تاریخ خبر: کد خبر: 8421

مروری بر مستندات قانونی لغو کنسرت‌ها در مشهد و خراسان‌رضوی

بی‌اطلاعی عجیب رئیس جمهور از اختیارات قانونی شورای فرهنگ عمومی استان‌ها/ امام‌جمعه مشهد تاکنون از اختیارات قانونی خود درباره ماجرای کنسرت‌ها استفاده نکرده است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور که منصوب رئیس جمهور می باشد، گفته است: مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی هیچ نیازی به تائید مجمع تشخیص مصلحت یا دولت نداشته و به منزله قانون است که باید تلاش شود تا تمامی این مصوبات در راستای رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه اجرایی و عملیاتی شود.

بی‌اطلاعی عجیب رئیس جمهور از اختیارات قانونی شورای فرهنگ عمومی استان‌ها/ امام‌جمعه مشهد تاکنون از اختیارات قانونی خود درباره ماجرای کنسرت‌ها استفاده نکرده است

به گزارش«قاصدنیوز»، پس از اظهارنظرهای مختلف پیرامون برگزاری کنسرت در مشهدمقدس و خراسان رضوی و عقب نشینی وزیر ارشاد از موضع خود و اعلام آنکه در مشهد کنسرت برگزار نخواهد شد، رئیس جمهور حقوقدان چندی پیش در اظهارنظری غیرتخصصی اعلام کرد: ما مجلس شورای اسلامی داریم، هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی تواند قانونگذاری کند. وزیر ما هم نباید تبعیت کند و باید تابع قانون باشد.

 

روحانی همچنین اظهار داشت: اگر قانونی می خواهد، وضع شود نمایندگان در مجلس شورای اسلامی تصویب می کنند و آن را شورای نگهبان تایید می کند و پس از آن ابلاغ و عملیاتی می شود اما قبل از سیر قانونی، بی قانونی خوب نیست. بی قانونی به نام دین و دلسوزی برای دین بدتر است، ما قانون و مقررات داریم و به آن افتخار می کنیم.

 

وی با بیان این که این کشور، کشور قانون است، گفت: در کلمات امام خمینی(ره) نگاه کنید، دهها و صدها بار تاکید شده که حکومت اسلامی حکومت قانون است.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: اگر قانون مورد بی احترامی قرار گیرد سنگ روی سنگ بند نمی شود.

 

گرچه که حسن روحانی نامی از آیت الله علم الهدی و استان خراسان رضوی نبرده است، اما مصداق این سخنان او که برخی ها آن را بهانه ای برای فراموشی افکار عمومی از مشکلات اقتصادی و پرونده های باز همانند قراردادهای نفتی، FATF، کرسنت، رکود اقتصادی و... می دانند، مسلماً به خراسان رضوی اشاره دارد.

 

در همین رابطه ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد:

 

شورای فرهنگ عمومی استان به عنوان عالی ترین نهاد تصمیم گیری فرهنگی، متشکل از 24نفر شامل:

  •  امام جمعه مرکز استان به عنوان رئیس شورا
  •  استاندار به عنوان نایب رئیس شورا
  •  رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان
  •  مدیر کل سازمان صدا و سیمای مرکز استان
  •  یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان به انتخاب مجمع نمایندگان استان.
  •  یک نفر از رؤسای دانشگاه‌های مرکز استان به انتخاب مجمع رؤسای دانشگاه‌های مرکز استان.
  •  رئیس سازمان آموزش و پرورش استان
  •  مدیر کل اطلاعات استان
  •  مدیر کل تربیت بدنی استان
  •  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان
  •  شهردار مرکز استان
  •  فرمانده نیروی انتظامی مرکز استان
  • فرمانده نیروی مقاومت بسیج مرکز استان
  • رئیس جهاد دانشگاهی مرکز استان
  • رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان
  • رئیس کل دادگستری استان
  • مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که مسئولیت دبیری شورا را نیز عهده‌دار است.
  •  یک نفر از رؤسای نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاههای استان به انتخاب مجمع نهاد نمایندگی استان.
  • مسئوول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان
  • مسئول دفتر رسیدگی به امور مساجد استان یا یک نفر از ائمه جماعات فعال به پیشنهاد امام جمعه
  • یک نفر از ارباب جراید استان به پیشنهاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و تأیید شورای فرهنگ عمومی استان
  • سه نفر از شخصیت های معتبر فرهنگی و هنری استان (حداقل یک نفر از خواهران) به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان

 

در یکی از 3 بند وظایف شورای فرهنگ عمومی استان ها آمده است:

اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی از طریق:

  • تهیه و تدوین و پیشنهاد طرح‌های عملیاتی و کاربردی برای بهبود شاخص‌های فرهنگ عمومی استان.
  • تلاش در جهت ایجاد همکاری، هماهنگی و همسویی بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مجریان فرهنگی استان درزمینه ساماندهی برنامه‌های فرهنگی استان.
  • اتخاذ شیوه‌های تشویقی در استان به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف
  • برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و تدوین شیوه‌‌نامه‌های لازم جهت ایفای وظایف در چارچوب سیاست‌های شورای فرهنگ عمومی.

 

شاید این شبهه و سوال به وجود آید که این شورا با چه اختیاراتی می تواند مصادیق موارد فوق را تشخیص و اجرایی نماید. در همین رابطه حجت الاسلام شاهمرادی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور 30مرداد95 در همایش شوراهای فرهنگ عمومی اردبیل گفته است:

  • مصوبات جلسات شورای فرهنگ عمومی هیچ نیازی به تائید مجمع تشخیص مصلحت یا دولت نداشته و به منزله قانون است که باید تلاش شود تا تمامی این مصوبات در راستای رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی در جامعه اجرایی و عملیاتی شود.

 

همچنین وی در 31فروردین 1395 در جمع خبرنگاران بجنوردی گفته است:

  • مسئولان شورای فرهنگ عمومی بالاترین مقام هر استان را دارند، همچنین حکم مصوبات شورای فرهنگ عمومی هر استان حکم قانون و توسط دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است.

    شورای فرهنگ عمومی در هر استانی بالاترین مقام تصمیم‌گیری را برای رصد کردن مسائل فرهنگی دارد.

 

 

حال درباره خراسان رضوی با بررسی های صورت گرفته «قاصدنیوز»، مشخص شد در این استان برخلاف دیگر استان ها که امام جمعه شهر مرکز، رئیس شورای فرهنگ عمومی آن استان است، این مسئولیت به احترام مرحوم آیت الله واعظ طبسی در دست ایشان بوده است که وی نیز آن را به استاندار وقت تفویض نموده بود:

 

  •  آیت‌الله عباس واعظ طبسی که ظهر امروز 27 اردیبهشت ماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در محل تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی سخن می‌گفت در ادامه اظهار کرد: بنده از حسن‌ظن وزیر محترم ارشاد، شورای فرهنگی عمومی کشور و استاندار خراسان رضوی نسبت به خودم تشکر می‌کنم اما حقیقت این است که به دلیل مشغله‌های فراوان نمی‌توانم مسئولیت ریاست شورای فرهنگی عمومی استان را به عهده بگیرم.

    وی افزود: ریاست این شورا در استان‌ها عموما بر عهده  نمایندگان ولی فقیه و امام جمعه مرکز هر استان است اما در استان خراسان  وضعیت به نحوی است که نمایندگی ولی فقیه یک عنوان مجزا از امام جمعه دارد و به همین دلیل در استان خراسان این مسئولیت به عهده بنده گذاشته می‌شود و من این مسئولیت را به جناب آقای مهندس رشیدیان تفویض می‌کنم تا انشاء الله حرکت بانشاط‌تری را در این حوزه شاهد باشیم.

 

استاندار خراسان رضوی نیز در خرداد 1395 در این باره و تحولات پس از فوت آیت الله واعظ طبسی گفت:

  • قبل از رحلت آیت الله طبسی مسئولیت شورای فرهنگ عمومی استان با بنده بود اما پس از رحلت ایشان آیت الله علم الهدی فرمودند با توجه به مشغله‌هایی که استاندار دارند مسئولیت شورای فرهنگ عمومی استان را خودشان پیگیری می‌کنند.

 

اما نکته ماجرا آنجاست که آیت الله علم الهدی طی سالیان حضور در مشهد از سال 1384 تا زمان رحلت آیت الله طبسی هیچگونه جایگاه قانونی نداشته است و عدم ارائه مجوزها از سوی شورای فرهنگ عمومی به ریاست آیت الله واعظ طبسی بوده است.

در همین رابطه سخنگوی وزیر ارشاد اول شهریور ماه 1395 گفته است:

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان این‌که ۱۱ سال در شهر مشهد کنسرت برگزار نشده است، اظهار کرد: این موضوع ربطی به این دولت ندارد. شهر مشهد از قانون مستثنی نیست، صحبت‌ها و نظرات وزیر ارشاد نیز در موضع عقب‌نشینی نیست، بلکه در موضع ملاحظه است.

 

از سوی دیگر  آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی مطابق اطلاعات موجود در پایگاه اینترنتی آن مربوط به ماه ها پیش از درگذشت آیت الله واعظ طبسی بوده و پس از رحلت ایشان نیز این جلسه از سوی دبیرخانه شورا که مسئولیت آن را مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی برعهده دارد، برگزار نشده است.

 

در همین رابطه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی تصریح کرده است:

 

پس از اعلام این گلایه‌ها از سوی اقشار مختلف و همچنین بررسی‌های صورت گرفته، دادگستری استان خراسان رضوی تصمیم بر این گرفت تا برای پیشگیری از آسیب‌های موجود، فعلا کنسرت‌ها اجرا نشوند تا زمانیکه در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی موضوع مطرح و چارچوبی برای برگزاری کنسرت مشخص شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منتظر تشکیل شورای فرهنگ عمومی برای بررسی این موضوع هستیم، گفت: هر تصمیمی که شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گرفت، علی القاعده اجرا خواهد شد ولی تا قبل از آن به خاطر اجراهای توام با مشکلات اخلاقی بنا بر این است که کنسرتی اجرا نشود.

صادقی در رابطه با گلایه‌هایی که از ناحیه مردم در رابطه با لغو کنسرت‌ها مطرح می‌شود، یادآور شد: موضوع عدم برگزاری کنسرت‌ تا تصمیم گیری در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، به دستگاه‌های مربوطه از جمله اداره کل ارشاد و ادارات ارشاد شهرستان‌ها اعلام و اطلاع رسانی شده است تا از صدور مجوز یا فروش بلیت و یا اعلام این مراسم خودداری کنند؛ اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها به هر دلیلی که خودشان می‌دانند ممنوعیت در اجرای کنسرت‌ها را رعایت نمی‌کنند و با فروش بلیت و اخذ پول از مردم توقعی را برای آن‌ها ایجاد می‌کنند و خود این دستگاه‌ها باید پاسخگوی گلایه‌های مردم باشند.

 

 

با همه تفاسیر به نظر می رسد رئیس جمهور محترم علاوه بر آنکه بایستی مطالعات حقوقی خود را افزایش دهد، باید به نظر شورای فرهنگ عمومی که تعداد قابل توجهی از اعضای آن را دولتی ها تشکیل می دهند و مصوبات آن مطابق اعلام دبیر شورای فرهنگ عمومی لازم الاجراست و نیازی به تایید مرجع دیگری ندارد، تمکین کند.

 

در خراسان رضوی نیز یعنی در دوران آیت الله واعظ طبسی، تاکنون نظر اعضای شورای فرهنگ عمومی به ریاست ایشان و تفویض به استاندار کنونی، بر عدم برگزاری بوده و آیت الله علم الهدی نقشی در عدم صدور مجوز در قبل از دوران مسئولیت فعلی نداشته است.

کلمات کلیدی

  • 1 0

    از این روشنگری سایت وزین قاصد نیوز بسیار ممنونم..جالبه که آقایان حقوقدان امروز سنگ قانونی را به سینه می زنند که قانون شکنان فتنه 88 زیر پا گذاشتند و ازفتنه گرانی که قانون و شرع را زیرپاگذاشتند و اصل نظام را نشانه رفتند حمایت می کنند و سودای رفع حصر این عوامل قتل جوانان بیگناه و ضایع کنندگان بیت المال و حرمت شکنان عاشورا را دارند!!

  • تلویزیون اینترنتی مستضعفین 1 0

    در هیاهوی کنسرت، از کرسنت هم خبری هست؟
    http://www.mostazafin.tv/video/5390

  • تلویزیون اینترنتی مستضعفین 0 0

    فیلم/ حاشیه سازی برای پوشاندن متن! اولویت کشور از نگاه مردم، کنسرت یا رفع بیکاری؟
    http://www.mostazafin.tv/video/7249

  • 0 0

    صحبت بین الصلاتین حجه الاسلام راجی در همین زمینه
    http://www.manbarak.ir/4518

ارسال نظر

تریبون