تاریخ خبر: کد خبر: 5941

تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای مشهد2017 پرداخت نشده است

تقریبا ١٧ ماه دیگر عنوان استثنایی پایتخت فرهنگی جهان اسلام به مشهد اختصاص داده خواهد شد تا پایتخت معنوی کشور بتواند بیش از گذشته در سطح جهانی مطرح شود.

تاکنون حتی یک ریال اعتبار برای مشهد2017 پرداخت نشده است

به گزارش قاصدنیوز، اگرچه از اعلام انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ که آذر سال ٩٠ در هفتمین اجلاس سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی کنفرانس اسلامی «آیسسکو» بیش از ٤٤ ماه می‌گذرد؛ اما در این مدت هیچ اقدام عملی از سوی متولیان امر آغاز نشده است و فقط به برگزاری چند جلسه شورای راهبردی اکتفا شده است.

 

موضوعی که باعث شده است تا بسیاری از کارشناسان نگران نتیجه‌بخش‌بودن این رویداد مهم بوده و بر این باور باشند که جز اقدامات شعاری و انجام برخی کارهای نمایشی و شعاری، این انتخاب دستاورد دیگری برای مشهد نخواهد داشت.

 

مقوله‌ای که به عقیده متخصصین به اعتبارات مالی قابل توجه نیاز نداشته و فقط با استفاده درست از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی صحیح امکان استفاده حداکثری از این فرصت گران‌بها را برای مشهد به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران فراهم می‌آورد.

 

راه را اشتباه رفته‌ایم

در همین راستا رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا می‌گوید: در حال حاضر ما در موضوع مشهد ٢٠١٧ راه را به اشتباه رفته‌ایم و اگر قرار باشد این مسیر ادامه داشته باشد به نتیجه قابل ملاحضه‌ای نخواهیم رسید.

 

حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی می‌افزاید: شورای راهبردی مشهد ٢٠١٧ نیز تاکنون ٢ تا ٣ جلسه نیز بیشتر نداشته است و در این جلسات نیز بیشتر وقت به ارائه گزارش اقدام شده است و وقتی برای محتوای بحث‌ها و مباحث نظری نشده است.

 

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر ما مسیر را اشتباه می‌رویم و مجموعه اقداماتی که تاکنون از مسیر استانداری و شهرداری انجام‌شده، اقدامات روتین و ظاهری بوده است و واقعیت این است که در این بخش هدف مشخص نشده است و آیا ما می‌خواهیم به ساخت چند سالن و افزایش سرانه فضای سبز شهر اکتفا کنیم یا می‌خواهیم به معنای واقعی از فرصت معرفی مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام استفاده کنیم؟

 

اخلاقی می‌گوید: قطعا در این مسیر به اعتبارات به اندازه کافی نیازمندیم؛ اما همه برنامه‌ها به اعتبارات مالی نیاز نداشته و استفاده از ظرفیت‌ها بسیار مهم است.

 

ظرفیت تشکل‌های فرهنگی بی استفاده مانده است

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید می‌کند: استفاده‌نکردن از ظرفیت تشکل‌های فرهنگی که می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در مشهد ٢٠١٧ داشته باشند باعث شده است تا فعالیت این مجموعه‌ها به شهرهای دیگر منتقل شود و علاوه براین ما نباید از ظرفیت عظیم مجموعه‌هایی همچون حوزه علمیه و دانشگاه فردوسی مشهد استفاده کنیم؟

 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا خاطرنشان می‌کند: ارتقای فرهنگ عمومی جامعه که شامل کاهش آسیب‌های اجتماعی، مشکلات خانوادگی، روابط اجتماعی است باید در دستور کار قرار گیرد؛ زیرا هدف ما این است که در سال ٢٠١٧ الگوی مناسب حاکم بر زندگی روزانه مشهد را به جهان اسلام عرضه کنیم.

 

نهایتا به دستاوردهای شهر اصفهان خواهیم رسید

وی اظهار می‌کند: با این روشی که در حال حاضر در پیش گرفتیم نهایتا به دستاوردهای اندک شهر اصفهان خواهیم رسید که پیش از آن به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده بود. حال آنکه این شهر توانسته بود امکانات کشور را در این خصوص بسیج کند و ما در این بخش نیز هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

 

اخلاقی تاکید می‌کند: خواسته ما این است که مشهد بتواند با عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای همه شهرهای اسلامی الگویی را ارائه کند که این مهم نیازمند همراهی و همکاری ملی است. مشهد نماینده زیارت جمهوری اسلامی ایران است.

 

نخبگان و شهروندان بی استفاده مانده‌اند

وی تاکید می‌کند: برای موفقیت در این سال نیازمند مشارکت فعال همه شهروندان داریم و پیشنهاد می‌کنیم این موضوع به‌صورت مستمر توسط ائمه جماعات مساجد، معلمان مدارس، اعضای شورای اجتماعی محلات، پایگاه‌های بسیج و نخبگان برای شهروندان تبیین شده تا این دغدغه در بین مردم ایجاد شود.

 

عضو شورای اسلامی شهر مشهد اظهار می‌دارد: در حال حاضر اولین قدم این است که از نخبگان سراسر کشور دعوت به عمل‌آورده و پس از طرح بحث و به نتیجه رسیدن، نقشه راه تهیه شده و مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرارگیرد.

 

باز هم پیشنهاد؛ این بار بودجه!

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی نیز در همین رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: موضوع مشهد ٢٠١٧ یک فرصت است که باید در همه عرصه‌ها به بهترین شکل از آن بهره‌برداری شود.

 

محمدحسن واحدی می‌افزاید: برنامه‌هایی در ستاد راهبردی مشهد ٢٠١٧ مصوب شده است و اینکه کار اجرایی کم‌رنگ است به این دلیل است که موضوعات فرااستانی است و برای رسیدن به اهداف باید برنامه‌ریزی‌هایی در استان، در کشور و حتی فراملی انجام شود.

 

وی افزود: در حال حاضر با پیگیری‌هایی که استاندار خراسان رضوی انجام داده است، روند اجرایی کار آغاز شده است و شهرداری مشهد و دستگاه‌های اجرایی نیز برنامه‌های خود در خصوص معرفی مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ را به شورای راهبردی ارائه داده‌اند.

 

روند اقدامات کند است

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی با قبول روند کند اقدامات می‌گوید: دلیل این موضوع نامشخص‌بودن برنامه‌هاست که البته در حال حاضر برنامه‌ها در حال مشخص‌شدن است و باید مراحل قانونی خود را طی کند.

 

واحدی تاکید می‌کند: یکی از مراحل قانونی، تامین اعتبار لازم برای اجرای برنامه‌هاست که در اختیار استان نبوده و باید موضوع در سطح ملی و توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور دنبال شود.

 

وی تصریح می‌کنیم: امیدواریم دولت در بودجه سال آینده کل کشور ردیف خاصی را برای مشهد ٢٠١٧ در نظر بگیرد تا روند اقدامات رنگ اجرایی به خود بگیرد و البته شهرداری مشهد در این بخش سهم خود را ایفا کرده است.

 

هزار توی تدوین برنامه‌ها

مسئول ستاد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ نیز در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار شهرآرا به برنامه‌ریزی‌های فرهنگی انجام‌شده برای سال ٢٠١٧ اشاره و اظهار می‌کند: برنامه‌های اصلی که در این حوزه دنبال می‌شود شامل معرفی الگوی تشییع به جهان اسلام و استفاده از فرصت اقتصادی این نام‌گذاری است.

 

علی‌اصغر عنابستانی اظهار می‌دارد: برای رسیدن به اهداف تعریف‌شده باید شاخص‌هایی دنبال شود به‌گونه‌ای که مشهد در ابتدا باید به لحاظ درونی و اجتماعی ارتقاء یابد تا بتوانیم شایسته پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشیم.

 

وی می‌گوید: این شاخص‌ها احصاء شده و در حال تدوین برنامه‌ها براساس آن‌ها هستیم؛ زیرا می‌خواهیم به یک ارتباط اجتماعی مناسب برسیم تا مردم مشهد در حوزه‌های آداب میزبانی، میهمان‌نوازی، شادی و نشاط، سلامت و سواد به سطح مطلوب برسند.

 

در آرزوی رسیدن به ١٠ شهر برتر جذب گردشگر خارجی

عنابستانی تاکید می‌کند: برای اینکه توانمندی‌ها و داشته‌های فرهنگی مشهد را بتوانیم به جهان اسلام معرفی کنیم در حال برنامه‌ریزی به‌منظور راه‌اندازی هفته‌های فرهنگی مشهد در کشورهای اسلامی هستیم که قرار است سال ٢٠١٦ برگزار شود که مشاور مربوطه در مرحله طراحی است.

 

وی می‌گوید: علاوه براین در تلاش هستیم تا هماهنگی‌های لازم برای حضور کشورهای اسلامی در مشهد را هم‌زمان با سال ٢٠١٧ فراهم کنیم تا متقابلا هفته فرهنگی این کشورها در مشهد نیز برگزار شود تا تعاملات فرهنگی دوجانبه شکل گیرد.

 

مشاور عالی شهردار مشهد بیان می‌کند: در حوزه گردشگری نیز متاسفانه با وجود سفر میلیونی زائران داخلی به مشهد که به‌منظور زیارت بارگاه منور رضوی انجام می‌شود، تعداد زائران خارجی کم است و هدف‌گذاری ما این است که حداقل در سال ٢٠١٧ بتوانیم جزو ١٠ شهر برتر جذب گردشگر خارجی در بین کشورهای اسلامی باشیم.

 

سرعت انجام کار قابل‌قبول است!

عنابستانی در خصوص فرصت کم باقی‌مانده تا سال ٢٠١٧و باقی‌ماندن اقدامات در حد شعار نیز می‌گوید: اقدامات مرتبط با معرفی مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با تاخیر آغاز شده است و بااین‌وجود کار با سرعت قابل قبولی در حال انجام است و در این مسیر ساختارها ایجاد و هدف‌گذاری‌ها انجام شده است و در مرحله تطبیق هدف‌گذاری بر عملکردها هستیم.

 

مسئول ستاد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ٢٠١٧ اظهار می‌دارد: اینکه بخواهیم اقدام عملیاتی در شهر را شاهد باشیم و ساخت‌وسازی را ببینیم وجود ندارد و قرار است در حوزه فرهنگی اقداماتی را انجام بدهیم که در حال انجام آن‌ها هستیم.

 

مجموعه‌های کشوری پای کار نیامده‌اند

وی می‌افزاید: درست است که ما در حال حاضر مشکلات برنامه‌ای و اعتباری برای مشهد ٢٠١٧ داریم؛ اما نکته مهم‌تر این است که اراده جدی برای این امر وجود ندارد و موضوع مشهد ٢٠١٧ به‌عنوان یک گفتمان ملی جدی گرفته نشده است و مجموعه‌های کشور پای کار نیامده‌اند.

 

عنابستانی تصریح می‌کند: علی‌رغم همه پیگیری‌های انجام‌شده توسط ستاد راهبردی مشهد ٢٠١٧، شورای برنامه‌ریزی استان و شهردار مشهد، هنوز حتی یک ریال اعتبارت ملی نه پرداخت نشده و نه به تصویب رسیده است.

 

مشاور عالی شهردار مشهد خاطرنشان می‌کند: بااین‌وجود شهرداری منتظر تخصیص بودجه نمانده است و با توجه به منابع داخلی خود تا حد توان موضوعات را پیش می‌برد؛ اما قطعا تا همه دستگاه‌ها پای کار نیایند به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون