تاریخ خبر: کد خبر: 4401

میراث قانون‌دانان قانون‌شکن در دوره گذشته مدیریت شهری/

تذکر صریح رهبر انقلاب نسبت به ساخت و سازهای ارتفاعات جنوبی مشهد+فیلم

در مشهد - شهر ما - من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که در واقع مرکز تنفّس شهر است، دارند افرادی آن بالاخانه می‌سازند، هتل می‌سازند، ساختمان‌های چندطبقه می‌سازند؛ این‌ها بد است، این‌ها غلط است؛ جرم بدانید این‌ها را.

تذکر صریح رهبر انقلاب نسبت به ساخت و سازهای ارتفاعات جنوبی مشهد+فیلم

به گزارش «قاصدنیوز»، سال‌هاست میراث‌های طبیعی به بهانه ساخت‌وساز، یکی پس از دیگری ویران‌شده و کابوس تیشه کوه‌کن‌ها آرامش را از چهره این سرزمین ربوده است به‌طوری‌که امروزه چشم‌اندازهای بکر و دست‌نخورده از دست‌درازی سودجویان در امان نیست و آنان برای ساخت‌وساز به کوه‌ها و میراث طبیعی هم رحم نمی‌کنند.

 

ارتفاعات جنوبی شهر مقدس مشهد یکی از مناطق مورد طمع سودجویان «کوه خوار» بوده است که متأسفانه این قانوندانان قانون‌شکن با تساهل و تسامح عجیب مدیران گذشته شهرداری مشهد، موفق به دریافت مجوز ساخت‌وسازهای غیراصولی در این مناطق شدند. مهندس پژمان شهردار سابق مشهد که ساخت‌وسازهای ارتفاعات جنوبی مشهد الرضا(علیه السلام) در زمان مدیریت وی اتفاق افتاد در پاسخ به انتقاد منتقدان چنین می‌گوید: « هر کاری که در آن مقاطع انجام‌شده، 100درصد منطبق با قوانین و مصوبات مراجع رسمی است و افرادی که ادعایی برخلاف این دارند، بروند ادعاهای خود را اثبات کنند.»

 

البته پس از تأکید رهبر معظم انقلاب مدیران جدید شهری با همراهی مراجع قضایی به‌طور جد پیگیر جلوگیری از تخریب بیشتر این ارتفاعات توسط سودجویان شدند و هم‌اکنون پروژه هتل هفت ستاره پارس تا تعیین تکلیف نهایی پلمب و اقداماتی از قبیل آزادسازی 20هکتار از اراضی ارتفاعات جنوبی نیز به انجام رسیده است.

 

این دغدغه و تأکید پشت پرده رهبر معظم انقلاب در جهت حفظ ارتفاعات جنوبی شهر مشهد روز دوشنبه (17اسفند93) در جمع فعالان و مسئولان محیط‌زیست کشور علنی شد:

 

 

«حالا بحث زمین‌خواری، یواش‌یواش شده کوه خواری! بنده گاهی که می‌روم ارتفاعات شمال تهران و نگاه می‌کنم، انسان واقعاً خیلی متأسّف می‌شود. بارها من در دیدار با مسئولین شهری و مسئولین دولتی و مانند این‌ها این مسائل را در میان گذاشته‌ام. خب تلاش هم کرده‌اند لکن قاطع باید برخورد کنند. مسئولین باید در مقابلِ این سوءاستفاده کننده قاطعیت به خرج بدهند؛ عُرضه باید به خرج بدهند؛ نگذارند فلان آدمِ سوءاستفاده‌چی با شیوه‌های مشخص [سوءاستفاده کند]. انسان از آن بالا که نگاه می‌کند، می‌فهمد و می‌بیند که چه‌کار دارند می‌کنند. اوّل می‌روند اجازه می‌گیرند، یک تأسیساتی در انتهای یک زمین درست می‌کنند؛ بعد که انتهای زمین مال آن‌ها شد، همه‌ی سطح زمین به‌طور طبیعی قابل نقل‌وانتقال خواهد شد؛ از این کارها می‌کنند. این شمال تهران و غرب تهران، درواقع مجاری تنفّسی شهر تهران است؛ ارتفاعات شمال تهران را یک‌جور، طرف زمین‌های غرب تهران را یک‌جور.

در مشهد - شهر ما - من رفتم دیدم طرف ارتفاعات جنوب شهر که در واقع مرکز تنفّس شهر است، دارند افرادی آن بالاخانه می‌سازند، هتل می‌سازند، ساختمان‌های چندطبقه می‌سازند؛ این‌ها بد است، این‌ها غلط است؛ جرم بدانید این‌ها را.

یکی از کارهای اساسی «جرم انگاری» در قانون است؛ این‌ها را باید جرم دانست در قانون و این کسانی که این کارها را می‌کنند تعقیب قضائی کرد. صِرف اینکه بروند قلع بنا بکنند، کافی نیست؛ که آن را هم متأسفانه در مواردی نمی‌کنند، کوتاهی می‌کنند.»

 

یادآور می‌شود به‌طور کل ساخت‌وسازهای ارتفاعات جنوبی مشهد از چند حیث دارای چالش می‌باشد:

 

  • چالش‌های زیست‌محیطی: کوه‌های جنوبی مشهد محل ورود هوای تازه به شهر مشهد است که در صورت ساخت پروژه‌هایی مانند هتل هفت ستاره پارس(پروژه‌ای دارای 42 طبقه، 145 متر ارتفاع و 360هزار مترمربع زیربنا) و امثال آن، به دلیل ممانعت از ورود هوای تازه به محیط شهر شاهد آلودگی بیشتر هوا خواهیم بود. سلب منظر طبیعت از دیدگان مردم و افزایش عوارضی مانند بیماری‌های اعصاب و افسردگی از دیگر دستاوردهای چنین ساخت‌وسازهایی است.

پروژه آبادگران مشهد هتل هفت ستاره آبادگران

  • چالش‌های حقوقی: درباره بزرگ‌ترین پروژه ارتفاعات جنوبی شهر مشهد یعنی هتل هفت ستاره پارس باید گفت سرمایه‌گذار هنوز زمین مذکور را تملک نکرده است و همچنین شهردار سابق مشهد با حاتم‌بخشی بی‌سابقه‌ای مبلغ عوارض پروانه این پروژه(350هزار مترمربع زیربنا) را بدون در نظر گرفتن ضرایب مصوب، مصوبات شورای شهر مشهد و کاربری تجاری و اقامتی فقط 31 میلیارد تومان تعیین می‌کند و درواقع از محل حقوق مردم بذل و بخشش می‌کند. همچنین در ادامه این سرمایه‌دار نوازی مبلغ مذکور را به‌صورت عجیبی تقسیط می‌نماید. به‌نحوی‌که سرمایه‌گذار فقط 10 درصد مبلغ را نقداً پرداخت نماید و مابقی را 4ساله پرداخت گردد. لازم  به ذکر است در موعد صدور پروانه برای این پروژه مصوبه‌ای از سوی شورای شهر مبنی بر تقسیط و یا تخفیف وجود نداشته است.

 

  • چالش‌های ایمنی و ساخت: پروژه 42طبقه هتل هفت ستاره پارس بر روی گسل جنوبی مشهد واقع‌شده است و در صورت بروز زلزله، فاجعه‌ای انسانی به بار خواهد آمد. ضمناً طبق مصوبات شورای شهر مشهد ساخت‌وساز بر روی شیب بیشتر از 15 درصد ممنوع و خلاف است درصورتی‌که سایت احداث این پروژه درشیب 25درصد واقع‌شده است. همچنین با توجه به ارتفاع بالای این هتل هنوز پاسخی از سوی سرمایه‌گذار مبنی بر سلب حق سایه و اشرافیت داده نشده است. از سوی دیگر تاکنون نقشه‌های مورد تائید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان به شهرداری مشهد ارائه نگردیده است.

 

لازم است مدیران و تصمیم گیران در کوتاه کردن دست متجاوزان به حقوق مردم در ارتفاعات جنوبی شهر مشهد جدیت لازم را به کاربندند و دراین‌بین به کنایه سودجویان که مدیران شهری را متهم به فراری دادن سرمایه‌گذار می‌کنند نیز وقعی ننهند.

 

 

گزارش تصویری/

نمایی نزدیک از ساخت و ساز مورد اشاره رهبر انقلاب در ارتفاعات جنوبی مشهد

 

مطالب مرتبط:

- قانون دان های قانون شکن و ارتفاعات جنوبی شهر مشهد

- درباره پروژه جنجالی هفت ستاره ارتفاعات جنوبی مشهد بیشتر بدانید+عکس

- این الگوی توسعه، مشهد را فلج کرده است/ شیراز از مشهد الگو نگیرد

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون