تاریخ خبر: کد خبر: 4623

جای خالی المان‌های بهاری در حاشیه شهر مشهد

باز هم مانند سال‌های گذشته در نقاط باصطلاح بالای شهر و مناطق مرفه نشینی مانند احمدآباد و حدفاصل بلوار وکیل آباد تا میدان ملک آباد و میدان شریعتی و چهارراه دکترای مشهد یعنی در بافت مرکزی نصب شده است تا بنا به توجیه برخی دست اندرکاران بیشتر به چشم بیاید!

به گزارش قاصدنیوز به نقل از تابناک ، رییس کمیسیون فرهنگی، امور اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد چندی پیش در گفتگویی با بیان این که المان‌های امسال از نظر مفهومی تقویت شده است، بیان کرده بود: « امسال شاهد به ثمر نشستن عدالت بیشتری در نصب و جانمایی المان‌ها هستیم » و این درحالیست که گشتی کوتاه در شهر نشان می‌دهد که متاسفانه برخی خیابان‌های مشهد فاقد هرگونه المان و نماد نوروزی بوده و برخی مناطق شهرداری فقط دارای تعدادی اندک از المان‌های بهاری هستند.

 


ظطزبرِ


اما بنا بر گزارش تابناک، جدول جانمایی و مناطق جانمایی المان‌ها نشان می‌دهد که علیرغم شعارهای ارزشمند و آرمانی توجه به مستضعفان و مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر عمده المان‌های جدید و تازه ساخت و زیبا ( و عمدتا کیفی تر و پرهزینه تر ! ) باز هم مانند سال‌های گذشته در نقاط باصطلاح بالای شهر و مناطق مرفه نشینی مانند احمدآباد و حدفاصل بلوار وکیل آباد تا میدان ملک آباد و میدان شریعتی و چهارراه دکترای مشهد یعنی در بافت مرکزی نصب شده است تا بنا به توجیه برخی دست اندرکاران بیشتر به چشم بیاید!


جالب اینکه براساس اعلام ستاد برگزاری استقبال از بهار ۹۴ پیش از اکران این طرح‌ها قرار بود نمادهای بهاری در مکان های زیر که اکثرا مناطق اعیانی ( گرانقیمت ) شهر محسوب می‌شوند نصب شود که البته همین جانمایی اولیه هم دچار برخی تغییرات شد و تعدادی محقق نشد و همچنان تراکم المانها در نقاطی خاص چندین برابر دیگر مناطق است.

 

نقاط برگزیده مناطق سیزده گانه مشهد برای نصب المان :

میدان الندشت، حاشیه بولوار خیام، بولوار منتظری، چهارراه مدرس، خیابان امام رضا(ع)، چهارراه دانش ورودی بوستان کوهسنگی، میدان شهید کاوه، بلوار هفت تیر، چهارراه صیاد شیرازی، بلوار قرنی، سراه کاشانی، میدان معراج، پیاده رو ایستگاه راه آهن، سه راه شاهد، میدان شهدا، چهارراه مخابرات، میدان امام حسین(ع)، میدان حجاب، میدان فجر، بوستان بسیج، چهارراه مجلسی، خروجی بلوار معلم، چهارراه معلم، میدان معلم، بلوار وحدت، ورودی شهید مفتح، تقاطع شهید علیمردانی و امت، بلوار نمایشگاه، بلوار میثاق، سه راه فردوسی، چهارراه مصلی، میدان امر به معروف، لچکی انتهای بولوار مصلی، چهارراه خسروی، میدان شهید عباسپور، میدان بیت المقدس، حدفاصل میدان پرواز تا میدان غدیر، بالای پل غدیر و قبل از ورودی کمپ غدیر

 

نقاط و مسیرهای محوری شهر مشهد برای استقبال از بهار ۹۴ :

حد فاصل چهارراه فدائیان اسلام تا انتهای وکیل آباد، حد فاصل میدان استقلال تا میدان فردوسی، میدان قائم، میدان ۱۷ شهریور، ایستگاه استقبال از زائر ورودی نیشابور و قوچان و همچنین ۴ مسیر منتهی به حرم مطهر رضوی

 

زائرپذیری شاخصی که رعایت نشد!

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همچنین فرموده بودند : « اقدامات فرهنگی و هنری در مناطقی که زائرپذیری بالاتری داشته باشند قطعا بیشتر است» که از این حیث نیز توجه به جانمایی المانها در مناطق باصطلاح پایین خیابان و میدان عدالت و مصلی یا طبرسی و مقدم و طلاب که به شدت زائرپذیرند نیز نشان از قدری غفلت از این مناطق پرترافیک و پرازدحام در ایام نوروز است.

 

مسیر تردد زائران را در نظر گرفتیم

دبیر هنری ستاد فضاسازی استقبال از بهار مشهد در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار تابناک گفت : حدود 70 درصد زائران و مردم مشهد به موازات قطار شهری از نخریسی تا وکیل آباد در رفت و آمد هستند و این ملاک مهمی است ؛ ضمن اینکه مسیر طرقبه و شاندیز پرتردد است و همچنین بوستان کوهسنگی که زائر و مسافر زیادی دارد و همچنین منطقه ثامن نیز که به خصوص در نقاشی دیواری ها ویژه دیده شده‌اند.

 

حامد معدولیت افزود : ما کلا حدود 100 المان داشتیم که بیشتر آنها را در کریدورهای ورودی و خروجی مشهد و خیابانهای اصلی قرار دادیم که بعنوان نمونه در مسیر کمربندی نیشابور تا ورودی قوچان حدود 16 المان نصب کردیم.

 

وی ادامه داد : قابهای شهدا را در ورودی شهری داشتیم که مرسوم است در بسیاری شهرها این تصاویر بعنوان نماد استقامت نصب شده اند و کاری فاخر و ماندگار در کشور است.

 

وی افزود : حتی کار نقشه ایران در میدان بسیج اثری فاخر در حوزه دفاع مقدس است که در کشور بی نظیر است . از طرفی انواع کارها را با مضامین متنوع کار کردیم تا ذائقه های مختلفی را در بر بگیرد.

 

معدولیت توضیح داد :در برخی مناطق محدودیت داشتیم مانند بلوار دوم طبرسی که به خاطر قطار شهری محدود بودیم که 12 دکل فشار قوی داخل آیلند خیابان است که پایه های آنها را تزیین کردیم که در نقشه یک مورد ثبت شده است ؛ همچنین در مناطقی هم که در نقشه با نقطه قرمز علامت خورده ما همان المانهای سالهای گذشته را احیا کردیم.

 

این هنرمند مشهدی همچنین توجه خاص به ورودیهای مشهد با المانهایی که حال و هوای شهر زیارتی مشهد را نشان دهد مانند اذکار جامعه کبیره با شکسته نستعلیق زیبا و برجسته را از جمله نکات حائز اهمیت در انتخاب آثار امسال دانست. ضمن اینکه اذعان کرد در شرایط موجود و با محدودیت زمانی حدود دو ماه تا نوروز معجزه نمی‌شد کرد.

اکران بیشترین المان‌های بهار در بالای شهر مشهد

عدالت در نقد ؛ نقش طراوت بر دیوارهای شهر

نقد المانهای شهری از منظر عدم عنایت جدی به عدالت در جانمایی ها بدون رعایت انصاف در نقد بی معناست لذا اشاره به نقاط قوت طرح امسال در اکران آثار و تنوع برنامه های هنری بهاری نسبت به سال گذشته و حتی رویکرد معنوی و رعایت بیشتر صرفه و صلاح در هزینه ها نسبت به چند سال پیش، ارزشمند بنظر می‌رسد از جمله اینکه رییس کمیسیون فرهنگی، امور اجتماعی و زیارت شورای اسلامی شهر مشهد نیز به دیوارنگاری‌هایی که در استقبال از بهار از سوی هنرمندان شهر بر بناهای مختلف ترسیم شده بود ، اشاره کرده و گفته‌اند : استفاده از نقاشی دیواری به ویژه در منطقه ثامن و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی باعث شادابی و طراوتی ویژه از لحاظ بصری برای زائران و مجاوران امام هشتم(ع) شده که در این زمینه شهرداری مشهد تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

 

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسنعلی اخلاقی امیری با اشاره به اقدامات مثبت شهرداری مشهد در ایام نوروز فاطمی امسال در حوزه‌های مختلف افزوده بود : « در حوزه المان‌ها بخش اعظمی از آن‌ها در روزهای نخست نوروز نصب شده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخشی نیز بعد از ایام فاطمیه و از ششم فرودین ماه سال جاری در مناطق مختلف شهر مشهد نصب خواهد شد. » که البته این تقسیم اکران در دو نوبت با رعایت حرمت فاطمیه ستودنی بود وکه همین‌گونه نیز اجرا شد.

 

اقبال حفظ رویکرد المان‌های بهاری 

المان‌های بهار 94 مشهد نیز همانند سال‌های گذشته در خاطره‌ها ثبت است و آلبوم عکس بسیاری از زائران تا مدتها حاوی تصاویر یادگاری آن‌ها با برخی از این المان‌ها خواهد بود و گرچه طرح‌های امسال اقبال آثار ابتکاری و خلاقانه نوروز سال‌های 87 تا 92 را نداشت اما با وجود نقدها ، توجه به تلاش و اهتمام شخص معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری ، دبیر کمیسیون فرهنگی شورا و بسیاری از اعضای شورای اسلامی شهر و همچنین دبیر هنری ستاد استقبال از بهار 94 ضروری می‌نماید به خصوص اینکه بدانیم متاسفانه برخی مدعیان در پی تعطیلی این گونه اقدامات موثر در تقویت روحیه طراوت و نشاط اجتماعی و بالارفتن زیبایی بصری شهر مشهد و پایین کشیدن کرکره اکران‌های نوروزی در این کلانشهر مذهبی مبدع این رویکرد در کشور بودند!

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون