تاریخ خبر: کد خبر: 7609

نکته‌ای درباره آرامستان‌هایی که قرار است در اطراف حرم رضوی ایجاد شود+عکس

این طرح گرچه که به ایجاد فضای معنوی در اطراف حرم مطهر کمک خواهد کرد اما اگر اجرای آن بدون پیوست فرهنگی مشخص و قابل قبول باشد، به مکانی شبیه آرامستان های داخل حرم رضوی تبدیل خواهد شد که هم اکنون محلی است تخت و یک دست، فاقد جنبه های ایجادکننده تذکر روحی و مکانی برای دفن اشخاص اکثرا مرفه با هزینه ای بالای صدمیلیون تومان.

به گزارش«قاصدنیوز»، مطابق طرح ملی بهسازی بافت فرسوده حریم حرم مطهر رضوی، اقداماتی از قبیل تاسیس خیابان های شعاعی با نام شارستان، ره باغ ها، تخریب اماکن فرسوده، نوسازی و... از سال 1374 در حال انجام است که هدف آن برجسته نمودن نقش فرهنگی-مذهبی حرم مطهر حضرت رضا (ع) به مثابه یکی از قطب های جهان اسلام و سازمان دهی و سامان دهی جدید حوزه شهری مورد نظر به منظور تامین نیازهای خدماتی-رفاهی زائران اعلام شده است.

 

 

در همین حال قرار است مطابق نقشه زیر، در محل هایی که با نام «ره باغ» شناخته می شوند و هدف آن ها تسهیل حرکت پیاده زائران به مجموعه حرم مطهر، تداوم از مبادی ورودی مجموعه حرم مطهر تا حلقه مبدل، مسائل زیست محیطی، انتقال از حرکت سواره به پیاده و تامین ایستگاههای حمل و نقل عمومی است، آرامستان هایی ویژه دفن اموات در طبقه منهای 2 آن تاسیس گردد.

ره باغ شارستان اطراف حرم

«ره باغ» مکان هایی است که با رنگ سبز کم رنگ که منتهی به حرم می شوند، مشخص شده است

 

این طرح گرچه که به ایجاد فضای معنوی در اطراف حرم مطهر کمک خواهد کرد اما اگر اجرای آن بدون پیوست فرهنگی مشخص و قابل قبول باشد، به مکانی شبیه آرامستان های داخل حرم رضوی تبدیل خواهد شد که هم اکنون محلی است تخت و یک دست، فاقد جنبه های ایجادکننده تذکر روحی و مکانی برای دفن اشخاص اکثرا مرفه با هزینه ای بالای صدمیلیون تومان.

ره باغ حرم

امید است شورای اسلامی شهر مشهد در بررسی و اجرای این لایحه به عواقب و حواشی فرهنگی آن توجه ویژه نموده و تنها به خاطر تامین مالی پروژه ها، به پیوست فرهنگی آن بی‌توجهی ننماید.

 

بدیهی است که دیگر زیرپروژه های طرح بهسازی حریم حرم نیز دچار برخی کاستی‌های دیگری نیز می‌باشد که پیش از دغدغه‌مندان هویت فرهنگی و مذهبی مشهد بدان پرداخته اند و خواسته اند این هویت اصیل را به یک فضای اقتصادی همانند کیش و دوبی تبدیل نکنند.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون