تاریخ خبر: کد خبر: 8555

زاویه نگاه جدید «قاصدنیوز» به اتفاقات این چند روزه در فرودگاه مشهد

بدشانسی ماهان به خاطر حضور خبرنگاران!/ فرزند دیار ایرباس هاج و واج منتظر یک سوپرایز!/ وقتی آستان قدس و شهرداری جور بی‌تدبیری‌ها را کشیدند

حالا این مسافر فرانسوی که غصه‌اش نه از هواپیما و کیفیت آن، بلکه از سوء مدیریت دست‌اندرکاران است، روزی قظعا به دیار ایرباس بازخواهد گشت و در دلش به مسئولان ما قاه قاه می‌خندد که سوراخ دعا را گم کرده‌اند.

بدشانسی ماهان به خاطر حضور خبرنگاران!/  فرزند دیار ایرباس هاج و واج منتظر یک سوپرایز!/ وقتی آستان قدس و شهرداری جور بی‌تدبیری‌ها را کشیدند

به گزارش «قاصدنیوز»، برف بی سابقه در مشهد سبب شد بسیاری از پروازها لغو و یا با تاخیر نجومی همراه شود. تا این جای کار طبیعی است و حتی کشورهای دیگر نیز بارها و بارها با این دست اتفاقات دست و پنجه نرم کرده‌اند. اما نکته مهم نحوه برخورد ایرلاین‌ها با مسافران سرگردان است. برخوردی که به هیچ وجه در شان مردم نیست و متاسفانه خیلی از آنها و مسئولین فرودگاهی بی تفاوت از کنار این ماجراها می‌گذرند و لذا بارها و بارها شاهد تکرار آن هستیم.

 

در این چند روز پروازهای زیادی لغو شد اما یک نمونه آن بسیار سر و صدا کرد. دلیل این سر و صدا هم حضور اتفاقی خبرنگار مطرح یک خبرگزاری در این هواپیما بود و الا از این هواپیما نیز مانند بقیه پروازها صدایی به بیرون نمی‌رسید.

 

این پرواز،  پرواز مشهد- تهران هواپیمایی ماهان بود که  به گفته کیان عبداللهی سردبیر گروه های سیاسی و بین الملل خبرگزاری تسنیم که از مسافران این هواپیما بوده است، بیش از 28 ساعت تاخیر داشت.

 

 او در کانال تلگرامی خودش نوشت:

« بیش از 28 ساعت از تاخیر در پرواز مشهد-تهران ماهان که حقیر نیز در آن حضور دارم می گذرد؛ دیروز 4 ساعت و امروز تا این لحظه 8 ساعت داخل هواپیما نشسته ایم اما نه از پرواز خبری هست  نه از کنسلی و نه از توضیح قانع کننده ای درباره علت این فاجعه مدیریتی و ساماندهی!

آب هواپیما تمام شده  برق برای دقایقی قطع شده و تعداد قابل توجهی از افراد مسن با مشکلات مهم جسمی مواجه شده اند به گونه ای که اورژانس تا داخل هواپیما کشانده شده. غیر از این چند هواپیمای دیگر هم هستند که به اوضاع مشابهی دچارند.»

 

یکی دیگر از مسافران نیز که احتمالا از کانال همین آقای عبداللهی صدایش را به این خبرگزاری رسانده است، می‌گوید:

«به رغم حضور نزدیک به ۷ ساعته مسافران در داخل هواپیما در دیروز و امروز هنوز این پرواز انجام نشده است و نه حتی پذیرایی از مسافران صورت می‌گیرد. ماهان این پرواز را نه کنسل می‌کند و نه انجام می‌دهد. مسافران خسته شده اند و با مسئولین پرواز مشاجره می کنند.»

 

 

سید یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس نیز که از نزدیک شاهد ماجرا بوده است، در کانال تلگرامی خود نوشت:

« از روز گذشته تاکنون، ده‌ها پرواز فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد لغو شده است. این لغوها البته با اطلاع قبلی نیست. در موارد متعدد کارت پرواز صادر می‌شود، مسافران به داخل هواپیما منتقل می‌شوند و پس از چند ساعت معطلی در داخل هواپیما، پیاده شده و در فرودگاه رها می‌شوند.

دیشب فرآیند یخ‌زدایی دچار اختلال شد. یکی از هواپیماها حرکت کرد اما در برف گیر کرد و متوقف شد. خلبان پرواز ما می‌گفت «واقعا نمی‌دانم چه بگویم؛ یک برف آمده است و این فرودگاه به این وضع افتاده است.

مردم در نمازخانه محقر فرودگاه مستقرند. گاه و بیگاه صدای شکایت توام با فریاد جمعیتی که پروازشان لغو می‌شود، شنیده می‌شود.

اینجا کسی عباس آخوندی را نمی‌شناسد و نمی‌داند که این مجموعه مدیریتی ناتوان، به جای رفع نیازهای اساسی فرودگاه‌ها، هواپیمای نو می‌خرند و با آن عکس یادگاری می‌گیرند. اینجا مردم، حتی دولت آقای حسن روحانی را هم نمی‌شناسند. این افتضاحات را به پای نظام می‌نویسند.
من نمی‌دانم آقای عباس آخوندی مشغول نظریه پردازی درباره مرکانتیلیسم است یا در حال پوشاندن لباس FDI به تن ایرباس‌های نو. اما هر که هست و هر دغدغه‌ای دارد، کفایت اداره یک فرودگاه را هم ندارد.»

 

خبرگزاری فارس نیز به لطف حضور جبرائیلی توانست وقایع رخ داده در فرودگاه مشهد را به صورت گسترده پوشش دهد و صدای مردم را به گوش مسئولان برساند.

 

پرواز ۲۸۰۱ معراج از مشهد به تهران نیز به همین شکل بوده است و مسافران پس از ۶ ساعت محبوس شدن در هواپیما بلاتکلیف ماندند و تشنج و درگیری فیزیکی نیز در هواپیما صورت گرفته است.

 

با این وجود اما آبی از مسئولین این ماجرا گرم نشد و نهایتا شهرداری و آستان قدس رضوی به داد مسافران رسیدند.  بامداد دیروز با تدبیر مسئولان آستان قدس رضوی، ۲۰ تن از خادمان حرم امام(ع) در محل فرودگاه حاضر شدند و با هماهنگی شهرداری مشهد، ۱۰ دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران به حرم رضوی به فرودگاه اعزام شد.

 

یکی از رواق‌های حرم امام رضا(ع) نیز برای اسکان زائران اختصاص یافت و شرکت نان قدس رضوی نیز پذیرایی مختصری آماده کرد. بخش امانات حرم برای دریافت اسباب و بار مسافران هماهنگ شد و زائران بازمانده از پرواز، صبحانه را میهمان امام رئوف بودند.

 

نکته آخر اینکه اگر خبرنگاری در آن هواپیما نبود، صدای مردم به کسی نمی‌رسید و اگر شهرداری و آستان قدسی وجود نداشتند، و حرم امام رضایی نبود باز هم کسی به داد مردم نمی‌رسید. این مشکل استثنائا اینگونه و موقتا حل شد اما به صورت مدام در سراسر کشور مردم با این دست از بی تدبیری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

دولت می‌تواند به جای نوشتن منشور حقوق شهروندی و از این دست منشورهایی که تضمینی برای اجرایی شدن آن نیز نیست، به همان قوانینی که در آن حقوق مسافر لحاظ شده است عمل کند و دستگاه‌های زیربط را نیز وادار کند تا به آن عمل کنند. آیین‌نامه حقوق مسافر اگر درست رعایت شود می‌تواند از بسیاری از این اتفاقان ناگوار جلوگیری کند.

 

همچنین مسئولان هواپیمایی بدانند این بی تدبیری‌ها با خرید هواپیمایی که بوی  نویی بدهد، درست نمی‌شود و باید طرحی نو دراندازند. خبرنگار تسنیم در بخشی از نوشته خودش به مسافری فرانسوی اشاره می‌کند که در هواپیما، هاج و واج نظاره گر وضع موجود است:

«همه ی اینها به کنار؛ یک مسافر فرانسوی داخل هواپیما حضور دارد که از همان ابتدای کار متعجبانه و با خنده به اوضاع می نگرد؛ تصور میکنم او به احتمال فراوان گمان میکند سیستم مدیریت راه ها از آقای آخوندی گرفته تا پایین ترینشان در شرکت ماهان نمایشی ترتیب داده اند تا مسافران را سورپرایز و شادمان کنند. و الا بعید است که او سیستمی را دیده باشد که چنین فاجعه ای به بار بیاورد و کک کسی هم برای بازخواست موثر مدیران مربوطه نگزد.»

 

حالا این مسافر فرانسوی که غصه‌اش نه از هواپیما و کیفیت آن، بلکه از سوء مدیریت دست‌اندرکاران است، روزی قطعا به دیار ایرباس بازخواهد گشت و در دل، به مسئولان ما که سوراخ دعا را گم کرده‌اند قاه قاه می‌خندد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون