تاریخ خبر: کد خبر: 4213

گزارشی از افتتاحیه انجمن کتابخوانی شهیده زینب کمایی در حاشیه شهر مشهد/

بعد از خواندن «راز درخت کاج» دفتر خودسازی برای خودم درست کردم

یکی از دانش آموزانی که در این مسابقه شرکت کرده بود از تاثیر این کتاب روی خودش و نگاهش به جنگ گفت: " بعد از خواندن کتاب بیش از نیم ساعت گریه کردم و روز بعد دفتر خودسازی مشابه دفتر شهید زینب کمایی برای خودم درست کردم واین دفتر تا به حال واقعا روی اعمالم تاثیر خوبی داشته است

«قاصدنیوز»: جمعه یکم اسفند نود و سه، بیش از صد نفر از دانش آموزان دختر مشهدی در فرهنگسرای انقلاب گرد هم آمده بودند تا آیین افتتاحیه" انجمن کتاب شهیده زینب کمایی" را برگزار کنند.

افتتاحیه انجمن کتاب شهیده زینب کمایی

پیش از این برنامه، مسابقه کتابخوانی "راز درخت کاج" در مرداد ماه سال جاری توسط کتابخانه امیرحسین فردی و با مشارکت فرهنگسرای انقلاب برگزار شده بود. در آن مسابقه کتاب "راز درخت کاج" زندگی و مبارزات زینب کمایی، دختر چهارده ساله ای که توسط گروهک منافقین ترور شده بود را برای بیش از هزار دانش آموز مشهدی روایت کرده بود. حالا پس از گذشت شش ماه، کتابخانه امیر حسین فردی مراسم افتتاح انجمن کتاب شهید زینب کمایی را با حضور تعدادی از دانش آموزانی که شیرینی کتاب راز درخت کاج را چشیده اند برگزار می کند. اعضای این انجمن که شامل دختران نوجوان و جوان می باشند قرار است کتابهای خوب و مفید را در بین دوستان و هم مدرسه ای های خود دست به دست بچرخانند.

 

در ابتدای برنامه بخشی از دست نوشته ها و مناجات های شهید کمایی  توسط یکی از دانش آموزان قرائت  شد و سپس حاضران به تماشای فیلم کوتاه "علمک" از فیلم‌های جشنواره مردمی فیلم عمار نشستند.

 

سپس علیرضا دلبریان جانباز و راوی دفاع مقدس  از جنگ دیروز و جنگ امروز گفت: "چرا راز درخت کاج باید روی کاغذ بماند؟ این کتاب باید فیلم بشود! خواندن این کتاب مسئولیت ما را سنگین تر کرد.

دلبریان افتتاحیه انجمن کتاب شهیده زینب کمایی

همانطور که کتاب را می‌خوانیم و به دیگران معرفی می‌کنیم باید به آن عمل هم بکنیم و بزرگترین درس زندگی زینب کمایی این است که، هر کجا هستی  تکلیفت را انجام بده! منافقین  زینب کمایی را ترور کردند اما راه و تفکرش زنده است و امروز پس از سالها این دختر چهارده ساله، دلیل دور هم جمع شدن ماست و این وعده ی خداوند است با خدا که باشی عزیز میشوی. اگر میخواهیم راه این شهید را برویم، بسم الله، اول از خودمان شروع کنیم."

 

در ادامه برنامه خانم محمدزاده یکی از دانش آموزانی که در مسابقه راز درخت کاج شرکت کرده بود از تاثیر این کتاب روی خودش و نگاهش به جنگ گفت: " بعد از خواندن کتاب بیش از نیم ساعت گریه کردم و روز بعد دفتر خودسازی مشابه دفتر شهید زینب کمایی برای خودم درست کردم واین دفتر تا به حال واقعا روی اعمالم تاثیر خوبی داشته است و اینکه قبل از خواندن این کتاب دید من و خیلی از دوستانم به جنگ این بود که جنگ مال گذشته بود و همه چیز تمام شده و من کتاب دفاع مقدس نمیخواندم ولی بعد از خواندن این کتاب نگاه من به جنگ تغییر کرد و من خودم گروه های کتابخوانی راه انداختم و کتاب راز درخت کاج و کتابهای دفاع مقدس را بین آن ها دست به دست می چرخانم."

دختران در افتتاحیه انجمن کتاب شهیده زینب کمایی

سپس سلطانی  مدیر کتابخانه امیر حسین فردی از اهمیت محتوای کتاب و تاثیرش بر خواننده گفت و ضمن گلایه از تاخیر و اهمال کاری مسئولین در چاپ جدید کتاب "راز درخت کاج"، خطاب به بچه ها گفت: قرار است انجمن کتاب را خود شما بگردانید. هر فرد می تواند سرگروه شود و کتاب را بین دوستان و اطرافیانش معرفی کند، همین طور، با وجود  کمبود کتاب به ما اطلاع دادند یک کتاب بین جمع های چند نفره دست به دست می چرخد و مطالعه می شود.

 

وی افزود: مثلا خانمی که کارمند بانک بود به ما مراجعه کرد تا تعدادی کتاب برای همکارانش امانت بگیرد. حتی شما میتوانید در انتخاب کتاب نیز مشارکت داشته باشید و کتابهای خوب را برای مطالعه در انجمن کتاب را به ما معرفی کنید. انجمن کتاب به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده ولی  در انجمن، کتابهای دیگری نیز معرفی میکنیم ولی برای شروع به کتاب راز درخت کاج و زندگی شهید زینب کمایی می پردازیم. فرم همکاری با انجمن کتاب هم بینتان توزیع شده که شما میتوانید نحوه ی همکاری با انجمن و همچنین مهارتهای خودتان را بنویسید اوبرای کارهای انجمن مثلا عکاسی، وبلاگ نویسی و در کل اداره‌ی انجمن بتوانیم از  ظرفیت خود بچه ها استفاده کنیم همین طور که مجری برنامه امروز هم از همین جمع بود.

 

در پایان برنامه برخی از دختران حاضر در برنامه به روی سن آمدند و با در دست گرفتن کتاب "راز درخت کاج" عکس های یادگاری انداختند.   

 

مرتبط:

- برگی از دفترچه خودسازی شهیده زینب کمایی

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون