تاریخ خبر: کد خبر: 8525

پاسخ آیت الله علم الهدی به کنایه روحانی درباره مخالفت ها با برگزاری کنسرت در مشهد

چندی پیش که آقای رییس جمهور به مشهد آمده بود، به من گفت «فکر می کنم شما با نقاره خانه امام رضا(ع) هم روزی مخالفت کنید.» به ایشان گفتم «اشتباه می کنید؛ بنده نه تنها با نقاره خانه امام رضا(ع) مخالفت ندارم بلکه با 20 آموزشگاه بزرگ موسیقی که امروز در مشهد مشغول به فعالیت هستند هم مخالفت نکرده ام.

پاسخ آیت الله علم الهدی به کنایه روحانی درباره مخالفت ها با برگزاری کنسرت در مشهد

به گزارش قاصدنیوز، آیت الله سید احمد علم الهدی در بخشی از برنامه سفر خود به شهرستان نیشابور، با فعالان فرهنگی، نخبگان و جوانان این شهرستان دیدار کرد. نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخشی از سخنان خود، تمرکز روی قشر جوان را اصلی ترین راهبرد دشمنان در مسیر خصومت با انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: جوان جامعه هدف دشمنان هستند و دشمن این مطلب را معاینه کرده و دیده است که صف راهپیمایی اول انقلاب را قشر جوان تشکیل داد؛ در دفاع مقدس آن کسی که با وجود همه ضعف تجهیزات و فقر امکانات، سنگری در برابر گلوله داغ شد، قشر جوان بود و در عرصه فناوری هم قشر جوان وارد شده است.

 

وی تأکید کرد: به اذعان خود دشمنان، تنها کشوری که فناوری هسته ای اش را از قدرت ها نگرفته بود، ما بودیم و این محصول اندیشه جوانان بود و گناه دانشمند هسته ای جوان، شهید احمدی روشن، فقط این بود که عالِم بود.

 

دشمن برای کشیدن سفره دین از زیر پای جوانان ما تلاش می کند

امام جمعه مشهد مقدس گفت: دشمنان می دانند تنها کاری که برای نابودی نسل جوان قابل اجراست، این است که سفره دین را از زیر پای آن ها جمع کنند؛ یعنی جوان بی دین شود چرا که اگر بی دین شود، دیگر با اسلام و انقلاب کاری ندارد و از استعداد خود در این جهت استفاده نمی کند و استعداد علمی خود را در خدمت شکم و شهوت قرار می دهد.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در پاسخ به یکی از جوانان حاضر در این جلسه که گفت «مشکل امروز جوانان برگزاری کنسرت نیست»، تصریح کرد: اتفاقا مشکل اول جوانان همین مسأله است چرا که با این ترویج فجایع، دشمن می خواهد سفره دین را از زیر پای جوان ما بکشد تا تمام قدرت و استعداد و احساس خود را در خدمت شکم و شهوتش قرار می دهد و دشمن به راحتی از این جوان برای خود مزدور بسازد.

 

وی؛ اشتغال، ازدواج، زندگی، خانه و درآمد را مشکل جوانان دانست و تصریح کرد: این گونه نیست که ولنگاری فرهنگی مشکل جوانان ما نباشد. ولنگاری فرهنگی در انقلابی بودن جوانان ما ایجاد رکود می کند.

 

مشکل ما با کنسرت به دلیل حواشی مبتذل آن است؛ نه موسیقی

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: مسأله کنسرت، مسأله موسیقی نیست؛ درباره موسیقی مراجع فتوا داده اند و شما بر اساس فتوای مرجع خود حلال و حرامش را تشخیص می دهید. مشکل کنسرت، حواشی آن است. بنده به آقای رییس جمهور و آقای وزیر ارشاد هم این حرف را گفته ام.

 

امام جمعه مشهد، خاطرنشان کرد: چندی پیش که آقای رییس جمهور به مشهد آمده بود، به من گفت «فکر می کنم شما با نقاره خانه امام رضا(ع) هم روزی مخالفت کنید.» به ایشان گفتم «اشتباه می کنید؛ بنده نه تنها با نقاره خانه امام رضا(ع) مخالفت ندارم بلکه با 20 آموزشگاه بزرگ موسیقی که امروز در مشهد مشغول به فعالیت هستند هم مخالفت نکرده ام. بعضی آموزشگاه های موسیقی مشهد از آموزشگاه های تهران هم وسیع تر هستند. بنده با فسق و فجوری که در حاشیه کنسرت صورت می گیرد و جریانی است که نسل جوان ما را به فساد می کشاند، مخالفم.»

 

وی در پایان یادآور شد: این که بنده گفتم «استان خراسان و مشهدِ امام رضا(ع) مستثنی باشد»، به این معنا نبوده که قانون خود مختار اجرا شود؛ به آقای روحانی هم گفتم خداوند در قرآن می فرماید ما حریم مسجدالاقصی را مبارک کردیم؛ اگر مسجدالاقصی «بارکنا حوله» است، حرم امام رضا(ع)، این گونه نیست؟ این را باید بپذیریم که بزرگ ترین هدف دشمن برای براندازی انقلاب و اسلام، کشیدن سفره دین از زیر پای جوانان ماست.

 

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شناخت و تحقق بخشی عنوان «انقلابی بودن» در همه ابعاد اجتماعی، نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: اولین اصل انقلابی بودن در سیره حضرت زینب(س)، «بصیرت» است. ایشان از همان اول دشمن را می شناختند و در عرصه انقلاب هم این موضوع نصب العین حضرت زینب(س) بود و حرکات ایشان در راستای خنثی سازی توطئه های دشمن قرار داشت.

 

وی با اشاره به نقش بصیرتی حضرت زینب(س) در جریان قیام کربلا، یادآور شد: هنگامی که یزید می خواست در شام از فرماندهان خود گزارش کربلا را بشنود، افسردگی و ملالت را در حال یکی از آن ها دید و علت این وضعیت را جویا شد. او در بیان علت حال خود گفت «روحیه مرا این 84 زن و بچه از من گرفتند. ما آن ها را به اسارت بردیم تا ذلیل شوند و هیبت پیامبر(ص) از چشم مردم بریزد؛ اما هرچه آن ها را گرسنه و تشنه نگاه می داشتیم، حاضر نبودند به ما التماس کنند. حتی در برابر کتک خوردن نیز، داغ شنیدن یک التماس را بر دل مان گذاشتند.»

 

رفتار انقلابی سوژه ضعف به دست دشمن نمی دهد

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: رفتار یک انقلابی باید به گونه ای باشد که به هیچ وجه سوژه ضعف به دست دشمن ندهد؛ نه این که بگوید «ما هیچ چیز نداریم و شما بیایید تحریم های تان را بردارید تا اقتصاد ما خوب شود.»

 

 وی افزود: حضرت زینب(س) 84 زن و بچه را در انقلابی بودن مدیریت کرد و در این مسیر ابتدا می دانست که دشمن از دشمنی خود دست بر نمی دارد و چاره ای جز ایستادگی در برابر او وجود ندارد؛ ثانیا می دانست که انسان ممکن است همه چیزش را برای ایستادگی در برابر دشمن بدهد. این درس انقلابی بودن است.

 

آخوند ضد انقلاب از سرسخت ترین دشمنان امام زمان است

 همچنین  آیت الله سید احمد علم الهدی در درس خارج فقه حکومتی که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به ادامه تبیین دیدگاه مرحوم صاحب جواهر پیرامون ولایت فقیه پرداخت.

 

 نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در بخشی از این جلسه، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل را تحقق آرمان تمام فقها در طول تاریخ دانست و گفت: آنچه امام عمل کردند، عصاره تمام افکار و آرزوهای فقها و علما در طول بیش از هزار و صد سال غیبت امام زمان(عج) بوده که امروز به دست ما سپرده شده است.

 

پاسخ به استدلال های مخالفان انقلاب اسلامی

آیت الله علم الهدی با بیان این که در زمان انقلاب عده ای از علما بودند که با نهضت اسلامی مخالفت کرده و آن را نادرست می دانستند، خاطرنشان کرد: عده ای در زمان مبارزه مخالف نهضت بودند که جمعی از آن ها بعد از انقلاب با امام هم راستا شدند اما خدا نکند عالِمی بی دین شود. برخی حتی پس از انقلاب برای مخالفت با امام(ره) این گونه استدلال کردند که تشکیل حکومت باید با بیعت مردم آغاز شود و از امام می پرسیدند «چرا شما مبارزه کردید و با مبارزه حکومت تشکیل دادید؟»

 

وی در پاسخ به شبهه مخالفان انقلاب اسلامی، یادآور شد: اگر فقیه قدرت تشکیل حکومت داشته باشد و مردم نیز با او حاضر به بیعت باشند، قیام و مبارزه بر او واجب است؛ نه این که بنشیند تا مردم به در خانه او بیایند و بخواهند با او بیعت کنند.

 

 

 

مبارزه با تحجر باید مانند مبارزه با وهابیت باشد

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به مذموم بودن تحجر در هر زمان و دوره ای، به شرایط متحجرانه حاکم بر نجف اشرف در زمان مرحوم صاحب جواهر اشاره و اظهار کرد: اگر یک آخوند متحجر پیدا کردید، همانطور که با وهابی می جنگید با او بجنگید چرا که اگر تحجر مسلط شود واقعا مصیبت است. آخوند ضد انقلاب از سرسخت ترین دشمنان امام زمان(عج) است. مرحوم صاحب جواهر در چنین فضایی قرار داشتند و در کتاب تجارت خود در میان بحث بیع سخن خود درباره ولی فقیه را مطرح کرده است.

 

آیت الله علم الهدی افزود: مرحوم کاشف الغطاء نیز عبارتی درباره امر به معروف و نهی از منکر دارند و می گویند آن جا که نیاز به ورود حکومت است، ولی فقیه باید حکومت را تحصیل کند. یکی از مطالب بکر صاحب جواهر این است که پاسخ به این سؤال را مطرح کرده که «آیا لازم است فقط زمانی که مردم به سوی فقیه آمدند حکومت را بپذیرد یا این که خودش برای تحصیل حکومت باید تلاش کند؟»

 

وی ادامه داد: آیا اگر مردم اجتماع نکردند، قیام بر ولی فقیه جایز است تا بتواند حکومت را تحصیل کند؟ برخی به فرمایش امیرمؤمنان(ع) در خطبه شقشقیه استدلال کرده اند که «حضور حاضر باید باشد و اگر نباشد، تشکیل حکومت بر ولی واجب نیست» و می گویند با توجه به این نکته، قطعا ولی فقیه از ولی معصوم(ع) جلوتر نیست.

 

تبیین استدلال مرحوم صاحب جواهر برای قیام ولی فقیه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تأکید کرد: مرحوم صاحب جواهر این گونه مطرح کرده که آیا اصولا امر به معروف و نهی از منکر وجوب دارد یا خیر. سپس می گوید اگر امر به معروف و نهی از منکر جز با تشکیل قدرت ممکن نباشد، فقیه باید برای تحصیل حکومت قیام کند.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: اگر در زمانی مثل زمان آیت الله بروجردی، فقیه عوامل قدرت و امکان تشکیل حکومت نداشته باشد، چون تکلیف مشروط بر قدرت است، معذور است اما اگر قدرت تشکیل حکومت داشته باشد، تشکیل حکومت بر او واجب است چرا که مقدمه یک امر واجب، واجب است.

 

وی در بخش دیگری از درس خارج فقه امروز خود به این پرسش که «آیا ولی فقیه منصوب امام زمان(عج) است یا خیر؟» پاسخ داد و گفت: مبنای مرحوم کاشف الغطاء این است که این حاکم را امام(ع) نصب کرده چرا که او وکیل امام(ع) است و کاری که انجام می دهد، گویی خودِ امام(ع) انجام داده است. اما این گونه نیست چرا که اگر صحیح می بود، پس وقتی محقق کرکی شاه صفوی را نصب می کرد، باید آن شاه را نیز منصوب از طرف امام زمان(عج) قلمداد می کردند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ولایت امام زمان(عج) را عین ولایت پیامبر اکرم(ص) دانست و در تبیین جایگاه ولایت فقیه بر اساس توقیع شریف امام زمان(عج)، اظهار کرد: امام زمان(عج) به نائب خود وکالت عامه داده اند و تمام مبنای استدلالی ما بر ولایت مطلقه فقیه، همین وکالت عامه او از طرف امام زمان(عج) است. اما آیا می توانیم به یک مجتهد جامع الشرایط تعابیر «حجت الله» و «ولی الله» را نسبت دهیم؟ خیر؛ می گوییم «حجت حجت الله.»

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به این که تعبیر «اولی الامر» نیز مخصوص معصوم(ع) است و در غیر این صورت، فرمان پروردگار بر خلاف فطرت بشر می شد، گفت: روایتی که در تفسیر این آیه شریفه آمده، 12 امام معصوم(ع) را نام می برد و استدلالی که ما برای اثبات ولایت فقیه به «اولی الامر» می کنیم، به معنای این است که امام زمان(عج) بر اساس این روایت اولی الامر محسوب می شوند و در نتیجه اطاعت از ایشان که نسبت به رجوع به ولی فقیه در عصر غیبت فرمان داده اند، واجب است. پس استدلال ما به این آیه شریفه به معنای این نیست که ولی فقیه را مصداق اولی الامر بدانیم.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون