزش آباد می‌گویند: بچه‌های ما حتی اگر به شهر هم بروند برای تحصیل باید یا بولوار دوم طبرسی ثبت نام کنند و یا در گلشهر، در دبیرستان‌های خوب نمی‌توانند ثبت نام کنند و خانواده ها حاضر نیستند دخترانشان در کنار افغان ها درس بخوانند به همین خاطر اکثر بچه ها ترک تحصیل کرده اند. اگرمدرسه قدیمی روستا بازسازی شود برای راهنمایی و دبیرستان خیلی خوب است ما به همان هم قانع هستیم.

 

یکی دیگر از مردم روستا می‌گوید: روستای خیرآباد در نزدیکی روستای ما است آنها 4 تا پارک دارند اما در اینجا حتی یک پارک و فضای سبز نداریم، اتوبوس تا پایانه التیمور می‌رود آن هم یک ساعت یک ساعت می‌آید. زمستان در گل و لای کوچه می‌مانیم و نمی‌توانیم راه برویم ،روستا هنوز آسفالت نشده است.

 

یکی دیگر از بانوان روستا می‌افزاید:اکثر زنان روستا بیکار هستند و یا مجبورمی‌شوند برای خرج زندگی خود این مسافت را هر روز بروند به شهر اگر در روستای امکان اشتغال فراهم شود بخشی از مشکلات مردم روستا حل می‌شود بعضی از زنان روستا در این فصل سال یا زعفران تمیز می‌کنند و یا پسته می‌شکنند که این هم دردی دوا نمی‌کند چون هر کیلو زعفران 3هزار تومان و هر کیلو پسته هزار تومان دست مزدشان است.

 

یکی دیگر از اهالی روستا می‌افزاید: مزار روستا آب کشی نیست به همین دلیل برای شست و شوی میت با مشکل مواجه هستیم.

 

رئیس آموزش و پرورش تبادکان در پاسخ به مشکلات روستائیان گفت: 105 هزار دانش آموز و 720واحد آموزشی در منطقه تبادکان فعال است و اکثر معلمان اول به منطقه تبادکان می‌آیند بعد اعزام می‌شوند به شهرو 72درصد پرسنل منطقه زنان هستند با این وجود در زمینه معلم مشکلات را حل کرده ایم در ارتباط با تفکیکی دانش اموزان دختر و پسر اگر سال آینده مشکل فضا حل شود این کار را انجام می‌دهیم اما در حال حاضر آمار دانش اموزان برای تفکیک پایین است.

 

وی افزود: روستای امرقان 3کیلومتر فاصله دارد تا برزش اباد سرویس دهی انجام میدهیم تا دانش اموزان پایه 6و دبیرستان هم بتوانند تحصیل کنند، در شهر نیز برخی مدارس پذیرش خود را در ناحیه 5و 1منطقه تبادکان دارند.

 

مسئول اداره راه و شهرسازی در رابطه با اجرای طرح هادی روستایی نیز گفت:اعتباری به دلیل محدودیت نداشتیم امسال تعدادی از روستاها طرح هادی اجرا شده است و در برزش آباد نیز جدول گذاری شده است اما با این اعتبارات ورودی روستا را نمی‌توانیم جدول گذاری کنیم در سال 94 که اعتبارات تکمیلی صورت بگیرد در حوزه واحدهای مسکونی خارج از محدوده بدون پروانه در کمیسیون ماده99مطرح و داخل محدوده می‌شوند از طرفی وام مسکن روستائیان نیز در قالب 15میلیون با متراژ بالای 40متر واگذار می‌شود.

 

نماینده شرکت آب نیز گفت: مخزن آب در این روستا احداث شده است و حتی آب شرب از این منطقه به شیر حصار نیز می‌رود اما برای آینده قابل افزایش است و 10کیلومتر دیگر آب را ادامه خواهیم داد.

 

پلان دوم: شرشر؛ عدم پوشش مناسب مخابرات

پهلوان دهیار روستای شرشرمی‌گوید: این روستا دارای جمعیتی بالغ بر 501نفر و 144خانوار است و تعداد دانش اموزان 83نفر است و شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و دامداری و کارگری در حاشیه شهر مشهد است که از این تعدا 19نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

 

وی افزود:پی‌گیری و اجرای طرح هادی، زیرسازی و جدول‌گذاری با اعتبار بیش از یک میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری روستا، جابه‌جایی ستون برق تا یک ماه اینده در دست اقدام است و ساختمان دهیاری با هزینه ای بالغ بر 420میلیون ریال تاپایان سال انجام خواهد شد.

 

دهیار روستای شرشر تصریح کرد: ساخت خانه عالم و کانون فرهنگی و اعزام روحانی به روستا را بنا بر ضرورت خواستار هستیم, ضمن اینکه با توجه به عدم رعایت بهداشت در روستا انتظار می‌رود نسبت به آموزش و تشویق مردم و جلوگیری از امراض بیماری زا و جمع آوری زباله های خانگی اقدام شود.

 

وی خاطرنشان کرد:در تابستان با قطع آب در طول شبانه روز روبه رو بودیم در همین راستا حفر چاه به عمق 9متر انجام شده است اما هنوز به بهره برداری نرسیده است از طرفی عدم پوشش نامناسب شبکه تلفن همراهو نبود امتیاز تلفن ثابت در حال حاضر با تلفن ثابت سیم کارتی ارتباط برقرار می‌شود اما انتن دهی بسیار نامناسب است.

 

پهلوان گفت: مدرسه قدیمی روستا امروز به محل تجمع زباله تبدیل شده است که با اخذ موافقت این مکان در آینده تبدیل به پارک کودک و فضای سبز می‌شود. ضمن اینکه دانش آموزان روستا تا پایه 9 بیشتر نمی‌توانند درس بخوانند و برای ارتقای تحصیل باید به شهر بروند که رفت و آمد برای آنان با وجود تنها 2دستگاه اتوبوس مشکل زا است.

 

وی اظهار کرد: باتوجه به موقعیت فیزیکی روستا نیمی از زنان سرپرست خانوار مجبور به اشتغال در حاشیه شهر هستند اما روزانه تنها 2دستگاه اتوبوس در روستا تردد دارد و این روند از سال 63 تا به امروز هیچ تغییری پیدا نکرده است از طرفی برای تشویق و ترغیب جوانان نیازمند همکاری تربیت بدنی برای ساخت زمین ورزشی هستیم.

 

یکی از اهالی روستا می‌گوید: روستای شرشر خود آب دارند اما 8 ماه است که با تانکر آبرسانی می‌شود هوا روبه سردی است و مشکلات بسیاری برای نبود آب داریم معادل هفت میلیون مردم جمع کردند تاچاه حفر شود و برق رسانی آن انجام گیرد اما هنوز اقدامی نشده است آب از همه امکانات برای ما مهمتر است.

 

نماینده مخابرات در رابطه با مشکل تلفن در این روستا گفت: مخابرات روستا تلفن GSM روستایی است و هزینه آن همانند تلفن ثابت در شهر است و از نظر امکانات و کیفیت در حد تلفن ثابت است اما برای بحث اینترنت و آنتن دهی مناسب شبکه تلفن همراه نسل 4 شبکه ایرانسل به زودی در روستاها نصب می‌شود و مشکل انتن دهی و پهنای باند تا پایان سال رفع می‌شود.

 

نماینده شرکت آب اظهار کرد: اعتبارات عمرانی و خشکسالی ماده 180 ابلاغ نشده است از سال 90 با تانکر به روستاها آب برده می‌شود اما هنوز نتوانستیم حقوق آبدار را پرداخت کنیم 8 پیمانکار تانکر داشتیم اما امروز یک راننده تانکر بیشتر نداریم پولی که مردم از اول سال داده‌اند از 300 روستا 3 میلیون تومان بوده است و این پاسخگوی مشکلات آبرسانی نیست اما تاپایان سال مشکل پاه روستای شرشر با کمک شرکت برق رفع خواهد شد.

 

نماینده بنیاد مسکن نیز گفت: بیشترین آسیب در روستاها مقاوم سازی است از طرفی در روستاها ابتدا منازل ساخته می‌شود بعد به دنبال پروانه و مجوز هستند و به همین دلیل بخشی از منازل روستایی جزو طرح هادی روستایی محاسبه نمی‌شود و خارج از محدوده و غیرمجاز است اما برای مقاوم سازی منازل روستایی وام های 15میلیونی با نرخ 5درصد ابلاغ شده است و روستایئان می‌توانند اقدام به مقاوم سازی منازل خود بکنند.

 

وی افزود: اگر خیری پیدا شود که خانه بسازد در روستاها بحث ناظر فنی را به طور رایگان در روستا انجام می‌دهیم و کسانی که زمین هایشان خارج از محدوده است و یا داخل محدوده است اما مزروعی است برای تغییر کاربری بنیاد مسکن به آنها کمک می‌کند.

 

نماینده شرکت برق نیز گفت: 40 هزار روشنایی معابر در روستاها داریم و از آنجایی که چشم و چراغ یک محله و روستا روشنایی است براساس زمان بندی مشکل روشنایی این روستا رفع می‌شود.

 

نماینده آموزش و پرورش تبادکان اظهار کرد: برای مدرسه راهنمایی زیر چهل نفر به ما اعتبار نمی‌دهند و برای کلاس 7 و 8 نیز در این روستا مشکل داریم چون تعداد دانش اموزان کم است اما می‌توانیم مینی بوس بگذاریم و بچه ها برای ادامه تحصیل به کنویست بروند برای ما یک دانش آموز ترک تحصیل کند غم بزرگی است اما برایمان مقدور نیست مدرسه ای برای پایه متوسطه دور دوم ایجاد کنیم چرا که دبیرستان تخصصی می‌شود و در روستاهایی که جمعیت کم است نمی‌توانیم برای 8تا دانش اموزان دبیرستان احداث کنیم و در مهدی اباد یز هنرستان احداث شده است و دانش اموزان می‌توانند به آنجا بروند.

 

پلان سوم: کنویست؛ نبود امکانات تفریحی و ورزشی

دهیار روستای کنویست می‌گوید: چاه روستا 30سال پیش حفر شده است اما امروز بیش از 4هزار نفر در این روستا زندگی می‌کنند به همین دلیل بشتر روزها اب جیره بندی است از طرفی فاضلاب خانگی به چاه ورود پیدا کرده است و سبب مشکلات بهداشتی شده است.

 

وی افزود: بازار دام و طیور، کارخانجات متعدد و نبود کیفیت آسفالت برروی جاده مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است و شیب زیاد جاده سبب تصادفات زیادی تاکنون شده است از طرفی برای آسفالت کوچه‌ها و جدول گذاری و شیب آسفالت اگر بنیاد مسکن و بخشداری مشارکت کنند مردم نیز برای اجرای طرح هادی کمک می‌کنند.

 

وی تصریح کرد: نبود امکانات ورزشی برای جوانان یکی از دغدغه های مردم است با احداث زمین ورزشی مردم دیگر روستاها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. جمعیت کنویست 4 هزار نفر است و ایجاد یک دبیرستان دوره دوم نیازی جدی است مدارس روستا مربوط به 30سال پیش است اما هنوز امکانات اولیه ندارند و سبب شده است بسیاری از دانش اموزان ترک تحصیل کنند.

 

دهیار روستای کنویست گفت: بهداشت روستا پزشک شیفت شب ندارد و تا اورژانس به روستا بیاید 45 قیقه زمان می‌برد, از 30 سال پیش تا به امروز هنوز با دو دستگاه اتوبوس مردم رفت و آمد می‌کنند و روزهای جمعه نیز همین دو خط کمکی خطوط دیگر می‌شوند، مردم از قطع شدن تلفن در این روستا شکایت زیادی دارند.

 

یکی از مردان روستای کنویست نیز با اشاره به نبود امنیت در این روستا و وجود افراد معتاد گفت: متاسفانه بسیاری از جوانان این روستا معتاد هستند و کانون خانواده‌ در خطر است از طرفی زنان و دختران این روستا امنیت ندارند.

 

نماینده بنیاد مسکن گفت: طرح هادی در روستای کنویست در 10سال پیش اجرا شده است و منتهی نیاز است مجدد اعتبار داده شود ،طرح هادی در 75روستا اجرا شده است و با توجه به 315 روستای بالای 20 خانوار در 25درصد روستاها اجرا شده است.

 

وی افزود: بسترسازی روستاها انجام شده است در گذشته به دلیل مالکیت آستان قدس رضوی بر زمین‌های روستا وام روستایی تعلق نمی‌گرفت که با توجه به رفع این مشکل امکان وام روستایی فراهم است, بالغ بر25 پروژه آسفالت در دست اقدام است.

 

نماینده شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز گفت: آلودگی آب در این روستا وجود ندارد به طور ماهیانه نمونه‌گیری می‌شود از آب و تا به امروز موردی اطلاع داده نشده است.

 

نماینده آموزش و پرورش نیز گفت: برای دور دوم دبیرستان مجوز مدرسه غیر انتفاعی می‌دهیم اهالی روستا اقدام کنند ما هزینه مدرسه را پرداخت می‌کنیم.

 

پلان چهارم: شهرآباد؛ قطع 6ساله آب در روستای شهرآباد/آلودگی آب به نیترات

منصوری دهیار روستای شهرآباد می‌گوید: 5 تا 6 سال است که از طریق تانکر به این روستا آبرسانی می‌شود و آب اساسی‌ترین مشکل این روستا است تمام خانواده ها نمی‌توانند از شهر آب بیاورند چون آب شهرآباد قابل خوردن نیست و آلودگی زیادی به نیترات دارد.

 

وی افزود: زمین برای چاه خریداری شده است و حصارکشی و تجهیز 2سال است انجام شده اما به دلیل عدم بودجه رها شده است این روستا 3هزار نفر جمعیت دارد و بعضی از مردم مجبور هستند از این آب استفاده کنند به همین دلیل اغلب مردم از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند ما 2 کیلومتر از شهر مشهد فاصله داریم اما از آب آشامیدنی بی بهره هستیم، برای مردم روستا سخت است که یک عمر از تانکر آب خود را تامین کنند.

 

منصوری تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات مردم روستا وجود افراد بی هویت است این روستا به دلیل اینکه نزدیک شهر است جایگاهی برای افراد بی هویت شده است بارها از طریق استانداری پیگیری کرده‌ایم در این روستا افرادی زندگی می‌کنند که اهل تسنن و دیگر فرقه‌ها هستند و این برای مردم روستا مشکل ساز شده است.بارها شاهد بوده ایم که 40 نفر در یک خانه کوچک زندگی می‌کنند که حتی بعضی از آنها باهم نسبت ندارند و به محض اینکه احساس خطر می‌کنند روستا را ترک می‌کنند.

 

وی اظهار کرد: طرح هادی روستایی 10 سال است که به تصویب رسیده است اما متاسفانه ما خود اقدام به آسفالت خیابان اصلی روستا کرده‌ایم باید برای کوچه‌ها متری 70هزار تومان از مردم پول بگیریم اما این هزینه برای مردم سنگین است.

 

دهیار روستای شهرآباد افزود: شغل مردم روستا کشاورزی است مردم زمین دارند اما آب ندارند و با آستان قدس رضوی شراکتی کار می‌کنند مردم روستا و در قبال گوجه فرنگی که می‌کارند از آب فاضلاب آستان قدس استفاده می‌کنند و مقداری از پول این گوجه برای آستان قدس است اگر بتوانیم آب چاه را برای مصارف کشاورزی استفاده کنیم 100درصد اشتغالزایی در روستا انجام می‌شود.

 

منصوری افزود: سه پیچ خطرناک در جاده شهرآباد تا مهدی آباد وجود دارد که بسیار خطرناک است و دید شبانه در این جاده صفر است و هیچ گونه چراغی وجود ندارد از طرفی جاده بسیار کم عرض است.

 

وی گفت: کارخانه استان قدس باعث آلودگی آب روستا و وجود ضایعات و پسماند این کارخانه به اطراف روستا شده و آلودگی صوتی زیادی ایجاد کرده است وجود تصفیه خانه فاضلاب که آب غیر تصفیه را وارد زمین های کشاورزی می‌کنند و آب شهر اباد نیز با این آلودگی ها تداخل پیدا کرده است و موجب بروز آلودگی شدید شده است.

 

دهیار روستا عنوان کرد: قبرستان روستا حصار ندارد و به طور شبانه بارها شاهد بوده ایم که از شهر و یا روستاهای اطراف جنازه هایشان را در اینجا دفن می‌کنند.

 

نماینده شرکت آب فاضلاب روستایی گفت: آب روستای شهر آباد از محل چاه تامین می‌شود و آب کشاورزی از فاضلاب آستان قدس و تنها روستایی که آب آن آلوده به نیترات است شبکه آب رسانی تعریض شده است و 50 تا 60درصد مشکلات حل شده اما یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با 400میلیون تومان نیز میتوان مشکل را حل کرد.

 

صالحی رئیس سازمان محیط زیست خراسان رضوی گفت: استفاده از آب فاضلاب در کشاورزی ممنوع است و سبب بروز بیماری در مردم می‌شود 6 هزار واحد صنعتی در مشهد داریم و با قاطعیت تا به امروز برخورد کرده ایم بنابر این در رابطه با مشکلات روستای شهر آباد نیز با آستان قدس برخورد می‌کنیم.

 

یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت حاشیه نشینی است که با آن درگیری زیادی دارد و از مصوبات دولت در مشهد نیز موضوع حاشیه نشینی بوده است ما بدون حضور مردم نمی‌توانیم کار کنیم مردم باید خود نیز ما را یاری کنند و پای کار بیایند.

 

یکی از ساکنان روستای شهرآباد می‌گوید: اصلا امنیت نداریم دخترم به دلیل نبود دبیرستان مجبور است به روستای مهدی آباد برود اما همیشه با دلهره او را به مدرسه می‌فرستم.

 

خانم دیگری می افزاید: در این روستا نه امکانات درمانی وجود ندارد و نه امکانات فرهنگی و تفریحی جوانان و نوجوانان منطقه هیچ تفریحی ندارند که انرژی خود را تخلیه کنند مهمترین مشکل ما آب است اب که حل شود دیگر مشکلات نیز باهمت مردم رفع می‌شود.

 

پلان پنجم: پاوان؛ نبود امنیت به دلیل عدم روشنایی در روستا

دهیار روستای پاوان نیز گفت: مهمترین مشکل ما آب است که از طریق یک منبع تامین می‌شود اما برای اتصالات پی‌گیر هستیم چرا که در گذشته این چاه برای 40 خانوار بوده است اما امروز 280خانوار در این روستا زندگی می‌کنند.

 

وی افزود: هزینه آسفالت در توان مردم نیست و با پیگیری‌های صورت گرفته بودجه تخصیص یافته است معضل دیگر روستا بافت روستا و معضلات ساخت و سازها است که می‌گویند غیرمجاز است و در طرح هادی نیست از طرفی در جاده ورودی روستا بارها تصادف شده است چرا که روشنایی در ورودی روستا نیست از طرفی کال قره خان را سال گذشته شهرداری لوله‌کشی کرده است اما متاسفانه سیل وارد روستا می‌شود و روستا بارها مسدود شده است.

 

دهیار روستا خاطرنشان کرد: متاسفانه آبی که برای کشاورزی استفاده می‌شود آب مناسبی نیست و آب فاضلاب خانگی است از طرفی این روستا حیاط خلوتی برای معتادان گلشهر است و معتادین در تمام طول روز در این روستا پرسه می‌زنند و بارها از منازل و زمین های کشاورزی دزدی کرده اند حتی امنست شغلی هم نداریم.

 

وی افزود: تلفن ثابت نیز برای روستا مجدد وصل نمی‌شود می‌گویند کابل ها فرسوده شده است و امکان خط جدید نیست.

 

یکی از مردان روستای پاوان می‌گوید: روستای پاوان علاوه بر نبود آسفالت روشنایی نیز ندارد و تصادفات زیادی در طول سال در این محور رخ می‌دهد و از ساعت 19 که می‌گذرد هیچ زنی جرات نمی‌کند از خانه بیرون بیاید چرا که به دلیل نبود روشنایی امنیت جانی و مالی ندارند.

 

 

 

منبع: تسنیم

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون